Biografier, facklitteratur, mm

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Biografier, facklitteratur, mm

Inlägg av Comic man »

Igår kväll började en tanke gnaga i mitt huvud (och ingen galen eller ondskefull sådan den här ggn [:D]), och vid lunchtid idag hade jag min idé: att det kanske kan vara intressant om kunde samla en betydande mängd biografier och självbiografier (om tecknare, manusförfattare) och facklitteratur (om serietitlar, seriefigurer, allmän seriehistoria, mm) på en enda plats. Både gammalt och nytt, svenska såväl som engelska (som är internationellt gångbart).

Mitt förslag skulle vara: att man kan nämna sådana publikationer man kommer på i den här tråden, kanske med en minimal beskrivning m. ett omdöme, så kan jag lägga in dem i en lista här i första posten. Fast om det redan finns en sådan lista (som jag inte hittat) eller intresset är svalt, kan vi låta tråden vara eller låsa den. [:)]

Listan över biografier och facklitteratur

(för tillfället osorterad och summarisk)


  • Ankismen: En djupvetenskaplig studie i Kalle Anka och hans värld - En vetenskaplig teori om Disney-universum i bokform, skriven av norrmannen Jon Gisle och översatt till svenska av Göran Ribe. 1976.

  • Manga: 60 Years of Japanese Comics - En introduktion till japanska serier av [url="http://www.paulgravett.com/"]Paul Gravett[/url]. 2004.

  • A Drifting Life - Yoshihiro Tatsumi's egen självbiografi och återberättelse av det Japan han levde i. 2009.

  • The Vertigo Encyclopedia - Alex Irvine. 2008.

  • The "DC Comics" Encyclopedia: The Definitive Guide to the Characters of the DC Universe - Daniel Wallace, Scott Beatty, Robert Greenburger, Phil Jimenez. 2008.

  • Marvel Encyclopedia - Dorling Kindersley, 2009

  • Tales of Terror! The EC Companion - Fred von Bernewitz. 2000.

  • The Warren Companion - Richard Corben, Frank Frazetta, Neal Adams, Bernie Wrightson, Jon B. Cooke, David Roach. 2004.

  • Tintin: The Complete Companion - Micheal Farr. 2001.

  • Walt Disney: Hollywoods Dark Prince - Eliot Marc. 2003.

  • Hergés Äventyr - En biografisk serie av José-Louis Bocquet, Jean-Luc Fromental, Stanislas Barthélemy, Madeleine Dalby. 2008

  • Understanding Comics - Grundkurs om serier, skriven av Scott McCloud. 1993.

  • Reinventing Comics - Facklitteratur om small press och internetpublicering, samt Scott McCloud förhoppningar om microbetalningar. 2000.

  • Making Comics - Skriven Scott McCloud, om hur man använder sitt tecknande för att skapa serier, samt en del om manusskrivande. 2006.

  • Comic Wars - Skriven av Dan Raviv och handlar om de tunga åren på 90-talet hos Marvel och vad som pågick bakom det hela. 2002.

  • The Complete Illustrated History of the Skywald Horror-Mood - Skriven av Alan Hewetson, Pablo Marcos och Augustine Funnell, för de som vill lära känna historien hos den lilla utgivaren av främst skräckserier. 2004.

  • Comic Book Nation: The Transformation of Youth Culture in America - Skriven av Bradford W. Wright, och är riktigt bra bok om man vill fördjupa sig i 1940- och 50-talets amerikanska moralpanik mot serier. 2003.

  • Seal of Approval: The History of the Comics Code - Skriven av Amy Kiste Nyberg, och är riktigt bra bok om man vill fördjupa sig i 1940- och 50-talets amerikanska moralpanik mot serier. 1998.

  • NAFS(k)uriren - Medlemstidskrift i föreningen [url="http://www.nafsk.se/"]NAFS(k)[/url].

  • The Steranko History of Comics - Skriven av James Steranko, och finns i fler delar i stora mjuka böckerna. Tar upp historia om serier fram till 70-talet. 1972.

  • Alter Ego - Fanzine/facktidning om främst superserier mellan 1940-1970

  • Boken om serier - Hammarström & Åberg. 1986.

  • Barn-serier-samhälle - Nils Beijrot. 1954.

  • Serier i Sverige/Seriekatalogen - Ingvar Jensen, m fl. 1981, 1982, 1985, 1988, 1990, 1992, 1996, 2008.

  • Svisch! Pow! Sock! - Sture Hegerfors. 1966.

  • Seriöst om serier - Sture Hegerfors. 1973.

  • Pratbubblan - Sture Hegerfors. 1978.

  • Rebel Visions: The Underground Comix Revolution 1963-1975 - Patrick Rosenkrantz. 2002.

  • Disney Index Comic Books, vol. 1 - Alberto Becattini. 1990.

  • Disney Index Comic Books, vol. 2 - Alberto Becattini. 1990.

  • Bild & Bubblas stora seriebok - Daniel Atterbom (red). 1989.

  • Bild & Bubblas andra seriebok - Daniel Atterbom (red). 1992.

  • Carl Barks and the Art of the Comic Book - Michael Barrier. 1981.

  • The Great Comic Book Artists, vol. 1 - Ron Goulart. 1986.

  • The Great Comic Book Artists, vol. 2 - Ron Goulart. 1989.

  • The Art of Al Williamson - James van Hise. 1983.

  • The Art of Jack Davis - Hank Harrison. 1987.

  • The Elfquest Gatherum - Dwight R Decker (red). 1981.

  • The Art of Will Eisner - Cat Yronwode. 1982.

  • Dan DeCarlo - Mary Smith. 2002. (andra reviderade upplagan)

  • Innocence and Seduction: The Art of Dan DeCarlo - Bill Morrison. 2006.

  • Hergé: Boken om Tintin och hans skapare - Benoît Peeters. 1983. [Fr. Le monde d'Hergé]

  • En bok om Carlsen Comics - Magnus Knutsson (red). 1979.

  • Disney A to Z - Dave R Smith. 1996. (allt disney, ej enbart serier)

  • Comic Book Collecting For Fun or Profit - Mike Benton. 1985.

  • Seriebiblioteket - Fredrik Strömberg. 2005.

  • De första serierna - Horst Schröder. 1981.

  • Donald Duck - Marcia Blitz. 1979. (Kalle Anka generellt, film serier etc.)

  • Donald Duck: Fifty Years of Happy Frustration - Flora O'Brien. 1984. (brittisk bok utgiven till Kalles 50-årsdag)

  • Comic Books and Other Necesseties of Life - Mark Evanier. 2002.

  • Wertham Was Right - Mark Evanier. 2003.

  • Superheroes in My Pants - Mark Evanier. 2004.

  • Carl Barks-andalyser: en andtologi af Steffen Kronborg - Steffen Kronborg. 1986.

  • Comics & Sequential Art - Will Eisner. 1985.

  • Schulz and Peanuts - en biografi om Charles M. Schulz skriven av David Michaelis. 2008.


+ Fler böcker av [url="http://www.hegerfors.se/"]Sture Hegerfors[/url] om allmän seriehistoria på hans hemsida, samt Bild&Bubbla och Serieblaskan.

Jag utökar beskrivningarna och ordnar dem alfabetiskt, när jag får lite mer tid. Ska nämnas att jag hämtat/kollat en del information på Internet. [8D]
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Bra idé. Här är några biografier över aktiva och hädangångna förlag m m.

The Vertigo Companion, Irvine Alex, 2008.

Det finns två till Companions, en om DC och en om Marvel, vet inte vem som skrivit dem. Utkom också 2008.

Tales of Terror! The EC Companion, von Bernewitz Fred, 2000.

The Warren Companion, Roach David, 2001.

Tintin - The Complete Companion, Farr Micheal, 2001.

Walt Disney - Hollywoods Dark Prince, Eliot Marc, 2003.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Jo, bra idé. Tillägg:

Scott McCloud: Understanding Comics (grundkurs om serier), Reinventing Comics (mer om small press och internetpublicering, och Scotts förhoppningar om microbetalningar), Making Comics (hur man tecknar serier, och en del om manusdelen).

Herges Äventyr, en biografi.

Tillägg: När jag läser om mitt inlägg ser jag att jag har fått det att låta som att Making Comics är en lärobok i själva tecknandet. Det är det inte, utan det handlar mer om hur man använder sitt tecknande till att berätta en historia.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Fins hur mycket som helst om man går in på amerikanska tecknare och även författare(inkluderar UK och Irländare där med då).

Listan blir enormt lång iaf.

Sen finns det ju referenmaterial för många serier med allt från goldenage till hyfsat moderna serier, dvs böckerna handlar omserierna som kanske JSA eller JLA under vissa årtionden.

Idén är väl god kanske men man får kanske undanta all form av böcker kring superhjältar då det är travis av dem.

Sen har vi böcker om serier, där mna kan slå upp tecknare och författare och serier mm, finns i mängder när det gäller amerikanskt och sparsamt på annat på engelska iaf, finns väl nån lite bok om svenska serier i historien dock.

Själv har jag köpt lite sånt där då och då, som nån bok om Ditko eller Colan osv, och förstås The Comic Book Wars som handlar om de tunga åren på 90-talet hos Marvel och vad som pågick bakom det hela, har någon om DC historia med särskilt från tidiga år som är mer rättfram och berättar vad det var för folk som fans i företaget och hur det styrdes.

Skywald companion finns med för de som ens känner till den lilla utgivaren av främst skräckserier.

Den om Warren har varit slut länge.

9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 12:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av hyperion83 »

Två böker jag kan tipsa om är Comic Book Nation: The Transformation of Youth Culture in America av Bradford W. Wright och Seal of Approval: The History of the Comics Code av Amy Kiste Nyberg. Båda är riktigt bra böcker om man vill fördjupa sig i 1940- och 50-talets amerikanska moralpanik mot serier.
http://www.shazam.se
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

NAFS(k)uriren
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="Agentum"]

Fins hur mycket som helst om man går in på amerikanska tecknare och även författare(inkluderar UK och Irländare där med då).

Listan blir enormt lång iaf.
[/quote]

Det är sant. Men det är lite kul att se vad ni läst för böcker.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag gillar Sterankos history of comics, de där stora mjuka böckerna.

Då (70-tal) fanns inte så mycket info som idag och folk skrev inte böcker om serier.

Så han hinner ju med att snacka med en del folk som dött för länge sen och vars åsikter och kunskaper gått förlorade annars.

En hel del Alter Ego (facktidning om främst superserier från förr) har jag läst med, mest urvalt sånt som personligen intresserar mig.

Jag var mer i farten förr på den här fronten, vet inte varför, men man läste sig väl upp till en nivå så man förstod ungefär vad som var vad.

Skulle vilja läsa mer om europeiska serier.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Boken om serier, Hammarström & Åberg, 1986.

Barn-serier-samhälle, Nils Beijrot, 1954

Serier i Sverige, Seriekatalogen, Ingvar Jensen m fl, 1981, 1982, 1985, 1988, 1990, 1992, 1996 & 2008

Svisch! Pow! Sock!, Sture Hegerfors, 1966

Seriöst om serier, Sture Hegerfors, 1973

Pratbubblan, Sture Hegerfors, 1978

Rebel Visions: The Underground Comix Revolution 1963-1975, Patrick Rosenkrantz, 2002.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Inlägg av K-E Lindkvist »

Disney index Comic Books vol. 1 - Alberto Becattini 1990

Disney index Comic Books vol. 2 - Alberto Becattini 1990

Bild & Bubblas stora seriebok - Daniel Atterbom (red) 1989

Bild & Bubblas andra seriebok - Daniel Atterbom (red) 1992

Carl Barks and the Art of the Comic Book - Michael Barrier 1981

The Great Comic Book Artists - Ron Goulart 1986

The Great Comic Book Artists vol. 2 - Ron Goulart 1989

The Art of Al Williamson - James van Hise 1983

The Art of Jack Davis - Hank Harrison 1987

The Elfquest Gatherum - Dwight R Decker (red) 1981

The Art of Will Eisner - Cat Yronwode 1982

Dan DeCarlo - Mary Smith 2002 (andra reviderade upplagan)

Innocence and Seduction: The Art of Dan DeCarlo - Bill Morrison 2006
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote]Ursprungligen postat av Comic man


  • Tintin: The Complete Companion - Farr Micheal. 2001.

  • [/quote]
    Det är "Michael Farr", nu när du skriver förnamn - efternamn för alla andra exempel.

    Ska kolla igenom min bokhylla efter mer exempel under veckan.
    I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
    Användarvisningsbild
    Labrador Road 26
    Gem Mint
    Inlägg: 12270
    Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
    Ort: Stockholm

    Inlägg av Labrador Road 26 »

    Istället för Farrs bok, som mer handlar om Tintin, rekommenderar jag Benoit Peeters bok om Tintin och Hergé (kommer tyvärr inte ihåg den exakta titeln just nu). En annan som dock tyvärr inte finns på svenska än, som räknas som en av de intressantaste om Hergé är Numa Sadouls bok Tintin et Moi, vars intervjuer också legat till grund för Tintin och jag-filmen som kom för några år sedan.

    Farrs bok som heter The Adventures of Hergé tror jag är mer inriktad på Hergé än Tintin, har dock inte läst den.

    Återkommer med lite fler när jag kollat namnen.
    With great collections comes great responsibility.
    larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
    E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
    Användarvisningsbild
    Wakuran
    Admin
    Inlägg: 16399
    Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
    Ort: Sverige

    Inlägg av Wakuran »

    "Hergé : boken om Tintin och hans skapare" verkar det vara, på franska "Le monde d'Hergé".

    Jo, den är bra. Framför allt är det kul med alla bildexempel i den, t.ex. smått politiskt inkorrekta illustrationer ifrån en bildserie om flygare under andra världskriget.
    I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
    Användarvisningsbild
    Erik S
    Near Mint
    Inlägg: 3482
    Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
    Ort: Uppsala
    Kontakt:

    Inlägg av Erik S »

    Nu vet jag inte riktigt om tidskrifter får vara med, men om de får det så har ju Bild och Bubbla en självskriven plats. Och då ska jag även nämna Serieblaskan.
    Användarvisningsbild
    Agentum
    Gem Mint
    Inlägg: 13054
    Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
    Ort: Uppsala Län

    Inlägg av Agentum »

    Tja jag skrev ju Alter Ego och det är en tidskrift, men som är jäkligt fackmässig och knappast nåt man läser om man inte är intresserad ordentligt av intevjuer och sådant.

    Bild och bubbla är ju mer allmän men den handlar ju om serier så.
    9mm, i'm never further away than that.
    Användarvisningsbild
    Labrador Road 26
    Gem Mint
    Inlägg: 12270
    Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
    Ort: Stockholm

    Inlägg av Labrador Road 26 »

    [quote="Wakuran"]

    Framför allt är det kul med alla bildexempel i den, t.ex. smått politiskt inkorrekta illustrationer ifrån en bildserie om flygare under andra världskriget.
    [/quote]
    OT.

    Voir et Savoir som serien hette var inte det minsta politisk inkorrekt den var inte politisk över huvud taget. Det var illustrationer av flygets historia, varav en del avhandlade militära flygplan från andra (och första) världskriget. Varje flygplan var också illustrerad med Tintin och Milou i passande uniform till respektive flygplan.

    Det gjordes även några liknande om båtar/fartyg och bilar.

    Men om man inbillar sig att en Junkers 52:a är politisk för att den bland annat använts som personligt transportplan, är lika snurrigt som att lägga värderingar på en jumbojet för att det är sådana som används som Air Force One. Slut OT.
    With great collections comes great responsibility.
    larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
    E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
    Användarvisningsbild
    Wakuran
    Admin
    Inlägg: 16399
    Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
    Ort: Sverige

    Inlägg av Wakuran »

    [quote="labrador road 26"]

    [quote="Wakuran"]

    Framför allt är det kul med alla bildexempel i den, t.ex. smått politiskt inkorrekta illustrationer ifrån en bildserie om flygare under andra världskriget.
    [/quote]
    OT.

    Voir et Savoir som serien hette var inte det minsta politisk inkorrekt den var inte politisk över huvud taget. Det var illustrationer av flygets historia, varav en del avhandlade militära flygplan från andra (och första) världskriget. Varje flygplan var också illustrerad med Tintin och Milou i passande uniform till respektive flygplan.

    Det gjordes även några liknande om båtar/fartyg och bilar.

    Men om man inbillar sig att en Junkers 52:a är politisk för att den bland annat använts som personligt transportplan, är lika snurrigt som att lägga värderingar på en jumbojet för att det är sådana som används som Air Force One. Slut OT.
    [/quote]

    Jag pratade om illustrationerna med Tintin och Milou i samband med planen. Tintin (med Milou) som strikt nazist i marschgång, samuraj med svärd och harakirivibbar, amerikan som i princip lufsar fram med Little Boy under armen. De är litet kul, men det känns litet ärevördigt att göra lustiga bilder på det sättet.
    I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
    Användarvisningsbild
    K-E Lindkvist
    Near Mint
    Inlägg: 2173
    Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
    Ort: Riverdale
    Kontakt:

    Inlägg av K-E Lindkvist »

    En andra titt i hyllorna uppdagade de här:

    En bok om Carlsen Comics - Magnus Knutsson (red) 1979

    Disney A to Z - Dave R Smith 1996 (allt disney, ej enbart serier)

    Comic Book Collecting For Fun or Profit - Mike Benton 1985

    Seriebiblioteket - Fredrik Strömberg 2005

    De första serierna - Horst Schröder 1981

    Donald Duck - Marcia Blitz 1979 (Kalle Anka generellt, film serier etc.)

    Donald Duck - Fifty Years of Happy Frustration - Flora O'Brien 1984 (brittisk bok utgiven till Kalles 50-årsdag)

    Comic Books and Other Necesseties of Life - Mark Evanier 2002

    Wertham Was Right - Mark Evanier 2003

    Superheroes in My Pants - Mark Evanier 2004

    Carl Barks-andalyser - en andtologi af Steffen Kronborg 1986
    "Allting kommer till den som kan vänta!"
    - Alexander Lukas
    Användarvisningsbild
    Erik S
    Near Mint
    Inlägg: 3482
    Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
    Ort: Uppsala
    Kontakt:

    Inlägg av Erik S »

    [quote="K-E Lindkvist"]

    De första serierna - Horst Schröder 1981
    [/quote]
    Horst skrev väl nån bok om sci-fi-serier i samma veva som han skrev den där också, va?
    Användarvisningsbild
    Grumme
    Very Fine
    Inlägg: 1910
    Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
    Ort: Örbyhus
    Kontakt:

    Inlägg av Grumme »

    Vill bara tillägga att boken Barn - Serier - Samhälle av Nils Bejrot bör läsas som en lika delar underhållande och skrämmande bild av hur somliga såg på serier på 50-talet.

    Ett exempel:

    De fascistiska dragen understryks ytterligare av att supermännen vanligen är klädda i fantasiuniformer av stormtruppsmodell, försedda med dödskallar och allehanda mystiska emblem och beteckningar.
    Primus motor, Stålmannen själv, ståtar med ett jättelikt S på sin vidunderliga bringa. Werthan anmärker att man får vara tacksam att där inte står SS. Stövlar ingår vanligen i denna mundering.

    Som tidigare påpekats är lynchmentaliteten rikligt företrädd i fantasteriserierna. Den poängteras ytterligare av att många av dessa hjältar (Fantomen, Dragos m.fl.) är maskerade.
    Förebilden är inte svår att finna - den heter Ku Klux Klan.
    I några av dessa serier - särskilt i förhållandet mellan Läderlappen och Robin - kan man skönja vissa homosexuella drag.

    [:D]
    https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
    Skriv svar