Jens Lapidus ger ut seriealbum

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Krian
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 09:29
Ort: Sverige
Kontakt:

Jens Lapidus ger ut seriealbum

Inlägg av Krian »

Hade inte hört om detta tidigare, men nu ska tydligen Jens Lapidus ge ut ett seriealbum i samma stil som hans böcker. Jag tror det kan bli bra (första boken är iaf bra), lite nytt på seriefronten. Med tanke på hur uppmärksammad snubben har varit de senaste åren lär seriealbumet kunna locka till sig en ny publik som i vanliga fall endast läser böcker.

http://www.dn.se/dnbok/en-mork-bild-av-fororten-1.865069
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

Läste också artikeln och blev positivt förvånad. Hoppas bara innerligt att det inte ligger någon skum bidragshistoria bakom, så som det gjorde med fritiof nilsson piraten-serien, när skaparen var densamme som gett sig själv kulturbidrag för att göra serien...
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Inlägg av Mithroth »

Kommer ut den 20 maj, ca pris 136 kr i internetbokhandlarna.
Har läst båda böckerna som Lapidus har skrivit och gillar dem, får se om man köper den här eller ber bibiloteket köpa in den.
Här kan man se lite bilder från serien:
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_2653911.svd
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 12:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av hyperion83 »

Lapidus och Bergtings Gängkrig 145 har varit på tapeten ett bra tag nu. Shazam.se hade mars en kortare intervju med Peter Berting om bland annat just Gängkrig 145. Intervjun hittar ni här: [url]http://www.shazam.se/2009/03/24/shazam-intervjuar-peter-bergting/[/url].

Ska bli intressant att läsa den när den kommer ut. Men oavsett om den är bra eller inte så är det kul med den uppmärksamhet som serier får i och med ett sånt här projekt.
http://www.shazam.se
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Inflation i artiklar. Men i den här finns ett ordentlig klickbart smakprov ur boken.

http://www.metro.se/2009/05/14/14278/jens-lapidus-satsar-pa-serier/index.xml
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Såg riktigt snyggt ut, faktiskt.

Trots inflationen i artiklar som om sånt här uppfanns iom detta så får man väl hopas att det säljer.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Krian
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 09:29
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krian »

Fösta boken är bra, den andra var ganska ospännande. Lapidus tog i för kung och fosterland och slängde in allt möjligt, blev en ganska spretig historia som inte kändes genomarbetad. Hoppas han har haft ett tydligare fokus för serien.
Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 12:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av hyperion83 »

Jag var inne på stan idag och tog en sväng förbi bokhandeln och blev lite förvånad av att se Gängkrig 145 på hyllorna redan. Hade för mig att releasen skulle vara först i nästa vecka... Nåja, jag klagar inte. Köpte ett ex och ska läsa den nu. Ni som läser på Shazam.se kan kolla efter en recension där om några dagar.
http://www.shazam.se
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Göteborgs-Postens helgbilaga Två dagar hade en flera sidor lång intervju med honom den här helgen.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Tänk hur folk bara dyker upp, jag hade aldrig hört talas om karln förr.

9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Inlägg av Schuberg »

[quote="Agentum"]

Tänk hur folk bara dyker upp, jag hade aldrig hört talas om karln förr.


[/quote]

Är nyfiken på detta verk, har läst de böcker som han författat! Ska bli intressant att se hur detta utkast renderar!?[:)]
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Agentum"]

Tänk hur folk bara dyker upp, jag hade aldrig hört talas om karln förr.
[/quote]
Kanske inte så konstigt, han är ju vad man skulle kunna kalla en Stureplans-författare. För oss som är fullständigt ointresserade av brats, stekare, kokain, silikon-bimbos, Spybar, kriminella, dörrvakter och annat som hör Stureplan (i Stockholm) till, så är hans böcker också ointressanta. Själv undviker jag denna typ av semi-realistisk fiktion. Har jäkligt svårt med namnet också, Lapidus är för mig fula byxor från 70-talet i något mysko konstmaterial, kanske inte bästa bilden att få i huvudet av en "hipp" författare.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Inlägg av Grumme »

Liksom mithroth har jag läst båda hans böcker och gillade dem.
Hade ruskigt svårt för hans skrivstil som är oerhört uppstyckad, men när jag till sist lyckats hitta en rytm så gick det bättre.

Jag har förhandsbeställt Gängkrig 145 så det ska bli spännande att få se vad han har åstadkommit. [:)]

Anders1: Du har ett pm!
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
sthlm01
Very Good
Inlägg: 54
Blev medlem: tis 04 okt 2005, 22:42
Ort: Sverige

Inlägg av sthlm01 »

Jag köpte mitt exemplar av denna bok på Drottninggatans Bok & Bild i Stockholm för endast 125 kronor.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Har läst denna nu. Fruktansvärt bra. Bra tecknad. Bra historia. Jag tycker Bergting kan släppa de där spetsörade alverna helt och rita gangsters och bilar för hela slanten istället! Och jag tycker faktiskt Lapidus kan stanna i seriefacket också! Sådana här serier behöver vi mer av i seriesvältens Sverige!!!!!
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av smorkin »

När jag såg Wolverine-filmen igår (nja...) så var det reklam för Gängkrig 145 innan filmen; första gången jag sett reklamfilm för ett seriealbum tror jag.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
razoreatspoo
Good
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 19 maj 2009, 03:06
Ort: Sverige

Inlägg av razoreatspoo »

Beställde albumet igår. Hoppas på miljöer från Norsborgs-linjen!! Kommer bli fett att se Skärholmen och Fittja i serieformat. :)
Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Inlägg: 1562
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:06
Ort: Stockholm, Sverige
Kontakt:

Inlägg av Olof Gustafsson »

Mycket vältecknat album!
Mvh, Olof.
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Inlägg av Stefan_N »

Jag gillade det också. Generellt tycker jag stämningen och miljön fångats väl, både i manus och bilder. Nu har ju visserligen inte jag någon förstahandskunskap om gängvärlden, men ändå. Bergting är mycket bra som tecknare och Lapidus verkar som klippt och skuren för seriemanusförfattarrollen. Deckare brukar ju funka rätt bra att göra serier eller filmer av.

Om man ska säga något negativt så känns det som det finns en hel del lösa trådar i handlingen och upplösningen lämnar en del i övrigt att önska. Bergting slarvar en del också, vilket märks bra eftersom han i det stora gör ett mycket bra jobb.

Annars är det bra att en så pass känd författare gör manus till en serieroman. Mycket positiv pr för serierna i vårt svältfödda land. Är det bara jag som tycker det eller syns serierna verkligen något lite mer på kultursidorna idag än för ett par år sedan?
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

[quote="Stefan_N"]

Annars är det bra att en så pass känd författare gör manus till en serieroman. Mycket positiv pr för serierna i vårt svältfödda land. Är det bara jag som tycker det eller syns serierna verkligen något lite mer på kultursidorna idag än för ett par år sedan?
[/quote]

Jag tycker att jag sett en del recensioner och artiklar när jag läst DN, men det kan ju vara ett lyckligt sammanträffande.
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Skriv svar