Bonniers köper Kartago

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Bonniers köper Kartago

Inlägg av mikkeX »

http://komikamagasin.se/artikel/812/bonnierfoerlagen-koeper-kartago
Användarvisningsbild
Alvjanne
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 12:21

Inlägg av Alvjanne »

[quote]Ursprungligen postat av mikkeX

http://komikamagasin.se/artikel/812/bonnierfoerlagen-koeper-kartago
[/quote]

Ja, jag fick höra om det i går och nu blir allt snävare seriebranschen och som Semic behandlar oss seriehandlare så är det inte precis vad man önskar.

Janne
Användarvisningsbild
amikael
Fine
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 23:33
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av amikael »

Hitentills har dom köpt och prompt dödat allt dom köpt. Hoppas detta inte följer den trenden.
(^-^)y Live Long And Prosper
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="amikael"]

Hitentills har dom köpt och prompt dödat allt dom köpt. Hoppas detta inte följer den trenden.
[/quote]
Kan inte säga att jag märkte någon direkt skillnad när de köpte Carlsen. De ger väl fortfarande ut album, kanske dock inte i den omfattning som på 70-talet.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Ytterligare ett steg mot större ägarkoncentration i mediasverige, det var tråkigt.
Användarvisningsbild
Mikael Sol
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 03 aug 2006, 08:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mikael Sol »

Tvärtom är det ju faktiskt väldigt bra att Kartago får utökade resurser till att fortsätta sin utgivning.
Läs serietidningen [url="http://babian.se/"]babian.se[/url]gratis på nätet.
Användarvisningsbild
Alvjanne
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 12:21

Inlägg av Alvjanne »

[quote="Mikael Sol"]

Tvärtom är det ju faktiskt väldigt bra att Kartago får utökade resurser till att fortsätta sin utgivning.
[/quote]

Ja utgivning i form av e-serier något annat lär det inte bli! Med tanke på att det ska ligga under Semic som numera bara trycker Julalbumen i vad som finns i förhandsorder av Jultidnings försäljningen. Blir det någon utgivning i tryckt form så är den menad för deras Adlibris försäljning och det är väl utomordentligt att äga allt i alla leden.
Det ser i mina ögon helt mörkt ut för serier i Sverige förutom en sak och det har jag nämnt tidigare, serieskaparna har absolut dom bästa möjligheterna att bli sina egna med egen utgivning på sina alster och då i form av digitaliserade serier och behöver inget monopol som ger ut eller säljer serierna och dom kan tjäna alla pengar själv på ned laddning eller print on demand på dom som fortfarande vill ha ett album i hyllan.

Kan bara slutligen tillägga att 2009 har varit i särklass det sämsta året när det gäller försäljning av nya serier i hela Alvglans Historia.

Janne
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="Mikael Sol"]

Tvärtom är det ju faktiskt väldigt bra att Kartago får utökade resurser till att fortsätta sin utgivning.
[/quote]

Jag ser nog heller inte alls ljust på uppköpet.
Kartago kommer inte att få några mer resurser.
Däremot kan nog lönsamhetskraven skärpas.
Något som ev. kan leda till neddragningar och i värsta fall att hela rasket försvinner.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Det fanns, som jag kan se det, två worst case scenario, det ena var att Egmont köpte och det andra att Bonniers köpte. Om två år får vi se vad det blev av det.
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Inlägg av Nitro74 »

Att Kartago, som på 80-talet var själva sinnebilden för svenska independentserier med politiska övertoner nu köps upp av mediegiganten Bonniers känns väldigt märkligt. Det är litegrann som om Lou Reed skulle bli ny sångare i Vikingarna.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Men Christer vid rodret på ett nytt Velvet skulle vara rätt fräckt, tycker ni inte?
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Nä, visst ger storbolag ekonomiska muskler, men bara så länge de själva vill och så länge prognoserna pekar åt rätt håll. Ett av världens största företag som ägare för saab var ingen höjdare, och jag tror inte ett av Sveriges största företag som ägare för Kartago är bättre ...

Lyckligtvis dyker det ju upp nya småförlag också ... Jag hoppas att Albumförlaget fortsätter öka under 2010, och att Komika kommer igen! Epix fortsätter återuppstå! Optimal kan också göra bra saker, och Faraos Cigarrer ger ut saker på svenska! Serieplaneten är också värt att hoppas på, och vem vet, kanske startar ytterligare något serieförlag under 2010? Och så finns ju egenutgivning ...

Så det är väl som vanligt, de stora gör sällan särskilt intressanta saker, utan de är mest i vägen, men det kommer nya små hela tiden, och det finns några slitstarka gamla små. Synd bara att att de stora har så många fördelar när det gäller mångfaldigande och distribution, så de kan få ut sitt skräp och hindra att de små snyns ... Men med internets och tryckteknikens tekniska utveckling kanske det kan bli ändring på det också ... [8D]
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Kartago Förlag var iofs inte självständigt bolag innan heller. De ingick i Schibsted-koncernen. Så försäljningen är väl snarast en konsekvens av norrmännens totala tillbakadragande från serieutgivning i Sverige.
Jösses, vad ännu magrare det kommer att bli i affärernas seriehyllor nästa år.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Inlägg av Bufkin »

Om de behåller personal på Kartago så kan det vara ett tecken på att de insett att vuxen marknaden har glidit dem ur händerna och att de vill satsa igen.

Jag tycker att man har sett mer och mer serier i de vanliga bokaffärernas hyllor de senaste så det kan vissa sig vara bra.

Men den som lever får se.
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Vad jag har förstått så fortsätter även Thomas med Kartago.

Varför jag inte tror på Bonniers i långa loppet är att de är lika känsliga som Egmont för när det går ekonomiskt dåligt för en titel och drar åt tumskruvarna på en gång - det passar dåligt med Kartagos profil med blandning av storsäljare och smalare serier. Ovasett vad man tycker om ägarkoncentrationen - Schibsted vågade satsa på allt möjligt och var öppna för nya idéer på ett sätt som Bonniers inte har varit sedan någon gång på nittiotalet.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Bufkin"]

Om de behåller personal på Kartago så kan det vara ett tecken på att de insett att vuxen marknaden har glidit dem ur händerna och att de vill satsa igen.
[/quote]
Det ligger nog något i det. Snarlikt som SF (också Bonnierkoncernen) gjorde. På 80-talet lade de ner alla biografer i ytterområdena för att satsa på innerstadsfilmstäder. För några år sedan upptäckte de att det visst fanns potential att driva dessa och har nu öppnat upp flera igen. Lätt att vara efterklok med andra ord.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Mikael Sol
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 03 aug 2006, 08:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mikael Sol »

Nitro74: Kartago fanns inte på 80-talet.

I alla fall, ni missar något rätt viktigt i era resonemang, och det är ju att Roffe följer med i uppköpet. Han är ju en naturkraft. Om inte han får göra som han vill, så som fallet var på Ordfront, så startar han ju bara ett annat förlag.

Dessutom gav ju Bonnierägda Wahlström & Widstrand ut Gängkrig 145 som ni alla här älskar och den sålde sinnessjukt mycket.

Sen kommer ju e-böcker förr eller senare slå igenom, men det är ju en helt annan fråga.
Läs serietidningen [url="http://babian.se/"]babian.se[/url]gratis på nätet.
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Inlägg av Nitro74 »

[quote="Mikael Sol"]

Nitro74: Kartago fanns inte på 80-talet.

I alla fall, ni missar något rätt viktigt i era resonemang, och det är ju att Roffe följer med i uppköpet. Han är ju en naturkraft. Om inte han får göra som han vill, så som fallet var på Ordfront, så startar han ju bara ett annat förlag.[/quote]

Hette de Tago förlag då? Sak samma egentligen, jag tror folk förstår vad jag menar.

[quote="Mikael Sol"]

Dessutom gav ju Bonnierägda Wahlström & Widstrand ut Gängkrig 145 som ni alla här älskar och den sålde sinnessjukt mycket.[/quote]

Jag tycker "Gängkrig 145" är bland det sämsta smörja som någonsin producerats, inte bara i serieväg utan överhuvudtaget. Och ja, jag gillar Lapidus överiga böcker. Så om det är ett mått på kvaliteten Bonnierägda Kartago ska ha på sin utgivning så kan de lika gärna lägga ner.

Mvh,
Grinchen
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Mikael Sol
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 03 aug 2006, 08:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mikael Sol »

Den stora frågan är ju om ni kommer sluta köpa Kartagos böcker pga ägarbytet?

(misstänker att svaret är, "Brukar inte köpa deras böcker i vilket fall som helst. De ger ju inte ut begagnade serier")
Läs serietidningen [url="http://babian.se/"]babian.se[/url]gratis på nätet.
Användarvisningsbild
amikael
Fine
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 23:33
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av amikael »

Hahahah... öh, vänta lite.. det var ju inte roligt.. bara tragiskt..
Jag har alltid gillat Kartago, hoppas få fortsätta med det.
(^-^)y Live Long And Prosper
Skriv svar