Mest överskattade serie?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Inlägg av Bufkin »

Maus är genial och man måste komma ihåg att första delen kom ut 1977.
Användarvisningsbild
Blåbärets Äventyr
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 26 dec 2009, 18:00
Kontakt:

Inlägg av Blåbärets Äventyr »

Hej, ny medlem här. Antar att jag börjar med en post om vad jag ogillar, sedan kanske jag ska leta upp en om vad jag gillar?

Europeiskt: Tja Elvis är nog det störta hat objektet för mig. Tyckte ett par av stripparna första året den gick var ganska kul, men nu I flera år har den inte äns fått mig att le.
Måsste väl erkänna att jag inte är ett stort fan av serie strippar i största allmänhet. Iallafall inte sånna som kommit dom senaste 30-40 åren.(Little Nemo och Kalle Anka hadde själ)

Amerikanskt: Marvel och DCs superhjälte serier. Jag gillar fortfarande saker dom företagen ger ut. Men superhjälte serierna känns väldigt "same ol' thing".

Japanskt: Tja, hela den så kallade Shounen genren med serier som Naruto och Bleach. Även om många av serierna kanske kan började bra så blir det snabbt uppenbart att dom är massproducerad sörja utan ett uns av kreativitet.
Det faktum att tecknaren ofta har flera assistenter istället för ingen eller bara en( en tuschare) är ibland smärtsamt uppenbart.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Furienna »

[quote="impeesa"]

Jag har lite svårt för att förstå hur folk fortfarande kan uppskatta 91:an. Vi har knappt någon värnplikt idag, och den som är kvar har ändrats sen 91:ans tid. Finns där fortfarande beröringspunkter där läsaren känner igen sig? I mina ögon överskattad, eller åtminstone förbikörd.
[/quote]
Jag tror jag förstår vad du menar. "91:an" och "Kronblom" känns båda två som gamla 30-talsserier, som har förändrats lite, så att de ska kännas "moderna". Men särskilt "Kronblom" är trots det fortfarande bra.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Inlägg av Kattmannen »

Jag tänker inte (nu och här) kommentera så mycket det jag inte håller med om i denna tråd; som sågningar av serier som jag gillar. Det var visst en tråd med ”Mest underskattade serie?” också, kommer nog att skriva där också istället.

Serier som jag tycker är klart överskattade är; Snobben, Tuffa Viktor, Poeten, Ferdinand och Mandrake. Snobben, Tuffa Viktor, Poeten och Ferdinand var mest allmänt tråkiga. Mandrake har mest en massa konstig hypnosflum.

Katten Gustaf känns som att han haft sin tid i rampljuset, men att den nu mest känns som gammal skåpmat, lite uttjatad. Han var rolig ett tag. Dock har den en viss humor även om den känns lite enformig med den nördige Jon och dumme Ådi. Nästan tveksamt om Gustaf ska vara med på denna lista ändå, han är ju ändå rätt cool.

Kalle och Hobbe var kul ibland. Men den kändes mest så deprimerande; en liten pojke utan kompisar som lever i sin fantasivärld med sin leksakstiger.

Stenåldersserien B.C. var inte så jättekul heller, men nu är jag inte så jättebra på engelska.

Elvis kul ibland, men oftast klart överskattad. Känns som lite väl mycket bajshumor. Rocky är otroligt mycket bättre. Jag känner nog igen mitt liv något mera med Rocky än med Elvis, och Rocky har roligare ordvändningar och svartsyn på tillvaron. Mer variation i Rocky, Elvis är nu mest om hans familjeliv.

Kanske kommer på mer överskattade serier sen.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Jag gillade iofs Mandrakes hypnosflum, iaf den gamla 50-60-talsperioden med Phil Davis naivistiska teckningar och Lee Falks galna manusidéer.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Inlägg av Offissa Pupp »

Ja: "Mandrake gör en gest med handen."

Ska det förreseten uttalas 'mandraake' eller 'mandrejk'? Tuffast är väl det svenska uttalet, inte sant?
Användarvisningsbild
Ola He
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: fre 11 nov 2005, 09:45
Ort: Sverige

Inlägg av Ola He »

"Gör en hypnotisk gest" heter det. ;-)

Och ja, "Mandraake" är tuffast.


/ola
Välkommen till [url="http://seriewikin.serieframjandet.se/"]Seriewikin[/url].
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Inlägg av Offissa Pupp »

Så var det förstås! Mindes väl att det var något med en gest. En verkligt kraftfull gest hursom.

Edit: Förresten är det väl redundant att säga att gesten sker med handen, det är väl svårt att tänka sig en gest med någon annan kroppsdel.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Inlägg av Kattmannen »

Jag tror att det är tänkt att uttalas ”Mandrejk”, men ”Mandraake” låter coolare, men jag tror inte det hjälper seriens kvalitet så mycket, oavsett hur de hypnotiska gesterna framförs.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Inlägg av Kattmannen »

En annan klart överskattad serie är Knasen. Tråkig, och dåligt tecknad.
Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good
Inlägg: 170
Blev medlem: mån 24 dec 2007, 23:10
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus Knutsson »

[quote="Kattmannen"]

En annan klart överskattad serie är Knasen. Tråkig, och dåligt tecknad.
[/quote]
Vilken Knasen menas?

Få serier har förändrats så mycket genom åren. Jag hävdar att under slutet av 1960-talet och början av 1970-talet var Beetle Bailey en mycket bra dagspresserie. Uttrycksfulla teckningar, en väl utmejslat figurgalleri och snärtiga skämt.

Den nuvarande serien är en blek skugga av sin föregångare. Och det samma gäller för den svenska serietidningen Knasen. (Vilket inte kan skyllas på den svenske redaktören. Han ägnar sej i stort sett åt att översätta en norsk produkt).
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Det kan jag iofs hålla med om. Då hade serien ofta både snygga, livliga teckningar (på ett väldesignat 50-60-talsvis) och fyndiga, charmiga manus. Numera känns serien rätt trött. =S
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Inlägg av Kattmannen »

[quote="Magnus Knutsson"]

[quote="Kattmannen"]

En annan klart överskattad serie är Knasen. Tråkig, och dåligt tecknad.
[/quote]
Vilken Knasen menas?

Få serier har förändrats så mycket genom åren. Jag hävdar att under slutet av 1960-talet och början av 1970-talet var Beetle Bailey en mycket bra dagspresserie. Uttrycksfulla teckningar, en väl utmejslat figurgalleri och snärtiga skämt.

Den nuvarande serien är en blek skugga av sin föregångare. Och det samma gäller för den svenska serietidningen Knasen. (Vilket inte kan skyllas på den svenske redaktören. Han ägnar sej i stort sett åt att översätta en norsk produkt).
[/quote]

Ska erkänna att jag nog inte läst så mycket Knasen de senaste åren. Men det jag läst var väl mest på 80- och 90-talen tror jag.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Jag tycker förresten Arne Anka är rätt överskattad, men det kan bero på att jag har väldigt svårt för livsstilen och attityden i serien. Den är rätt snyggt tecknad, men jag gillar inte känsloläget.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Wakuran"]

Jag tycker förresten Arne Anka är rätt överskattad, men det kan bero på att jag har väldigt svårt för livsstilen och attityden i serien. Den är rätt snyggt tecknad, men jag gillar inte känsloläget.
[/quote]
Lustigt, för mig är det likadant med Rocky. Det är väl en generationsgrej gissar jag.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Inlägg av FredrikLähnn »

[quote="labrador road 26"]

[quote="Wakuran"]

Jag tycker förresten Arne Anka är rätt överskattad, men det kan bero på att jag har väldigt svårt för livsstilen och attityden i serien. Den är rätt snyggt tecknad, men jag gillar inte känsloläget.
[/quote]
Lustigt, för mig är det likadant med Rocky. Det är väl en generationsgrej gissar jag.
[/quote]
Jag håller faktiskt med LR, föredrar verkligen Arne för Rocky. Dock faller lite generations-idén eftersom jag inte fyllt 30 än [;)]
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

[quote="FredrikLähnn"]

[quote="labrador road 26"]

[quote="Wakuran"]

Jag tycker förresten Arne Anka är rätt överskattad, men det kan bero på att jag har väldigt svårt för livsstilen och attityden i serien. Den är rätt snyggt tecknad, men jag gillar inte känsloläget.
[/quote]
Lustigt, för mig är det likadant med Rocky. Det är väl en generationsgrej gissar jag.
[/quote]
Jag håller faktiskt med LR, föredrar verkligen Arne för Rocky. Dock faller lite generations-idén eftersom jag inte fyllt 30 än [;)]
[/quote]
Det gäller även mig. Arne framför Rocky alltså.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Inlägg av Kattmannen »

En annan överskattad serie är Opus. Den är alldeles för krystad, överdriven och hysterisk. Ofta är det att han ska fråga någonting, men blir avbruten och att avbrytaren övertolkar efter eget tycke. Eller att det är andra övertolkade missförstånd.

Jag har absolut ingenting emot att den kritiserar konservativa amerikanska företeelser. Men bara det gör den inte jättebra.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Inlägg av germund »

[quote="Magnus Knutsson"]

Den nuvarande serien är en blek skugga av sin föregångare. Och det samma gäller för den svenska serietidningen Knasen. (Vilket inte kan skyllas på den svenske redaktören. Han ägnar sej i stort sett åt att översätta en norsk produkt).[/quote]

Nja, det är att förenkla det lite. Visst görs grundarbetet i Oslo, men de svenska, danska och norska redaktionerna har löpande kontakt och möten för att planera tidningen och innehållet.
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Mest överskattade serie?

Inlägg av skaraborg76 »

Ett tag läste inte Jag Romeros version av Modesty.
Jag tycker att han gör alla kvinnor likadana.
Ibland ska han försöka rita en orientalisk dam men hon ser mest ut som de andra.
Jag tyckte att Modesty var först grek, sedan brittisk tant och sedan italiensk fotomodell.
O´Donell ska väl sagt i en intervju att Romero bara vill teckna vackra kvinnor även när manuset kräver en som inte är det.
Nemi kan var kul men också tjatig. Det verkar som seriens skapare hatar blonda kvinnor. (Romero verkar tycka tvärt om se Axa!)
Men Nemi är ju ofta söt så hon överlever. I Nemis värld är de sura som ser onda ut och identifierar sig med mörka makter de goda och de blonda är ytliga och onda!
Rocky har jag läst lite och det räcker. En Arne Anka kopia som lyssnar på hiphop.
Socker-Conny sades vara en kultfigur. Men när jag väl läste så var den inte så att det slog blixtar om den.
Disneys figurer är inte konst utan storindustri.

Men finns det serier som man inte får kritisera?
Modesty är ju inte bara bystdrottning. Hon ska väl nästan vara föredöme i serievärlden.
Bamse får man gnälla på för att det var flumvänster budskap.
Skriv svar