Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Och så finns ju alla opublicerade manusidéer, synopsis och manuskript som säkert skulle kunna fylla en hel volym.

Köpte ca 100 handskrivna sidor med sådant material nyligen. Kul grejer! :)
Skulle säkert kunna fylla en hel bok. Ger en intressant inblick i hur han skrev och konstruerade sina historier.

Har precis skrivit lite på min blogg om en serie som inte tidigare varit känd ens bland de mest inbitna fansen: Hans oavslutade Farbror Joakim-äventyr "Happi Happi Island". http://sekvenskonst.blogspot.com/2009/10/carl-barks-lost-uncle-scrooge-adventure.html
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

På norska verkar det f.ö. också ges ut ett Barks-index och en samling med Barks skämtteckningar för Calgary Eye-Opener (vilket iofs verkar vara en rätt medioker Barks-överkurs av vad jag hört).
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="Erik S"]

Jag förstår er irritation som samlare om att det skulle ta slut efter 30 band och därmed basta, jag tycker inte att Egmont är ett skitförlag för att de ger ut de här intressanta böckerna, men visst kunde de ha skött det bättre.
[/quote]

Smaken är som baken delat. Visst skulle det ha varit med från början i utgivningen, Man kan inte köra upp 2000 pers. som har fått ett kanon erbjudande när alla tror det är klart DÅ kommer det 4 band till som kostar 300:- upp på gamla priset. Då är man ett skitföretag som ska krama sista unset ur en sten. vad blir nästa utgivning av C-B?
Hans skisser från skithuset eller flygbiljetter han ritat på?

Nej. 30 band punkt slut, Möjligen jag skulle vilja se en svensk bok om hans oljemålningar i formatet 30+50cm
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Som sagt, jag förstår vad du menar och varför du irriterar dig. Som mer läsare än samlare ser jag dock mest positiva aspekter med de nya albumen då det är en kulturgärning. Särskilt oljemålningarna och Warner-serierna är ju klart intressanta och värda att ges ut.
Om vi bortser från samlarproblemet så måste du väl hålla med om att det är trevligt med några böcker till. För du gillar väl Barks serier och verk, inte bara handlar med dem? [:)]
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="Erik S"]

För du gillar väl Barks serier och verk, inte bara handlar med dem? [:)]
[/quote]

Jag gillar dom OCH läser dom. Men lägger man ut ca 16000:- på ett kanonverk som man tror och inbillar sig är komplett då ska det vara det med. Att oljemålningarna inte ingick visste man, men att Egmont börjar mjölka för att tjäna mer på oss som redan hivat ut en j..la massa pengar under 6 år och inbillat oss att det är komplett. DET är ett SVEK mot samlare och läsare, Det kommer dom inte ifrån?
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Jag har svårt att kalla det för svek med stora bokstäver när de ger ut såhär trevliga grejer, men visst kan man se det som svek till en viss del.
Det är dock ingen som tvingar dig att köpa böckerna för att bli komplett. Förutom samlardjävulen. [8][:)]
Men ja, det var ett löfte, jag vet, och det var dåligt.
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Inlägg av Nitro74 »

Inte bara ett löfte, Egmont har dessutom givit oss som köpte CBSV ett intyg på att detta var det kompletta verket. Visst kan det finnas ett intresse av att ha allt Barks har gjort. Det får vi å andra sidan inte nu heller då framför allt hans teckningar för Calgary Eye-opener saknas i den svenska uygåvan, om dessa nu inte kommer i Egmonts nästa projekt "Carl Barks Extra Extramaterial". Dessutom kan man fråga sig vad ett tyskt figurindex (som den första boken består av) ger en Barkskomplettist.

Sist men inte minst har vi priset. 850 kronor för en bok är inget annat än ockerpris. Nej, detta luktat unken snikenhet lång väg.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Inlägg av zlv »

Mera utförlig fakta finns på den norska sidan, http://carlbarks.nxtfiles.com/start.php

Sammanfattning:
Carl Barks Indeks - ca 450sidor - 495nok+porto (558sek)
Carl Barks Calgary Eye-Opener - 232s - 695nok+p (862sek)
Carl Barks Hvem er hvem i Andeby - ca 230s - 695nok+p (862sek)
Carl Barks Warner-seriene - ca 300s - 695nok+p (862sek)
Carl Barks Storyboards - ca 270s - 695nok+p (862sek)
Carl Barks Malerier og grafikk - N/A - N/A

(1 nok = 1,24 sek 23/10-2009)
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Mina tankar från lite så här vid sidan om (har inte CBSV, och lär inte köpa den heller). Komplett ska ju vara komplett, i möjligaste mån i alla fall. Upptäcker man under resans gång att man missat något som också bör vara med, ja då bjuder man på det, inkomsten är ju så pass god ändå från början, så att ta betalt för något som är självklart är taffligt och girigt.

Hade de istället valt att bjussa på extramaterialet till prenumeranterna så hade lovkören för Egmont lyft taket av forumet, och även vi andra som inte egentligen bryr oss om just Barks skulle också blivit väl inställda till förlaget. Ibland kan man tjäna så mycket mer på att strunta i att mjölka ur vartenda öre som går. Man hade ändå kunnat ha exemplar till försäljning, för de som missade tåget på CBSV eller som bara är intresserade av saker som finns just där.

En del insatta skulle nog säga att göra på det sättet inte är en hållbar affärsidé, men det tror jag, om man sköter det bra och planerar sina priser så det finns utrymme för eventuella justeringar/tillägg.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Tack LR26 du slog "huvudet på spiken" om man säger.

Jag hoppas att det kommer fram till ledningen på Egmont vad som dryftas i denna tråd om CBV (och kanske andra forum med) att dom kanske får sig en lite tankeställare, att man gör inte så som dom gjort mot samlare/läsare. Men o andra sidan det skiter väl dom i bara dom kan göra sig pengar på C-B.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Jag kan inte uttala mig om papperskvalitet och storlek, men det är faktiskt riktigt dyrt för en nyutgivning, har svårt att se priset motiverat rent tryckmässigt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Carl Barks samlade verk innehöll allt känt Disney-seriematerial Barks gjorde. Något annat har det aldrig varit tal om. Som "bonus" fanns det även artiklar och glimtar av annat Barks gjort.
Det som kommer nu är något helt annat. Nitro74 och burnout kan ta det lugnt.
Ni är inte lurade och ingen kommer tvinga er att köpa kommande böcker.

Lite kul är det förstås att det fortfarande hörs upprörda röster angående detta, men att ingen reagerat på min post där jag nämnde jag numera har en stor mängd tidigare okänt material i min ägo. :)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="Joakim Gunnarsson"]

Carl Barks samlade verk innehöll allt känt Disney-seriematerial Barks gjorde. Något annat har det aldrig varit tal om. Som "bonus" fanns det även artiklar och glimtar av annat Barks gjort.
Det som kommer nu är något helt annat. Nitro74 och burnout kan ta det lugnt.
Ni är inte lurade och ingen kommer tvinga er att köpa kommande böcker.

Lite kul är det förstås att det fortfarande hörs upprörda röster angående detta, men att ingen reagerat på min post där jag nämnde jag numera har en stor mängd tidigare okänt material i min ägo. :)

[/quote]


Skönt att läsa , då behöver man inte vara förbannad hela helgen.
Jag var ut och tittade på din sida och det är lite kul att Egmot ska ge ut 4 böcker till och så sitter någon på kanske på 1 bok till som egmont inte ha kläm på.[:D]
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

Warner-serierna och oljemålningarna - ja tack! Men till ockerpriser? Nej, jag skulle inte tro det, och framför allt ingen prenumeration. Kom tillbaka, Egmont, när ni halverat priset, eller gått ännu lägre! [8D]
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Inlägg av Grumme »

[quote="Comic man"]

Warner-serierna och oljemålningarna - ja tack! Men till ockerpriser? Nej, jag skulle inte tro det, och framför allt ingen prenumeration. Kom tillbaka, Egmont, när ni halverat priset, eller gått ännu lägre! [8D]
[/quote]

De lägre priserna kommer du förmodligen att hitta på nätbutikerna.
Egmont kan i.a.f. glömma att jag betalar deras ockerpriser. [}:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

De riktar sig ju till er som har allt det andra, ni har visat er köpstarka.

Nån annan tror jag knappast skulle köpa det där iaf.

Nåväl, ni som ändå dukar under pressen att äga allt Barks gjort får väl se vad det här är för någonting.

Det drabbar ingen fattig som man brukar säga, så personligen håller jag väl med LR26.

Hälften av er kanske köper iaf, det blir ju lite intäkter iaf för nåt som troligen inte skulle sälja sig självt, business.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

Jag hoppas att du har fel, Agentum, angående antalet prenumeranter. [B)] Egentligen borde man bojkotta det här tilltaget, inte pga innehållet, utan för priset och vänta tills de kommer till näthandlarna. Föresten lär Egmont sannolikt försöka sälja den där "okända måleriboken" till ett pris som motsvarar en svensk The Fine Art of Disney's Donald Duck... (svindyrt vill säga! [:I])
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Inlägg av Grumme »

[quote="Comic man"]

Egentligen borde man bojkotta det här tilltaget, inte pga innehållet, utan för priset och vänta tills de kommer till näthandlarna.
[/quote]

Det är exakt vad jag tänker göra.
Jag har ändå tre boxar kvar innan den ordinarie utgivningen är komplett så det blir garanterat en beställning från billigaste nätbutik någon gång under nästa år. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Inlägg av Nitro74 »

Det är väl inte mycket till bojkott om ni ändå tänker köpa böckerna senare?
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="Nitro74"]

Det är väl inte mycket till bojkott om ni ändå tänker köpa böckerna senare?
[/quote]

Vi inväntar rean, det kommer nog att bli mycket osålt.[:o)]
Skriv svar