Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Loyden
Fine
Inlägg: 221
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 16:38
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Loyden »

ja nummer 3 ska vara på väg i dagarna :)
Kvack?!?!
kvack!
www.garaget.org/Loyden
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Inlägg av zlv »

Har hört att en har fått del tre, så trean kommer med all sannolikhet strax efter påsken.
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

Har trean kommit än?
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Inlägg av zlv »

Fick trean idag, har dock inte hunnit packa upp den ännu [:)]
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
www.SerieAkuten.se
Very Good
Inlägg: 113
Blev medlem: sön 20 nov 2005, 19:13
Kontakt:

Inlägg av www.SerieAkuten.se »

Idag (läs igår) så fick jag box 3 av Carl Barks samlade verk med bok nummer 3, 13 & 23. Har ännu inte hunnit titta genom böckerna så om det är några tryckfel eller dyl vet jag inte än. Dock så verkar boxen vara försenad. Skulle varit ute omkring den 11 april.

(Ligger inte denna tråden fel? Borde väl ligga under "Disney, Carl Barks och Don Rosa".)
"the good of the many outweighs the good of the few, or the one"
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

citat:
Ursprungligen postat av www.SerieAkuten.se

(Ligger inte denna tråden fel? Borde väl ligga under "Disney, Carl Barks och Don Rosa".)


Jo, egentligen gör den det. Jag har funderat över var den ska ligga men kommit fram till att huvudsyftet med tråden är mer åt samlarhållet än åt Disneyhållet.
Användarvisningsbild
Azur Blå
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 04 aug 2005, 09:28

Inlägg av Azur Blå »

Är det fler än jag som har det här problemet?
I registret i bok 3 är sidhänvisningen till serien "Hur man blir en muskelknutte" fel. Det hänvisar till sidan 201 istället för 191. På sid 201 är "Den vältränade jycken". Sidhänvisningarna till serierna "God min i elakt spel" och "Skolka skolan" verkar dessutom bytt plats (sid 211 och 221). Är felet tillräckligt stort för att man ska få en ny? Eller är det för mycket krångel för ett litet fel?
Användarvisningsbild
Azur Blå
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 04 aug 2005, 09:28

Inlägg av Azur Blå »

Jag har fått ett svar angående registerfelet, och det finns tydligen i hela upplagan... Trist
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

citat:
Ursprungligen postat av Azur Blå

Jag har fått ett svar angående registerfelet, och det finns tydligen i hela upplagan... Trist


Det verkar vara någon liten miss i varje kassett. Tråkigt, tycker jag. Framförallt med tanke på att verket är väldigt dyrt.
Användarvisningsbild
Loyden
Fine
Inlägg: 221
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 16:38
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Loyden »

ja och en del har även fått en innehållsförteckning på norska. Det klarade jag mig ifrån i alla fall.
Kvack?!?!
kvack!
www.garaget.org/Loyden
Användarvisningsbild
Azur Blå
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 04 aug 2005, 09:28

Inlägg av Azur Blå »

Samma här, men när man betalar så mycket anser jag att man kan förvänta sig mer av utgivaren. Jaja man får hoppas att detta leder till ytterliggare kontroll av böckerna och att felen inte kommer upprepas. Sker ingen bättring måste prenumeranterna ta saken i egna händer och mejla egmont om felen. Om fler fel upptäcks som omfattar hela upplagan kommer kanske en errata ut i slutet av pren., dvs. en förteckning av felen m. rättelser. Eller ännu bättre, att de gör rätt från början. Eller, om olyckan är framme, att de trycker om och ger ut ett rätt ex.? Trots allt detta är det ett toppenverk! (Det bästa på svenska jag vet om)

PS. Jag började prenumerera på Kalle Ankas & C:os årsböcker just för att få alla gamla klassiska Barks från 50-talet, men sedan när CBSV kom ser jag ingen anledning att fortsätta. Alla "bra" serier kommer jag ju ändå att få (betala för). Finns det någon tillräckligt stark anlednig att fortsätta pren. på kalle ankas årsbok nu (man har fått hela 50-talet, snart 60-talet, efter det borde serien vara totalt DÖD)? Egmont borde lägga ner serien och satsa på HoF Don Rosa. Se till att Don Rosas verk kommer ut inbundna och i kronologisk ordning. Efterfrågan på cbsv och hof don rosa borde vara större än kalle ankas årsbok och hof (vilken annan förf. som helst). Möjligen kan en del också satsas på marco rota och william van horn, då dessa också verkar ha månghövdade supportrar. Kanske tom. några fler barks-böcker för dem som inte anser sig ha råd med cbsv. Men hittills har ju barks-böckerna inte direkt lockat till fler köp.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Några frågor från en som inte är så insatt i Ankismen.

Vad kostar varje bok i den här CBSV-serien?
Ungefär hur stor, skulle ni gissa, är upplagan?
Är det en samproduktion mellan Sverige, Norge och Danmark, eller fler länder?
Har den en amerikansk förebild eller är det Egmont själva som sammanställer allt?
Hur många CBSV-böcker planeras det totalt?

Det jag kunnat läsa från tidigare inlägg, skulle Egmont behöva korrekturläsa böckerna noggrannare innan tryckning. Vilket bör innebära en jämförelsevis låg kostnad. Jag jobbade som korrläsare på en datortidning i några år och betalningen låg runt 1500-2500 per nummer, så att anlita någon skicklig korrläsare skulle inte sätta Egmont i konkurs. Vill de ha jobbet gjort ännu billigare, är nog bästa sättet som många datorspelsutvecklare gör. Låt några inbitna ankister få korr-ex som de får gå igenom och hitta alla fel i. De får i gengäld boken gratis när den väl är tryckt. Egmont slipper betala lön och de få gratisböckerna är säkert avdragsgilla på något sätt. De av er som hittat fel har säkert inte lusläst böckerna, men om ni kunnat få dessa gratis tror jag några av er kanske hoppat på erbjudandet.

Det är kanske inte helt moraliskt riktigt att låta folk jobba nästan gratis men jag tror att företagen skulle få klart mycket bättre produkter om de lät "fansen" göra en del av jobbet. Steve Sansweet till exempel var en inbiten Star Wars-samlare som skrev en hel del artiklar om SW och nu har han en topposition inom Lucasfilm. I vilket fall som helst måste Egmont ta sig i kragen och sluta ge ut halvmessyrer.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
skizzik
Good
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 06 aug 2005, 14:56

Inlägg av skizzik »

citat:
Ursprungligen postat av labrador road 26

Några frågor från en som inte är så insatt i Ankismen.

Vad kostar varje bok i den här CBSV-serien?
Ungefär hur stor, skulle ni gissa, är upplagan?
Är det en samproduktion mellan Sverige, Norge och Danmark, eller fler länder?
Har den en amerikansk förebild eller är det Egmont själva som sammanställer allt?
Hur många CBSV-böcker planeras det totalt?

Det jag kunnat läsa från tidigare inlägg, skulle Egmont behöva korrekturläsa böckerna noggrannare innan tryckning. Vilket bör innebära en jämförelsevis låg kostnad. Jag jobbade som korrläsare på en datortidning i några år och betalningen låg runt 1500-2500 per nummer, så att anlita någon skicklig korrläsare skulle inte sätta Egmont i konkurs. Vill de ha jobbet gjort ännu billigare, är nog bästa sättet som många datorspelsutvecklare gör. Låt några inbitna ankister få korr-ex som de får gå igenom och hitta alla fel i. De får i gengäld boken gratis när den väl är tryckt. Egmont slipper betala lön och de få gratisböckerna är säkert avdragsgilla på något sätt. De av er som hittat fel har säkert inte lusläst böckerna, men om ni kunnat få dessa gratis tror jag några av er kanske hoppat på erbjudandet.

Det är kanske inte helt moraliskt riktigt att låta folk jobba nästan gratis men jag tror att företagen skulle få klart mycket bättre produkter om de lät "fansen" göra en del av jobbet. Steve Sansweet till exempel var en inbiten Star Wars-samlare som skrev en hel del artiklar om SW och nu har han en topposition inom Lucasfilm. I vilket fall som helst måste Egmont ta sig i kragen och sluta ge ut halvmessyrer.



Drygt 500 kr per bok.
Upplagan är 2000 ex i sverige.
Sverige, Norge, Danmark och Tyskland ges den ut i.
Den har väl eg inget att göra med de amerikanska utgåvorna men det är samma person, Blum, som skriver biografin och ordnar ordningen för serierna.
Det kommer att bli 30 böcker fördelade på 10 boxar.
Användarvisningsbild
trät
Good
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 02 okt 2005, 22:51
Ort: Sverige

Inlägg av trät »

500:- ! skulle bli drygt 15 000:- då [|)] Med ett sånt pris ska man ju inte behöva kolla om det finns några tryckfel!
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Inlägg av zlv »

16850 sek kommer det att bli totalt för alla 10 boxar.
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Otherworld
Very Good
Inlägg: 108
Blev medlem: tor 22 sep 2005, 22:28
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Inlägg av Otherworld »

Priset per box är ganska saftigt.. men det är det värt! det är verkligen ett toppenverk!
Dom står så fint i hyllan med ^^
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Inlägg av zlv »

Då var det dax igen, del 4 kom idag [:D]
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
skizzik
Good
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 06 aug 2005, 14:56

Inlägg av skizzik »

[quote="zlv"]

Då var det dax igen, del 4 kom idag [:D]
[/quote]
Inte min, varför får jag den alltid flera dagar efter alla andra [:(!]
Användarvisningsbild
erik68olsson@home.se
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 23:22

Inlägg av erik68olsson@home.se »

Hej. Jag överväger att börja samla. Vet någon om det fortfarande är möjligt att teckna en prenumeration eller om det är fulltecknat? På hemsidan där man gör beställningen verkar det ju som att det skall gå bra...? Det står i alla fall inget annat vad jag kan se.

Sedan en fråga till er som förmodligen har samlarkunskaper som inte jag har; Det är många missnöjda kommentarer här i forumet om div. missar (tryckfel o.d.) men är det inte sånt som egentligen kan öka samlarvärdet när det handlar om en begr. upplaga? (Kanske helt fel?)
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av AndreasEriksson »

Om feltrycket gäller hela upplagan är det väl knappast något som kan höja värdet. Då ser ju alla böcker likadana ut ändå :)

Hade däremot 10% av en begränsad upplaga på 2000 ex haft ett tryckfel hade det däremot varit något "unikt" med dessa feltryck.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Skriv svar