Disney köper Marvel

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Disney köper Marvel

Inlägg av MagnusR »

[url]http://corporate.disney.go.com/news/corporate/2009/2009_0831_disney_and_marvel_entertainment.html[/url]

Överraskning för mig. Fanns det någon förvarning om detta (eller logik i det)?

/Magnus
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Kommer kännas konstigt att sammankoppla Disneynördar med superhjältar... [:0]
Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

Jag tror ("vet") att det handlar om pengar. Även om Marvel gör ett litet plus i kassan, är det deras kassakor som drar in det. Licenspengar på Spindelmannen och X-Men är det som gör att de inte går back. Antagligen köper Disney för att Marvel själva är för fega för att skära i produktionerna. Lättare då att sälja och låta någon annan skära bort tyngderna som håller kvar ballongen.

Kan man ana att det ligger en del kostnader i distributionsvägarna som Disney ser att de kan skära i?De har ju redan sina egna kanaler.

För att svara på Magnus fråga i första posten: Jag har inte läst eller hört något alls om det här. Känns märkligt. Å andra sidan ägde ju Disney ett NHL-lag till för någon/några säsonger sedan. Vad blir det nästa gång? Disney köper Volkswagen och tillverkar Kalle-bilar på löpande band?
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Nu måste vi ju slå ihop forumets Disneytråd med superhjälte-. Vilken röra.[B)]
Å imorgon får man inte köpa glödlampor längre.
Vart är världen på väg! Snart orkar jag inte längre.[:(]

Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Hehehe, man får hoppas att de inte lägger sig i så mycket, då får ni den smörja Disney pressar ur sig numera så ofta.

Visste inte ens att Marvel låg ute till försäljning, men det var väl bra pengar antar jag.

Som sagt, hoppas de inte komer och kör sina Disneyidéer här, det är inte presis som att de gjort nåt logiskt om de tror det.
Kanske lägger de er tidningarna och kör på rättigheterna bara, de är värda en hel del.:-)

Ser lite namn jag sett för iom att Marvel konkade i slutet av 90-talet.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Inlägg av Schuberg »

Här finns lite info på svenska;

[url][/url]http://www.vk.se/Article.jsp?article=299194&categorylist=10,4,6,32,39,480,987
Användarvisningsbild
Peak
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: sön 09 aug 2009, 20:34
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Peak »

Äger inte Disney resterna av Crossgen fortfarande, även om de inte gör nåt med karaktärerna?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Crossgen, haha, alltså där vill vi inte gämföra ödet, Marvel torde ha högre överlevnadsförmåga iaf.

Men Disney...............:-D
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Det låter inte som en höjdare, vilket magplask för Marvel. Det är kanske godnatt för Spidey och de andra. Man vet aldrig det kanske blir bra...
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Nja, gonatt blir det nog inte, men risken är att det blir en massa merchandise och sånt som bara är sålda rättighter.
Disney har ju själva bottnat sina figurer och det börjar dala så nu är det väl kanske dags för det här.

Men den som lever får se, har de minsta förstånd ger de fasen i seriedelen, det är nåt de inte begriper sig på det är iaf helt klart.

Hoppas de inte tänker slå vakt så nitiskt om det här med så att seriesamlingar mm drabbas.

Vi hopas inte på en repris på 90-tal iaf, snacka oma att vara nära att försvinna.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Köpte Disney rättigheterna till Tarzan för en massa år sen? Tarzan filmerna blev ju ok, som familjefilmer i alla fall. Jag kan tänka mig att Disney kommer satsa massa pengar på att göra familjefilmer av X:Men och Spidey. Känns inte jättekul det här om jag skall vara ärlig. Skall Spidey bli film nummer 53 eller 65 eller vilket nummer det nu är på (?) i Disneyfilms samlingen, vilket skämt.[:D]
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag tror dig, det kommer nog bli en del för barn och familjen.

Jag hoppas inte det kommer påverka alla deras live actionfilmer, jag menar jag vill ha en Iron Man 2!

Hoppas vi underskattar de som ska bestämma här, en förbättring vore att bredda serierna lite mer tycker jag, de gjorde ju bla en Marvel Western för ett tag sen, men dra igång nån tidning eller 2 för sånt med, en del av serierna var ju riktigt hyfsade med tanke på hur dåliga Marvels westernserier var förr.

Blås fart i MAX och ICON så det blir lite som Vertigo även om det sinar en del nu för tiden det med.

Jag låter inte så barn och familjevänlig va?........nä tänkte väl det.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Jag ser fram emot en serie där Spindelmannen och Musse Pigg jobbar ihop... [:D]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Första Disney/Marvel numret skall tydligen bli en cross-over Wolverine fightas med Stål-Kalle.[:D]

Sen skall Stål-Långben få en romas med Storm[:D]

Shoppingäventyr med Kitty Pride och Kajsa Anka.

Egentligen skulle man kunna skapa rätt roliga parodier.

Knatte, Fnatte och Spidde på nya äventyr....[:D]


Det här kan bli ett RIKTIGT STORT SKÄMT ett hemskt sådant. Disney och Marvel, det är inte samma sak. Det är ju så olika genrer.

VARFÖR?????

Edit: Här kan man titta lite och lyssna lite mer på affären:

http://cosmos.bcst.yahoo.com/up/player/popup/?rn=3906861&cl=15314288&ch=4226720&src=news

Undra vad den här mannen tycker om spektaklet:

[img]http://d.yimg.com/a/p/ap/20090831/thumb.9b3b167a37c445898b010a11f9040529.disney_marvel_entertainment_nybz170.jpg[/img]

Är det såhär logon skall se ut:[B)]

[img]http://d.yimg.com/a/p/rids/20090831/t/r4274226156.jpg[/img]
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Det fungerar säkert för de yngre kidsen:

[img]http://www4.pictures.gi.zimbio.com/Walt+Disney+Home+Entertainment+DVD+Release+ttnJPaI3zvgl.jpg[/img]

[img]http://www3.pictures.gi.zimbio.com/Walt+Disney+Home+Entertainment+DVD+Release+2CSfYpkdQqWl.jpg[/img]

Kommer Stan få mer inflytande i och med att hans POW förlag redan är knytet till Disney? Hans nya dvd flimer är ju helt ok, 86 åringen kan än.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Daredevil
Fine
Inlägg: 311
Blev medlem: ons 31 jan 2007, 15:49
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Daredevil »

herregud varför?! Om nu nån var tvungen att köpa Marvel kunde det väl ha varit DC. Jag ser en mörk framtid för Marvel full av Hannah Montana ( plus annan skit som Disney har skapat de senaste 5 åren). Men vad vet jag det kanske kommer nåt gott ur det här, men det är inget som syns än iaf.
with great powers comes hot bitches!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Vet någon vad det är för bok Lee visar upp? Det ser litet 50-60-tals-artat ut, typ Berenstein Bears, Dr Seuss och liknande...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

DC kan nog inte köpa sin motståndare, isf WB som äger DC och har visat att de respekterar oss serieläsare.

Nå, grabbar, vi ska inte måla fan på väggen ännu även om det luktar illa, förhoppningsvis har några förnuft i skallen för att låta det fortgå, trots allt bygger alla filmer och animerade serier mm på serierna även om de är en liten del av intäckterna.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Inlägg av Nitro74 »

Nu väntar jag bara på serien där Tony Stark och fabror Joakim avgör vem som är rikast genom att sälja av alla sina tillgångar och lägga alla sina pengar i en hög.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

[quote="Nitro74"]

Nu väntar jag bara på serien där Tony Stark och fabror Joakim avgör vem som är rikast genom att sälja av alla sina tillgångar och lägga alla sina pengar i en hög.
[/quote]

[:D][:D] Jag kan se det framför mig. Tony Stark och fabror Joakim.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Skriv svar