100 bullets?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

100 bullets?

Inlägg av Agentum »

Ni som läst den tycker ni att den är bara en lättsam grund deckare?

Jag vet att den börjar ganska grundläggande men jag upplever att den växer väldigt med tiden och faktum blir dete hela ett enormt svårt scenario, nåt jag iaf aldrig trodde fanns i de billiga kioskdeckarna som jag iofs inte läser.

Dock kan jag förstå problem med en svensk översättning då språket går förlorat nåt som är Azzarellos starka sida som berättare.

Sen har han en förkärlek för vissa personer som blir lite påfrestande, och han tar död på min favorit nästan direkt (Milo).

Faktum att jag inte läst bättre av den här varan än seriemässigt undantaget Brubakers grejor med Sleeper och hans Criminal serie, han är duktigare på att fånga en atmosfär än Azzarello men sämre dialogmässigt.
Jag tycker 100 Bullets är mångsidig, det är många bollar i luften, men allt utvecklar sig ganska långsamt, jag antar att ni till slut förstod vad hemligheten bakom det hela var ni med? det tog tid inna jag hajade den stora grejen.

Alltså jag är ingen expert men jag har ju läst gamla agentserier från förr och de kan väl vara riktigt bra, ska läsa första Rip Kirby boken som kommit ut nu snart.

Men de fick ju aldrig den här möjligheten att nå så långt de kunde som serier.

Är det jag som är dessillusionerad helt enkelt och detta är vanligt kiosktrams alltihop och gammalt gäller?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Jag läste första TPB:n och där kändes det som en rätt trist och klyschig kriminalserie, så jag orkade inte fortsätta, men det kan ju iofs stämma att den växer om man fortsätter och ger den en chans till.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

[quote="Wakuran"]

Jag läste första TPB:n och där kändes det som en rätt trist och klyschig kriminalserie, så jag orkade inte fortsätta, men det kan ju iofs stämma att den växer om man fortsätter och ger den en chans till.
[/quote]
Istället för att skriva ett eget inlägg skriver jag under Wakurans text. Stämmer in på mig också.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag förstår er, det verkar så enkelt där, men ni borde ge det chansen, det hela utvecklar sig till nåt helt annat än att dela ut en pistol med 100 kulor, som i sig visserligen har en mening det med.

Det är lite som att folk hatade Fables för första traden då det är en ganska seg historia som är falsk dessutom, men alltså vad blev det, jo nåt helt annat.

100 Bullet imo sätter en ny nivå på nåt sätt, utan serieformatet tror jag det hela varit dömt om ni förstår, det är som gjort för just seriemediumet.

Det fins klart dåliga sidor som jag nämnde, men tror ni att det är simpelt så prova igen ber jag er om, det är så komplicerat som jag fixar iaf efter några trades, man får se en inblick i mångas liv på ett sätt som är svårt stt göra på annat sätt.

Jag tycker ni ska köpa fler trades då jag lovar att de inte handlar om att de 100 kulorna delas ut på gott och ont enbart utan det är en serie som dels behöbver originalspråk (tror jag) och lite tid.

Saker är inte så enkla längre när de olika maktpositionerna ställs mot varandra, vem samarbetar och vem går att offra.

Vad var det egentligen som hände som gjorde Minutemen sovande?

Så liksom med Fables ge det en chans till, inom modern seriekultur särskilt i USA är sånt här mycket bra oack kan kanske äntligen ge oss en mer vid utgivning.

Nu låter jag tvingande och det var inte meningen, det är fullt möjligt att jag har fel och detta är bara trams.

Jag sätter heller det inte på piedestall, där fins redan Brubakers verk de är kortare ock lättare att greppa, särskilt Sleeper var en nagelbitare för mig, Crimial serien är mycket bra tat läsa med, de är trades med en story i varje, och flera av dem lämnar en ganska fundersam och kanske lite dyster tyvärr, det är ned i den värsta skiten.

Jag vill bara inte att folk bara säger amerikanska serier är skit för att de är amerikanska, för det är inte sant, jag har haft många förutfattade meningar jag fått ångra genom åren, men som ändå gjort att min bild av serievärlden vuxit.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Jag håller med Agentum här, serien visar sig vara mer och mer komplicerad ju längre den pågår. (Håller med om Fables också, även om jag tycker den har ballat ur nu på slutet.)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Folk nu för tiden vill inte offra nån tid på nånting.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jag stod ut i 60 nummer, sen klippte jag. Jag klarar inte plottar som bara bygger upp, ökar mystifieringen och aldrig (?) ger någon payoff. Men i början tyckte jag det var läsvärt.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo, ok , så kan man också se det, serien avslutades dock, och jag hoppas att det räcker där det blev lite för mycket favorism så de kunnat döpa om serien till Lono eller nåt.

Det är som en bra tv serie tycker jag, den är gjord på det sättet, det skulle aldrig gå att göra en film av den och som vanlig text i en bok vore det svårt att göra den som den är uppbyggd.

Men jag håller väl med att ibland kommer det in plottar och stickspår som egentligen inte behövs mer än för att förlänga det hela.

Det lite tråkiga är ju att Vertigo börjar sakna slagkraft nu med så många titlar borta ur leken, jag hoppas de tillåter folk skriva nåt annat än superserier även i fortsättningen.

Det klart att dee helst vill ge ut vad som säljer men som med Transmetropolitan, den överlevde bara pga att tradsen sålde, tidning var en ren förlustaffär, ändå är det ju en jäkla bra serie, MEN den var inte om superhjältar.

Jag har inget mot superhjältar som ni säkert vet, men det kan bli lite svårt när man ser att författaren är tvungen att pressa in sin historia i formatet när det skulle funkat bättre som en serie utan supers, bara för att folk i gemen i USA är misstänksamma mot nåt annat och inte köper.

Visst vi som är med överallt vet ju vad som finns och läser, men det finns ännu en massa av folk som köper lite tidningar då och då kvar där borta och de köper vad de är säkra på.

De förlorade formaten crime och western har ju iaf kommit tillbaka i liten skala, skräck med föresten även om det ser annorlunda ut nu med walking dead tex. romance tror jag knappast kommer igen, hehe.

9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 12:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av hyperion83 »

100 Bullet är en av mina absoluta favorit serier just nu. Har hittills läst de fyra första TPB:na. Fantastiskt bra och lysande dialog!
http://www.shazam.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote="Agentum"]


Det klart att dee helst vill ge ut vad som säljer men som med Transmetropolitan, den överlevde bara pga att tradsen sålde, tidning var en ren förlustaffär, ändå är det ju en jäkla bra serie, MEN den var inte om superhjältar.
[/quote]
Det gäller väl i hög grad för hela amerikanska marknaden? Tradesen betalar tidningarnas förluster?

(Likadant på japanska marknaden, förresten.)
[quote="Agentum"]


De förlorade formaten crime och western har ju iaf kommit tillbaka i liten skala, skräck med föresten även om det ser annorlunda ut nu med walking dead tex. romance tror jag knappast kommer igen, hehe.
[/quote]
Det görs ju en hel del i Japan och Sydkorea, och som "pseudomanga". Det görs väl inte någonting längre i samma stil som på 40-60-talet på fullt allvar, men kärleksserien verkar överleva.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

[quote="Agentum"]



"100 Bullet imo sätter en ny nivå på nåt sätt, utan serieformatet tror jag det hela varit dömt om ni förstår, det är som gjort för just seriemediumet."

"Nu låter jag tvingande och det var inte meningen, det är fullt möjligt att jag har fel och detta är bara trams."

"Jag vill bara inte att folk bara säger amerikanska serier är skit för att de är amerikanska, för det är inte sant, jag har haft många förutfattade meningar jag fått ångra genom åren, men som ändå gjort att min bild av serievärlden vuxit."
[/quote]

Du vet ju redan att jag inte tycker om serien, men jag tycker inte den är trams för den är spännande, ja, och om det du skrev innan håller jag helt med dig: 100 Bullets är verkligen en serie, serieformatet passar den perfekt.

Det jag inte tycker om är den sortens berättande, som liksom får karaktärerna att verka dummare än de är. Det känns instängt, på ett speciellt vis, som om ens horisonter blir mindre och man blir mindre klok. Det är kanske en personlig grej och det finns högaktade böcker som jag känner samma sak för, tex Röda Rummet och På spaning efter den tid som flytt. 100 Bullets är alltså i gott sällskap.[:)]

Amerikanskt är inte skit! Älskar Love & Rockets och jag fick också hem en Marvel Classics häromveckan, en serieversion av Oscar Wildes roman Dorian Grays porträtt. Den var riktigt bra och jag tror faktiskt att den var extra bra för att den var amerikansk. Det fanns en sorts distans, som jag tror att det hade varit svårt för en europeisk författare att fixa. Det är lite som franska westernserier, de är bra på ett annat sätt än amerikanska dito eftersom det finns en historisk distans.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Skriv svar