Min arbetsblogg om rockbandet som vill uppleva Helvetet

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Min arbetsblogg om rockbandet som vill uppleva Helvetet

Inlägg av Cadial »

Haller pa med nagot som ska utmynna i ett seriealbum och har fort en sorts arbetsblogg en langre tid (uppdateras ungefar en gang i veckan). Blyertsskisser och aven en del fardigtuschade sidor har och var...
Stilen ar "vuxen fantasy" och det som hittills publicerats i det gotiska skrack-kvartalsmagasinet Eskapix (tre korta episoder) rekommenderas inte till minderariga.
Serien heter Nytt riff.
Handlingen: Ett rockband begar sjalvmord for att fa se Helvetet med sina egna ogon...

cadial.bloggplatsen.se
Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Inlägg: 362
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 08:22
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Min arbetsblogg om rockbandet som vill uppleva Helvetet

Inlägg av aakeforsmark »

Idén låter bra. Precis så där orealistisk dum men kul idé som egentligen bara funkar i tecknade serier.
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Min arbetsblogg om rockbandet som vill uppleva Helvetet

Inlägg av Cadial »

aakeforsmark skrev:Idén låter bra. Precis så där orealistisk dum men kul idé som egentligen bara funkar i tecknade serier.


Tack Aake!
Iden ar klart kul; inte minst slipper man teckna kontorslandskap och kostymer a la Rip Kirby (hojden av realistisk smart serie med trakiga ideer).
Tentaklar, dodskallar, fladdermoss, elgitarrer, dimensionresor, kannibalism och nakna kroppar; det kanns redan som en Urhundenvinnare!
Användarvisningsbild
Don_Burro
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 21:55
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Min arbetsblogg om rockbandet som vill uppleva Helvetet

Inlägg av Don_Burro »

Spännande! Är ju själv hårdrockare! Det behövs fler musikserier! Ska se till att följa det här! :D
Jag tänkte spontant lite på spelet Brütal Legend när jag läste rubriken!

Jag ska faktiskt precis själv (så fort jag är klar med den pågående serien) börja på en egen serie som ska handla om ett deprimerat geni till rockstjärna och hans misär!
https://burreritar.blogg.se

https://donburro.blogg.se
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Min arbetsblogg om rockbandet som vill uppleva Helvetet

Inlägg av Cadial »

Burre; ser fram emot att lasa om det deprimerade rockgeniet!
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Min arbetsblogg om rockbandet som vill uppleva Helvetet

Inlägg av skaraborg76 »

Hur är Satan i serien. Tuff rebell eller vidrigt ond?
Är det humor med eller bara en tecknad mardröm?
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Min arbetsblogg om rockbandet som vill uppleva Helvetet

Inlägg av Cadial »

skaraborg76 skrev:Hur är Satan i serien. Tuff rebell eller vidrigt ond?
Är det humor med eller bara en tecknad mardröm?


Jag tror att Satan innerst inne ar en ganska schysst figur i serien; lite av en filosof som accepterat sin roll i det standigt rullande karmahjulet.
Det finns en del som man kanske kan kalla for hardkokt humor, typ Terminators
"I'll be back!"
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Min arbetsblogg om rockbandet som vill uppleva Helvetet

Inlägg av skaraborg76 »

Cadial skrev:
skaraborg76 skrev:Hur är Satan i serien. Tuff rebell eller vidrigt ond?
Är det humor med eller bara en tecknad mardröm?


Jag tror att Satan innerst inne ar en ganska schysst figur i serien; lite av en filosof som accepterat sin roll i det standigt rullande karmahjulet.
Det finns en del som man kanske kan kalla for hardkokt humor, typ Terminators
"I'll be back!"



Tuff rebell med andra ord?
Satan har blivit mer häftig och cool när folk blev ateister!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Min arbetsblogg om rockbandet som vill uppleva Helvetet

Inlägg av Wakuran »

Synen på Satan verkar ha varit ganska varierad genom tiderna. Den moderna bilden av Satan som (ungefär) en manifestation av en ondskans urkraft verkar åtminstone inte ha något direkt stöd i Gamla Testamentet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Min arbetsblogg om rockbandet som vill uppleva Helvetet

Inlägg av skaraborg76 »

Om man läser Herman Hedning så är Satan inte speciellt farlig. Vore kul om man hamnade i det Helvetet!
Och i Förortssatanisterna är det svårt att bli rädd för hin håle.
Hellblazer helevtet verkar bara vara mardröm. Eller har jag fel?

Men serien som ska skapas verkar nästan vara en tecknad rockvideo. Inte mig emot.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Min arbetsblogg om rockbandet som vill uppleva Helvetet

Inlägg av Cadial »

Manga religioner har sitt eget lilla helvete. Sag en liten uppsats om helvetets forhistoria:http://www.dpjs.co.uk/hell.html
Anmarkningsvart ar att satanister inte tycks tro pa ett helvete forutom det vi genomlider har och nu:
"There is no heaven of glory bright, and no hell where sinners roast. Here and now is our day of torment! Here and now is our day of joy! Here and now is our opportunity! Choose ye this day, this hour, for no redeemer liveth!"
The Satanic Bible: The Book of Satan IV:2

Skaraborg; det blir mer en road movie an en rockvideo, och Hellblazer ar en riktigt ond serie; blir sjalv acklad av alla flugorna som de svaljer.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Min arbetsblogg om rockbandet som vill uppleva Helvetet

Inlägg av Wakuran »

Mmmm, men satanist är ju generellt mer en filosofi än en religion, jag tror f.ö. (traditionell) buddhism har en liknande syn, i mer folklig buddhism har det annars kommit in olika straff- och helvetesidéer.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Min arbetsblogg om rockbandet som vill uppleva Helvetet

Inlägg av Cadial »

Wakuran skrev:Mmmm, men satanist är ju generellt mer en filosofi än en religion, jag tror f.ö. (traditionell) buddhism har en liknande syn, i mer folklig buddhism har det annars kommit in olika straff- och helvetesidéer.


Ar satanism verkligen mer filosofi an religion?
Den forsta ifragasatter och den andra kommenderar.
Nagot annat som skiljer de bada ar ritualerna. Bade filosofi och religion tar upp livets och dodens djupaste fragor, men ritualerna hittar vi bara i religion, eller? Sma barn fods och mojligtvis omskars, sedan konfimeras de, byter ringar, kanske gifter sig, for att slutligen do och brannas pa krematoriet, over Ganges eller bara frystorkas; allt medan en prast akallar hogre makter.
Mina satanistreferenser ar endast hamtade fran film, bocker och serier och de ar fulla av onda ritualer, vilket for mig gor det till mer religion an filosofi.
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Min arbetsblogg om rockbandet som vill uppleva Helvetet

Inlägg av skaraborg76 »

Cadial skrev:Manga religioner har sitt eget lilla helvete. Sag en liten uppsats om helvetets forhistoria:http://www.dpjs.co.uk/hell.html
Anmarkningsvart ar att satanister inte tycks tro pa ett helvete forutom det vi genomlider har och nu:
"There is no heaven of glory bright, and no hell where sinners roast. Here and now is our day of torment! Here and now is our day of joy! Here and now is our opportunity! Choose ye this day, this hour, for no redeemer liveth!"
The Satanic Bible: The Book of Satan IV:2

Skaraborg; det blir mer en road movie an en rockvideo, och Hellblazer ar en riktigt ond serie; blir sjalv acklad av alla flugorna som de svaljer.



Har inte Dante redan gjort en sådan berättelse? [?]
Hellblazer ja, det är så mycket ondska att mán blir trött.
Vad tror du själv om :twisted:
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Min arbetsblogg om rockbandet som vill uppleva Helvetet

Inlägg av Cadial »

skaraborg76 skrev:
Cadial skrev:Manga religioner har sitt eget lilla helvete. Sag en liten uppsats om helvetets forhistoria:http://www.dpjs.co.uk/hell.html
Anmarkningsvart ar att satanister inte tycks tro pa ett helvete forutom det vi genomlider har och nu:
"There is no heaven of glory bright, and no hell where sinners roast. Here and now is our day of torment! Here and now is our day of joy! Here and now is our opportunity! Choose ye this day, this hour, for no redeemer liveth!"
The Satanic Bible: The Book of Satan IV:2

Skaraborg; det blir mer en road movie an en rockvideo, och Hellblazer ar en riktigt ond serie; blir sjalv acklad av alla flugorna som de svaljer.



Har inte Dante redan gjort en sådan berättelse? [?]
Hellblazer ja, det är så mycket ondska att mán blir trött.
Vad tror du själv om :twisted:


Jo, visst har Dante gjort en sadan, men den behover UPPDANTERAS! :D
I verkligheten ar Satan ar en mes i jamforelse med Gud!
Anda, sa maste jag ju ge honom en viss cool-faktor i serien. Dock ar han bara en bifigur; protagonisten ar den kvinnliga bandledaren.
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Min arbetsblogg om rockbandet som vill uppleva Helvetet

Inlägg av skaraborg76 »

Eftersom de skriver att du bor i Israel så ligger det nära tillhands att fråga. Har man där nere en annan syn på hornper?
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Min arbetsblogg om rockbandet som vill uppleva Helvetet

Inlägg av Peral »

Snyggt! Jag tycker det påminner lite om Guido Crepax
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Min arbetsblogg om rockbandet som vill uppleva Helvetet

Inlägg av skaraborg76 »

Det blir nog en kul sak. Men inget unikt.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Min arbetsblogg om rockbandet som vill uppleva Helvetet

Inlägg av Cadial »

Peral skrev:Snyggt! Jag tycker det påminner lite om Guido Crepax

Tack! Jag gillar Crepax mycket och tar det som en stor komplimang!
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Min arbetsblogg om rockbandet som vill uppleva Helvetet

Inlägg av Cadial »

skaraborg76 skrev:Eftersom de skriver att du bor i Israel så ligger det nära tillhands att fråga. Har man där nere en annan syn på hornper?


Svar ja!
Trots kulturinfluenser fran bl a Europa och USA, sa ar Hornper en B-lagspelare bland bade judar och muslimer. Radslan over att fa brinna i Helvetet for att man har levt syndfullt ar till storsta delen ett kristet katolskt pafund. Nar man ser malningar i medeltida kyrkor forstar man hur djupt radslan for Satan ar rotad.
Satan, eller Anti-Krist har stallts som motpol till Jesus, som i sin tur fralser mordare och pedofiler bara genom att de tror pa honom.
For muslimer ar Jesus en profet bland manga, men forstas inte i klass med Muhammed, som ar den siste profeten.
For judarna ar Jesus en obetydlig, diffus person som mojligtvis eller kanske inte alls har existerat. Han ar givetvis inte Guds son, utan i basta fall en falsk, obskyr profet.
Gud ar hogt over alla djavlar och demoner och den enda som mulimer fruktar.
I Israel fruktar vi bara att Himmelen skall falla ner over wara Hufvuden.
Skriv svar