Lite egna serier

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Lite egna serier

Inlägg av AndersL_ »

Eftersom jag har haft lite tid över de senaste dagarna har jag gjort ett par egna serier, vilka jag har laddat upp ifall någon skulle vilja läsa dem.

Här kommer den första, en kort fantomenserie som jag har pusslat ihop med hjälp av bitar av äventyret "Alter Ego" (FA 20/2008):

Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av 1 AndersL_, redigerad totalt 0 gånger.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Haha, snyggt jobbat! [:D]
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Och två seriestrippar till som handlar om när min brors flickvän från Sydkorea skulle hälsa på i Sverige:

Bild

Bild
Senast redigerad av 1 AndersL_, redigerad totalt 0 gånger.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

De var också roliga! [:)]
Tack för att du lägger upp dem.
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Lite fler serier.

Den ena har redan börjat bli lite inaktuell, trots att bara en vecka har gått sedan jag tecknade den (jag har i alla fall inte läst några nyheter om Mats i Aftonbladet på sistone):

Bild

Och den andra serien har väldigt mycket Tranåskoppling. Så man förstår den nog bäst om man är härifrån, eller känner till personerna som dyker upp i den:

Bild
Senast redigerad av 1 AndersL_, redigerad totalt 0 gånger.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Den första var ganska kul, den andra var för lokal för att jag skulle uppskatta den.

Vad jag reagerar på är att du proppar in så mycket text i serierna, jag tycker att det är alldeles för mycket. Dela upp det på några fler rutor istället så får man bättre flyt och rytm.
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Jag försöker begränsa serierna till 600x600 pixlar på grund av Facebooks bildstorleksgräns, så det är därför jag inte har fler rutor. Fantomenserien var ett undantag eftersom det helt enkelt inte var möjligt att få in den i sin helhet på en 600x600-sida, men för de andra har det fungerat. Så det är därför det har blivit lite mycket text i varje ruta ibland.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Jag tyckte tumserien var litet kul, nördig internhumor och allt.

Ang. tum i Sverige kan jag förtydliga att det handlar om verktum, 24.74 mm, vilka skiljer sig från internationella tum/inch 2.54 cm, på gamla tumstockar kan man ibland se att det står verktum, vilket numera, svjv, är ett obsolet mått som så gott som aldrig används praktiskt.
Litet kul.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Intressant att veta, jag hade egentligen ingen koll på de gamla längdmåtten över huvud taget, och trodde att en tum alltid var en tum. [:)] Jag hade bara sett 1800-talstumstocken (som ser ut precis som på bilderna) när jag hälsade på hemma hos personen i serien, och baserade det mesta på det. Sedan slog jag upp gammaldags måttenheter på internet så att det skulle låta autentiskt.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Den "internationella" tummen om 25,4 mm är obsolete den också, det är bara inte alla jänkare som har fattat det än ... [8D]
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

[quote="Wakuran"]

Jag tyckte tumserien var litet kul, nördig internhumor och allt.

Ang. tum i Sverige kan jag förtydliga att det handlar om verktum, 24.74 mm, vilka skiljer sig från internationella tum/inch 2.54 cm, på gamla tumstockar kan man ibland se att det står verktum, vilket numera, svjv, är ett obsolet mått som så gott som aldrig används praktiskt.
Litet kul.
[/quote]

Riktigt kul blir det först när man får reda på att vi i Sverige haft TRE tum-mått i modern tid; Verktum, decimaltum och engelsk tum (decimal inch). De är respektive 24,74 mm, 29,69 mm samt 25,4 mm.

Innan den engelska tummen fixerades i decimalsystemet räknades den som tre korn-korn. Ett korn (frö) från korn (sädesslaget) var grundenheten i det engelska måttsystemet i flera hundra år. Sen kom någon på att kornen faktiskt varierade i längd, och därmed inte lämpade sig som grundenhet.[:)]

Mina två cent off topic. (d.v.s. 20 mill)

Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="AndersL_"]


Och den andra serien har väldigt mycket Tranåskoppling. Så man förstår den nog bäst om man är härifrån, eller känner till personerna som dyker upp i den:
[/quote]
Jag tror jag ska be en kompis från Tranås kolla in den. Bättre än att försöka tycka något om saker man inte förstår.
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Inlägg av Stefan_N »

Hyfsat OT, men intressant att diskutera tum. Borde diskussionen brytas ut?

När infördes brädgårdstummen, motsvarande engelsk tum? Enligt wikipedia använde brädgårdarna ALLTID brädgårdstummen och tumstockar märkta 'London', medan bysnickarna använde verktum. Låter dumt, men man kan ju å andra sidan aldrig lita på wikipedia.

Fast tummen standardiserats internationellt används fortfarande olika tummått i t ex USA, beroende på vad man använder det till.

Antar att alla länder i något sammanhang använder sina gamla tummått, om så bara för renovering av gamla hus. Fantastiskt förvirrande ämne i a f.

Metern är väl det mest positiva att komma från franska revolutionen.




Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

En ny serie... den här gången om Thomas Jonathan "Stonewall" Jackson (1824-1863), sydstatsgeneral i det amerikanska inbördeskriget.

Observera att den INTE är påhittad, utan baserad på riktiga historiska fakta.

Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av 1 AndersL_, redigerad totalt 0 gånger.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

John Barry FTW och lol blir väl den passande repliken, även om jag har för mig att nordstatarnas tillgång till det nyuppfunna repetergeväret hade en stor del att göra med segern. Att avfyra patroner jämfört med mynningsladdare var så mycket effektivare. Låter som citrongrejen är snarlik det som sjömännen gjorde, konsumera citrusfrukter flitigt.
http://en.wikipedia.org/wiki/James_Lind_(physician)

Det kanske var tur att han dog innan kriget var slut, så han slapp se fienden vinna. Lite lustigt, tänkte faktiskt igår på en what if-story. Hur USA sett ut om konfederationen vunnit, fast senare ändå avskaffat slaveriet. Om det hade lett till mindre rasproblem än nu, då det så att säga tvingades på södern. Eller om de vunnit men inte avskaffat slaveriet, det är ju ändå vedertaget att segraren har rätt, oavsett hur fel de har.

Gärna fler sådana här historiska serier. Det blir 4 Citroner från mig i betyg.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Inlägg av Stefan_N »

Jag ger också fyra citroner! Kul med historia med knorr. Mer sånt!

Att Sydstaterna förlorade berodde inte på kvaliteten på deras utrustning och inte heller på att de förlorade Jackson. Däremot brist på folk, eftersom det åtminstone i början bara var vita som slogs för södern, brist på finansiering, brist på industrier och brist på samordning, som väl inte är så konstigt eftersom de försökte lämna Unionen för att staterna skulle sköta sina egna angelägenheter, inte centralmakten. Texas till exempel ansåg att Davies inte hade rätt att kräva att trupper från Texas kom till huvudteatern utan det var i princip bara Norra-Virginia-armén som skötte huvuddelen av krigandet. Att man inte heller fick stöd från utlandet var också av stor betydelse. Konfederationen räknade innan kriget med att Storbritannien skulle intervenera.

Ett resultat av inbördeskriget är att innan var the USA plural och efter singular.
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Ny serie.. kanske en aning svårbegriplig om man inte kommer ihåg Expedition Robinson 1997 (första säsongen i Svensk TV) och dessutom är insatt i höstens säsong av den amerikanska motsvarigheten Survivor. [:)]

Bild
Bild
Senast redigerad av 1 AndersL_, redigerad totalt 0 gånger.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

AndersL dina photoshopade grejer är fina, de andra ser inget vidare ut, men du är kul tycker jag.

Jag gillar Fantomen i moderna Beck Sverige bäst.

Keep going!
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Det känns som alldeles för mycket text, men det ser rätt okej ut teckningsmässigt. Jag gillar färgpenne/kriteskiftningarna. Mycket pastelligt men oftast framhäver det figurerna i fokus på ett bra sätt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

[quote="Agentum"]

AndersL dina photoshopade grejer är fina, de andra ser inget vidare ut, men du är kul tycker jag.
[/quote]

Photoshopserierna har jag inte ritat själv (fantomenserien är scannade bilder från ett nummer av Fantomen, Stonewallserien hoppusslade, blandade bilder från internet). Och vad det gäller de andra serierna så är det inte meningen att de ska vara några konstverk - jag tjänar inte ett öre på dem, kommer aldrig att publicera dem någonstans, och det är kanske 10-15 personer som kommer att läsa varje stripp. Så jag har bara satsat på att det ska synas vad de föreställer. [:)]
Om jag hade haft en massa tid över, och tjänat pengar på dem, så skulle de ha hållit en helt annan klass teckningsmässigt.
- - AndersL - -
Skriv svar