Mest underskattade serie?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Ser ut som den där Spider som gick i Seriemagasinet (eller vilken tidning det nu var), vet att han har varit uppe till diskussion, om jag minns rätt var det rätt positiva ord som sades om den.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Ingemar skrev:
Förresten, en annan serie som kanske är underskattad: Oliver och Colombina! "Resan till Absurdien" är fantastisk, det moderna samhället sett utifrån.


Manus: Greg, Teckning: Dany. Snyggt tecknad och bra story, ja. Men larviga figurer, tyvärr. ibland blir det så, att mästare lägger enorm möda och kraft på ett hopplöst projekt.

Fixade citeringen. LR 26 - Moderator.
Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Inlägg: 362
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 08:22
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av aakeforsmark »

Spider gick i Swisch och sedermera Serienytt. Reginald Bunn gjorde också en del fina serier i Buster. Det var någon motorcykelpolis och någon Detektiv.
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Estelle skrev:
Ingemar skrev:
Förresten, en annan serie som kanske är underskattad: Oliver och Colombina! "Resan till Absurdien" är fantastisk, det moderna samhället sett utifrån.


Manus: Greg, Teckning: Dany. Snyggt tecknad och bra story, ja. Men larviga figurer, tyvärr. ibland blir det så, att mästare lägger enorm möda och kraft på ett hopplöst projekt.

Ja, det är en mycket ojämn resa. Hur larvigt det är varierar väldigt mycket. Första albumet är i stora delar infantilt trams (men början och slutet är bra). Album tre till fem håller högre klass. Att figurerna i Fantasia är knäppa gör mig ingenting alls (utom möjligen Klurigonerna och Colombina som är relativt irriterande - Colombina ser precis ut som en Starlet-tjej) så länge handlingen är fiffig och kul.

Jag tycker inte projektet är hopplöst, tvärtom är det i stora delar väldigt bra, men efter fem album kändes det tämligen utfiskat.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Ingemar skrev:
Wakuran skrev:
Finns Misantropolis samlad i album? Hann serien avslutas ordentligt?

Den är avslutad, men inte i album. Nio delar i tidningen... [:I] Det tog ett tag att samla den.

Förresten, en annan serie som kanske är underskattad: Oliver och Colombina! "Resan till Absurdien" är fantastisk, det moderna samhället sett utifrån.

Fanns tydligen samlad i albumform på danska. Känns litet bekvämare än massa tidningar, iaf för mig som är rätt van med övriga skandinaviska språk och tycker de tre marknaderna borde närma sig varandra för att bli starkare.

Hursomhelst var serien delad i två album på danska, kanske inte så underligt med tanke på att albummarknaden länge varit större där, och på att Mårdön (Mårdøn) Smet ju är dansk (Morten Schmidt).

http://www.comicwiki.dk/wiki/Rejsen_til_Misantropolis
http://www.comicwiki.dk/wiki/For_enden_af_regnbuen
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Wakuran skrev:Fanns tydligen samlad i albumform på danska. Känns litet bekvämare än massa tidningar, iaf för mig som är rätt van med övriga skandinaviska språk och tycker de tre marknaderna borde närma sig varandra för att bli starkare.

Hursomhelst var serien delad i två album på danska, kanske inte så underligt med tanke på att albummarknaden länge varit större där, och på att Mårdön (Mårdøn) Smet ju är dansk (Morten Schmidt).

http://www.comicwiki.dk/wiki/Rejsen_til_Misantropolis
http://www.comicwiki.dk/wiki/For_enden_af_regnbuen

Ja, danskarna kanske har vett att uppskatta sina egna talanger i alla fall. Och ja, han heter så klart Morten egentligen.

Den svenska utgivningen är inte bara uppdelad på nio tidningar, sidorna är dessutom i fel ordning i ett avsnitt.

Vilka omslag, förresten! Vilket bildspråk Smet/Schmidt har! Jag tycker han passade just Mumin så suveränt bra, eftersom Mumin så ofta spelar på det lilla trollet mot den stora otäcka världen, där den lilla oskuldsfulla Mumin får en helt grandios inramning i hans dramatiska bilder.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Ingemar skrev:
Wakuran skrev:Fanns tydligen samlad i albumform på danska. Känns litet bekvämare än massa tidningar, iaf för mig som är rätt van med övriga skandinaviska språk och tycker de tre marknaderna borde närma sig varandra för att bli starkare.

Hursomhelst var serien delad i två album på danska, kanske inte så underligt med tanke på att albummarknaden länge varit större där, och på att Mårdön (Mårdøn) Smet ju är dansk (Morten Schmidt).

http://www.comicwiki.dk/wiki/Rejsen_til_Misantropolis
http://www.comicwiki.dk/wiki/For_enden_af_regnbuen

Ja, danskarna kanske har vett att uppskatta sina egna talanger i alla fall. Och ja, han heter så klart Morten egentligen.

Den svenska utgivningen är inte bara uppdelad på nio tidningar, sidorna är dessutom i fel ordning i ett avsnitt.

Vilka omslag, förresten! Vilket bildspråk Smet/Schmidt har! Jag tycker han passade just Mumin så suveränt bra, eftersom Mumin så ofta spelar på det lilla trollet mot den stora otäcka världen, där den lilla oskuldsfulla Mumin får en helt grandios inramning i hans dramatiska bilder.

Sjukt driven cartoon-stil. Påminner en del om nederländarna Daan Jippes och Fred Julsing. (Sjukt skicklig tecknare som är i det närmaste okänd utanför Nederländerna/Flandern.)

http://www.locali.nl/fredjulsing/

*Namedropper*
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Furienna »

Jag kan väl nämna en serie, som kanske inte är underskattad (den blev ju prisbelönad på sin tid), men som inte alls är så känd: "Kunskapens korridorer" av Peter och Jens Ahlbom. Den handlade om elever och personal på en vanlig svensk högstadieskola.

http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... korridorer
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Inlägg av FredrikLähnn »

Furienna skrev:
Jag kan väl nämna en serie, som kanske inte är underskattad (den blev ju prisbelönad på sin tid), men som inte alls är så känd: "Kunskapens korridorer" av Peter och Jens Ahlbom. Den handlade om elever och personal på en vanlig svensk högstadieskola.

http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... korridorer


Kommer ihåg att jag läste den när jag själv gick i mellan- och högstadiet (= ett tag sedan) den var verkligen träffande [;)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Jo, den ar ratt charmig. Tyvarr verkar det inte som att de tva albumen innehaller en komplett samling, annars.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Wakuran skrev:
Jo, den ar ratt charmig. Tyvarr verkar det inte som att de tva albumen innehaller en komplett samling, annars.


Två album? Där ser man! Jag har bara "ur djupet av ...", som alltså är det andra albumet. Den serien var riktigt trevlig (och även om jag ju inte går på gymnasiet längre så har jag ganska mycket "undervisningskontakter"), så jag får helt klart hålla ögonen öppna efter den första delen också!

Tillägg: Fast direkt underskattat vet jag inte om den är. Tämligen okänd, men inget man hör folk dissa omotiverat ... De flesta som över huvud taget brukar väl klassa den någonstans mellan "småtrevlig" och "riktigt bra" ...
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Furienna »

Det finns två album, men även jag har bara det andra albumet, och jag har inte läst det första albumet på sjutton år.

Och nja, den är kanske inte underskattad, men den är inte så känd, som den borde vara, och därför tycker jag, att den hör hemma i den här tråden.
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Inlägg av manter »

Tjalle Tvärvigg(se avatar vänster)vore värd att åter få träda ut i rampljuset.Är det nån som har koll på om det finns några samlingsalbum med honom och hans fagra fru och son?[xx(][xx(][xx(]
manter
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

manter skrev:
Tjalle Tvärvigg(se avatar vänster)vore värd att åter få träda ut i rampljuset.Är det nån som har koll på om det finns några samlingsalbum med honom och hans fagra fru och son?[xx(][xx(][xx(]

Det verkar bara finnas tva julalbum pa svenska, enligt Seriesam. Annars har den varit biserie i div. tidningar och antologialbum.

Den har engelska samlingsboken ser annars ganska kul ut, aven om den bara bitvis innehaller Lasswell-varianten (som ar mest kand numera):

http://www.amazon.com/Barney-Google-Snu ... 0878162836

Nagon annan som kanner till engelska eller skandinaviska etc. samlingsalbum?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Inlägg av Kattmannen »

Uti vår hage! Jag har varje nr av UVH och är prenumerant. Faló är en skön uttrycksfull looser-karaktär som råkar ut för allsköns missöden och oförutseddheter i småstadsmiljön. Språket i serien är underbart. Störtsköna karaktärer; Yvette, Börje, grannar, gummor, pinglor och barn m.m.. Nr 2009-4 om romansen med prinsessan Madeleine var en riktigt vältajmad fullträff! Även numret efteråt när han var barnvakt var kanonbra, bl.a. när han står inför Yvette iklädd ett par löjliga Borat-kallingar. Även avsnittet när han var kyrkvaktmästare (2009-2) var kanonbra. En annan favorit var för några år sen en kort serie där han gick till en fest, och på vägen dit sparkade till en karljohansvamp och fantiserade om att göra mål i fotboll, sedan på festen gick han bland de välklädda skeptiska tjejerna och smajlade, utan att se att han hade en jättestor svamp spetsad på skon. Omslagssidorna är ofta bra, som en gång när det var en travesti på den berömde ”Putell på er grevar och baroner”, den reagerade även min gamla mor på.

En underbar biserie i tidningen är "Vi å pappa", också den klart underskattad.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Inlägg av Kattmannen »

Erik S skrev:
pixierabbit skrev:
jag tycker att de fyra Persepolis-albumen är riktigt underskattade. Nån som har läst dem?

Visst har jag läst Persepolis, de är riktigt bra. Men underskattade? Det håller jag nog inte med om, albumen har ju blivit ganska ordentligt hyllade och t.o.m. filmatiserats.


Jag har Persepolis-albumen i en samlingsvolym. De är bra, men jag håller inte heller med om att de är underskattade. Det känns som att de ger en äkta inblick i Iran, åtminstone i hur det var där då.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Inlägg av Kattmannen »

Andra underskattade serier är; Samir, Socker Conny, Iznogoud, Linda och Valentin, Thorgal samt; Johan, Lotta och Jocko. Överhuvudtaget känns det med Joakim Pirinen som att han gjorde en kanonfullträff med albumet Socker Conny, men i övrigt så kommer han inte alls i närheten av den höga nivån.

Achilles Wiggen gick som biserie i Fantomen för några år sedan, och verkade inte vara riktigt avslutad, kändes lite abrupt, tyvärr. Såg något om att det fanns en tråd om A W på annat ställe här i forumet.

Två andra underskattade serier är Alix samt Johan och Pellevin.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Inlägg av Kattmannen »

Min gamle far följde för ca 70 år sedan en seriestripp i en veckotidning (tror jag), som han klippte ut varje del av och klistrade in i ett album. Den handlade om pojkarna ”Palle” och ”Malle” som vann en stor vinst på ett lotteri, för pengarna skulle de flyga iväg till ett främmande land och äta bananer. Piloten i det öppna lilla planet skulle dock skämta med dem, gjorde en looping så att de föll ur. De landade på en skenande vildsvinsflock. Sedan var de med om en massa konstiga sagoliknande äventyr; de mötte jättar, orientaliska slavhandlare, älvor, och en massa andra konstigheter. Jag tror att de hittade jordklotets axel vid nordpolen och satte upp en julgran där. En ”urhund” var med också tror jag. En underbar skröna, ganska absurd. Jag tror att den ursprungligen var från 20-talet.

Någon annan som känner till den serien?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Kattmannen skrev:
Min gamle far följde för ca 70 år sedan en seriestripp i en veckotidning (tror jag), som han klippte ut varje del av och klistrade in i ett album. Den handlade om pojkarna ”Palle” och ”Malle” som vann en stor vinst på ett lotteri, för pengarna skulle de flyga iväg till ett främmande land och äta bananer. Piloten i det öppna lilla planet skulle dock skämta med dem, gjorde en looping så att de föll ur. De landade på en skenande vildsvinsflock. Sedan var de med om en massa konstiga sagoliknande äventyr; de mötte jättar, orientaliska slavhandlare, älvor, och en massa andra konstigheter. Jag tror att de hittade jordklotets axel vid nordpolen och satte upp en julgran där. En ”urhund” var med också tror jag. En underbar skröna, ganska absurd. Jag tror att den ursprungligen var från 20-talet.

Någon annan som känner till den serien?


"Urhunden" är ju en tidig OA-serie, om det är samma urhund.

http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... den_(serie)

F.ö. känns det som fel tråd, men hursomhelst, du har ingen mer info om serien? Typ scans, info om vilken tidning den publicerades i, etc.?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Inlägg av Kattmannen »

Wakuran skrev:
Kattmannen skrev:
Min gamle far följde för ca 70 år sedan en seriestripp i en veckotidning (tror jag), som han klippte ut varje del av och klistrade in i ett album. Den handlade om pojkarna ”Palle” och ”Malle” som vann en stor vinst på ett lotteri, för pengarna skulle de flyga iväg till ett främmande land och äta bananer. Piloten i det öppna lilla planet skulle dock skämta med dem, gjorde en looping så att de föll ur. De landade på en skenande vildsvinsflock. Sedan var de med om en massa konstiga sagoliknande äventyr; de mötte jättar, orientaliska slavhandlare, älvor, och en massa andra konstigheter. Jag tror att de hittade jordklotets axel vid nordpolen och satte upp en julgran där. En ”urhund” var med också tror jag. En underbar skröna, ganska absurd. Jag tror att den ursprungligen var från 20-talet.

Någon annan som känner till den serien?


"Urhunden" är ju en tidig OA-serie, om det är samma urhund.

http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... den_(serie)

F.ö. känns det som fel tråd, men hursomhelst, du har ingen mer info om serien? Typ scans, info om vilken tidning den publicerades i, etc.?


Nu var det ett tag sen jag läste serien ordentligt. Men jag kan fråga farsan och be att få kolla i urklippsalbumet. Det kanske var en OA-serie, eller också hade de som gjort serien lånat urhunden-figuren, jag minns det som samma urhund man sett annars iafall. Ber om ursäkt om jag rört till det med att inte strikt hålla mig till tråden, hittar inte så bra här inne än som nybörjare.
Skriv svar