kariär inom serie

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Dinchi
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 15 okt 2009, 21:28
Ort: Sverige

kariär inom serie

Inlägg av Dinchi »

Hej allihopa :) jag funderar på att börja rita serier jag tycker det verkar riktigt skoj speciellt som jag älskar att rita! nu undrar jag vad finns det för möjligheter att göra kariär i sverige som serietecknare?? jag menar hur ser serie branshen ut här? finns det serieskapare som lever bra på sina serier eller måste man extraknäcka som något annat för att kunna klara sig??
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Branchen i sverige är liten. Jag tycker spontant det känns som att den var nära att upphöra helt för några år sedan men håller på att återhämta sig lite nu.

Det finns väl en handfull serietecknare som lever huvudsakligen på att vara serietecknare, men jag vet inte om ens de lever huvudsakligen på de serier de tecknar, en del är t ex lärare på någon serieskola eller tecknar reklammaterial vid sidan av. Betydligt fler har ett helt annat jobb hel- eller halvtid och har serietecknandet som hobby eller i bästa fall lönsam bisyssla.

Så du får nog räkna med att leva på andra jobb och ha tecknandet vid sidan av tills du i bästa fall blir så erfaren, skicklig, etablerad och känd att du kan leva på serietecknandet.
Användarvisningsbild
Dinchi
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 15 okt 2009, 21:28
Ort: Sverige

Inlägg av Dinchi »

ok da men finns det andra länder där seriebranshen är större och mer etablerad, där det kanske går att leva på sina serier??
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo USA tex. men då måste du stå ut nåt enormt, även om du är förbannat bra så måste du kämpa mot alla andra som också är jävligt bra.

Det är få härifrån som ens fått chansen där, jag tror att som svensk så har man ett ytterligare problem så att säga.

Men det finns ju många mindre utgivare där med som du kanske inte kan leva enbart på att jobba åt, men det är en början, se tex Bergtings utgivning hos Image(som för den delen inte är minst på nåt sätt).

En kille här på forumet har hintat om en amerikansk utgivning med, som ännu inet skett men som tydligen är på gång.

Annars vet jag inte, speciellt i de stora serieländerna iEuropa vet jag inte vad som gäller och hur det går till.

Japan är nog näst intill omöjligt däremot, enorm konkurrens och enormt mycket svårare för nån utifrån, praktisk chans noll gissar jag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote="Agentum"]

Jo USA tex. men då måste du stå ut nåt enormt, även om du är förbannat bra så måste du kämpa mot alla andra som också är jävligt bra.

Det är få härifrån som ens fått chansen där, jag tror att som svensk så har man ett ytterligare problem så att säga.

Men det finns ju många mindre utgivare där med som du kanske inte kan leva enbart på att jobba åt, men det är en början, se tex Bergtings utgivning hos Image(som för den delen inte är minst på nåt sätt).

En kille här på forumet har hintat om en amerikansk utgivning med, som ännu inet skett men som tydligen är på gång.

Annars vet jag inte, speciellt i de stora serieländerna iEuropa vet jag inte vad som gäller och hur det går till.

Japan är nog näst intill omöjligt däremot, enorm konkurrens och enormt mycket svårare för nån utifrån, praktisk chans noll gissar jag.
[/quote]

Jo, folk i Sverige som försörjer sig på att teckna serier går antagligen att räkna på ena handens fingrar.

Hörde en mängatecknare berätta förut att hon arbetade stenhårt på sitt tecknande och hade lyckats bli ett av de största namnen i Sverige, men trots det tog det mer än dubbelt så långt tid att tjäna pengar som för ett vanligt jobb. I regel är det nästan omöjligt att få det att gå runt.

I princip alla som klarar av att försörja sig på teckning i Sverige gör såvitt jag vet annat än serieteckning dessutom; som illustration, reklamteckning, undervisning och föreläsning m.m.

Om du kan anpassa din stil finns det ju annars möjligheter att jobba i typ USA eller Frankrike, men då behöver du antagligen lära in dig språket på en hög nivå, outtalade koder, hur marknaden fungerar där (samt behöva konkurrera med folk som har haft ett decennium mer än dig på att lära in det) etc.

Colin Wilson som ritade Unge Blueberry, kom tydligen från Nya Zeeland, men han hör som sagt till undantagen.

Att slå igenom i Japan verkar som sagt närmast omöjligt. Alla problem som gäller för Frankrike är i kubik därborta.

Nåja, du kan ju försöka börja med någon kurs, annars, så får du iallafall se om du får blodad tand att satsa hårdare.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Som sagt, om du är ute efter att leva bra och ha en bra inkomst, är det förmodligen nåt annat som du borde satsa på.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Nu låter vi jävligt negativa, men om du har nåt du tycker få har så go for it även om du måste börja med att ha ditt arbete kvar vidd sidan om.

Du kanske skulle börja med Sverige ändå, att få någonting publicerat är ändå ett stort steg om så det är i de mindre blaskorna som finns.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Dinchi
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 15 okt 2009, 21:28
Ort: Sverige

Inlägg av Dinchi »

de verkar som om det är hårt överallt när det gäller serier :S aja tack för tipsen gubbar
buster89
Very Good
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 21 aug 2009, 03:41

Inlägg av buster89 »

Tecknar- och berättartalang åt sido, graden av succé som serietecknare beror också på vad man väljer att skriva om. Ju mer folklig man är, desto större är chanserna. 91:an är en exempel; buskishumor med hög traditionsfaktor, som inte längre är särskild rolig men som ändå stannar kvar därför att den har en solid förankring i många svenska familjer. En annan exempel är Pondus; stort fokus på fotboll, öl, familjeliv, homofobi och dissande av skicklig litteratur, med andra ord saker som väldigt många känner igen sig i. Om man däremot vill göra serier om lite mer betydelsesfulla saker, som vågar göra mer än att skildra episoder ur vardagen, så ska man både vara mycket begåvad och ha mycket tur med sig för att uppnå succé. Tyvärr. Hurvida allt jobbet i så fall är värt den lilla lönen måste varje serieskapare avgöra själv.
buster89
Very Good
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 21 aug 2009, 03:41

Inlägg av buster89 »

Förövrigt måste man vara inställd på att det inte alls alltid är skoj att vara serietecknare. Det är rent ut sagt förjäkligt att ha idétörka, och även för dom som enbart tecknar är ofta deadline kämpig.

Men det man älskar, borde man försöka stå ut med. [:)]
Användarvisningsbild
Owlor
Good
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 11:15
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Owlor »

Serieteckning har väl aldrig varit något särskilt lönsamt yrke, man skulle nog få in alla som blivit rika på serier i en telefonkiosk....
Användarvisningsbild
Owlor
Good
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 11:15
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Owlor »

och i och med webserier så tror jag att lönsamheten har minskat, men även med webserier kan man tjäna pengar.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote="Owlor"]

och i och med webserier så tror jag att lönsamheten har minskat, men även med webserier kan man tjäna pengar.
[/quote]
Det blir ju en annan finansiering ofta, mer direktreklam och kringmerchandise, etc.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
amikael
Fine
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 23:33
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av amikael »

En kille här på forumet har hintat om en amerikansk utgivning med, som ännu inet skett men som tydligen är på gång.
----

Jepp.
Men först får man nog göra som jag f.n gör, nämligen spökteckna åt redan etablerade artister.
Jag kan inte säga vem eller var, men oddsen börjar bli att ni redan sett nåt.
(^-^)y Live Long And Prosper
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Svenska branschen är ju ett skämt idag, ett enda förlag med bred distribution, som dessutom är danskt. På Schröders storhetstid var ju i alla all fyra-fem förlag med i konkurrensen, och det var massor av tidningar på olika nivåer. Nu är det rätt klart vad som gäller för att teckna serier: Rita främst Kalle Anka, annars någon annan väletablerad serie som behöver "spöktecknare". Kreativt, icke.

Men det här tycker jag, måhända naivt, att borde indikera att det finns ett hål att fylla, ett utrymme för det som är nytt, fräscht och innovativt, om man bara hittar kanalen.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Det är ju rätt lätt att få en presumtiv publik genom att lägga ut serier på nätet, men det återstår ju problemet med att tränga igenom bruset, marknadsföring och försörjning.

Och även om man kan extraknäcka genom att rita populära figurer som Kalle Anka, 91:an, Fantomen och Bamse om man är duktig nog, så tror jag inte att det i sig går att fixa en försörjning på.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Owlor
Good
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 11:15
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Owlor »

[quote="Wakuran"]

Det är ju rätt lätt att få en presumtiv publik genom att lägga ut serier på nätet.[/quote]

tja, som en som lägger ut serier på nätet måste jag säga att det inte är helt lätt, i mitt fall är det förståeligt att serien är obskyr eftersom jag arbetar ganska väldigt amatörmässigt, men även riktigt välgjorda och intressanta serier blir lätt bortglömda, spesciellt om den inte tydligt inriktar sig till någon "nörddemografi"...
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="Wakuran"]


Och även om man kan extraknäcka genom att rita populära figurer som Kalle Anka, 91:an, Fantomen och Bamse om man är duktig nog, så tror jag inte att det i sig går att fixa en försörjning på.
[/quote]
Ja, det kan ju tyvärr Don Rosa skriva under på. Det är inte speciellt lönsamt, inte om man jobbar mot ett förlag i alla fall. Tyvärr gäller det många verksamheter; den som distribuerar tar vinsten, den som skapar får inget. Eller i alla fall relativt lite. Det är förstås en fråga om risker, kreatören riskerar bara sin egen tid, distributören pumpar in mycket mer.

För att råda bot på den situationen så kan man skapa sin egen distribution, starta eget förlag. Det garanterar ju ingenting, men får man en hit så får man i alla fall inkassera vinsten för det.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Men han jobbade långsamt som fasen med.

Och hade låg betalning per sida han gjorde.

Nog finns det folk som lever på att göra serier i USA alltid, men sett i det stora hela så är de jäkligt få jämfört med hur många som skulle vilja leva på det eller har det som bisyssla bara.

Men de största namnen lever förstås på serierna idag, de kanske inte är mångmiljonärer utom i några få fall, men de lever på det utan vidare.
Det är dock en hård och orättvis värld än idag, ofta dåliga rent utnyttjande kontrakt för folk som gör allt för att få komma in i ruljansen, dock är det ju många ggr bättre än vad det var förr, Kirby tecknade ju som en galning men inte fan blev han miljonär som ett exempel.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Guest
Very Good
Inlägg: 140
Blev medlem: fre 25 jan 2008, 12:51

Inlägg av Guest »

Vilka lever på sina serier i Sverige i dag? Detta är min gissning:
Martin Kellerman
Tony Cronstam
Berglin

Sen de populära serierna som 91:an, Bamse, Fantomen, Kalle Anka... men där är det väl flera som skriver och tecknar och därför blir det kanske inte så mycket pengar till var och en!?
Yesterday is history
Tomorrow is a mystery
Today is a gift - That's why it's called present
Skriv svar