Söker serie från Seriemagasinet sent 1980-tal

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Användarvisningsbild
Mattu
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 05 dec 2009, 14:56

Söker serie från Seriemagasinet sent 1980-tal

Inlägg av Mattu »

Hej!

Är ny här, och hoppas att någon kan hjälpa mig.

Jag försöker, kanske förgäves, hitta en serie som gick i Seriemagasinet i slutet av 80-talet. Troligtvis gick den 1988, ge eller ta något år.

Minns inte exakt upplägget, men som jag vill minnas handlade den om en journalist eller liknande som drog iväg på något sorts uppdrag eller undersökning till Latinamerika (Mexico vill jag minnas). Har också för mig att han landade på en helt övergiven flygplats mitt i ingenstans.

Det hela slutar i vilket fall som helst att han hamnar vid de s.k. Nazcalinjerna, där det händer en massa knäppa grejer, och till slut lyfter de här symbolerna, Nazcalinjerna, från marken och sticker upp i rymden.

Det hela är ganska hallucinogent, eller vilket fall som helst rätt mystiskt och skruvat.

Sorry att jag inte kunde ge någon bättre beskrivning, men jag hoppas att någon känner igen det och kan ge mig ett svar iallafall.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Hmmm, det kom väl ut en del serier av spanskt och sydamerikanskt ursprung i SM runt den där tiden, skulle kunna vara någon av dem.

Du är förresten säker på att det var SM och inte Magnum? Känns litet som en serie som skulle kunnat gå i tidiga Magnum också (även om jag har ganska många ex av den tidningen).
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Mattu
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 05 dec 2009, 14:56

Inlägg av Mattu »

Nej, ganska säker på Seriemagasinet. Det var den enda tidningen jag prenumererade på i den åldern, 11-12 typ.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Serien heter "Babels Torn 1983" och gick i Seriemagasinet Special #5/1984. Vet inte vad den heter i original men den copyn är: Nemo Edizioni/Distr. IPS.
Användarvisningsbild
Mattu
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 05 dec 2009, 14:56

Inlägg av Mattu »

Oj, var det så tidigt? Men det kan säkert stämma. Tack så jättemycket!
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Den kan ha repriserats i Seriemagasinet vid senare tillfälle, jag vet att det gjordes med andra serier.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

"Edizioni" låter ju italienskt, ingen som har den minsta koll på originaltitel eller upphovsmän?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Hittade en titel "Johnny Focus: La torre di Babele", se nedan, vilket verkar handla om en reporter och Babels torn. Kollade i SM Special men det verkar inte vara samma serie, i SMS så är det ingen reporter med däremot så far symbolerna upp i rymden på slutet. Kanske är det "Johnny Focus: La torre di Babele" du har läst i en senare Seriemaggan?

Johnny Focus: La torre di Babele
15, Attilio Micheluzzi, Corriere dei Ragazzi n.45 (9 nov 75), Johnny Focus reporter (ott 82), Johnny Focus - Grand reporter du XXe siécle (Editions Kesselring, mar 85)
http://www.glamazonia.it/old/articoli/m ... ttilio.htm
Senast redigerad av 1 Sir-L, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Jag försöker få reda på vad Nemo Edizioni är, och det verkar vara någon under-label till Bonelli, som mest gav ut den kortlivade tidningen "Full".
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Guest
Very Good
Inlägg: 140
Blev medlem: fre 25 jan 2008, 12:51

Inlägg av Guest »

Här är en bild på Johnny Focus.

[IMG]http://i49.tinypic.com/vs1dzk.jpg[/IMG]
Yesterday is history
Tomorrow is a mystery
Today is a gift - That's why it's called present
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Lite intressant att teckningsstilen drar lite åt Pratthållet. Kan vara så att tecknaren sneglat lite?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Mycket möjligt, och Pratt har väl f.ö. sneglat på både Caniff och Toth, själv.

Den där Micheluzzi (Inte att förväxla med Mazzucchelli) verkar f.ö. vara en gammal räv:
http://lambiek.net/artists/m/micheluzzi.htm
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Tydligen har han gjort jobb för både Kirk och Corto. Så det är väl relativt sannolikt att han rent av kände Pratt.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Micheluzzis "Simon Flash" gick ju i Seriemagasinet, inte helt omöjligt att "Johnny Focus" gick där också (även om jag inte kommer ihåg att jag såg den när jag gick igenom min samling nyligen).
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Jag tycker mest stilen påminner om Yean-Yeves [url="http://fantomenindex.krats.se/who/Jean-Yves_Mitton.html"]Yean-Yves Mitton[/url] (Herman Storm, en del Fantomen, Vita Bågen, mm). Han kanske har gått i samma "skola" som denne Micheluzzi (eller med tanke på året för den där serien, kankse gått i skola hos denne Micheluzzi ... [8D]

Edit: Wakuran: Jo, inget extra e där, det var en typo. Tack. [8D]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Jean-Yves var det, tror jag?...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Mattu
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 05 dec 2009, 14:56

Inlägg av Mattu »

[quote="Sir-L"]

Hittade en titel "Johnny Focus: La torre di Babele", se nedan, vilket verkar handla om en reporter och Babels torn. Kollade i SM Special men det verkar inte vara samma serie, i SMS så är det ingen reporter med däremot så far symbolerna upp i rymden på slutet. Kanske är det "Johnny Focus: La torre di Babele" du har läst i en senare Seriemaggan?

Johnny Focus: La torre di Babele
15, Attilio Micheluzzi, Corriere dei Ragazzi n.45 (9 nov 75), Johnny Focus reporter (ott 82), Johnny Focus - Grand reporter du XXe siécle (Editions Kesselring, mar 85)
http://www.glamazonia.it/old/articoli/micheluzzi/cronoattilio.htm

[/quote]

Japp, det synes vara den. Kan inte tänka mig att upplägget med symbolerna som flyger iväg kan ha använts i flera olika serier. Han var alltså inte journalist med andra ord, utan jag mindes bara fel.
Skriv svar