Nu när Rocky 7 har kommit, vad tycker ni om Rocky?

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Nu när Rocky 7 har kommit, vad tycker ni om Rocky?

Inlägg av Olof »

Martin Kellerman spottar ut sig Rocky-böcker och tidningar med en till synes aldrig sinande frenesi. Det kan aldrig vara hälsosamt för kvalitén på serien att hosta ur sig ett par tjocka böcker per år. Vad tycker ni om de senaste tre volymerna jämför med dom tre första?

Själv tycker jag att det vände neråt i och med bok fyra. Nu ska man ju inte anklaga Kellerman för att privat vara som Rocky (eller jo, det kanske man ska...) men det känns lite som om han tappat fotfästet i tillvaron med all publicitet, pengar och berömmelse. Jag vet inte... Jag är lite rädd att det ska ta tvärstopp.

Vad tycker ni? [?]
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

... och här haglar svaren in........ [;)]
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Jo, jag tänkte låta folk som har något mer positivt att säga svara. Själv tycker jag nämligen att Rocky är ganska trist, innehållet varierar från att vara en blek kopia på Arne Anka till att "poängen" bara är att han lyckas använda ord som tidningar som trycker Rocky annars inte skulle trycka ...

Nå, nu har jag stuckit ut hakan lite, så kanske diskutionen kommer igång när folk tycker jag har fel ... :-)
Användarvisningsbild
Lotta
Good
Inlägg: 39
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 21:29
Ort: Sweden

Inlägg av Lotta »

Jag gillar inte Rocky, men jag kan ju alltid prova o läsa den en gång och ge den en chans.
Lisa, what´s your favorite cigar size? Is it robusto? [:D]
Användarvisningsbild
jrsp
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 25 jan 2005, 13:43
Ort: Sweden

Inlägg av jrsp »

Han definierar en generation utan annan litteratur-åtminstone drällarna och fikarna och deras hip-hop kärlek till sig själva . En generationsskildrare med stillsam hand med kunskap att -inget-nytt-under-solen men allt nytt hela tiden.
Värdig levnadsskildrare.
jimjim
jrsp@comhem.se
J
Användarvisningsbild
Halvard Hövlig
Good
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 26 jan 2005, 08:47

Inlägg av Halvard Hövlig »

Jag tycker att rocky är kul. Men som alla andra man pratat med så tycker jag att han var bättre i de tidiga albumen.

/Halvard Hövlig
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

smörja, men det finns ju andra som gillar den :)
Användarvisningsbild
marty
Very Good
Inlägg: 69
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 10:51
Ort: Sweden

Inlägg av marty »

jag håller med knasen, tråkiga serier med för mycket text..
Fett najs! [:D]
Användarvisningsbild
RetepNoslack
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: sön 06 mar 2005, 23:50
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av RetepNoslack »

Jag har aldrig fattat storheten i den serien. Kanske måste man vara från Stockholm, för att göra det. Eller kanske snarare bli i sitt esse, när man hör hip-hop och Rap. Visst har Kellerman sprudlande fantasi, men för det mesta handlar det om samma sak hela tiden, fast i olika former.
Användarvisningsbild
marty
Very Good
Inlägg: 69
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 10:51
Ort: Sweden

Inlägg av marty »

Jag är från stockholm och fattar nada!
Fett najs! [:D]
Användarvisningsbild
Brasken
Good
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 31 maj 2005, 11:15

Inlägg av Brasken »

Rocky har sina stunder fortfarande men de blir tyvärr färre till antalet för varje album. Jag tror att folk har svårt att identfiera sig med Rockys nyvunna bling-blingliv där stora amerikanska skrytbilar och nöjestrippar till Thailand och Mexiko är vardagsmat. De flesta har det inte så själva och ser därför ingen identifikationspunkt mellan Rocky och de själva. Det var mycket lättare att connecta med honom när han sov i en lånad vindsskrubb och åt fryspizza.
Användarvisningsbild
Marqus
Fine
Inlägg: 338
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 19:41
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Marqus »

Rocky var bättre i början, men jag tycker helt klart att serierna fortfarande håller hög kvalitet. Kellerman kan verkligen visa det sarkastiska i många vardagssituationer.
Användarvisningsbild
apollo
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 31 mar 2005, 18:54
Ort: Sweden

Inlägg av apollo »

Ren smörja enligt mig.
Dåligt tecknad och text i mängder. Skriv en bok istället.
Någon här skrev "fattar nada"
Jag håller med
apollo
Användarvisningsbild
Marqus
Fine
Inlägg: 338
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 19:41
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Marqus »

Dålig tecknad? Har du verkligen läst samma Rocky som jag?
Användarvisningsbild
apollo
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 31 mar 2005, 18:54
Ort: Sweden

Inlägg av apollo »

Yes. Du kan väl knappast mena att han är i Hal Fosters (Prins Valiant)klass eller.
Inte är han i Uderzos (Asterix) klass heller för den delen.
Typisk underground tecknare känns han som. Smaken är dock som baken och Kellermans serie tilltalar inte mig.
apollo
Användarvisningsbild
Marqus
Fine
Inlägg: 338
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 19:41
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Marqus »

Inte fan är man dålig tecknare för att man inte är i samma klass som Uderzo eller Hal Foster, isf kan du ju inte hitta många serier som du tycker är läsvärda.
Användarvisningsbild
apollo
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 31 mar 2005, 18:54
Ort: Sweden

Inlägg av apollo »

Förstår att du verkligen gillar Rocky (Balboa). Det finns många duktiga tecknare och lika många bra serier, Rocky är enligt mig inte en av dem.
Förslag på bra serier och bra tecknare:
Fantomen - Sy Barry, Hans Lindahl, Felmang,
Batman - Jim Aparo, Neal Adams
Druuna - Paolo Eleuteri Serpieri
X-MEN (Phoenix endsong)- Greg Land
Jerome K. Bloche - Dodier
Tintin - Hergé
Mysteriepatrullen- Mauricet
Fler bra tecknare:
Adam Hughes
Greg Horn
Milo Manara

Det finns tonvis med andra bra tecknare som har någon form av talang för tecknandet. Givetvis finns det mängder med bra serier, jag har naturligtvis inte läst alla.
Så som svar på ditt påstående att jag inte kan hitta många läsvärda serier: Jodå det finns gott om dom men Rocky är INTE en utav dem.
apollo
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

Nu har Rocky 8 kommit...............

[img]http://www.badlands.se/artiklar/small/8976876-R9876865.jpg[/img]

Få se vad som blir av den..........
Användarvisningsbild
Robban
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 11 maj 2005, 15:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Robban »

Ap-Ollon: Du rabblar ju bara upp en massa suberhjältetecknare! Blir du upphetsad av att se musulösa män eller??
Att leva är som att borsta tänderna - det ska göras varenda jävla dag... - Krille Krokodil
Användarvisningsbild
apollo
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 31 mar 2005, 18:54
Ort: Sweden

Inlägg av apollo »

Robban.
Du tycks inte veta ett smack om vad du snackar om eftersom de tecknare jag nämner är erkänt duktiga "good girl artists" alltså sådana som är mycket duktiga på att teckna snygga tjejer.
Serpieri är den bäste utan tvekan. Adam Hughes, Greg Horn, Milo Manara behöver väl knappast någon presentation om man har någon kännedom om serievärlden, vilket du inte tycks ha.
Uppenbarligen blev du väl lite rund under fötterna igår eftersom du knappt kunde stava rätt igår eller är det så att alla som heter Robban har intelligenskvoten på samma nivå som Robinson Robban?
Så svar på din fråga: Nej jag tänder inte på muskulösa män, men eftersom du tog upp det kanske du gör det eftersom det sägs att genom sig själv känner man andra.
Mer påståenden av din karaktär förstör de intressanta inlägg och åsikter som de flesta verkar ha här.
Sov ruset av dig Robinson Robban.
apollo
Skriv svar