Online manus

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
amikael
Fine
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 23:33
Ort: Sverige
Kontakt:

Online manus

Inlägg av amikael »

Nu är del sex scriptad.
Jag skulle uppskatta kommentarer om den innan jag tecknar den.
Jag brukar göra manusen direkt som läsbara layouter, så det är ganska enkelt att läsa för vem som helst och sedan teckna 'klart' dem då jag är nöjd med dem.

http://www.naltabyte.se/collect3.htm
(^-^)y Live Long And Prosper
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Hej.
Känns nästan som om jag gillar din stil bättre på skiss-stadiet! Jag får lite Kaluta-vibbar (eller Kubert kanske?). När det är tuschat och färglagt känns det mer opersonligt.
(För att röja undan alla missförstånd ska jag kanske tillägga att jag gillar Kaluta... (Kubert också, förstås!))
Användarvisningsbild
amikael
Fine
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 23:33
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av amikael »

Vad tyckte du om storyn då?

Jag är medveten om min tuschning, men jag går i lära hos Joe Rubenstein just nu så det blir bättre hoppas jag.
Samtidigt så är det väl så att man inte är så personlig i stilen medan man lär sej av nån, man lyssnar liksom mer och 'känner av inåt' mindre..
(^-^)y Live Long And Prosper
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Att gå i lära hos Joe Rubenstein låter bra! Han är en gammal favorit! På vilket sätt går du i lära?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
amikael
Fine
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 23:33
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av amikael »

'Spök artist' (ghosting) kallas det på svenska tror jag..
(^-^)y Live Long And Prosper
Användarvisningsbild
Farbror Kjell
Very Good
Inlägg: 104
Blev medlem: lör 18 jul 2009, 01:16
Ort: Sverige

Inlägg av Farbror Kjell »

Jättebra. Här är en som inte gått i fällan och gjort svårtydda tuschteckningar, fortsätt så
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote="amikael"]

'Spök artist' (ghosting) kallas det på svenska tror jag..
[/quote]

'Spöktecknare' skulle jag saga. (Aja baja! Sarskrivning.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Missförstå mig inte.
Kan du inte bara använda teckningarna direkt? Med vår tids moderna reproduktionsteknik är det inte nödvändigt med tjocka svarta konturer för att teckningarna ska synas.
Storyn OK.
Kanske skulle du ha färre rutor per sida (och fler sidor istället?)? Så att det får plats lite mer bildinnehåll också i de "texttunga" rutorna? Bilder som är snygga (eller innehåller många intressanta detaljer) kan man gott ge en hel halvsida även om de inte för handlingen framåt särskilt mycket. Serier är ju både teckningskonst och litteratur.
Användarvisningsbild
patricvgn
Good
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 05 jul 2008, 13:20
Ort: Sverige

Inlägg av patricvgn »

Ett par förslag på sidan 1. Ruta två: ändra perspektiv på till framför bilen så man ser stridsvagnen torna upp sig bakom bilen. Annars rita om tornet på stridsvagnen, de ser inte ut så där.
2. Låt läsaren se när han tar fram flaskan ur fickan och sedan hur han dricker ur den så sparar du en bild.
Sidan 2. När han förklarar för killen om CBW, är det för att han inte vet eller är det för att förklara för läsaren?
Sid 3. ruta 5 och 6. Du behöver inte visa i bild vad de redan sagt i rutan innan. Det blir lite kaka på kaka. Ruta 7. Jag tror besättningen skulle sagt "Welcome to till Washington, MS Gould" istället för Washington DC,MS Gould. Den repliken blir mer som om han vill förklara var de är någonstans.
Sidan 6, ruta 1. "Then we must make the ultimate sacrifice" Jag vet inte om någon pratar så utom en religiös fanatiker. Men jag kan ha fel. Kanske en politisk fanatiker säger så.
Sid 16, ruta 7. Du får nog förklara vad hon säger annars har man ingen aning vad som gör att historien förs framåt av den rutan.
Sidan 17. Känns som en sida att ta bort. Det känns som det berättas för mycket som inte driver historien framåt om det inte ska berättas för huvudpersonens karaktär; Stor visning av CBW, Underkläder och frågan han ställer i ruta tre. Att alla fotografer är ute för att fota dem förstår man redan innan eftersom han väcker uppmärksamhet vart han går. När de går nerför trappan på sidan 18 kan man berätta att de är på en modevisning istället för att lägga en hel sida på det.

Hoppas jag kunde bidra med något.

Patric
Användarvisningsbild
amikael
Fine
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 23:33
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av amikael »

Tack för input Patric.
Det är lite sånt man hoppas på, eftersom man sällan får nån feedback på just storyn.

Estelle: jag tänkte inte på att använda teckningarna direkt mest för att jag inte 'tecknat'.. jag menar med det att det är enkla skisser jag scratchat ner och ingen sida har tagit mer än kanske 10 minuter.
(^-^)y Live Long And Prosper
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Mikael. Du scratchar fint.
Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Inlägg: 1562
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:06
Ort: Stockholm, Sverige
Kontakt:

Inlägg av Olof Gustafsson »

[quote="Estelle"]

Mikael. Du scratchar fint.
[/quote]
Instämmer!
Mvh, Olof.
Användarvisningsbild
patricvgn
Good
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 05 jul 2008, 13:20
Ort: Sverige

Inlägg av patricvgn »

Jag måste bara få dig att testa din story ett varv till: Tror du CIA skulle börja med att spränga parkeringshuset och Saunders utan att först testa om de kan "köpa" honom? Diskretion borde vara i den organisationens intresse.
Vet inte CIA om att han inte skadas av kulor eller explosioner? Har de gjort någon som helst reserach innan borde de veta det.
Kommer de kunna stoppa TV-kanalen bara för att de dödar ägaren? (TV 3 fortsätter sända skit trots att Jan Stenbeck är död. Utan att dra några andra paralleller.. )
Borde inte CIA så split mellan Saunders och Gold istället eller sänka henne på något annat sätt? Kanske inte så mycket action i det, kanske... Men en fördubbling av antalet sidor med största sannorlikhet.
Jag sänker inte din story på något sätt, utan vill bara att du tittar på storyn från ett annat håll och ser att logiken håller hela vägen.
Användarvisningsbild
amikael
Fine
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 23:33
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av amikael »

Har du läst de tidigare avsnitten?

Saunders krafter är odefinierade.
Man vet inte hur osårbar han är egentligen, man antar bara att de måste ha nån gräns nånstans.
Däremot vet man att de bygger på ett dna som beskrivs i del ett till fem.
Det är helt klart i deras första intresse att döda Saunders, oavsett Gold eller ej.
Gold är bara ett extra problem ovanpå det redan existerande.
Att man kanske kan köpa Saunders är bara en otillfredställande backup plan.

Att de försöker maskera mordförsöket genom att använda fejk-nassar, är en konsekvens av Saunders slagits mot dessa i tidigare avsnitt 'på riktigt'.

Att stoppa Gold på annat sätt än att döda henne blir svårt.
Är hon död kan man helt sonika köpa stationen dock.

Att Saunders skulle skilja sej från Gold funkar inte - det har antytts tidigare, och det bekräftas i del sju - att Saunders i själva verket har gett henne råd och info för att hon skulle skapa CBW.
Hon har agerat på hans uppdrag, Saunders har långsiktiga planer..
(^-^)y Live Long And Prosper
Användarvisningsbild
patricvgn
Good
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 05 jul 2008, 13:20
Ort: Sverige

Inlägg av patricvgn »

Aha, jag har inte följt tidigare avsnitt fullt ut, men nu fick jag svaren =)
Annars är det svåraste att kritiskt granska sitt manus och hitta logiska luckor som man själv kanske inte ser direkt eftersom historien är ju glasklar i ens eget huvud. Men det har du redan fixat.
Så jag ska vara tyst nu... =)

Användarvisningsbild
amikael
Fine
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 23:33
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av amikael »

Om du inte har läst de tidigare så kommer en snabb re-cap av dessa nu. :-)
--

Saunders upptäcktes för ett år sedan av armen och rekryterades till en grupp som utvärderar tecknologiska projekt, ledd av general Clearwater.
Den här gruppen finns i verkligheten, och syftar till att förhindra amerikanska kongressens förtjusning i korkade sci-fi-vapen som ersättare till atombomben - nyligen stoppade de en vansinnig satsning på s.k 'gravitationsvågor' som vapen - på riktigt.

Upptäckten av en 'släkting' till den berömda ALH (alan hill) stenen som upptäcktes i arktis med spår av marsianska mikrober - återigen en verklig händelse - och insikten att den upptäcktes första gången av seriens skurk för 20 år sedan, startar intrigen.
Dessa mikrober är inte fossilerade, som de var med ALH stenen, och de dödar nästan hela Rex Kane's besättning (Rex är skurken) med undantag för Sally Fort, som tillfrisknar och senare får en son, som visar sej vara en hybrid av utomjordiskt dna och mänskligt.
Sally vet för mycket om Rex planer (han planerar att sälja dem som ett biologiskt vapen) så han dödar henne och får aldrig veta att hon fått en son - Saunders.
Mikroberna visar sej ha dödat allt liv på mars, och i sin ursprungliga form kan de döda allt liv på jorden.
Bara kyla hämmar dem tillräckligt för att det skulle 'slå slint' med Sally Fort, som ju överlevde pga kylan i arktis.

Saunders har nu samma krafter som stålmannen, men det vet inte världen ännu. Inte ens han vet det ännu.
Däremot vet man att även om del ett till fem handlar om en strid som kulminerar med att alla spår av de dödliga mikroberna utplånas, med undantag för deras dna i Saunders celler.
CIA betraktar honom som ett vandrande kärnvapen och ett hot mot allt liv så länge han lever på grund av detta.
Om man skulle lyckas extrahera detta hans dna så börjar ju problemen om igen..

Twisten är att CIA inte är skurkarna - de har bara valt en mindre lyckad approach till problemet.
Saunders är ett besvärligt problem, inte bara för att han är oförstörbar, men mest pga hans fyrsiffriga IQ, en egenskap han hitentills hållit hemlig för omvärlden, och han har i praktiken skapat CBW mitt framför näsan på alla, utan att nån fattat att det är han.
(^-^)y Live Long And Prosper
Användarvisningsbild
patricvgn
Good
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 05 jul 2008, 13:20
Ort: Sverige

Inlägg av patricvgn »

Aha, jäkligt spännande intrig. Det gör ju en extra clou att saker eller företeelser finns i verkligheten. Får hålla utkik efter fler avsnitt allt eftersom de kommer.
En sak jag tänkte på som jag inte var så precis med vid mitt första inlägg. Tornen på stridsvagnar och stridsfordon är kantiga, inte runda. Det har någonting med ballestik att göra. Det är svårare för jetstrålen från en granat att tränga in om den är kantig om jag minns rätt.
Lycka till med resten av historien.
Användarvisningsbild
amikael
Fine
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 23:33
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av amikael »

De två sista sidorna och serien är helt klar manusmässigt.
Kanske de två sista sidorna är litet för mycket? Åsikter?
http://www.naltabyte.se/collect3.htm

Själva poängen ligger mej varmt om hjärtat, skillnaden mellan en gud och en hjälte.
(^-^)y Live Long And Prosper
Användarvisningsbild
amikael
Fine
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 23:33
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av amikael »

Faktum är att hela sagan - som är en enda samanhängande story - finns som pdf här: http://www.naltabyte.se/ltk.pdf .

Notera att allt inte är färdigtecknat ännu.
(^-^)y Live Long And Prosper
Skriv svar