Nomineringar: Bästa svenska seriealbum - humor

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Sy Barry
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: ons 16 nov 2005, 23:03
Ort: Morristown

Inlägg av Sy Barry »

80 romaner för dig som har bråttom: Henrik Lange
Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man.
Användarvisningsbild
Cerebus
Very Good
Inlägg: 134
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 12:36

Inlägg av Cerebus »

Nomineringarna blandas med åsikter om en Moderators lämplighet, kul tråd att läsa är det i varje fall.

Jag vill nominera Jan Stenmark: Det började med fåglar. Kunde iofs valt vilket som helst av hans album, men nu valde jag ett.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Jan Stenmark är iofs snarare skämtteckningar, men bra är det ju.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Förresten så hittade jag två till album att nominera: "DN-serien" och "Svenska strippar" som samlar gamla gästserier från Dagens Nyheter. Flera av 80-talets hippaste namn vars grejer ofta håller bra fortfarande:

"Sandlådan" av Joakim Pirinen, "Knut" av Olle Berg, "Allemansland" av Mikael Grahn, "Sparris" av Anders Westerberg m.m.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Guest
Very Good
Inlägg: 140
Blev medlem: fre 25 jan 2008, 12:51

Inlägg av Guest »

"Rogert" av Thomas Olsson.
Yesterday is history
Tomorrow is a mystery
Today is a gift - That's why it's called present
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Dax att rösta?
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Mjo, snart så.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

Nominerar också "Biffen och Bananen", den ganska tjocka samlingsutgåvan från 1990.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo, men skit i mina inlägg, jag var på dåligt humör och skrev saker jag borde tänkt, i stället ska ni nominera.
Jag ser det dessutom som fel att jag sänkt hela jävla svenska serieskaparna, fan, jag har kanske inte läst alla album osv.

När jag tänker efter vad jag tyckt varit kul så är det i princip alltid inte svenskat, men jag är övertygad om att de finns där ute.

Dock inte i formen 91:an eller Kronblom osv, av nån anledning så är de belg/franska eller amerikanska där ändå de flesta stilar startade, jag tycker inte Kronblom håller även om han varit med länge, se bar Gasoline Alley i jämförelse, men världen var mer stängd då.

Det är ju iaf bra att serier tog fart även här även om man klart kan tveka inför att de överlevt så länge på så lite.

Ok, nu får jag väl skäll igen av Erik.

Ni kan ju köra en mest deprimerande eller psykopatiska serie så komer nog många svenska upp.

Jag ser det som att det är just sånt som stötts åtminstonde sen 25 år tillbaka främst.

Bevis finn ju på det här forumet tat folk kan gör skitroliga serier, men de får aldrig pengar, det är som i filmer eller teater, allt läggs på tragik eller psykoligiska planet för att det är finare för de som bestämmer, att få nån att garva anses fånigt, ändå är det ofta väldigt jävla svårt egentligen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Jag har försökt sammanställa, och formulera lite enhetligt, de nomineringar som kommit in hittils, och då ser det ut så här:

* "DN-serien"
* "Svenska strippar"
* Cecilia Torudd: Ensamma Mamman
* Charlie Christensen: Arne Anka (Jag Arne Anka, samlar album 1-4)
* Charlie Christensen: Röde Orm (efter Frans G. Bengtsson).
* Elof Persson: Kronblom
* Gösta Gummesson: Åsa-Nisse
* Henrik Lange: 80 romaner för dig som har bråttom
* Horst Schröder och Lars Andreasson: Tant utan tand
* Horst Schröder och Mikael Grahn: Pearl: Flickan som kom in från Värmen
* Jan (& Maria) Berglin (Vad som helst dem)
* Jan Berglin: Magnum Berglin
* Jan Lööf: Felix och Det Stora Upproret (ingår i samlig nedan)
* Jan Lööf: Ville (början eller hela ingår i samlingsalbumet)
* Jan Lööfs Felix (samlingsalbum) (det gamla? eller del ett av nya som egenligen heter "Jan Lööfs serier"?)
* Jan Romare: "Råttan Robert"
* Jan Romare: Slim Smart
* Jan Stenmark: Det började med fåglar
* Jan-Erik Garland: Biffen och Bananen (den ganska tjocka samlingsutgåvan från 1990)
* Joakim Lindengren: Parlör för svin
* Joakim Lindengren: Kapten Stofil: En Man Steg av Spårvagnen
* Joakim Lindengren: Stora Stofilboken, eller något liknande.
* Joakim Pirinen (samlingsalbum). (antar att det syftade på kvarteret kniven)
* Joakim Pirinen: GAZ (ingår i kvarteret kniven)
* Joakim Pirinen: Kvarteret Kniven (samlingsalbum)
* Joakim Pirinen: Socker-Conny (ingår i kvarteret kniven)
* Joakim Pirinen: Välkommen till sandlådan
* Johan Höijer: Mammut special: Snövita Stålar
* Johan Höijer: Svenne Gurka samlade tavlor
* Johan Wanloo: De Äventyrslystna Karlakarlarna
* Johan Wanloo: De Äventyrslystna Karlakarlarna 5: Recept på Katastrof
* Johan Wanloo: Den Skitstora Johan Wanloo Boken
* Jonas Darnell: Herman Hedning (De inbundna samlingarna)
* Krister Petersson: Uti vår hage 1-3 (samling, Tidigare publicerade i 91:an 83-87) Semic 1993
* Krister Petersson: Uti vår hage 1996.
* Krister Petersson: Vi och Pappa, där kan man ta vilket julalbum som helst. också i 91:an.
* Lars Olsson: Blixt Grodon
* Lars Sjunnesson: Tjocke-Bo
* Magnus Hägglund: Vill någon väl
* Magnus Knutsson & Ulf Jansson: Ratte i New York
* Magnus Knutsson & Ulf Jansson: Ratte och den vilda jakten på byrån
* Malin Biller: Du vet att du vill!
* Martin Kellerman: Rocky (Alltså det allra första albumet som kom 1999).
* Max Andersson: "Pixy" (svart humor är ju också humor).
* Max Andersson: Vakuumneger
* Max Gustafson: Doglas
* Monica Hellström: Ärligt talat!
* Nickan Jonasson: Karl & Conny
* Nickan Jonasson: Smakfascisten
* Olle Berg: Berra Svenssons uppgående i Zen
* Oscar Jacobsson: Adamson
* Patrik Norrman: Bacon & Egg - I själva verket
* Peter och Jens Ahlbom: Kunskapens korridorer
* Rudolf Petersson: 91 Karlsson
* Thomas Olsson: Rogert, Världens bästa pojkvän
* Tomas Karlsson: Majsans största bommar
* Tony Cronstam: Elvis (Best Of Elvis)
* Torsten Bjarre: Lilla Fridolf
* Torvald Gahlin: Klot Johan

Det som är lite oklart är att i en del fall verkar det vara hela seriesviter (Kronblom / Åsa-Nisse) som är nominerade snarare än enskilda album. Eller är det samlingsalbum som bara heter så? I en del fall är också en serie nominerad både som album och som samlingsalbum där det första albumet ingår (typ Jan Lööf: Felix Och Det Stora Upproret + Felix samlingsalbum).

Någon som saknar någonting? Eller vill förtydliga något?

Jag tycker vi kan låta nomineringen vara öppen åtminstone en vecka till, så folk alla som vill nomiera något verkligen hinner göra det ...

Uppdaterat efter kommentarer från Erik S och Wakuran.

Uppdaterat igen efter kommentarer från Guest och K-E Lindkvist
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

[quote="Agentum"]

Ok, nu får jag väl skäll igen av Erik.

[/quote]
Nejdå, inte alls. Tycker det var riktigt trevligt att du skrev ett sakligt och bra inlägg nu.[:)] Tack!

Ofantligt mycket bättre än den skit, rent ut sagt, du skrivit tidigare här, i det här inlägget skrev du vad du tyckte på ett vettigt sätt utan överaggressivitet och konstiga gissningar om min personlighet och smak som framlades som fakta.

Visserligen håller jag ju fortfarande inte riktigt med dig i allt, men varför skulle jag behöva det.


[quote="rkaj"]

Jag har försökt sammanställa, och formulera lite enhetligt, de nomineringar som kommit in hittils, och då ser det ut så här:

[lång lista][/quote]
Stort tack, rkaj! Schysst av dig att fixa en lista!

[quote]Det som är lite oklart är att i en del fall verkar det vara hela seriesviter (Kronblom / Åsa-Nisse) som är nominerade snarare än enskilda album. Eller är det samlingsalbum som bara heter så? I en del fall är också en serie nominerad både som album och som samlingsalbum där det första albumet ingår (typ Jan Lööf: Felix Och Det Stora Upproret + Felix samlingsalbum).
[/quote]
Vad gäller julalbumssvitena håller jag med om att det blir lite konstigt, men kan acceptera det, när det gäller julalbum á la 91:an så är ju kvalitén (eller bristen på den om man inte gillar serien) väldigt jämn, exempelvis är julalbumet från 1953 svårt att säga om det är bättre eller sämre än det från 1949. Dock kan man kanske hålla sig till ett par decennium eller så, då blir det skillnad. Alla 91:an, Kronblom etc. är väl att ta i, man kan kanske begränsa sig till exempelvis 1940- och 50-talen vad gäller 91:an (då tycker jag att serierna var som bäst).

Om hela "Det stora upproret" ingår i samlingsvolymen anser jag att den förstnämnda nog bör tas bort.

Vad tycker ni andra?


[quote]Jag tycker vi kan låta nomineringen vara öppen åtminstone en vecka till, så folk alla som vill nomiera något verkligen hinner göra det ...
[/quote]
En vecka eller lite mer låter bra enligt mig. Vi behöver ju inte stressa och det finns ju en del medlemmar som bara loggar in någon gång då och då, sällan.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote="rkaj"]

Jag har försökt sammanställa, och formulera lite enhetligt, de nomineringar som kommit in hittils, och då ser det ut så här:

* "DN-serien"
* "Svenska strippar"
* Andersson: "Pixy" (svart humor är ju också humor).
* Cecilia Torudd: Ensamma Mamman
* Charlie Christensen: Arne Anka (Jag Arne Anka, samlar album 1-4)
* Charlie Christensen: Röde Orm (efter Frans G. Bengtsson).
* Elof Persson: Kronblom
* Gösta Gummesson: Åsa-Nisse
* Henrik Lange: 80 romaner för dig som har bråttom
* Horst Schröder och Lars Andreasson: Tant utan tand
* Jan (& Maria) Berglin (Vad som helst dem)
* Jan Berglin: Magnum Berglin
* Jan Lööf: Felix och Det Stora Upproret
* Jan Lööf: Ville
* Jan Lööfs Felix (samlingsalbum)
* Jan Romare: "Råttan Robert"
* Jan Romare: Slim Smart
* Jan Stenmark: Det började med fåglar
* Jan-Erik Garland: Biffen och Bananen (den ganska tjocka samlingsutgåvan från 1990)
* Joakim Lindengren: Kapten Stofil: En Man Steg av Spårvagnen
* Joakim Lindengren: Stora Stofilboken, eller något liknande.
* Joakim Pirinen (samlingsalbum).
* Joakim Pirinen: GAZ
* Joakim Pirinen: Kvarteret Kniven
* Joakim Pirinen: Socker-Conny
* Joakim Pirinen: Välkommen till sandlådan
* Johan Höijer: Mammut special: Snövita Stålar
* Johan Höijer: Svenne Gurka samlade tavlor
* Johan Wanloo: De Äventyrslystna Karlakarlarna
* Johan Wanloo: De Äventyrslystna Karlakarlarna 5: Recept på Katastrof
* Johan Wanloo: Den Skitstora Johan Wanloo Boken
* Jonas Darnell: Herman Hedning (De inbundna samlingarna)
* Krister Petersson: Uti vår hage 1-3 (samling, Tidigare publicerade i 91:an 83-87) Semic 1993
* Krister Petersson: Uti vår hage 1996.
* Krister Petersson: Vi och Pappa, där kan man ta vilket julalbum som helst. också i 91:an.
* Lars Olsson: Blixt Grodon
* Lars Sjunnesson: Tjocke-Bo
* Magnus Hägglund: Vill någon väl
* Magnus Knutsson & Ulf Jansson: Ratte i New York
* Magnus Knutsson & Ulf Jansson: Ratte och den vilda jakten på byrån
* Malin Biller: Du vet att du vill!
* Martin Kellerman: Rocky (Alltså det allra första albumet som kom 1999).
* Max Andersson: Vakuumneger
* Max Gustafson: Doglas
* Nickan Jonasson: Karl & Conny
* Nickan Jonasson: Smakfascisten
* Olle Berg: Berra Svenssons uppgående i Zen
* Oscar Jacobsson: Adamson
* Patrik Norrman: Bacon & Egg - I själva verket
* Peter och Jens Ahlbom: Kunskapens korridorer
* Rudolf Petersson: 91 Karlsson
* Schröder & Grahn: Pearl: Flickan som kom in från Värmen
* Thomas Olsson: Rogert
* Tomas Karlsson: Majsans största bommar
* Tony Cronstam: Elvis (Best Of Elvis)
* Torsten Bjarre: Lilla Fridolf
* Torvald Gahlin: Klot Johan

Det som är lite oklart är att i en del fall verkar det vara hela seriesviter (Kronblom / Åsa-Nisse) som är nominerade snarare än enskilda album. Eller är det samlingsalbum som bara heter så? I en del fall är också en serie nominerad både som album och som samlingsalbum där det första albumet ingår (typ Jan Lööf: Felix Och Det Stora Upproret + Felix samlingsalbum).

Någon som saknar någonting? Eller vill förtydliga något?

Jag tycker vi kan låta nomineringen vara öppen åtminstone en vecka till, så folk alla som vill nomiera något verkligen hinner göra det ...
[/quote]

Kommentarer och tillägg:
Andersson - Pixy = Max Andersson
Schröder och Grahn = Horst Schröder och Mikael Grahn

"Jan Lööfs Felix" innehåller "Felix och Det Stora Upproret"
Pirinens "Kvarteret Kniven" innehåller nästan hela "Gas" och "Välkommen till Sandlådan"
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Inlägg av Nitro74 »

[quote="Erik S"]



[quote="rkaj"]
!
[quote]Det som är lite oklart är att i en del fall verkar det vara hela seriesviter (Kronblom / Åsa-Nisse) som är nominerade snarare än enskilda album. Eller är det samlingsalbum som bara heter så? I en del fall är också en serie nominerad både som album och som samlingsalbum där det första albumet ingår (typ Jan Lööf: Felix Och Det Stora Upproret + Felix samlingsalbum).
[/quote]
Vad gäller julalbumssvitena håller jag med om att det blir lite konstigt, men kan acceptera det, när det gäller julalbum á la 91:an så är ju kvalitén (eller bristen på den om man inte gillar serien) väldigt jämn, exempelvis är julalbumet från 1953 svårt att säga om det är bättre eller sämre än det från 1949. Dock kan man kanske hålla sig till ett par decennium eller så, då blir det skillnad. Alla 91:an, Kronblom etc. är väl att ta i, man kan kanske begränsa sig till exempelvis 1940- och 50-talen vad gäller 91:an (då tycker jag att serierna var som bäst).
[/quote]


Fast nu gällde väl detta "Bästa svenska seriealbum-humor" och INTE "Bästa svenska humorserie"? Att då nominera "Åsa-Nisse" är ungefär som att svara "Manchester United" på frågan om vem som är den bästa fotbollspelaren. Av liknande skäl tycker jag att samlingar ska gå bort. Exempelvis tycker jag att första Rockyalbumet är det klart roligare än de senaste och därför nominerade jag det istället för den tjocka samlingsutgåvan där det första albumet ingår. Samma sak med Arne Anka, den tappade ganska rejält i kvalitet i del 3 och 4. Och är det album som ska utses bör sådana kvalitetsskillnader framgå.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Om man ska vara petig är Rocky I ju redan ett samlingsalbum i sig, så det blir litet jobbig gränsdragning.

[quote="rkaj"]


* Jan Lööfs Felix (samlingsalbum) (det gamla? eller del ett av nya som egenligen heter "Jan Lööfs serier"?)

[/quote]
Gamla albumet antar jag att man syftar på. Från 1980 som samlar hela Jan Lööfs Felix-sejour och litet till från hans penna. På ca. 400 sidor, tydligen. En redig bunt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Guest
Very Good
Inlägg: 140
Blev medlem: fre 25 jan 2008, 12:51

Inlägg av Guest »

Albumet med Rogert är ett samlingsalbum med titeln "Världens bästa pojkvän". Det gavs ut av förlaget Kartago år 2007. Jag tycker att det är okej att nominera detta album då Rogert, vad jag vet, inte kommit ut i något annat album utan endast publicerats i tidningar.
Yesterday is history
Tomorrow is a mystery
Today is a gift - That's why it's called present
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Inlägg av K-E Lindkvist »

Efter att ha läst igenom den utomordentliga sammanställningen såg jag att två album saknades. Därför nominerar jag dem:
Joakim Lindengren: Parlör för svin (hans mest underskattade album).
Monica Hellström: Ärligt talat!
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote="Guest"]

Albumet med Rogert är ett samlingsalbum med titeln "Världens bästa pojkvän". Det gavs ut av förlaget Kartago år 2007. Jag tycker att det är okej att nominera detta album då Rogert, vad jag vet, inte kommit ut i något annat album utan endast publicerats i tidningar.
[/quote]
Man kan ju rent teoretiskt ha ett urvalskriterium att tillåta "originalsamlingsalbum" från tidningar etc. men inte samlingsalbum av tidigare samlingsalbum, om man nu skulle vilja det.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

[quote="K-E Lindkvist"]

Efter att ha läst igenom den utomordentliga sammanställningen såg jag att två album saknades. Därför nominerar jag dem:
Joakim Lindengren: Parlör för svin (hans mest underskattade album).
Monica Hellström: Ärligt talat!
[/quote]

Jag lägger in in sammanställningen här ovanför! Jag har också tyckt att det har saknats något av Lindengren från den epoken, med krystmarodören, kung kisstank, svenska småbils- och rusdrycksförbundet, greven och grosshandlarn, frunks affär, och allt det där. Jag funderade på Långt ner i tanken, men Parlör för svin känns nog som en bättre representant för det!

Baff! 200kg!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag förstår inte nominerandet av Felix av Lööf?

Det är ingen skämtserie alls egentligen, det närmaste han kom var väl med Ville som har en del komiska inslag.

Om ni garvar läppen fransig åt Felix så sök hjälp, där ligger vikten på nåt helt annat.

Jag köpte "Älgen är lös" för et tag sen och den ska väl föreställa komisk för sin tid (sent 70-tal), men även om den går atty läsa så är den inte humoristiskt så väldigt mycket, det känns ofta som en missär.

Jag kom ju på at det finns närliggande serier med, den danska Valhall/a tex. men vi har ingen helsvensk motsvarighet.

Kanske de här väldigt gamla "mannen som gör vad som faller honom in" ligger högt ändå.

Trist nog tycker jag en hel del svenskt varit lite väl skitnödigt påtryckande som skoj, och inte alls den lugnande melodi som belg/frankrike serier som tex. Gaston har.

Alltså detta är jävligt svårt som ämne, lite tragiskt då jag vet att vi ändå kan vara roliga.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good
Inlägg: 170
Blev medlem: mån 24 dec 2007, 23:10
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus Knutsson »

[quote="Agentum"]

Jag förstår inte nominerandet av Felix av Lööf?
Det är ingen skämtserie alls egentligen, det närmaste han kom var väl med Ville som har en del komiska inslag.
Om ni garvar läppen fransig åt Felix så sök hjälp, där ligger vikten på nåt helt annat.[/quote]
Nominering är logisk. Listan innehåller två slags album, album med komiska äventyrsserier och album med skämtserier. Felix är komisk äventyrsserie och en rolig sådan. Fast humorn ligger inte så mycket i situationskomik som i vänlig satir, både kulturell sådan (skoj med populärkulturen) och politisk. Just vänlig satir är väl Jan Lööfs bästa gren.

Skriv svar