Vilda västern betraktad genom fra/bel:a glasögon

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Jan Hoff
Very Good
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 13:47
Ort: Sverige

Inlägg av Jan Hoff »

Med äventyr menar jag att Charlier stal friskt från klassiska äventyrsböcker. "Jakten genom öknen"/"Spökskytten" är ju i princip "Skattkammarön" i Vilda västern. Och det finns uppenbara paralleller mellan de senare albumen (där huvudpersonen är oskyldigt anklagad) och "Greven av Monte Cristo".
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="Jan Hoff"]

Med äventyr menar jag att Charlier stal friskt från klassiska äventyrsböcker. "Jakten genom öknen"/"Spökskytten" är ju i princip "Skattkammarön" i Vilda västern. Och det finns uppenbara paralleller mellan de senare albumen (där huvudpersonen är oskyldigt anklagad) och "Greven av Monte Cristo".
[/quote]
Nåja, det är inte "stöld" att göra en liknande berättelse. "Jakten genom öknen"/"Spökskytten" handlar så mycket om den hale och farlige bedragaren som inte på något vis har en motsvarighet i Skattkammarön. Egentligen är enda likheten att en person blivit kvar med en skatt som sedan den/de andra inblandade återkommer för att försöka få tag på.
Användarvisningsbild
Jan Hoff
Very Good
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 13:47
Ort: Sverige

Inlägg av Jan Hoff »

Visst finns det skillnader också! Silver är absolut en charmigare bov, det håller jag med om.
Paralleller mellan Blueberry och Skattkammarön:
Skattkartan.
Jim Hawkins och Jim McClure.
Ben Gunn och Spökskytten.
Berget som ligger mer eller mindre som en ö i öknen.

Nu läste jag om ditt inlägg. Du reagerade på att jag skrev "stal". Nå, låt oss istället tala om att "låna från" eller "låta sig inspireras av"...

Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Inspirerad av kan jag gå med på, men många av likheterna är ganska subtila.

Stölder, eller om man vill säga det snällare, pastischer, finns det gott om och många som är grövre. Men det är inte alltid dåligt heller. "Florence av Arablien" tar väldigt mycket från "Det våras för Hitler", men bygger vidare en del också. (Fast nu är jag utanför western-temat. Skall vi ha en ny tråd om det?)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote="Jan Hoff"]

Visst finns det skillnader också! Silver är absolut en charmigare bov, det håller jag med om.
Paralleller mellan Blueberry och Skattkammarön:
Skattkartan.
Jim Hawkins och Jim McClure.
Ben Gunn och Spökskytten.
Berget som ligger mer eller mindre som en ö i öknen.

Nu läste jag om ditt inlägg. Du reagerade på att jag skrev "stal". Nå, låt oss istället tala om att "låna från" eller "låta sig inspireras av"...


[/quote]

Jag reagerade faktiskt också på att du använde ordet "stal", särskilt med tanke på att du reagerade på när jag skrev att Blueberry är humorlös. [:)] (100%igt humorlös är naturligtvis inte Blueberry, men jag fann inget bättre ord.)
Användarvisningsbild
Jan Hoff
Very Good
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 13:47
Ort: Sverige

Inlägg av Jan Hoff »

Jag skulle kunna precisera ytterligare. Charlier FÖRVALTADE (väl) ett arv från de klassiska äventyrsromanerna. Jag är säker på att han läste en massa Dumas, Stevenson, Scott osv.
Användarvisningsbild
Light
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 13:13
Ort: Sverige

Inlägg av Light »

Jag har bara läst Blueberry av de serier nämnda i denna tråd, och har fått intrycket att den är en av de mest realistiskt tecknade serierna inom genren - vilket är det som jag fascineras av så mycket. Än så länge har jag bara ungefär 2/3 av de svenska albumen (börjar bli dyrt att få tag på de mer sällsynta), men allvaret och "hårdheten" i de album jag har läst är riktigt engagerande.

Jag hoppas att Fantomen någon gång kan fortsätta publicera de album som inte har kommit ut i Sverige, men för närvarande verkar det inte vara på gång.

Jag är ny medlem här på forumet, så jag passar på att säja hej samtidigt!
Användarvisningsbild
Jan Hoff
Very Good
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 13:47
Ort: Sverige

Inlägg av Jan Hoff »

Ja, hej på dig också...
Det här med franskbelgiska västernserier är kanske inte så konstigt.
Kanske skulle Tintin egentligen ha varit en cowboy. Hergé gjorde ju först Totor (som ju upplever sina äventyr i Vilda Västern). Så fort Hergé fick fria händer att själv bestämma vart han skulle skicka Tintin blev det självklara valet Amerika (med mer Vilda Västern-äventyr). 1934 gjorde han även "Popol och Virginie i Vilda västern".
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Inlägg av Stefan_N »

Tyvärr har jag inte läst alla de serier ni tar upp i listan. Men av dem jag läst hamnar Blueberry först. Utan tvekan. Tror att det var den första västernserien jag läst, i Fantomen, möjligtvis undantaget Lucky Luke, men jag tror inte det. De som gick i Western var så länge sedan så dem minns jag inte.

Blårockarna anser jag inte vara en västerserie, i alla fall inte så långt jag läst. Den utspelar sig ju inte i västern, utan i östern, och handlar om soldater under inbördeskriget.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Flera avsnitt av Blårockarna utspelar sig i (den geografiska) västern också. Och mitt i landet. Var går gränsen för "västern" egentligen (väster om Mississippi)? Dan Brand och Tipi, Den sista mohikanen, Oumpa-pah, Tomahawk, Hjortfot mfl (vet inte om alla dessa blivit tecknade serier?) som utspelar sig under kriget mellan kolonierna och England (eller strax efter) skulle med din definition falla utanför västerngenren. Ringa in begreppet "vilda västern" geografiskt om du kan, det blir svårt... Flera äventyr i Kanada, Alaska, Mexiko skulle också hamna utanför. Är Sierra Madres skatt en västern?
Termen "västern" är nog inte så mycket geografisk som mytologisk, känslomässig, psykologisk. Även i tid är det svårt att begränsa. Pangpang med indianer 1563, är det en västern? Pangpang i Nevadaöknen 1958? Eller ska det vara strikt 1849-1901? I så fall missar man hela ur-västernförfattaren J. Fenimore Coopers produktion.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="Estelle"]

Flera avsnitt av Blårockarna utspelar sig i (den geografiska) västern också. Och mitt i landet. Var går gränsen för "västern" egentligen (väster om Mississippi)? Dan Brand och Tipi, Den sista mohikanen, Oumpa-pah, Tomahawk, Hjortfot mfl (vet inte om alla dessa blivit tecknade serier?) som utspelar sig under kriget mellan kolonierna och England (eller strax efter) skulle med din definition falla utanför västerngenren. Ringa in begreppet "vilda västern" geografiskt om du kan, det blir svårt... Flera äventyr i Kanada, Alaska, Mexiko skulle också hamna utanför. Är Sierra Madres skatt en västern?
[/quote]

Vilda Västern i svensk populärkultur har innefattat allt som har med den nordamerikanska kontinenten att göra, från slutet av 1500-talet till ca 1920.

Men definitionen av 'American Old West' eller 'Wild West' är som du mycket riktigt säger snävare. Det är geografiskt USA väster om Mississippi och tidsmässigt mellan inbördeskriget och efter sekelskiftet, ca 1900-1920.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Helt klart är begreppet "vilda västern" mer mytiskt än geografiskt. Dessutom är det ju så att vilda västern-legenderna är just legender.
Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Inlägg av Laureline »

anledningen är säkert att Amerikatt självt överdoserade på vilda västern på 40/50-talet och tröttnade kanske lite på John Wayne och småfånigt illrosa skjortor. sen levde drömmen om de vida vidderna upp i samband med drömmarna om möjligheternas land i Europa under post-60-årens betonggrå tristess, kanske för de som inte orkade klamra sig fast i hippiesvansen eller nått. från det började ju sen spagettin att koka upp, och är ju snarast mest vad som idag är synonymt med westerns sanna stil, både i film och serier.

så jag tycker inte man ska hacka för mycket på Italien, det var där allt började.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Sant egentligen, jag gillar Sergio Leones filmer även om han lånat en hel del från tex Yojimbo mfl.

Jag är stor anhängare av DCs westernserer Jonah Hex och Bat Lash.
De är ju tungt baserade på den romantiska vilda western som eentligen baar fanns i Spagetti filmernas värld.
Jag får kräksjuka av John Wayne, snack snack snack....när fan ska de skjuta? hehe.

Men nu sabbar jag tråden europeisk western var topicen, jag håller fast vid att de seriösa westerns som gjorts på denna sidan atlanten är mer "realistiska", ibland käns det tråkigt då jag vill ha lite action, men Bouncer om inte annat har ju visat att det går att blanda realismen med actin, även om de inte slår mina amerikanska favoriter så är det väldigt bra.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Inlägg av Stefan_N »

Egentligen är det väl off topic, men...

En exakt definition? Det kan jag inte ge.

Men om du frågar mig om hur en TYPISK västern är skulle jag säga ungefär som Magnus; inbördeskriget-1920, väster om Mississippi. Jag tror det är så de flesta uppfattar västernhistorier, schablonbilden; en cowboy, revolverman eller texas ranger i ett dammigt landskap.

Den bredare definitionen i den här artikeln funkar också (ingressen):

http://en.wikipedia.org/wiki/Wild_west

(sammanfattning Louisianaköpet och andra territoriella vinster till ca 1920)


Jag anser inte att en historia är en Västern bara för den utspelar sig i Amerika, eller för att den har indianer.

Men, Estelle, du får gärna tycka det om du vill. För mig är Blårockarna i första hand en komisk äventyrsserie i soldatmiljö.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Hej igen.
Åtminstone äventyret Bronco Benny är en typisk västernhistoria. Menar du att inte Blueberrys ungdom heller är en västernserie då, eftersom den uteslutande utspelar sig under inbördeskriget? Och sådant som Texas Rangers hade för sig mellan 1830-talet och inbördeskriget, skulle inte det vara "vildavästernaktiviteter"?
Självklart får du ha din uppfattning. Men jag tänker mig att gränserna/begränsningarna för genren mer finns inuti varje individ (läsare/publik/serieskapare/filmare/författare) snarare än i tiden eller rummet.
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Inlägg av Stefan_N »

Ja, gränserna finns nog mer i var och en. Som sagt, tycker du att Blårockarna är en västernserie, då är den det för dig. Jag uppfattar den inte så.

Texas Rangers uteslöt jag inte, jag nämnde dem ju t o m explicit. Och den bredare definitionen, från 1803-1920, väster om Mississippi, innefattar även dem.

Jag tycker nog att vi kan nöja oss med att konstatera att Vilda Västern är olika för olika personer och fortsätta med det diskussionen skulle handla om, d v s serier.

Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Serier ja. Såvitt jag vet är Jonathan Cartland (som utspelar sig i en riktigt hård och orättvis, fast vackert tecknad, västernvärld) den enda västernserie som skrivits av en kvinna (Laurence Harlé). Vet någon om någon annan?
(O.T. Bland romaner finns bland annat svenskan Pauline Wolffs "Swede")
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Western som jag kallar dm är ingen populär gren idag, så tyvärr blir det inte så mycket som dyker upp, det var ju en enorm hets förr i tiden på filmer, tv serier och förstås serier.

Lite tittar upp då och då dock, jag gilar genren fortfarande men jag vet en del som tycker sånt är trams för att de aldrig satt sig in i det hela, de vill ha modern action med vrålmycket dataanimeringar osv.
Inet fel i det, men jag kan iaf lätt kolla på gamla tuffare cowboysare.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Blåbärets Äventyr
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 26 dec 2009, 18:00
Kontakt:

Inlägg av Blåbärets Äventyr »

Jag tror att anledningen till att western blivit en så popular genre i europa beror på att vi, till skillnad från amerikanarna själva till stor del inte bryr oss om att vilda västern inte var like vild som i historierna.
Väldigt synd att western är en såpass död genre idag. Fast det har ju börjat poppa upp lite mer i USA dom senaste åren, så man ska inte ge upp hoppet.

Mina topp 4.
1-2: Lucky Luke & Blueberry (Kan inte ranka den ena över den andra, dom är så olika men båda riktigt bra)
3: Buddy Longway
4: Comanche (Måsste erkänna att jag bara läst ett enda album, och om ryktena är sanna så blir den ju sämmre senare, men det ska jag inte lita på fören jag läst dom äventyren själv)
Skriv svar