Beowulf serie?

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Inlägg av spacemonkey »

Har i och för sig inget med Beowulf att göra, men en vikingaserie är det i alla fall.

Bild
Bild


http://www.northlanders.net/
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Besynnerligt val av typsnitt på titlarna för en sån serie, runor kopplar jag till Vikingar inte nån slags medeltidsskrift.

Det finns rätt mycket som skulle kunna göras med vikingar egentligen i serieväg, allt från mer realistiska saker till vikingromantik som gärna andra länder använder sig av när de visar vikingar.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Ska man börja använda den här tråden till att rekommendera vikingaserier rent allmänt, förresten?

Fanns någon manga som hette "Vinland Saga" som fanns som engelsk scanlation på nätet, bl.a. (Togs upp i Bild & Bubbla i något nummer.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Inlägg av spacemonkey »

Jag tolkade hans fråga om mer titelförslag som mer allmän än specifik men jag kanske läste in för mycket i det hela. My bad i så fall. Har för övrigt inte läst Northlanders så jag vet inget om den.
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Tja, han ville veta var man fick tag i just den där Beowulf traden.

Det är väl inte fel att kasta in nåt annat för oss andra som sen började bubbla om kvädet i sig:-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Aesir
Good
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 17 jul 2009, 00:00

Inlägg av Aesir »

Nej det var inte fel att visa det du visade spacemonkey. Jag har alltid varit intresserad av mytologi av alla dess slag, även älskat att vila ögonen på dessa serier som man blir förtrollad av. Varför inte nöta "nytta" med nöje :D Vikingasagor, serier, sånger allt är välkommet. Har ni andra förslag eller rekomendationer så ge mig en käftsmäll om det! Wakuran jag tycker det är en bra idé att nämna vikingasagor i serieform. Northlanders verkar vara en lovande serie, både i action och teckningsstuk, undrar var man kan få tag på den, någon som vet?
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Inlägg av spacemonkey »

Det är Vertigo som ger ut den, så den borde finnas hos de flesta seriehandlare. Den verkar ju vara på #20 eller någonting så det borde i alla fall finnas någon tpb att beställa av den, kan tyckas.
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Användarvisningsbild
Aesir
Good
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 17 jul 2009, 00:00

Inlägg av Aesir »

skall fördjupa mig i detta, tack för tipset. Även om Beowulf inte slaktade monster med grova missar så har ju ändå historian om honom kommit ur någon händelse kan man tycka. Det som senare har hänt baseras på samma vis som våra historier där man börjar med att man nös och slutar med att ett folk har dött :D. Enligt Eddan så verkar asagudarna vara människor som blivit omtalade/omsjungna i den grad att de fått gudastatus, i alla fall tolkar jag texterna så...
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Det behöver inte vara så, det kända skrifterna är långt mer sentida än händelserna, så det kan vara en ren hjältehistoria de hittat på bara.

Men låt oss tro att han fanns, det är ju roligare.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Aesir
Good
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 17 jul 2009, 00:00

Inlägg av Aesir »

...självklart!!... verkar vara på samma våglängd du och jag :D
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Aesir skrev:
skall fördjupa mig i detta, tack för tipset. Även om Beowulf inte slaktade monster med grova missar så har ju ändå historian om honom kommit ur någon händelse kan man tycka. Det som senare har hänt baseras på samma vis som våra historier där man börjar med att man nös och slutar med att ett folk har dött :D. Enligt Eddan så verkar asagudarna vara människor som blivit omtalade/omsjungna i den grad att de fått gudastatus, i alla fall tolkar jag texterna så...

Läste någon teori om att det där mest var en ursäkt Snorre la in eftersom han var kristen, och han behövde någon distansering för att förklara att han själv inte trodde helt på materialet.

Förklaringen känns ju litet långsökt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Aesir
Good
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 17 jul 2009, 00:00

Inlägg av Aesir »

Teori må vara sant, dock är han nog inte helt ute och cycklar... erhm... va fals!! (jag menar visst fasen trippade det runt gudar här och var ;)) Älskar fortfarande sagor som eddan och liknande, jag ter mig hellre till sagor, gudar och hjältar som asatron än jesus och hans hantlangare...
Användarvisningsbild
Aesir
Good
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 17 jul 2009, 00:00

Inlägg av Aesir »

Anyhow, så hittade jag Northlanders "Sven the returned" bok 1 som har del #1-8 i sig för 90 bagis och "The cross + the Hammer" bok 2 som innehar del #11-16 (hmm vad hände med 9 och 10 i utgåvan?) för 149 stålars på Alvglans. Det ska tydligen komma en bok nr3 någon gång i framtiden, jaja ett par klick ifrån köpet, ska fundera på det. Jag återkommer när jag har läst. För övrigt såg jag en annan viking serie släppt av Image Comics, någon som vet någonting om denna? Sitter i väntande stund på Röde Orm 1-4 serie och Nordiska Gudar och Hjältar av Anders Baeksted, hoppas det fyller mitt tomrum :D
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Beowulf serie?

Inlägg av skaraborg76 »

I Skalunda hög ska enligt sägnen Beowulf vila.
igger utanför Lidköping vid Vänern.
Även flera gravar från järnåldern finns i närheten.
För några år sedan undersöktes graven.
Det var lite diskusion om varför Beoulf inte uppmärksammades mer nä filmen var aktuell.
Men Beowulf är inte lika pk som Arn.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Beowulf serie?

Inlägg av Labrador Road 26 »

skaraborg76 skrev:I Skalunda hög ska enligt sägnen Beowulf vila.
igger utanför Lidköping vid Vänern.
Även flera gravar från järnåldern finns i närheten.
För några år sedan undersöktes graven.
Det var lite diskusion om varför Beoulf inte uppmärksammades mer nä filmen var aktuell.
Men Beowulf är inte lika pk som Arn.

Snarare att filmen, för du menar väl den senaste (2007) antar jag, och inte den från 1999, såg för jäklig ut. Beowulf-sagan är ju bra mycket äldre än Arn (vilket alltid får mig att tänka på Prins Valiants kompis och son) och inte lika flitig på att hålla sig framme i massmedia som herr Guillou. Dessutom var filmen en amerikansk produktion utan koppling till Sverige medan Arn-filmen var en stor och omfattande händelse i Sverige. Det är den dyraste produktion SF någonsin gjort, Beowulf är långt ifrån den största film Warner distribuerat.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar