Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

[quote="Nitro74"]

Det är väl inte mycket till bojkott om ni ändå tänker köpa böckerna senare?
[/quote]

Hehe, nja, jag bojkottar överpris och prenumeration, inte böckerna som sådana. [:p]
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Inlägg av K-E Lindkvist »

Igår eftermiddag ringde det en dam från Egmont Kärnan och ville veta om jag fått erbjudandet om extramaterial och i så fall varför jag inte valt att utnyttja det. Som tur var hade jag sinnesnärvaro att förklara att det inte var något personligt innan jag på ett tämligen... hm... rakt och tydligt sätt klargjorde min ståndpunkt enligt ovan.[:D]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Inlägg av Nima »

[quote="K-E Lindkvist"]

innan jag på ett tämligen... hm... rakt och tydligt sätt klargjorde min ståndpunkt enligt ovan.[:D]
[/quote]

hahaha, vad sa hon då?[:p]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Inlägg av K-E Lindkvist »

[quote="kungnima"]

hahaha, vad sa hon då?[:p]
[/quote]

Inte så mycket. Vad skulle hon säga? Vanlig anställd på förlag/telemarketing versus påläst ankist (som är missnöjd) känns som en ganska ojämn match. Hon bara gjorde den kommentaren att man från förlagets sida gjort bedömningen att det var tillräckligt med fyra böcker istället för norrmännens sex. Och den uppfattningen delar jag även om jag påpekade att det verkliga komplettisterna då var tvingade att köpa allt från Norge istället.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Inlägg av Offissa Pupp »

Som prenumerant och förstagångsinläggare; Jag ser inget principiellt fel med Egmonts bonusutgivning. Tvärtom är det ju kanon att mer åtråvärt Barksmaterial görs tillgängligt, hade den här utgåvan kommit helt utanför CBSV hade väl de flesta Barksvänner varit om inte eld och lågor, så åtminstone intresserade. Det viktiga för komplettister är väl dessutom kompromissen att böckerna ges ut i samma format som övriga CBSV men med en annan färg och utan numrering.

Men men detta sagt; det finns ju en del att invända. Priset är naturligtvis galet högt. Såg häromdagen att första boken listas för 509:- hos Adlibris, så en prenumeration verkar onödigt. (Även om jag inte helt litar på Adlibris - jag hade väldigt strul med Gastonboxen, vilket slutade med inköp i en affär för att vara på den säkra sidan.)

Dessutom känner jag att de här böckerna behöver granskas innan inköp. Barks serier vet man ju vad man får, CBSV behövde ingen förhandsgranskning, - men vad innehåller "vem är vem" egentligen? Vem har skrivit den? Reklamen från Egmont är ju minst sagt snålt tilltagen. Själv är jag dock intresserad om den håller samma extremt höga klass som Geoffrey Blums texter i CBSV. De borde redigeras och ges ut i bok så att alla med något intresse av Barks får möjlighet att ta del av högintressanta analyser!

Vad gäller Stoyboards - är det inte roligare att se filmerna direkt istället? (Finns ju utgivna på DVD.)

Och till sist i detta nybörjaröverlånga inlägget - jag tycker bara att det är positivt att materialet från Calgary Eye Opener inte ges ut i Sverige. Varför skall man ge ut sexistiska gubbsjuka skämt från en tidning som väl med dåtidens mätt mätt närmast måste klassificeras som en (mjuk)porrtidning? Det som man sett i CBSV räcker gott, det är varken roligt eller särskilt unikt tecknat.

Väl mött!
Användarvisningsbild
NattRiddare
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 12:48
Ort: Sverige

Inlägg av NattRiddare »

Råkar ha kommit över en box med tre tjocka böcker.
[img]http://www.ladda-upp.com/bilder/27239/carl-barks[/img]
"Carl Barks Samlade Verk" - box nr 4.

Har ingen nytta av denna och tänker sälja. Kollade lite på nätet och de boxar jag hittade låg på priser kring 1500:- Stämmer det?

Någon som vet vad min box ligger på i pris?
Den är helt ny, ej bläddrad. Bara stått helt still.
Hade ju varit gott med en liten julpeng och slippa ha det ståendes... Det är liksom inte något som är utav mitt intresse...

Vad har ni gett för era nya "box 4":or?


Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Inlägg av zlv »

Adlibris länk: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9174053558

Kulturbutik tar endast 465:- dessutom i skrivande stund.
Vilket skulle bli hela 365:- billigare(!)

NattRiddare: Hittar bara en såld box på Tradera (den gick för 1000:-)
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Inlägg av Grumme »

Även jag fick nyss ett samtal från Egmont.
Kvinnan på andra sidan luren påstod att hon ringde för att "det p.g.a. en miss var en del CBSV-prenumeranter som inte hade fått reklamutskicket och de därför ville försäkra sig om att jag hade fått det". [:D]

Fick dock veta att den enda anledningen till att man skulle välja att köpa böckerna genom Egmont är om man absolut vill ha en box till dem.
Tydligen får man den tillsammans med den fjärde och sista(?) boken eftersom de ännu inte vet hur tjock den boken blir.
Intressant också att hennes argument för att ha boxen var att samlingen blir värdefullare. [B)]

De vet inte heller hur mycket den kommer att kosta, bara att den "inte blir dubbelt så dyr". Oklart om hon syftade på priset på de andra tre böckerna eller styckpriset på CBSV-böckerna.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Inlägg av Grumme »

Nu finns det även en komplett samling till försäljning.
För en gång skull inte ett rövarpris i.m.o...

[url]http://www.tradera.com/Carl-Barks-Samlade-Verk-30-volymer-NYSKICK--auktion_103140980[/url]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
NattRiddare
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 12:48
Ort: Sverige

Inlägg av NattRiddare »

[quote="zlv"]


NattRiddare: Hittar bara en såld box på Tradera (den gick för 1000:-)
[/quote]

Tack ska du ha för hjälpen/svaret! [^]
Användarvisningsbild
Beobachter
Very Good
Inlägg: 54
Blev medlem: tis 04 mar 2008, 11:11
Ort: Sverige

Inlägg av Beobachter »

Jag har skickat ett brev till Egmont med mina synpunkter på utgivningen av Carl Barks Extramaterial. Jag tyckte det var lämpligt att även publicera det här på forumet.


Hej Egmont

Som utgivare så måste man tjäna pengar annars så går man under i den kapitalistiska världen. Så är den bistra verkligheten! Tyvärr….
Men det finns olika sätt att tjäna sina pengar på! Jag är en av många samlare och seriefantaster som är minsta sagt besviken på hur Egmont behandlar oss så kallade ”trogna prenumeranter”. Senaste exemplet är erbjudandet att prenumerera på ”Carl Barksserien med extra material” som vi samlare fick utskickat till oss för ett tag sen, som en slags fristående fortsättning på mastodontverket Carl Barks samlade verk (CBSV) (som inte var varken samlat eller komplett kan man väl i och för sig konstatera nu i efterhand…)
I erbjudandet står det:

Som trogen prenumerant på Carl Barks Samlade Verk erbjuder vi dig nu dessa böcker innan de läggs ut till försäljning och blir tillgängliga för andra samlare. Priset är 789:- +60:- i porto och packning per bok för de tre första böckerna (ca-pris i butik 859:-)

Man kan tycka att det är och blir en oerhört generös rabatt på hela 10 kronor om man som ”trogen prenumerant” faktiskt köper boken inklusive porto direkt från er, istället för att köpa den i bokhandeln! Men det som är lite märkligt det är att ca-priset i butik som ni beskriver i erbjudandet det kan ni väl rimligen inte veta mycket om i dagsläget, då den inte ens finns i butik ännu!? Rätta mig gärna om jag har fel. Dock så vet jag och förmodligen även ni på Egmont att andra nätbutiker som rimligen borde ha samma förutsättningar som Egmont att leverera från lager, faktiskt annonserar om den första outgivna boken ”vem är vem i Ankeborg” för betydligt lägre summor än era 789:- + 60:- i porto
Kulturbutik 465:- + 19:- i porto http://www.kulturbutik.se/
Adlibris 509:- http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9174053558
Adlibris erbjuder dessutom tre olika fraktalternativ

”Ekonomi” Fri frakt. Schenker Privpak eller B-post
(Tar 2 till 3 vardagar på sig att nå dig efter att paketet är skickat + orderns behandlingstid på 2-5 vardagar.)
”Miljö” 10 kr frakt. Schenker Privpak
(Tar 2 vardagar på sig att nå dig efter att paketet är skickat + orderns behandlingstid på 2-5 vardagar.) Klimatneutral frakt kompenserad för alla utsläpp av fossil koldioxid
”Normal” 19 kr frakt. Postpaket eller A-post
(Tar 1 vardag på sig att nå dig efter att paketet är skickat + orderns behandlingstid på 2-5 vardagar.)

Det är intressant, eller snarare kusligt att se hur dessa ”mellanhänder” gång på gång klarar av att slå Egmonts priser med hästlängder!! (Samma historia har det varit med försäljningen av bl.a. Hall of Fame serien…) Mellanhänder brukar vanligtvis innebära mer omkostnader och att varan blir dyrare för slutkunden.

Tydligen är dessa nätbutiker fantastiskt duktiga på att förhandla fram förmånliga priser, åtminstone jämfört med vad Egmont lyckas prestera och erbjuda dom som håller Egmont vid liv nämligen dom ”trogna prenumeranterna”. För ingen seriös människa tror väl att ovan nämnda butiker köper in dessa Carl Barks böcker från Egmont för att sedan sälja dom med förlust!? Man är tydligen också bra kompis med speditionsföretagen där man har lyckats förhandla sig fram till en tredjedel av portokostnaden som Egmont påtalar att man har i erbjudandet som skickades ut till prenumeranterna. Adlibris erbjuder till och med gratis frakt! Dessa butiker har kanske fler antal kolli att utleverera till kund än vad Egmont har beroende på om man ska räkna alla prenumeranter på Kalle Anka & Co, Fantomen, 91:an o.s.v. men skillnaden är för stor för att vara rimlig!
Det verkar som att Egmont (som givetvis får ha vilken prissättning man vill) ägnar sig åt att klämma åt sina prenumeranter så mycket det bara går med andra ord; mjölka dom, helst tills dom blir lila! Dessutom så agerar man ”portohamster” vilket är småaktigt och definitivt inte värdigt ett så stort och välkänt bolag som Egmont. Ovan nämnda nätbutiker packar dessutom sina leveranser minst lika föredömligt bra som Egmont gjorde med CBSV.
Man brukar prata om marginaler i ekonomiska sammanhang och det gjorde även Egmonts produktchef Lena Collin (som undertecknat erbjudandet som gick ut till prenumeranterna) då jag ringde upp henne den 2/12-2009 för att reda ut lite frågetecken kring det här ärendet. Hon förklarade varför det var sådan stor prisskillnad, det berodde tydligen enbart på att dessa nätbutiker faktiskt har låga marginaler på dessa böcker samt inga dyra kostnader för butiker och personal. Det kan säkert stämma. Men, vad det säger om Egmont som är i samma sits och dessutom säljer sina egna produkter utan mellanhänder direkt till oss ”trogna prenumeranter” hade hon ingen vettig förklaring på. Men det borde i rimlighetens namn innebära att Egmont helt enkelt har ”lite” större marginaler…. (det har jag räknat ut helt själv!) Jag hade skämts om jag hade suttit på den posten inom Egmont och behövt ljuga eller åtminstone försökt mörka sanningen för de ”trogna prenumeranterna” på detta vis!

Som prenumerant blir man givetvis väldigt arg och besviken när man ser hur Egmont väljer att behandla oss, vi som köpte CBSV för nästan 17000:- Man kan rimligen tycka att vi borde få ett bra mycket bättre pris, istället för detta ”generösa” erbjudande. Ja kanske till och med billigare än nätbutikerna!? Jag tror inte ens Farbror Joakim hade betett sig så pinsamt gnidet som Egmont gör i detta fall!

Jag har även lite frågor och funderingar kring detta Carl Barks extramaterial

1: Ni kommer bara att ge ut 4 av 6 böcker jämfört med Norge. De flesta samlare vill ha allt komplett! Vem fattade det beslutet och varför?

2: Den här boken om Carl Barks målningar och grafik (den sista boken i serien) i erbjudandet så står det att den kommer att ge en översikt av hans omfattande konstproduktion med ankor. För mig är det väldigt intressant att veta om den blir komplett med alla hans oljemålningar eller inte eftersom ordet ”översikt” som används i texten är otroligt vag i sammanhanget. Vänligen förtydliga! Se till att den blir komplett!

3: enligt uppgifter på http://www.serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=79&whichpage=6
så har flera prenumeranter blivit uppringda av Egmonts prenumerationsservice som undrat varför dom inte beställt Carl Barks Extramaterial (Ja visst är det underligt!?) Jag återger här ett inlägg:

”Även jag fick nyss ett samtal från Egmont.
Kvinnan på andra sidan luren påstod att hon ringde för att "det p.g.a. en miss var en del CBSV-prenumeranter som inte hade fått reklamutskicket och de därför ville försäkra sig om att jag hade fått det".
Fick dock veta att den enda anledningen till att man skulle välja att köpa böckerna genom Egmont är om man absolut vill ha en box till dem.
Tydligen får man den tillsammans med den fjärde och sista(?) boken eftersom de ännu inte vet hur tjock den boken blir.
Intressant också att hennes argument för att ha boxen var att samlingen blir värdefullare.
De vet inte heller hur mycket den kommer att kosta, bara att den "inte blir dubbelt så dyr". Oklart om hon syftade på priset på de andra tre böckerna eller styckpriset på CBSV-böckerna.”

Det intressanta här är denna ”åtråvärda” boxen som blir utlovad under samtalet som en morot till prenumeranterna. När jag idag (2/12-2009) samtalade med Egmonts Lena Collin så förnekade hon existensen av denna box eller planer på en sådan! Hur är det egentligen med detta?

4: Anmärkningsvärt ofta när man kontaktar Egmonts kundservice så är det så att den sakkunnige personen man blir kopplad till vänligt försöker svara på frågorna, men är väldigt okunnig om vad Egmont sysslar med. Detta är inte särskilt förtroendeingivande och ställer till det för oss seriefantaster (fick t.ex. själv beskedet att Oppfinnar-Jockes kluriga magasin var nerlagt våren 2007 då jag inte kunde hitta Nr 1 i handeln, sen i maj-juni så hittar jag plötsligt nr 2 i en tidningskiosk!) Jag ringde givetvis Egmont för att kunna få efterbeställa nummer 1 då fick jag först kommentaren ”jasså är det vi som ger ut den tidningen!” Sedan fick jag veta att jag skulle ha ringt lite tidigare för nu har allt gått i retur till papperskvarnarna för återvinning.

Avslutningsvis kan jag säga att jag och många andra samlare dock är nöjda med publiceringen av dom 30 böckerna som CBSV omfattade det är en mycket fin utgåva och för all del värd sina 17000:- och självklart vill väl de flesta av oss ”trogna prenumeranter” även se allt detta Carl Barks Extramaterial publicerat. För vi älskar Carl Barks magiska värld, och det är Egmont som i dagsläget har privilegiet att få förmedla dessa upplevelser. Men ingen vill bli lurad och utnyttjad av en sniken Drake!
Detta brev publiceras även på http://www.serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=79&whichpage=6
Jag förväntar mig givetvis ett svar som också kommer att publiceras här, efter det att ni pratat igenom detta och kanske insett att ni kanske inte ska bita så hårt i den hand som föder er. Eller så kan ni låtsas att allt är så bra så! Då kan ni slänga detta brev och åter köra ner huvudet i sanden…

Mvh
Niklas Larsson
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Inlägg av Grumme »

Bra initiativ.
Tror dock tyvärr att du på sin höjd kommer få ett standardsvar á la "goddag yxskaft" från Egmont och de lär knappast skriva i den här tråden, men posta gärna det svar du får.
Om du får något... [B)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
rumble
Good
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 21 jun 2009, 10:01
Ort: Sverige

Inlägg av rumble »

Tjoho! Jag berättade för några sidor sedan om hur en av mina Carl Barks-böcker blev förstörd när en granne vattnade ner på vår balkong i somras. Jag hade frågat Egmont om en ersättningsbok men fått kalla handen. Jag tyckte det var jättekonstigt eftersom man alltid trycker ganska många extra böcker även av en aldrig så begränsad upplaga, men de sade sig inte ha några. Så jag försökte hitta något på begagnatmarknaden och det var naturligtvis omöjligt, förutom svindlaren som jag också berättade om.

Nu fick jag för mig att försöka igen, och efter två e-mail fick jag plötsligt glädjebeskedet att de skickat en ny bok! Så det löste sig till slut och kanske kan man till och med börja fundera på några av de nya böckerna nu. Den skadade skänkte jag till en ung blivande Barks-samlare :-)
Användarvisningsbild
Beobachter
Very Good
Inlägg: 54
Blev medlem: tis 04 mar 2008, 11:11
Ort: Sverige

Inlägg av Beobachter »

Jaha nu har svaret ramlat in. det röjde väl undan några rent tekniska frågetecken, men vad gäller ekonomin i det hela så "vandrar dom som katten runt het gröt" påminner lite om politikersnack...[B)]
Inte för att jag hade några större förväntningar på att få "sanningen" levererad. Jag bifogar även mitt korta email tillbaka till Egmont.




Subject: SV: Till: ansvariga för Carl Barks Extramateral
Date: Fri, 11 Dec 2009 13:33:23 +0100
From: lena.collin@egmont.se
To: nickoslyngen@hotmail.com


Hej Niklas!

Vi tackar för dina synpunkter som vi har tagit till oss. Nedan finner du våra kommentarer och svar till dina frågeställningar.


Prissättningen

Vi kan endast ge bokhandeln (inkl näthandeln) ett rekommenderat ca-pris på våra böcker och kan inte styra över vilket som blir det faktiska priset i respektive butik. När det gäller näthandeln så får de samma inköpspriser som övriga bokhandeln och alltså inga specialavtal.

När det gäller porto och packningskostnader kan vi inte svara för vilka avtal näthandeln har utan kan endast ta ansvar för våra egna.



Carl Barks extramaterial

1 När det gäller vilka böcker av extramaterialet som vi ska ge ut så har en bedömning av materialet gjorts tillsammans med Carl Barks-kunniga och initierade personer och då har vi kommit fram till att det är dessa fyra som är mest intressanta att ge ut. Skulle det visa sig att intresset för de övriga två är mycket stort kan vi tänka oss att överväga en utgivning av dessa.

2 Beträffande Carl Barks konstbok så är den under produktion. Vi arbetar naturligtvis utifrån att göra denna så komplett som möjligt men delar av materialet är svåråtkomligt och därför vet vi inte idag om vi kan få tag i allt.

3 Vi är tacksamma att få information om att det utlovats en samlingsbox när man blivit uppringd av en telefonförsäljare. Vi har tagit detta vidare med telemarketingföretaget och informerat dem om vad som gäller. Det finns inte någon samlingsbox till Carl Barks Extramaterial.

4 Vi beklagar att du i din kontakt med vår kundtjänst inte alltid fått svar på dina frågor. Vi arbetar hela tiden med att förbättra vår service på det området och är mycket tacksamma för när våra kunder informerar oss om eventuella brister.



Med vänlig hälsning
Lena Collin


Lena Collin
Product Manager
Egmont Kärnan AB
SE-205 08 MALMÖ
Sweden
Visiting address:
Drottningtorget 14
Phone +46 40 693 94 00
Direct +46 40 693 94 53


Hej Lena och tack för ditt svar!


Dock undrar jag fortfarande varför vi trogna prenumeranter ska behöva betala ca 350:- mer per bok när vi köper direkt av er jämfört med om vi köper av nätbutiken/mellanhanden. Jag förstår att den frågan kan vara "delikat" att svara på. Jag antar att vi kan se det som att vi indirekt ska subventionera lägre priser till bokhandlarna samt nätbutikerna? Är vi prenumeranter inte värda ett rakt svar vad gäller denna prissättningspolicy?! Även om vi båda nog vet/anar sanningen så vore det trevligt att få den på pränt. All vår kommunikation publiceras som tidigare nämnts på http://www.serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=79&whichpage=6 där många besvikna prenumeranter är samlade.

Mvh

Niklas
Användarvisningsbild
s4.
Very Good
Inlägg: 176
Blev medlem: lör 21 jul 2007, 22:25
Ort: Sverige

Inlägg av s4. »

Har inte fått något erbjudande än om dessa extra böcker... har det hela blivit lagt på is?
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Inlägg av germund »

[quote="s4."]

Har inte fått något erbjudande än om dessa extra böcker... har det hela blivit lagt på is?[/quote]

Nej, första boken (Vem är vem i Ankeborg) är redan tryckt.
Användarvisningsbild
s4.
Very Good
Inlägg: 176
Blev medlem: lör 21 jul 2007, 22:25
Ort: Sverige

Inlägg av s4. »

[quote="germund"]

[quote="s4."]

Har inte fått något erbjudande än om dessa extra böcker... har det hela blivit lagt på is?[/quote]

Nej, första boken (Vem är vem i Ankeborg) är redan tryckt.
[/quote]

ok, tycker att det är lite knepigt att jag inte fått något erbjudande än då jag prenumererat på boxarna :/
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av smorkin »

Samma här, tji erbjudande...
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Inlägg av zlv »

enligt senaste "Kvacket" så "är det första bandet försenat men ligger nu på tryckeriet"
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Sy Barry
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: ons 16 nov 2005, 23:03
Ort: Morristown

Inlägg av Sy Barry »

Första boken kom till prenumeranterna före jul.
Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man.
Skriv svar