Veckans underbara godbitar tråd #2

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Labrador Road 26 »

UlfK skrev:
Labrador Road 26 skrev:OT.
Jack kanske kan funka annars, det är ju Koraks vanliga namn, har för mig att han i böckerna oftast omnämns som Jack istället för Korak. Om Burroughs inte går hem hos "regeringen" kan du ju hänvisa till antingen Ulf Lundell eller Cornelis Vreeswijk, ett kulturellt namn alltså. Eller John Kennedy som kallades Jack, av någon mysko anledning. Slut OT.


OOT:
Jack är sen lång tid tillbaka kortformen av John i engelspråkiga länder. (Jag vet, det låter vrickat.) Även Korak heter förmodligen John, eftersom han någonstans omnämns som Jack Clayton IV, dvs den fjärde (i rad) i familjen Clayton med samma namn. Då pappa Tarzan heter John borde Korak ha samma namn.
/OOT

OT.
Jo jag vet att det är förkortningen, det är det jag tycker är mysko, man har inte ens färre bokstäver. Fast det har man å andra sidan inte med Alf/Ulf - Affe/Uffe heller, utan tvärtom fler.

I böckerna nämns han endast som Jack men aldrig John, i alla fall i de jag läst. I vilket fall som helst tycker jag det är ett bra namn, som fungerar utmärkt i Sverige, och internationellt. Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av burnout »

Om det skulle bli en tjej (vilket det verkar som vi vet att det inte blir [:)] men om olyckan skulle vara framme att HAN(tarzan) tappar något så det blir en HON. Kan inte heta John då???
Du får dra upp dom gamla pinup bruden Jane Mansfield och liknade. [V]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

Jag tror Mansfield hette Jayne, iofs. Fast det blir väl samma uttal, ändå.

Jackie, kanske?

(Jane är väl f.ö. en kvinnlig form av John. Om jag inte har helt fel igen så är båda namnen utvecklingar av Johannes, som har blivit ett tjugotal olika namn i den kristna västvärlden genom möten med det lokala språket.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
svammelman
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: tis 11 aug 2009, 17:16
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av svammelman »

Tjoho där
Idag var vi ute på ett gäng loppisar bla Hjärta till hjärta i Linköping som jag kan rekomendera er att gå till, där kostar serierna endast 1:- st =) och de har lite blandade sorter
Själv hittade jag dessa saker där idag och baby klädseln var tillomed tjejen helt ok med att jag köpte :D
Hittade även ett kalle pussel och en Dante tidning där Tarzan nämns på omslaget så kunde inte motstå den [8] hehe
Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

Märkligt Kalle Anka-pussel där, står det något om copyright eller liknande?

Jag gillar f.ö. toplessomslaget för Dante.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
svammelman
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: tis 11 aug 2009, 17:16
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av svammelman »

Jo då det står c walt disney productions längst nere på foten där man kan se ett litet svagt streck, det lustiga med den är att det är ett litet hål i mössan där ett snöre är fastsatt, som att man ska kunna hänga upp den på något sätt? kan bara inte förstå hur med tanke på att det just är ett pussel som ramlar isär när man försöker lyfta den med snöret. Men men rolig var den iallafall =)
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Mithroth »

svammelman skrev:Jo då det står c walt disney productions längst nere på foten där man kan se ett litet svagt streck, det lustiga med den är att det är ett litet hål i mössan där ett snöre är fastsatt, som att man ska kunna hänga upp den på något sätt? kan bara inte förstå hur med tanke på att det just är ett pussel som ramlar isär när man försöker lyfta den med snöret. Men men rolig var den iallafall =)


Det är kanske meningen att man ska lägga det på väggen? [;)] Börja med att hänga upp mössan och sedan bygga neråt, borde fungera tycker jag.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av burnout »

Jippie.
http://www.tradera.com/auction/auction. ... =108036562

Äntligen hittade jag den, men vet man inte vad det är för speciellt med den så är det en äldre veckotidning med en bilaga(kanske). Men finns det en till bilaga i den så brakar det till och det kommer det att finnas nu [:o)]

Detta är nr med Karl-Alfreds provnr i (med den är inte med) men den finns hos mig [:)] så nu har jag även tidningen som den ligger i. (enl. Kungliga Bibliotekets arkiv.)
http://www.tradera.com/Karl-Alfred-nr-1 ... _105544440
Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 12:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av hyperion83 »

Fick igår hem paket från bokus innehållande Johnny Cash: I See a Darkness, Northlander vol 1, Scalped vol 1, Wolverine: Old Man Logan HC och The Death of Captain America Omnibus. Härliga grejer, särskilt Death of Captain America som jag gått och väntat på länge...
http://www.shazam.se
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Ibland går det inte att undvika impulsköp av fullständigt onödiga ting. Direkt när jag såg denna kylskåpsmagnet insåg jag att den måste jag bara ha:

Bild

Sen kom det paket ifrån Bokus:

Bild

På sätt och vis känns det skönt att det är över nu, i alla fall i Sverige. Jag hade gärna sett en Tony Strobl vol. 2 med både "Den fantastiska fiolen" och "Kalle Anka som tidningsbud" med den får jag nog titta i månen efter...
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av rkaj »

svammelman skrev:... det lustiga med den är att det är ett litet hål i mössan där ett snöre är fastsatt, som att man ska kunna hänga upp den på något sätt? ...


Det kanske är en reklamskylt som var tänkt att hängas upp i tråden, som någon har gjort pussel av i efterhand? Reklamskyltar som ser ut ungefär så har jag sett i verkligheten, så det känns rimligt tycker jag.
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av spacemonkey »

Mutant-mania med hjälp av två forumiter denna veckan.

Uncanny X-Men #214-354 (ett par nr fattas mot slutet) + Annuals

Bild

New Mutants #1-100 + Annuals #1-7

Bild

Excalibur #1-55 + några specials

Bild

X-Men #1-13 + Scattershot #1-2

Bild



Så nu har jag att läsa ett bra tag framåt [:o)]
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Nimrodil »

Spacemonkey: grymt fina högar! Speciellt New Mutants har jag varit sugen på länge.

Själv har jag gjort sjukt fina "loppisfynd" idag. Ni som har sett aakesforsmarks tråd i "privatannonser" har redan fått en lite hint. Men nu har jag plåtat härligtheten också. Massa fin US-brons och även en hel del fina svenska tidningar. En del i lite smådassigt skick (lite fukt osv.) men annat rusktigt fint och jag är ju inte direkt någon skicksamlare så jag är grymt nöjd med dagen (tänk om det fanns sånt här utbud på varje loppis man besökte...). Sammanslaget lite dyrt men jäkligt prisvärt kan man väl sammanfatta.

Först ut en hög amerikanska "Kalle" (eller rättare sagt Walts Disneys comics and stories) från 60-talet. Dessa blir nog present till en kille som vägrar läsa amerikanska serier med motivering att han bara tycker att Kalle är bra [:)]
Bild

Sedan blir det lite album. Ångrar att jag inte stack ner huvudet i den lådan tidigare för där fanns det nog massor av godsaker. Nu började jag inte spana där förrens tio minuter innan loppisen slutade (jag var där två gånger...) men för att vara "bottenskrap" (dessutom till ett reapris som Åke själv föreslog) är det ju klart mer än godkänt [^]
Bild

Sedan kan vi ju köra lite blandat svenskt. Framgår ju av bilderna vad det rör sig om [;)]

Bild
Bild
Bild
Bild

Lite blandad amerikanskt 70-tal med härliga House of Mystery som pricken över I:et (älskar omslagen!):

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Avslutningsvis blir det Conan-bonaza

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

Sweet! Vad är "Splasch" för något? Är det det där gamla fanzinet som även gav ut en Kalle och Hobbe-special?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Labrador Road 26 »

Riktigt trevliga tidningar Nimrodil, är det något mysko med din kamera förresten? Först trodde jag tidningarna var brännskadade, men så är det förstås inte.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:Riktigt trevliga tidningar Nimrodil, är det något mysko med din kamera förresten? Först trodde jag tidningarna var brännskadade, men så är det förstås inte.

Kameran kanske har ett snöre eller något. [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Veckans godbitar har musikalisk anknytning:
Bild

Samlingen med Josie & the Pussycats bekräftade vad jag tidigare anat: Det här är inte Archie Comics direkt bästa serie. Flickorna i bandet är alldeles för välartade och färglösa för att det skall bli intressant (men det hade ju inte gått för sig med sex & drugs & rock 'n' roll i en barnserie) och den enda figuren som visar lite karaktär, Alexandra Cabot, är så dryg och elak att hon blir direkt enerverande. Då hjälper det inte att allt är tecknat av Dan DeCarlo! Och det är faktiskt en liten skandal att hans namn inte nämns i boken överhuvudtaget eftersom Josie ändå var hans skapelse. Å andra sidan var det just på grund av Josie som han blev persona non grata på Archie Comics... Irriterande är också att vissa viktiga händelser i bandets historia återges med utdrag ur serierna istället för i sin helhet. Det stinker lågbudget lång väg. Rex Lindseys omslag får dock godkänt!

Den andra godbiten är en DVD med en massa gamla klipp från TV och liknande med tidiga grejor av Linda Ronstadt. Antagligen mest för fanatiska fans (mycket finns på youtube) men det är trevligt att ha det samlat på ett och samma ställe. Utförandet är dock amatörmässigt utan kapitelindelning och riktiga menyer. Den var inte heller lätt att få fatt i, men till slut hittade jag någon som var villig att skicka till Europa.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Nimrodil »

Wakuran skrev:Sweet! Vad är "Splasch" för något? Är det det där gamla fanzinet som även gav ut en Kalle och Hobbe-special?


Jag kände inte själv till Splasch tidigare, men det kan nog stämma som du skriver. Det är väldigt lyxigt för att vara ett fanzine (glansligt papper osv), men upplagan är inte på mer än 500 ex. Jag har inte läst ännu, men det verkar vara en riktigt trevlig tidning. Förutom intervju med Bill Watersson är det även med en med Tome & Janry om "nya" Spirou och en hel del annat smått och gott.

Labrador Road 26 skrev:Riktigt trevliga tidningar Nimrodil, är det något mysko med din kamera förresten? Först trodde jag tidningarna var brännskadade, men så är det förstås inte.


Nja, nä, det är inte kameran [;)] Det är (tro det eller ej) skuggor. Jag hade inget bra ställe att plåta bilderna (förutom de första som jag tog, på Kalle och albumen) utan stod i mitt lilla källarförråd. Och där la jag dem på ett bord och riktade en spotlight över men det var lite annat "i vägen" för ljuset så högst upp försvann en hel del och uppe till höger ser det ju ut som om tidningarna är rejält skadade [:D]
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av burnout »

Fick ett samtal i går från en kompis
"Hej, jag fått tag i lite serier och kanske något för dig, Det är lite nyare men i bra skick"

(Ooohnej ännu mer skit) Ok jag kommer.

Tur man åkte [:o)] detta hamnade hemma hos mig på kvällen.

Ett album av valhall som saknades
Bild

Tyvärr hade någon kladdat på insidan något för J...ligt
Bild

Och följande följde också med.
En mad pocket.
Bild

En mad jultidning.
Bild
Bild

Några tidningar Mad.
Bild

Sen var det en liten bok som fick följa med hem också.
Bild

Som innehöll detta. :roll:
BildBild
Bild
"Affe" är Alf Thorsjö förra chefen på Knasen
Bild
Bild

och så Guldkornen tycker jag.
Bild
Bild

Och man är hur lycklig som helst så kommer detta fram (ooohnej)

Bild
Bild

Då kan man fråga sig, Blev det inga tidningar??
Jodå en bananlåda men inget som man går genom taket för. Om det inte ska vara för denna då. [:o)]
Bild
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av MagnusR »

burnout skrev:Tur man åkte [:o)] detta hamnade hemma hos mig på kvällen.


Vilken skatt! Grattis. Hur kan någon ens sälja dedikerade teckningar?

/Magnus
Skriv svar