Israel speglat i tecknade serier

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Israel speglat i tecknade serier

Inlägg av Cadial »

Alla har asikter om Israel. Hittade en sajt som forsoker ge en overblick av hur Israel och Israeler presenteras i de tecknade seriernas varld. Har inte hunnit lasa allt, men forfattaren ger sina sma kommenterar till serierna ifraga, och det ar massor av bildmaterial. Kall- och litteraturforteckningen ar imponerande. Superhjaltar dominerar; fast Hal Foster och Tezuka finns ocksa
upptagna bland serieskapare som intresserat sig for Israel.
Saknade Modesty Blaises Gabriel; kommer han inte fran Haifa?
http://israelincomics.blogspot.com/
Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Inlägg: 362
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 08:22
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av aakeforsmark »

Jag hittade inte igen Jaktpiloterna eller vad den hette när dom ska kränga Mirage till Israel.
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Inlägg av Cadial »

Det ar sakert ganska mycket som saknas. Flyghistorier bor vara tacksamma. 1948, Independence War, hade massor av frivilliga piloter pa Israels sida med erfarenhet fran Andra varldskriget. De flog omkring i alla mojliga konstiga flygplan; leftovers fran det Stora kriget.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4094
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

I ett nr av Horst Schröders Pox finns det en serie som handlar om Israel. Om en amerikan med judisk härkomst som förmedlar intryck från sina resor dit. Bra serie som jag minns den, och jag hittar den inte bland seriesidorna på bloggen.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Om jag kommer ihåg rätt så fanns det någon israelisk koppling i Vittorio Giardinos Operation Istanbul, men det var rackarns länge sedan jag läste den så det är fullt möjligt att det inte stämmer.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Vad är det här för gnäll då?

Var det oväntgatt at det skule bli evigt bråk när man skar ut Israel efter WW2?

De är ju klart millitäriskt överlägsna där de är.

Massor inom speciellt den äldre generationenn av serieskapare var judar, men de var inte alltid praktiserande, hela Marvel ägdes av judar som drev det i nästan total kolaps, vad tycker du jag ska tycka om det?

Frågan är underlig anser jag.

Jag har iaf aldrig sett några Israelfientliga serier, vilka skulle de göras av?

Jag är inte vänlig eller fientlig i det här fallet och visserligen skulle man kunna göra en serie från andra sidan så att säga, dvs palestineriernas sida.

Men vem vågar det?

Inte för att jag säger att det behövs, men inse de är vad de än kallar sig bara människor de med.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
amikael
Fine
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 23:33
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av amikael »

Dom har dom coolaste agenterna i alla fall.
(^-^)y Live Long And Prosper
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Mycket tveksamt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:


Jag har iaf aldrig sett några Israelfientliga serier, vilka skulle de göras av?

Jag är inte vänlig eller fientlig i det här fallet och visserligen skulle man kunna göra en serie från andra sidan så att säga, dvs palestineriernas sida.

Men vem vågar det?

Inte för att jag säger att det behövs, men inse de är vad de än kallar sig bara människor de med.


Joe Sacco's "Palestine" ar ju en klassiker, aven om den ar at alternativhallet.

Fran mainstream/superhjaltehallet har jag svarare att se att det skulle komma nagot, da det ju som sagt finns manga judiska redaktorer och upphovsman (aven om det sjalvklart forekommer Israelkritik fran judiskt hall, ocksa) och USA som helhet verkar ganska Israelvanligt aven fran kristet hall.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4094
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Det blir nog svårt att göra en direkt Israelfientlig serie utan att det blir antisemitiskt. Men det går ju att ifrågasätta Israels roll och göra det bra, vilket gäller för den Pox-serie som jag tidigare nämnde, och även för en till serie som jag kom på nu. En svensk serie gjord av Åke Forsmark och publicerad i sista numret av seriefanzinet Seriehorisont.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Problemet ar ju att fragan ar sa infekterad, att den kommer tolkas utifran sana premisser, anda. Dels sa finns det Israelvanliga personer som kommer tolka all kritik som antisemitisk och ge sig sjalva moralisk ratt att bortse fran sakliga argument, dels finns det Israelfientlig kritik (framforallt fran arabiskt hall) som blandar in massa antisemitiska argument i fragan i en salig rora.

"We need to get God out of the conflict", som jag horde en Israel kommentera fragan.

Sa som jag uppfattat det.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Anders1 skrev:
I ett nr av Horst Schröders Pox finns det en serie som handlar om Israel. Om en amerikan med judisk härkomst som förmedlar intryck från sina resor dit. Bra serie som jag minns den, och jag hittar den inte bland seriesidorna på bloggen.


Efter att ha kollat igenom "Robotmans" Pox-Index misstanker jag att det ar Peter Kuper, vars serie "Israel" publicerades i Pox 7/89 som verkar ha haft ett genomgaende krig/politiktema.

http://koti.mbnet.fi/~robotman/lehdet/pox.html

Om det ar samma serie som "The Promised Land" namns den pa bloggen, om man soker litet.

http://israelincomics.blogspot.com/search?q=Kuper
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4094
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:
Anders1 skrev:
I ett nr av Horst Schröders Pox finns det en serie som handlar om Israel. Om en amerikan med judisk härkomst som förmedlar intryck från sina resor dit. Bra serie som jag minns den, och jag hittar den inte bland seriesidorna på bloggen.


Efter att ha kollat igenom "Robotmans" Pox-Index misstanker jag att det ar Peter Kuper, vars serie "Israel" publicerades i Pox 7/89 som verkar ha haft ett genomgaende krig/politiktema.

http://koti.mbnet.fi/~robotman/lehdet/pox.html

Om det ar samma serie som "The Promised Land" namns den pa bloggen, om man soker litet.

http://israelincomics.blogspot.com/search?q=Kuper


Det kan vara Peter Kuper. Men jag är inte säker, och jag har tyvärr sålt de flesta av mina Pox-nr.
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Inlägg av Nitro74 »

"Fables" ska ju enligt Bill Willingham själv vara en analogi över Israel/Palestinakonflikten.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Inlägg av Cadial »

Anders1 skrev:
Det blir nog svårt att göra en direkt Israelfientlig serie utan att det blir antisemitiskt. Men det går ju att ifrågasätta Israels roll och göra det bra, vilket gäller för den Pox-serie som jag tidigare nämnde, och även för en till serie som jag kom på nu. En svensk serie gjord av Åke Forsmark och publicerad i sista numret av seriefanzinet Seriehorisont.




"Direkt Israelfientlig" ar kanske for uppenbar, det skulle bara rikta sig till de redan fralsta. Daremot ar det intressant nar ideer smygs in i serierna.
I exemplet jag tog, Modesty Blaise och Gabriel; dar ar den storsta maffiabossen Gabriel en karikatyr av Juden; liten, svag kropp med ett overdimensionerat huvud som rymmer en gigantisk, rutten och elak hjarna med ansprak pa att ta over hela varlden.
I Fantomen daremot hittar man sympatiska judar, typ kronika- aventyret Golem (den gamle mannen med dottern Sarah?)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Nitro74 skrev:
"Fables" ska ju enligt Bill Willingham själv vara en analogi över Israel/Palestinakonflikten.

Kanns litet svart att se, men. Animatoren Ralph Bakshi har f.o. sagt att hans satiriska fantasy Wizards handlar om Israel.

Cadial skrev:

I exemplet jag tog, Modesty Blaise och Gabriel; dar ar den storsta maffiabossen Gabriel en karikatyr av Juden; liten, svag kropp med ett overdimensionerat huvud som rymmer en gigantisk, rutten och elak hjarna med ansprak pa att ta over hela varlden.

Det ar ju en stereotyp som inte kanns enbart judisk, iofs. Tank bara pa Fu Manchu etc.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Cadial skrev:I exemplet jag tog, Modesty Blaise och Gabriel; dar ar den storsta maffiabossen Gabriel en karikatyr av Juden; liten, svag kropp med ett overdimensionerat huvud som rymmer en gigantisk, rutten och elak hjarna med ansprak pa att ta over hela varlden.

I Fantomen daremot hittar man sympatiska judar, typ kronika- aventyret Golem (den gamle mannen med dottern Sarah?)


Om man ska säga något om Israel och få det mer nyanserat än "slakta alla judar" eller "slakta alla palestinska ickejudar" så är det nog nödvändigt att ha med både sympatiska och ickesympatiska judar.

Fantomenäventyret Golem handlade ju om en liten och väldigt utsatt folkspillra, en roll som judarna har hamnat i ofta och då är det ju naturligt att de porträtteras i den rollen också ... Men om man försöker relatera det äventyret till Israelfrågan -- där Judarna inte den lilla svaga utsatta gruppen -- så får man kanske anstränga sig en del.

Att Gabriel var jude har jag inte funderat på över huvud taget, däremot är han ju väldigt starkt en person som utbildats inom en av världens mer aggressiva säkerhetstjänster, och sedan kastats ut därifrån för att han var för hänsynslös.

En helt annan jude är Will Eisner. Han har skrivit en hel del om judeförföljelser, dels i album om andra världskriget (som Till Stormens Hjärta) och dels i The Plot. Och han har massor av sympatiska och en del mindre sympatiska judar i de olika stadslivsserierna. Men visst är han kritisk mot staten Israel, till exempel i Blinka Lilla Stjärna / Life on Another Planet?
Senast redigerad av 1 rkaj, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

aakeforsmark skrev:
Jag hittade inte igen Jaktpiloterna eller vad den hette när dom ska kränga Mirage till Israel.


Serien gick både under namnet Jaktfalkarna och Jetpiloterna (den bytte namn när tv-serien kom (och hette det nya namnet))i Sverige.
Albumet du tänker på är nog: Sabotage i mellanöstern.

http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... C3%B6stern

http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... ktfalkarna
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Kom på att jag nog delar uppfattningen om agenterna till del, hur många tuffa kvinnliga agenter i serier, TV-serier och filmer är inbte just från Mossad?

Det är väl bara britterna som kan anses nånstans där på skalan med i serier som coola alltså.

USA och Ryssland/Sovjet blir gärna mer insatsstyrka eller lönnmördare, ja i senare 30 års serier iaf.


9mm, i'm never further away than that.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Inlägg av Cadial »

Agentum skrev:
Kom på att jag nog delar uppfattningen om agenterna till del, hur många tuffa kvinnliga agenter i serier, TV-serier och filmer är inbte just från Mossad?

Det är väl bara britterna som kan anses nånstans där på skalan med i serier som coola alltså.

USA och Ryssland/Sovjet blir gärna mer insatsstyrka eller lönnmördare, ja i senare 30 års serier iaf.





Intressant. En cool-faktor ar ju en sorts positiv bild. Kan du ge nagra exempel pa coola Moussad-agenter i olika media (och speciellt serier)? England ar val svarslaget Med James Bond, Helgonet och Modesty Blaise...

Maste kolla med wikin vad Jaktfalkarna heter pa engelska ocksa.
Skriv svar