|
[quote]Den här diskussionen ska inte gälla lingvistik[/quote]
Rätta mig om jag har fel, men det var *du* som började prata om språkpoliser. Men, men... I'll let it slide, for now.
[quote]För utformningen av texten i pratbubblorna har alltid gällt konstnärliga regler[/quote]
Och? "Så därför måste det alltid och för evigt vara så"? Språkpoliser är onda men att vara estetikpolis är bra?
Om vi nu, för diskussionens skull, godtar ditt argument att serier är konst, så menar du alltså att du, som konstnär, är av uppfattningen att det finns nåt som är "fel konst"? Att konst måste se ut på ett visst sätt för att vara "godkänd" av det konstnärliga etablissemanget?! The mind boggles...
Att vara språkpolis tycker jag är ett avsevärt mildare brott än att vara estetikpolis, och påstå att det finns konst som är "rätt" och konst som är "fel". (För att parafrasera mig själv från en annan diskussion här på forumet: Det höll ett visst land i söder på med mellan 1933 och 1945. Vet inte om jag tycker det var så bra.)
[quote]På samma sätt är det med språket i pratbubblorna. Det utformas stilistiskt genom vardagliga ord och vändningar så det efterliknar talspråk.[/quote]
Talspråk har inget med stavning att göra, det har med ordval och grammatik att göra. "Mig" och "mej" uttalas identiskt. Det är var och hur ordet används i satsbyggnaden som avgör om det är talspråk eller inte, inte hur det stavas.
[quote]Detta är en väletablerad och välfungerande tradition inom konstarten serier. Den används av de främsta svenska serieskaparna och redaktörerna.[/quote]
"Argument from authority" kallas det inom logiken. Ett logiskt felslut. "Jag är äldre och klokare än du, därför har jag rätt."
[quote]Ingen har nämligen påvisat att det skulle vara ett problem att läsa texten i serierna.[/quote]
Då har du glömt att fråga mig. Jag retar mig nåt oerhört på mej, dej och sej. Det stör min upplevelse av verket. Din punkt är alltså motbevisad. (Problem *med* att läsa texten, antar jag att du menar. Att läsa den är inga problem, men det är det inte med den andra stavningen heller, så ditt argument faller oavsett vad du menade.)
[quote]Så, vilka är de konstnärliga skälen att införa kanslisvenska i prabubblorna?[/quote]
Och vem bestämmer att det måste vara konstnärliga skäl? (Vad gäller din användning av ordet "kanslisvenska", se ovan vad gäller stavning.) Jag tycker det är en viktig fråga, men vi hoppar över den för tillfället, så kan du få ett konstnärligt skäl:
Jag tycker det ser VANSINNIGT FULT UT med mej, dej och sej!
Där har du ett skäl som är konstnärligt så det förslår.