Kalle Anka 1/48 - Köingeexemplaret = förfalskning!

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Kalle Anka 1/48 - Köingeexemplaret = förfalskning!

Inlägg av AndersL_ »

Jag läste just följande intressanta artikel hos Hallands Nyheter: http://www.hn.se/m_standard.php?id=556509&avdelning_1=109&avdelning_2=167&

Den Kalle Anka 1/48 i toppskick som har förvarats på Seriemuseet i Halland tidigare och nyligen hamnade hos polisen eftersom ägarna inte kunde komma överens om vem som skulle få den när de separerade är inte äkta. Omslaget var i perfekt skick (förmodligen ett nytryck), men inlagan var gammal och sliten.

Jag tycker även att det är lite roligt att ägaren när han intervjuas i artikeln försöker få det till att exemplaret har blivit utbytt under tiden som det har förvarats hos polisen. Undrar hur många som verkligen tror på det? Men det är förstås tråkigt att det exemplar som hade kunnat vara det bäst bevarade i Sverige visade sig vara en bluff.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

"Varför ska jag behöva ringa till någon småhandlare i Stockholm som ska berätta för mig vad jag har och inte har. Den bästa serieexperten i landet är jag, den näst bästa är min fru", sa Peder Mauritzon på hösten 1999.

Citatet är från artikeln. Epitetet mytoman ligger nära till hands, tycker jag.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

citat:
Ursprungligen postat av Magnus

"Varför ska jag behöva ringa till någon småhandlare i Stockholm som ska berätta för mig vad jag har och inte har. Den bästa serieexperten i landet är jag, den näst bästa är min fru", sa Peder Mauritzon på hösten 1999.

Citatet är från artikeln. Epitetet mytoman ligger nära till hands, tycker jag.


Ja, blygsamhet och låg profil verkar inte vara Peders cup of tea............. [:o)]

Jag hittade förresten den här relaterade artikeln http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=193855
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Hm. Båda tidningsartiklarna verkar köpa Peders story att någon skulla ha bytt ut tidningen i samband med eller kort före beslaget. Den i vlt nämner inte ens det tvivel om tidningens äkthet som fanns redan långt tidigare.

Den snedrapporteringen är ju lite tråkig, om det nu är som folk här verkar vara övertygade om (och som jag också lutar åt, även om jag inte har några direkta fakta att gå på), att tidningen varit samma förfalskning hela tiden ...
Användarvisningsbild
spidercrazy
Fine
Inlägg: 335
Blev medlem: mån 03 okt 2005, 16:18
Ort: Sverige

Inlägg av spidercrazy »

Varför skulle det inte kunna vara som Peder säger, att han har blivit blåst? Jag kan tänka mig att det finns en hel del personer som skulle vilja blåsa honom. Och jag tycker inte synd om honom för det.
Å nu pojk ska du få lära dig hur man pelkar en fnög!
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

En vän till mig sa "att det är en förfalskning och att Peder M är en skojare vet alla som haft med honom att göra" när jag nämnde tidningen, så själv tror jag inte ett dugg på historien om att tidningen har blivit utbytt i efterhand.
Jag tror att han snarare har försökt lura en annan person och sedan målat in sig i ett hörn. Jag läste i en annan artikel för ett tag sedan att en David von Schinkel hade köpt tidningen och en del andra serier + tavlor av Peder Mauritzon redan 2004, men när han skulle hämta det han hade betalat för så saknades tidningen. Så det är möjligt att den var falsk redan från början, men att Mauritzon såg tillfället att lura till sig en massa pengar av en person som inte visste vilken skojare han är. Vad jag vet har von Schinkel fortfarande varken fått tidning eller pengar tillbaka, så om det var en planerad bluff verkar det som om den lyckades.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Och jag tror dessutom inte att det är som Peder påstår i artikeln, för den andre serieexperten såg att det var något konstigt med exemplaret för många år sedan, trots att de inte fick lov att kontrollera tidningens inlaga. Och det var redan långt innan Mauritzon började påstå att tidningen hade blivit utbytt/stulen.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

citat:
Ursprungligen postat av spidercrazy

Varför skulle det inte kunna vara som Peder säger, att han har blivit blåst?


Därför att man rimligen borde se när man köper en så värdefull tidning att inlagan är mycket sämre än omslaget. Man kontrollerar ju det man köper innan man betalar för det. Dessutom är det ju ganska ironiskt att det är just Peder som blivit lurad då han enligt egen utsago är Sveriges bäste skickgraderare och i samma mening kallar Blekenberg för småhandlare. [8D]
Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Inlägg av Laureline »

citat:
Ursprungligen postat av Olof

citat:
Ursprungligen postat av spidercrazy

Varför skulle det inte kunna vara som Peder säger, att han har blivit blåst?


Därför att man rimligen borde se när man köper en så värdefull tidning att inlagan är mycket sämre än omslaget. Man kontrollerar ju det man köper innan man betalar för det.



han menar ju att den blev utbytt efter stölden.

inte för att det låter mer troligt, WTC-attacken var ju också bara en avledning för att ta fokus från önskan om granskningen av Kallens äkthet.
Skriv svar