Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

[quote="Petervictoria"]

[quote="lennon"]

Igår damp nr 2-2010 ner i brevlådan. Är det inte märkligt att två nummer från 2010 redan har kommit !? Hur kommer det sig ?
[/quote]


Ar ej hemma sa jag har inte last nr 2.

Nagon som vet om det star nagot om tavlingen i detta nr?
Tavlingen da de ska lotta ut 1958an julalbum mm(av rolf gohs)

Ulf sade i forra veckan att det skulle sta info om tavlingens grunder i detta nr.

mvh peter
[/quote]
Jag har inte läst hela ännu så det vet jag inte, däremot står det en liten notis om Serieforum.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Inlägg av Mithroth »

[quote="Petervictoria"]

Nagon som vet om det star nagot om tavlingen i detta nr?
Tavlingen da de ska lotta ut 1958an julalbum mm(av rolf gohs)

Ulf sade i forra veckan att det skulle sta info om tavlingens grunder i detta nr.

mvh peter
[/quote]

Fick hem nummer 2 idag och det står inte något om den tävlingen i tidningen. Är en tävling om bästa historia 2009 men inga originalteckningar i prislistan där.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Inlägg: 1562
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:06
Ort: Stockholm, Sverige
Kontakt:

Inlägg av Olof Gustafsson »

Inte för att göra reklam då. (Men) I Serieblaskan nr 1/2010 står det lite mer info om dessa originalteckningar av Rolf Gohs. Det står lite mer om vad som lottas ut samt vilka nummer av Fantomen tävlingarna äger rum. [:)]

Edit: Serieblaskan 1/2010 kommer om..snart! [:)]
Mvh, Olof.
Användarvisningsbild
Petervictoria
Avstängd
Inlägg: 320
Blev medlem: ons 23 sep 2009, 16:34

Inlägg av Petervictoria »

[quote="mithroth"]

[quote="Petervictoria"]

Nagon som vet om det star nagot om tavlingen i detta nr?
Tavlingen da de ska lotta ut 1958an julalbum mm(av rolf gohs)

Ulf sade i forra veckan att det skulle sta info om tavlingens grunder i detta nr.

mvh peter
[/quote]



Fick hem nummer 2 idag och det står inte något om den tävlingen i tidningen. Är en tävling om bästa historia 2009 men inga originalteckningar i prislistan där.
[/quote]

Tack for infon.



I hur manga lander anvander de Rolf gohs original?
I dammark ar jag saker pa(tror jag)

I vilka andra lander anvander de Rolf original?

Har det hant att den amerikanska phantom anvant rolfs original malning? Skulle vara valdigt intressant o veta detta.

Sedan hoppas jag innerligt att den som vinner 1958an omslag forsoker salja den pa tradera vid ett senare tillfalle.

Mvh
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Angående Rolf Gohs orignal förr så är jag rätt säker på att de använde dem i Finland också, i övrigt vet jag inte.

Igår damp nummer två ner i brevlådan även hos mig, och jag får medge att de två korkade blondinerna, som jag kallade dem, har skärpt till sig väsentligt, och djungelpatrullen har återfått en del av sin seriositet. Fast det hindrar ju inte att äventyret är ganska tråkigt, det händer ju typ ingenting. Och ägnar sig djungelpatrullen verkligen åt deporteringar som "aldrig har hänt"? All ära i att lyda order, men jag trodde nog varje enskild patrullman om betydligt mer integritet än de visade upp i det äventyret.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="Schuberg"]

När Fantomen agerar skrattar publiken. Nytt djungelordspråk?!

Fantomen har tydligen huvudrollen i en julshow av esteter i år. Har tyvärr inte möjlighet att besöka denna och recensera den.. [:I]
[/quote]

Var på revy idag och kan meddela att Fantomen,Tarzan.Batman och en mycket rolig Guran även ingår i Borlänges revyn. Än lever dom gamla hjältarna (även om dom sitter i baren)[:D]
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av AndreasEriksson »

Norge och Finland har använt de flesta av Gohs' omslag. Danmark en hel del, men där är tidningen nedlagd sedan många år.

I USA har man aldrig använt Gohs-omslag, däremot i bl.a. Australien, Brasilien, Tyskland, Ryssland, Tjeckien, Slovakien, Jugoslavien, Ungern, Estland, Polen (men inte i någon stor utsträckning i någon av dessa länder).

På PhantomWiki försöker vi kartlägga alla omslagsillustrationer av Gohs (och andra omslagsartister).

[url="http://www.schapter.org/wiki/index.php?title=Rolf_Gohs"]Här[/url] finns en lista över Gohs omslagsillustrationer.

Om man klickar på någon av länkarna, t.ex. [url="http://www.schapter.org/wiki/index.php?title=Fantomen_1/1985_poster"]här[/url] så kan man se hur målningen använts i flera länder.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Petervictoria
Avstängd
Inlägg: 320
Blev medlem: ons 23 sep 2009, 16:34

Inlägg av Petervictoria »

Raderat
Senast redigerad av 1 Petervictoria, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av AndreasEriksson »

Att Gohs är född i Estland och kom till Sverige via Polen är en uppgift som finns nämnd på många håll (PhantomWiki är alltså inte ursprungskällan till denna uppgift). Ett fel som detta får gärna rättas till av någon som har korrekt information (enklast genom att bara klicka på fliken "edit" längst upp i artikeln).
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av AndreasEriksson »

Jo förresten... nu kan man rösta på Bästa Äventyr 2009!

Gå till http://www.fantomen.com och klicka på "Tävling"!
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="AndreasEriksson"]

Jo förresten... nu kan man rösta på Bästa Äventyr 2009!

[/quote]

Skulle vara kul om dom införde "årets Kalkon" och nr 1/2010 blir svårt att slå i år.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Faktum är att idén inte är så tokig. Det måste ju vara lite intressant för redaktionen att få respons "på det hållet" också --- om de vill anpassa tidningen så mycket som möjligt både efter läsarnas aversioner och preferenser.
Att, som nu, köra en massa snordåliga 50-talsrepriser känns lite som att skjuta sig i fötterna med två pistoler på en gång. Knock-Out-Charlie????????? Är det någon som springer ut på gatorna och skriker: "Knock-Out-Charlie!!! Hurra! Hurra! Hurra!" Ingen kommer att jubla över Texas Jim eller Hopalong Cassidy heller. Gamla Tarzan och Blixt Gordon? Lisa och Sluggo?

Man känner sig nästan förrådd ----- när man vet att Bernard Prince-tecknaren Hermann Huppen sitter nere i Belgien och tecknar NYTT. Massor av nya serier, om Drakula, pirater + allt möjligt. Plus planerar en ny Bernard Prince.

Hur blir det med Blueberry förresten...
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av AndreasEriksson »

Vid några tillfällen har man ju kört en ganska ambitiös "seriebarometer" (vid sidan av eller istället för Bästa Äventyr-omröstningen), där man fått sätta betyg på samtliga FA-äventyr och biserier. Bästa Äventyr-omröstningen är ju lite "trubbig", rent teoretiskt kan ju ett äventyr som alla läsare tycker är näst bäst under året hamna sist, eftersom de lägger sina röster på flera olika äventyr som de tyckte var bäst. Nu tror jag iofs att omröstningen som den är idag ger en ganska god fingervisning; äventyren som hamnar i botten är mest troligt de minst populära.

En seriebarometer skulle vara kul att köra igen, och möjligheten finns - på fantomen.com kan man klicka på Tidningsarkiv och recensera varje nummer. Om deltagarantalet ökar där så är webbredax öppen för en mer avancerad recensionsavdelning där man t.ex. kan betygsätta alla delar av innehållet separat.

Ang. biserierna så kommer det inte att bli 50-talsrepriser under hela året. Som en del av tidningens 60-årsjubileum plockar man några biserier från varje decennium och publicera ett avsnitt var av dessa, så mer än 8 sidor Knock-Out Charlie blir det inte. Och efter korta Texas Jim- och King-avsnitt i nästa dubbelnummer går man förmodligen vidare till 60-talet. Den här jubileumsrepriseringen förekommer inte heller i varje nummer.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Kan man önska ett IDEAL-nummer?
I så fall skulle jag önska ett nummer med:
1.) huvudserien tecknad av Lindahl, skrivet av Remierthi. (30 s.)
2.) Ett halvt Blueberryalbum (ur Mr Blueberry-sviten, som inte publicerats ännu på svenska.) (22 s.)
3.) En liten snutt Blake & Mortimer (c:a 10? sidor)
4.) Hermann Huppens AFRIKA (Hur många sidor har en Fantomentidning, 68?... Då blir det alltså sex sidor över till denna. Men det kan ju komma mer i nästa nummer....)
Och så ett omslag till det... vem gjorde sista omslaget 2009, med den där masken? Det var snyggt.
Se där! Ett perfekt nummer. Som många skulle köpa...
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

[quote="AndreasEriksson"]

Att Gohs är född i Estland och kom till Sverige via Polen är en uppgift som finns nämnd på många håll [...][/quote]

I Fantomen 13, 1970, finns en sida "Fantomen presenterar Rolf GOHS". Efter ingress börjar texten:

"Rolf Ernst Gohs föddes i Estland 1933. Sina uppväxtår tillbringade han dock i Polen tillsammans med sina föräldrar och en äldre broder. Familjen kom till Sverige 1947 och året därpå började Rolf arbeta på Centerförlaget, det enda då existerande serietidningsförlaget."

Om uppgiften är fel så går felet alltså långt tillbaks i tiden ...
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

OM han inte är född i Estland, var är han då född?
Användarvisningsbild
Corto
Good
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 11:02

Inlägg av Corto »

Eftersom jag är av åsikten att den 21:e Fantomen måste dö för att få kronologin rätt i Fantomen men redaktionen inte verkar vara av samma åsikt har jag startat ett experiment på Shazam.

Jag har precis publicerat ett synopsis som är inledningen till den 21:e Fantomens sista strid. http://www.shazam.se/2010/01/20/den-21e-fantomens-dod-del1/

Jag inser att jag delvis tagit mig vatten över huvudet då jag helt saknar erfarenhet av att skriva seriemanus men jag försöka få ihop en vettig plot.

Det blir en realistisk version av Fantomen och en hel del inspiration av superhjältars dilemman tror jag. Men ploten är inte klar än.

Kom gärna med synpunkter.

[url="http://www.shazam.se/"]shazam.se[/url]
Sveriges största blogg om tecknade serier
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Inlägg av Coppas »


Tanken i sig är inte fel då kronologin är åt h-e numera. Nuvarande Fantom borde vara runt 70 år eller så och ska man följa tidigare praxis så borde man nu legat på generation 23 aktiv och 24 i pipeline. Det är väl lite detta som är kruxet med hela serien, tiden har så att säga sprungit ifrån den och det är egentligen enbart de historiska episoderna som fungerar som tänkt då de hamnar i rätt kontext.

Vad gäller ditt synopsis så är idén i sig inte fel, men det är däremot alltför lite klassiskt äventyr och för mycket av aktuell nyhetsrapportering. Stamkonflikter, etniskt våld, inbördeskrig, islamister/heligt krig, politiska mord, korruption, transnationell brottslighet, förskingring… allt sådant påminns och uppdateras man om hela tiden. Räcker ju med att bara slå på Rapport eller CNN.

Jag har förut, i alla fall enligt min mening, hävdat att det snarare var den typen av socialpolitiska upplägg som istället sänkte hela serien under 90-talet och framåt. Detta då man slutade vara en äventyrsserie och istället försökte övergå till något slags tecknad samhällsskildrare i realtid. På så vis så tappade man helt kontakten med det som var seriens rötter och dess själ.

Att upplagorna dalat under åren är beklagligt, men hör väl tyvärr till då konkurrensen från Internet mm. blivit alltmer omfattande. Ska man sedan tala storhetstid så ser jag själv hellre till 1980-talet då Fantomen fortfarande var Fantomen även om konkurrensen var hård. Under 90-talet började man försöka att sno läsare från Kalle Anka & Co och t.o.m. från Bamse och därefter gick det bara utför.

Att försöka fixa till kronologin tror jag inte skulle vara fel. Däremot tror jag som sagt inte alls på att försöka att stöpa om en gammal äventyrsserie enligt moderna och mera politisk korrekta mönster. Fixar man kronologin så skulle dock en modern Fantom fungera som ett slags berättare som återger vissa historiska händelser och personligen tror jag mera på en sådan utveckling.

Då skulle man även kunna sätta den 21:e i rätt miljö och även rekapitulera en del av hans bravader i samma form som tidigare förfäders. Moderna äventyr skulle man däremot nog kunna glömma då det inte längre finns någon mystik i att ta sig över haven liksom att rädslan för varulvar etc. inte längre är så särdeles påtaglig. Tiden har som sagt sprungit ifrån denna typ av äventyrsserie.

    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Jag gillar iden. Kör hårt. Ta livet av han, kan inte bli sämre än det är nu i fantomen. [:)]
Användarvisningsbild
amikael
Fine
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 23:33
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av amikael »

Har uttryckt en del åsikter redan, och i princip gillar jag inte att han förvandlas till någon som inte klarar av saken, det känns inte 'Fantomiskt' - men däremot kan han ju bli dödad. Det är mera i linje med hur figuren funkar, och öppnar ändå för resten av scenariot.
(^-^)y Live Long And Prosper
Skriv svar