Bäst under 2009

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Bäst under 2009

Inlägg av spacemonkey »

Nu när vi börjar närma oss slutet av året och jag till min överraskning ser att ingen tråd har startas upp för att sammanfatta 2009 så tar jag saken i egna händer. Det skulle vara intressant att få veta era bästa intryck i serieväg 2009. Kan vara allt från enskilt nr till hela årsutgåvan av en karaktär, grafisk novell, album mm.

1. Vilken serie, utgiven 2009, har varit er bästa läsning under året?

2. Vilken serie, valfritt utgivningsår har varit er bästa läsning under året? (Kan givetvis bli samma svar som i fråga 1)


Jag börjar väl med att besvara dem själv först.

1. Delat mellan Essex County och Mouse Guard Winter 1152. Essex är avskalad och lågmäld men en fantastiskt trevlig läsning. Mouse Guard för de fantastiska teckningarna, härliga karaktärer och en enkel rak handling utan kruseduller.

2. Pyongyang av Guy Delisle. Humor om ett slutet, grått och humorlöst(?) samhälle

Hedersomnämnade: En brunstig leprechaun som vill visa sin pung fylld av guld för en cyborg. Årets skratt för mig hela den bild- och textsekvensen i Wormwood av Ben Templesmith
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »


1. "The Rainbow Orchid" av Garen Ewing, mästerligt klara linjen-äventyr med starka karaktärer och spännande handling, jag ser fram emot fortsättningen.

2. "The Adventures of Luther Arkwright" av Bryan Talbot: En av de mest episka serierna jag läst på länge, med en av de bästa protagonisterna någonsin.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av smorkin »

Eeek, alltid lika knepigt att försöka sig på att säga vad som är bäst; det kom ut så mycket bra i år! Men här är mitt försök där jag håller mig till exakt en titel / fråga:
1. Beanworld: Remember Here When You Are There! Svårt att säga om det här var den bästa nya serien eller inte, men att Marder återigen gör Beanworld-serier istället för att pyssla med administration är åtminstone det som gjorde mig gladast i år [:)]
2. Egentligen skulle jag kunna säga Maison Ikkoku här; jag läser om den minst en gång per år och varje gång är jag som i trance flera dagar efter att ha avslutat den. Men för att ta någonting som jag läste i år för första gången men som ändå var återutgivning, låt mig välja Monster av Urasawa. Hans 20th Century Boys och Pluto verkar vara väl så bra, men Monster var den titel som avslutades på engelska i år så jag väljer den.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Tojje
Good
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 25 aug 2009, 19:19
Ort: Sverige

Inlägg av Tojje »

Ja du... Tror jag bara läst en serie som kommit ut i år och det är ju Gängkrig 145, men den var inte tillräckligt bra för att platsa in som Bäst under 2009 egentligen. Jag nöjer mig med att lämna 1 obesvarat.

1. -

2. Blev tvingad att läsa Junji Itos skräckserie Uzumaki. Visserligen inte tagit mig igenom riktigt allt än, men hittills har det varit riktigt bra, och riktigt äckligt.
Ingen grav kan hålla honom!
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Agh!! Hur kunde jag glömma bort "Monster" och "20th Century Boys"? De hör definitivt hemma i kategori #2.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av smorkin »

[quote="Svartslipsen"]

Agh!! Hur kunde jag glömma bort "Monster" och "20th Century Boys"? De hör definitivt hemma i kategori #2.
[/quote]
Jag skulle å andra sidan kunna tänka mig att sätta upp Luther Arkwright under 2:an, men enda problemet är att jag inte hunnit läsa om den under 2009 [:p]
2010 lovar jag att jag ska göra det igen, det är den värd!
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Inlägg av Bufkin »

1. The boys och Fables är det som jag mest sett fram emot varje månad.

2. Walking dead och Monster.
Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 12:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av hyperion83 »

1. Helt klart Green Lantern!

2. Måste nog säga Invincible här. Köpte Invincible: Ultimate Collection vol. 1 i sommras och blev grymt imponerad av serien.
http://www.shazam.se
Användarvisningsbild
Alex
Very Good
Inlägg: 72
Blev medlem: tis 16 sep 2008, 14:43
Ort: Calisota

Inlägg av Alex »

1. Nja, jag har faktiskt inte läst många särskilt bra serier utgivna 09... Om jag är tvungen att välja, så får jag väl säga [url="http://img254.imageshack.us/img254/6522/465270259.jpg"]den här.[/url] [:p]

2. Death Note, helt klart.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

1. Stefan Nagy-serierna i Svenska superserier 9.

2. SH3-albumen av Ahlgren.
Användarvisningsbild
Happy Hamster
Fine
Inlägg: 261
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 14:25
Ort: Sverige

Inlägg av Happy Hamster »

1. Aliens: More than Human av John Arcudi och Zach Howard. Verkligen kul att Dark Horse har börjat producera serier baserade på Alien filmerna igen.
2. Ingen aning faktiskt.
Skriv svar