Rooter

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
fredav
Good
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 19:31
Kontakt:

Rooter

Inlägg av fredav »

Tråd flyttad till nya avdelningen enligt önskemål. Rubrik bytt också enligt önskemål.

/Admin


hej! är ny här och kan behöva lite kritik. har inte gjort någon serie innan, så det finns nog endel som kan bli bättre. tycker tex att perspektivet ser lite skevt ut :P

säg gärna vad ni tycker!

Bild
Senast redigerad av 4 Labrador Road 26, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: Flyttad tråd
Användarvisningsbild
amikael
Fine
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 23:33
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av amikael »

Coolt. Älskar det här.
(^-^)y Live Long And Prosper
Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

Håller med, ser riktigt bra ut! En tanke är att genom fetstil accentuera vissa ord i bubblorna. Då framgår din tanke och frasering bättre.
Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

Är allt ritat digitalt eller har du scannat in skissade teckningar och tuschat och färglagt i datorn?
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Inlägg av Mithroth »

Blev grymt imponerad av bara den korta serien. Vill jättegärna se mer av det du har gjort/ kommer att göra. Fortsätt med din stil.
Får en liten "Nalle Puh + Nasse- känsla" i sista bilden.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Snyggt, skön melankolisk känsla. Finns det mer? Är det tänkt att bli en fortsättning?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Isegrim »

Snyggt jobbat! Bry dig inte om perspektivet, det är nog bra. Sedan gällande viss del av texten i fet-stil, skulle jag nog se att du undvek det. Förutom att det mest är en personlig smaksak, så tyckte jag om att serien fick en att fundera. Fetstil skulle ta bort det lågmälda och göra allt till dålig skämtserie/slapstick med publikfrieri...
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

Isegrim skrev:
Fetstil skulle ta bort det lågmälda och göra allt till dålig skämtserie/slapstick med publikfrieri...


Varför skulle det det?

I sista rutan finns det stor poäng att accentuera ordet som är kärnan i påståendet.

"*I* think you need...", "I THINK you need..." eller "I think you NEED..." har rätt stor betydelse för hela strippen, och sätter inte nån slapstickton på serien.
Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

Jag får lite Watterson-vibbar. Söndagsstripparna i färg med stora scenerier.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

bromolla skrev:
Isegrim skrev:
Fetstil skulle ta bort det lågmälda och göra allt till dålig skämtserie/slapstick med publikfrieri...


Varför skulle det det?

I sista rutan finns det stor poäng att accentuera ordet som är kärnan i påståendet.

"*I* think you need...", "I THINK you need..." eller "I think you NEED..." har rätt stor betydelse för hela strippen, och sätter inte nån slapstickton på serien.


Men det blir mer övertydligt, inte lika lågmält. Jag förstår Isegrims poäng.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
fredav
Good
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 19:31
Kontakt:

Inlägg av fredav »

oj, tack för era kommentarer.
förstår vad du menar med att feta viss text bromolla, tycker själv att texten känns för anonym. ändrar nog inte texten här men ska ha det i åtanke nästa gång. kanske finns det andra sätt att göra den mer levande också?
förstår också Isegrim och wakurans kommentarer, att det skulle ta bort tonen lite. det är nog en smaksak som du säger Isegrim.

jo, det är ritat digitalt alltihop, skissade lite på papper först, men har ingen scanner hemma (nä). min tanke är att fortsätta med samma figurer. ett av mina stora problem är att jag är extremt långsam, gissar att det har med erfarenhet att göra. om ni har tipps på hur man får upp tempot så dela gärna med er.

går det att svara på allas kommentarer så här, eller måste jag gå in under varje inlägg och skriva?

tack igen!
david
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Man kan ju citera enskilda personer, men det tar litet tid om man vill svara flera. Det funkar om du är tydlig med vem du svarar.

Hmmm, snabbheten kommer väl om man övar, men det beror annars på hur man är som person. Gör hellre något välgjort som tar tid än något framstressat som inte blir bra.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

Om du tycker att det går långsamt med ritbräda (jag gissar att det är det du använder?) så är det ganska normalt i början. Eller är det manusarbetet som tar tid?
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Ser bra ut. Ser gärna mer. Jag tycker det är en befrielse när texten inte talar om hur den ska läsas - det är ganska dålig litteratur att berätta för någon vilket ord som ska betonas etc. Undvik därför alltid fet text i vanliga dialoger.
Användarvisningsbild
amikael
Fine
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 23:33
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av amikael »

Amen, broder.
(^-^)y Live Long And Prosper
Användarvisningsbild
fredav
Good
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 19:31
Kontakt:

Inlägg av fredav »

bromolla skrev:
Om du tycker att det går långsamt med ritbräda (jag gissar att det är det du använder?) så är det ganska normalt i början. Eller är det manusarbetet som tar tid?


ja, använder en ritplatta, A6. håller på att vänja mig.. tycker ändå fördelarna är fler än nackdelarna med den. det som går långsamt är dels tecknandet, att komma igång, tar bort och gör om väldigt mycket innan det ens blivigt början till en teckning. manusarbetet går iofs också långsamt, kan ha en grundidé som nästan nöts sönder innan det blir någon dialog av det.
Användarvisningsbild
fredav
Good
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 19:31
Kontakt:

Inlägg av fredav »

mikkeX skrev:
Ser bra ut. Ser gärna mer. Jag tycker det är en befrielse när texten inte talar om hur den ska läsas - det är ganska dålig litteratur att berätta för någon vilket ord som ska betonas etc. Undvik därför alltid fet text i vanliga dialoger.


du har en stark poäng där mikkeX
Användarvisningsbild
Anders Backlund
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 12 apr 2009, 11:16
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Anders Backlund »

Wow. Väldigt imponerande. Moar!
http://www.andersbacklund.com
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Oj den här tråden har jag inte sett alls förut. Gillade den lågmälda melankoliska känslan. Enda lilla detaljen (är miljöskadad, jag vet) är filmremsorna som har för många perforeringshål per bildruta, fyra är det på 35 mm film. Det vill säga om det är rörlig film som illustreras, är det negativ från en vanlig stillbildskamera så är det åtta "perfs" per bildruta.

http://en.wikipedia.org/wiki/35_mm_film
http://en.wikipedia.org/wiki/135_film

En obetydlig detalj, men sånt som nördar som jag reagerar på. Lägg gärna upp fler grejer vart efter. Välkommen till forumet också.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
fredav
Good
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 19:31
Kontakt:

Re: vill gärna ha kritik

Inlägg av fredav »

ok, gjorde en till. tanken var nog att den skulle gå i samma stil som den första. det gör den inte riktigt ser jag nu. kanske ska använda gemener.. som på den första?

Bild
Senast redigerad av 1 fredav, redigerad totalt 0 gånger.
Skriv svar