Den stora Blake & Mortimer tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Jag vill bara tala om att jag har så smått börjat skriva på en recension av "Sarkofagerna från Den Sjätte Kontinenten", äventyret där vi bland annat bjuds på en lång tillbakablick på Mortimers (och till viss del Blakes) ungdomsår. Det är också det äventyr där Olrik har sin mest förödmjukande roll i serien, någonsin.

Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Ser vi naturligtvis fram emot...
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Tack

Tyvärr är den fortfarande inte färdig. Fast, jag tror knappast att någon förlorar sömn om det dröjer ett litet tag till.[:o)]

För övrigt, så kan man på [url]http://www.cloneweb.net/actualite/exclusif-des-details-sur-blake-et-mortimer/[/url] läsa om Alex de la Iglesias kommande filmatisering av "Det Gula Tecknet". Tydligen ska Hugh Laurie porträttera Mortimer.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Heh. Hugh Laurie är f.ö., för de av er som inte känner till det, skådespelaren bakom Dr. House. Han är britt från början, så han behöver förhoppningsvis inte behöva anamma en amerikansk accent för den här rollen.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Nu finns de första 5 sidorna av "La Malediction des Trente Derniers" att läsa här: [url]http://www.lefigaro.fr/bd/2009/09/24/03014-20090924DIMWWW00471-blake-et-mortimer.php[/url]

Ser mycket lovande ut, jag kan knappt vänta längre.

Kul detalj: Olriks cigarettmunstycke, till och med när han sitter i fängelse har han klass.[8D]
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Fin pyjamas han fått också, trodde inte man körde med Sing Singdräkter längre. Fina teckningar, men färgläggningen ser lite platt ut, är det där en prototypversion eller kommer den se ut så färdig?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote="labrador road 26"]

Fin pyjamas han fått också, trodde inte man körde med Sing Singdräkter längre. Fina teckningar, men färgläggningen ser lite platt ut, är det där en prototypversion eller kommer den se ut så färdig?
[/quote]
Iofs har jag hört att de nya B&M-albumen ska utspela sig runt 50-60-talet, och det är ju möjligt att Sing Sing-dräkterna fanns kvar på den tiden.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

[quote="Wakuran"]

[quote="labrador road 26"]

Fin pyjamas han fått också, trodde inte man körde med Sing Singdräkter längre. Fina teckningar, men färgläggningen ser lite platt ut, är det där en prototypversion eller kommer den se ut så färdig?
[/quote]
Iofs har jag hört att de nya B&M-albumen ska utspela sig runt 50-60-talet, och det är ju möjligt att Sing Sing-dräkterna fanns kvar på den tiden.
[/quote]

Jag skulle tro att det är den slutgiltiga färgläggningen. Du har rätt, den ser lite platt ut.

Det här albumet utspelar sig strax efter händelserna i "L'Etrange Rendez-Vous", alltså någon gång 1954-55.
Enligt Wikipedia så avskaffades den randiga fängelseuniformen redan i början av 1900-talet, så varför Olrik och de övriga fångarna bär sådana vet jag inte.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Jag vet! Jag vet!

Det är vita dräkter,
men bakom ett
randigt galler
sitter

en stark strålkastare

som kastar
randiga
rand-skuggor
på fångarnas vita dräkter.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Men Ligne Claire-traditionen brukar ju innefatta en ganska "platt" färgläggning i sig.

Intressant med infon om fångdräkter, det är en tydlig symbol, iofs.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Fast i Svärdfisken är Jacobs färgläggning minst av allt platt. Men det är förstås innan Jacobs blir Ligne Claire!! (Är det korrekt att förlägga Ligne Claire-stilens födelse till perioden när Hergé-studion arbetade med att teckna om (rätta till, modernisera) de första Tintinäventyren?)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Runt tiden när albumen gick över från sv/v till färg, kanske?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

B&M var ju i färg från början. Men du menar Tintin? Relevant fråga? För Tintin är ju inte LC från början, inte i Sovjet. Kanske är det så sent som på 50-talet man kan tala om (Hergés och Jacobs) LC som något renodlat.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Den stora färgläggningsprocessen verkar ha tillkommit på 40-talet, och det var väl runt den tiden som Ligne Claire började växa fram som en populär stilriktning, och det var under 50-talet den nådde höjden av sin popularitet, tror jag man kan säga. Veckotidningen Tintin bildades tydligen -46, och där debuterade flera klassiska Ligne Claire-figurer och tecknare.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Men B&M är inte en LC-serie i Svärdfisken (som publicerades i Tintin). Fast Tintin är kanske det redan 46? Vilket äventyr pratar vi om? Det måste vara Solens Tempel. Jo, du har nog rätt. Tintin var nog LC redan innan kriget (även som svartvit)....
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

OT.
Ligne Claire har inte med färgläggning att göra, Tintin i Sovjet (1930) är i klara linjen fast den aldrig färglagts.
http://en.wikipedia.org/wiki/Clear_Line
Så samtliga B&M är i klara linjen, det är ju bara att titta på teckningarna så ser man det.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote="labrador road 26"]

OT.
Ligne Claire har inte med färgläggning att göra, Tintin i Sovjet (1930) är i klara linjen fast den aldrig färglagts.
http://en.wikipedia.org/wiki/Clear_Line
Så samtliga B&M är i klara linjen, det är ju bara att titta på teckningarna så ser man det.
[/quote]
Varken jag eller Wikipedia-artikeln du citerar håller riktigt med dig.

D.v.s. Ligne claire har inget direkt med färgläggning att göra, men de svartvita albumen med Tintin känns ofta för grova i stil och berättarteknik för att riktigt platsa.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Håkan. Du menar alltså att termen lc också skulle handla om HUR historierna berättas? Inte bara de smala, alltid heldragna, aldrig darriga, linjerna och frånvaron av skuggor under bilar och personer...

Vilka manus skulle du då mena var mer lc och mindre lc?
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="Estelle"]

Jag vet! Jag vet!

Det är vita dräkter,
men bakom ett
randigt galler
sitter

en stark strålkastare

som kastar
randiga
rand-skuggor
på fångarnas vita dräkter.
[/quote]
Naturligtvis! [:D]

För övrigt tycker jag att det är farligt att ta Wikipedia som fakta.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Ibland kan det finnas mer än en bra förklaring...

När det gäller lc så har tydligen Benoit Peeters, Tintinforskaren, sagt (någonstans) att lc även gäller för berättandet. Verkar helt idiotiskt. De mest grötiga Tintinäventyren (berättartekniskt sett) -- Det hemliga vapnet, Koks i lasten, Plan 714 kommer ju sent, när termen lc är hårt etablerad. Vissa andra (mer postmodernistiska lc-projekt) försöker inte ens berätta en historia.

Fast detta var förstås B&M-tråden... (Pip-pip-pip-pip --- OT-varning!) Å andra sidan räknas ju Jacobs in bland lc-hingstarna. Så vi är fortfarande på banan!
Skriv svar