manhwa

Diskussioner om manga och anime.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Det verkar finnas rätt mycket sydkoreanska serier. Det mesta har sen 50-60-talet varit enormt inspirerat av japanska serier, även om det finns en rätt stark nationell stolthet där som ständigt försöker tona ned betydelsen av den inspirationen. =S

Dolda dunderserier finns det säkert om man söker runt.

Sångböcker?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Hehe, ja de tryckte sånt helt enkelt, sånna du säkert hade i skolan bla.

Så serierna var bara för att håla allt rullande då det var för dyrt att stoppa pressarna, de körde dygnet runt och som sagt de levde på annat än serier, men skapade ändå en generation som sen påverkade speciellt DC väldigt mycket när Orlando gav O'neil jobb och han och Adams skapade den mörkare Batman igen i slutet av 60-talet, 2 böcker från perioden har givits ut på svenska tom på senare tid.
Han grejade med Wonderwoan med som i princip bara släpade sig fram försäljningsmässigt, och den vitklädda WW dök upp utan krafter men med vapen och stridstekniker mötte sina motståndarei stället.
Fins nyligen utgivet i 4 rätt tjocka trades i färg.

OTOTOTOT

Jo jag hopas nån superbra sydkoreansk serie finns nånstans som kanske distansiserar sig från det japanska lite och berättar nåt om Korea i stället.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Owlor
Good
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 11:15
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Owlor »

[quote]Nåväl det tycks vara lite tunnt med sydkoreanska serier, är de väldigt lika de japanska? jag menar finns de här med spetsigt hår och stora ögon stilen även där?

Och den könlösa variant som man ofta ser med i japanska serier.

[/quote]

En huvudsakligt skillnad är att manhwa läses från vänster till höger som västerländska serier, till skillnad från höger till vänster som i manga. Hår och ögon är i regel mer realistiska än i manga och serierna mindre drivna av redaktörer. så egentligen borde koreansk manga vara lättare för västerlänningar att komma in i, men det kanske är en av anledningarna att det inte är lika populärt, känns inte tillräckligt exotiskt och annorlunda...
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="Agentum"]

Äsch, manga och anime har blivit våra begrepp för att beskriva var serierna och filmerna kommer från.

Jag tycker inte det är så konstigt?
[/quote]
Jag tycker det är konstigt, så länge som japanerna kallar våra serier manga. För det gör de väl? Och Tom&Jerry är väl "anime" för dem? Jag tvivlar på att de är okunniga om västerländsk och amerikansk kultur.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote="Agentum"]

Hehe, ja de tryckte sånt helt enkelt, sånna du säkert hade i skolan bla.

Så serierna var bara för att håla allt rullande då det var för dyrt att stoppa pressarna, de körde dygnet runt och som sagt de levde på annat än serier, men skapade ändå en generation som sen påverkade speciellt DC väldigt mycket när Orlando gav O'neil jobb och han och Adams skapade den mörkare Batman igen i slutet av 60-talet, 2 böcker från perioden har givits ut på svenska tom på senare tid.
Han grejade med Wonderwoan med som i princip bara släpade sig fram försäljningsmässigt, och den vitklädda WW dök upp utan krafter men med vapen och stridstekniker mötte sina motståndarei stället.
Fins nyligen utgivet i 4 rätt tjocka trades i färg.

OTOTOTOT

Jo jag hopas nån superbra sydkoreansk serie finns nånstans som kanske distansiserar sig från det japanska lite och berättar nåt om Korea i stället.
[/quote]

What the heck are you talking about? @_@

En poäng man kan ha i åtanke ang utländsk publicering är att det, svjv, produceras väldigt mycket mer manga än manhwa så det finns mycket mer material att välja mellan. Kan vara en delanledning.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Inte jag efter att ha set deras tolatetter osv, de ser deras egna löningar och inte våra.

Har du varit till Tokyo eller?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Agentum. Du som gillar spaghetti. Du borde gilla en manhwa som heter Priest, som handlar om en zombiejagande präst/revolverman som lever i vilda västern. Tecknaren tar sig ganska många friheter när de gäller anakronismer och naturlagar. Men det är ganska snyggt tecknat och rätt högt tempo. Finns dock inte på svenska.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag är rätt rostig på koreanska iaf, fast de skriver väl iaf från höger till vänster och inte uppifrån och ner eller nåt liknade dumt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Jag kan inte heller koreanska. Men serien (finns jättemånga delar, men jag har bara läst de två första) finns översatt till engelska. Går att köpa i Sverige, i seriebutiker.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Inlägg av Cadial »

Jag har en enda manhwa i min "mangasamling":
DVD av Kye Young Chon

Snyggt tecknad och med en historia i nagon sorts gymnasie-goth-angstmiljo. Den lite surrealistiska handlingen uppfyller helt klart minimikravet for att komma fran den delen av varlden...
Skriv svar