Läs 7.5 högskolepoäng Harry Potter!

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Läs 7.5 högskolepoäng Harry Potter!

Inlägg av Looding »

Höll på att tappa hakan när jag läste detta!

http://www.orust.se/vanstermeny/bibliotek/fantasy/nyttpafantasyfronten/harrypotterkursisommar.5.76e73d11117a7959ef380003976.html

Skulle vara kul att ha på sitt CV men det får nog vara. Är ju inget Potter-fan direkt.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
AlexZ
Fine
Inlägg: 462
Blev medlem: ons 04 jun 2008, 18:28

Inlägg av AlexZ »

Jösses :D Ganska lätt sätt att få 7.5 hp på! Nästan så man borde söka... 7.5hp är alltid 7.5hp!
Söker efter tidningar/böcker med Teenage Mutant Hero Turtles: http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=13&t=3019#p199723
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

[quote="alexzien"]

Jösses :D Ganska lätt sätt att få 7.5 hp på! Nästan så man borde söka... 7.5hp är alltid 7.5hp!
[/quote]

Sista raden på kurslitteraturlistan har du en post på 5000 sidor som ska harvas igenom.. Nej tack.[xx(]
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Owlor
Good
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 11:15
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Owlor »

Skulle nästan kännas mer logiskt med 7,5 poäng Sagan om Ringen, med tanke på hur mycket den bokserien influerat vår kultur. Harry Potter har inte varit runt tillräckligt länge för att ha någon riktigt långvarig påverkan, men jag är säker på att den kommer vara minst lika inflytelserikt.

Allt är bättre än 7,5 poäng Twilight i vilket fall som helst...
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Nej, det är ganska överdrivet med Harry Potter, egentligen tillförde det inget nytt, det är en sån där one hit wonder på nåt sätt där tom vuxna blev som tokiga som om fantasy uppfanns just då.

Nu tycker jag inte att Tolkiens värld är vettig nog att ta upp som ett högskoleämne heller, men det blir nog förbaskat mycket mer poäng iaf.

Men alltså menar de att man ska läsa i 7 och en halv vecka om H. Potter?
För det är väl en poäng veckan, tycker det var kul med Potter och hans världar, vilka världar då?

Fan vad de hittar på nu för tiden.

För mig skulle sånt här se högst oseriöst att ha tagit poäng i faktiskt, vad menar det att det ska leda till?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Jag läste ju "manga och anime" på Stockholms Universitet, men hann tyvärr aldrig klara andra delkursen... =S
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Trams.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Studier kräver en del självdisciplin... =S
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Det är inte "en poäng per vecka" längre, en poäng från det systemet motsvarar 1.5 hp idag.

Att läsa 7.5 hp Harry Potter är väl varken mer eller mindre vettigt än att läsa t ex filmvetenskap ... Om man ser fram emot en bana som recensent eller kulturbidragsbedömmare eller författare kan det vara riktigt vettigt. Men det verkar vara orimligt många som pluggar film, musik och literatur i jämförelse med hur många som faktiskt jobbar med det sen ...
Användarvisningsbild
Owlor
Good
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 11:15
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Owlor »

[quote] vad menar det att det ska leda till?
[/quote]

En givande karriär som ärkenörd?

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote="Owlor"]

[quote] vad menar det att det ska leda till?
[/quote]
En givande karriär som ärkenörd?
[/quote]
Men ärkenörderi i sig leder väl ganska sällan till givande karriärer, såvida man inte råkar vara riktigt nördig på något det samhälleliga systemet belönar... =S
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Owlor
Good
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 11:15
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Owlor »

[quote="Wakuran"]

[quote="Owlor"]

[quote] vad menar det att det ska leda till?
[/quote]
En givande karriär som ärkenörd?
[/quote]
Men ärkenörderi i sig leder väl ganska sällan till givande karriärer, såvida man inte råkar vara riktigt nördig på något det samhälleliga systemet belönar... =S
[/quote]

Det är väl som estetprogrammet, leder till en givande karriär i att leva på socialbidrag...
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Pseudokunskaper, måste jag säga. Jag kan tänka mig en litteraturkurs om fantasylitteratur som genre, men inte en enda bokserie. Det finns ju inget perspektiv. Eller också visar sig kursen vara just detta men man använder Harry Potter för att locka dit folk. I så fall är det strategiskt och lömskt men inte nödvändigtvis en meningslös kurs. (Vilka jobb man får är en annan sak.)

Estetprogrammet kan man tycka är en förvaring av vilsna konstnärssjälar, av vilka 99% av dem skall vända hamburgare och 1% bli stjärnor (som Louise Hoffsten till exempel)? Men riktigt så enkelt är det inte. Många tror jag försörjer sig som bildlärare och sådant, och då har man ju inte en meningslös utbildning. Man måste inte bli stjärna för att det skall vara värt besväret. (Om det var så så borde alla fotbollsgymnasier, musikskolor och sådant stänga omedelbums.)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote="impeesa"]


Sista raden på kurslitteraturlistan har du en post på 5000 sidor som ska harvas igenom.. Nej tack.[xx(]
[/quote]
Tja, det är ju i princip själva Harry Potter-böckerna (och liknande från Rowlings egen penna) det handlar om, och det känns ju knappast oöverskådligt att läsa igenom på en sommar om det är ens intresse.

[quote="Ingemar"]

Pseudokunskaper, måste jag säga. Jag kan tänka mig en litteraturkurs om fantasylitteratur som genre, men inte en enda bokserie. Det finns ju inget perspektiv. Eller också visar sig kursen vara just detta men man använder Harry Potter för att locka dit folk. I så fall är det strategiskt och lömskt men inte nödvändigtvis en meningslös kurs. (Vilka jobb man får är en annan sak.)
[/quote]
Nu verkar tanken vara att använda Harry Potter som utgångspunkt för att skapa ett intresse för akademiska studier i liknande ämnen, såvitt jag kan förstå. Dvs Potter själv är fortfarande huvudinriktningen.

Iofs är själva kursen över, nu, men vi kan ju fortsätta diskutera ändå, ifall någon tycker det är intressant... =S
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Owlor
Good
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 11:15
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Owlor »

[quote]
Estetprogrammet kan man tycka är en förvaring av vilsna konstnärssjälar, av vilka 99% av dem skall vända hamburgare och 1% bli stjärnor (som Louise Hoffsten till exempel)? Men riktigt så enkelt är det inte. Många tror jag försörjer sig som bildlärare och sådant, och då har man ju inte en meningslös utbildning. Man måste inte bli stjärna för att det skall vara värt besväret. (Om det var så så borde alla fotbollsgymnasier, musikskolor och sådant stänga omedelbums.)

[/quote]

Det är sant, det finns ett ton karriärer där man behöver estetisk kunskap, och väldigt få av dem räknas som konstnärligt eller artistiskt, även om det kräver minst lika mycket kreativitet....
Skriv svar