Serietidningsfilm- recensioner och kommentarer

Här hamnar trådar som är inaktiva, men som är för värdefulla för att kastas i Papperskorgen.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Serietidningsfilm- recensioner och kommentarer

Inlägg av spindelmannenelektra »

Jag tänkte jag skulle starta en tråd med lite serietidningsfilm recensioner och kommentarer. Skulle gärna få tips och kommentarer från serietidnings filmer ni tycker om.

Här är mina kommentarer rörande Kevin Smiths filmer. (tagit från en annan tråd)


KEVIN SMITHS FILMER

Clerks Tror inte det finns med svensk översättning än. Skandal. Jag skulle tro detta är världens mest kända "independent" film. De lade inte ner mycket pengar på att göra denna film. Den handlar om några som jobbar i en affären och vad som kan hända där. Detta är Smiths "Outrageous Directorial Debut". Den är väldigt enkel spårig men ändå störtskön. Snabba repliker snabba svar.Det är mycket diskussioner kring Star-Wars, seriefigurer, andra karaktärer m.m. Dessa människor påminner faktiskt mycket om folk här på forumet, de är i alla fall intresserad av att snacka serier etc. Spelar bla hockey på taket på deras affär även när de har öppet. Bortser man från lite småstads mentalitet (som är kul också) tråkig rasism och drog propaganda så är filmen urskön. Det är med den här filmen som Kevin slog igenom. Alla känner väl igen denna film, men jag tänkte jag kör en lite recension ändå. Den är väldigt vulgär och det är väl därför Amerikanerna älskar den, den spränger ju väldigt många gränser. Betyg: 5 av 5.

Clerks Uncensored Animated Den här är den tecknad varianten av filmen. Ingen höjdare faktiskt med det var kul att den gjordes. Betyg: 1 av 5.

Mallrats Detta är nog min favoritfilm. Om 30-35 åriga serietöntar som har problem med tjejer. De läser serier, diskuterar serier och slås om att komma först till serietidningsaffären. X:Men diskuteras, Spider-Man tas upp. Stan Lee dyker upp i filmen också. Dessa killar har inget egentligen inget liv men det är ju det som är så ball. Man känner ju igen sig en hel del. Planscher av Marvel figurer på sina väggar. Tjejer som är trötta på att det är för mkt snack om serier. Störtskön. Den här agentum tycker du om. Tyvärr inte så mkt DC snack men det kan vara lite om det med. Sen är ju Silent Bob och Kevin Smith med i filmen och de är ju ganska ovanliga karaktärer, minst sagt.
Betyg: 5+++ av 5

Stan Lee´s Mutants, Monsters & Marvels Har jag och labrador road 26 diskuterat förut i annan tråd. Det är Kevin Smith som intervjuvar Stan Lee. Intressant. Man får svar på en hel del man har undrat över. T ex som jag nämnt innan i en annan tråd att Stan var inte den som kom på att de skulle ta död på Gwen. Får en hel tips av Stan hur man skall tänka när man skriver en serie. Sevärd.
Betyg: 4 av 5

Chasing Amy Också en serietidnings film, vulgär och rolig. Den handlar mkt om serietidnings-världen. "En mycket underhållande och lättsam film med snabba repliker och massor av tänkvärdheter", står det på baksida på dvd.
Betyg: 4,5 av 5

Dogma Detta är en film med lite tankar om religion m.m. Det börjar i bra tempo men sen tycker jag den blir lite väl ostrukturerad. Det är ingen riktig röd tråd, men den är definitvt sevärd, man skrattar en hel del.
Betyg: 3,5 av 5

Jay and Silent Bob Strikes Back Detta är ingen bra film. Det blir för jobbigt att endast se Jay och Silent Bob springa omkring och larva sig bland stjärnorna. Men samlare som jag är har jag den trots allt på vhs och dvd.
Betyg: 1 av 5

An Evening With Kevin Smith Detta är "stand-up-comedy" på hög nivå. Kevin håller igång dig, men det är lite för mycket "do you want to give me a blow-job jokes". Kul att Silent Bob pratar och Jay är tyst, det är ju tvärtom i alla deras filmer. Tycker det är kul när han diskuterar sina filmer och skämtar om Star Wars, serietidningar, seriefilms regissör m.m. Jag lyssnar lätt på han i 3h.
Betyg: 4 av 5

Jersey-Girl En romantisk film. Inga serietidnings referenser men en Kevin Smith film. Rätt skön och enkel. Väldigt "down-to-earth".
Betyg: 4 av 5

Jay & Silent Bob do Degrassi-The Next Generation. (Det var den här jag refererade förut Agentum inte den andra Jay and Silent Bob filmen) Finns inte på svensk text.Den här går hem hos mig, mindre drog försäljning. Djupare budskap. Om en helt vanlig elev som hamnar på gatan. En mysig och tänkvärd film. Kanske ett för abrupt slut annars mkt bra.
Betyg: 4,5 av 5

An Evening with Kevin Smith 2. Evening Harder: Denna stand up comedy är också kul och relativt underhållande. Det är ju en hel del upprepningar från 1:an men jag är nöjd ändå. Igen för mycket tråkiga sex skämt. Detaljer från han och hans tjejs sex liv var väl lite i överkant. Men det är säkert många som tycker sånt är kul. Man får reda på lite om hur det är att vara serietidningsförfattare. Han skriver och regissera en hel del. Hans serietidning, "Jay and Silent Bob", har jag inte ens orkat läsa men det är nog inte i min smak.
3,5 av 5

Clerks 2. Denna film är ju lika skön som Clerks 1. Jag diggar den. Speciellt när "Lord of the Rings Tönten" slår tillbaka och manöverar ut denna andra serie och filmkritikern. Samma personer som i Clerks befinner sig nu på Hamburger Bar istället för en Video affär. Det handlar lite om glädjen i det lilla. Många vill faktiskt jobba i en video affär, hamburgerbar så länge man har goa arbetskompisar. Sevärd, absolut.
Betyg: 4 av 5

Ytterliggare serietidnings filmer där Kevin Smith bl a är med:

Comic Book The Movie. Köpte denne för jag är en serietidningsnörd. Blev rätt besviken. Men det var kul att få lite inblick på hur det är på seriemässor i USA. Serier är ju hur stort som helst därborta. Lite snabba intervjuer med Stan Lee och Kevin Smith. Gav mig ingenting, allt för snabba intervjuver, inga bra frågor. Klart är man intresserad av "Commander Courage" så kanske man borde se denna film, den handlar mkt om honom, historik etc.
Betyg 1 av 5.

Comic Book Confidential. Klockren. Man får inblick hur serietidnings författarna tänker, medverkande; Stan Lee, Lynda Barry, Charles Burns, Sue Coe, Will Einsner, Frank Miller, Jack Kirby, Gilbert Shelton m. m. Intressant för mig som ett Marvel fan att få lyssna på lite andra serietidnings-författare.
Betyg: 4 av 5

Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Inte för att hindra din kreativitet, men det finns redan en tråd om detta:
http://www.serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=19

Identiska inlägg i flera trådar (dubbelpostning/korspostning) uppskattas inte:
http://www.serieforum.se/rules.asp#rulesid2

Så eftersom det redan finns en tråd om detta låses denna tråd. Var god posta inte informationen ovan i filmtråden då den redan finns i Gwen-tråden. Hälsning LR 26 - Moderator.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Låst