Stora Asterix-tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Zara Hero »

Furienna skrev:
Zara Hero skrev:Det skulle kännas helt naturligt för Troubadix att ge sig iväg på jakt efter Orfeus lyra (som han hört finns gömd någonstans och som han förstår skulle ge honom förmågan att trollbinda en publik osv. När han väl har det magiska föremålet i sin ägo blir han tvungen att offra det för att rädda livet på sina vänner (eller något liknande) ) --- det kan bli hur många bra äventyr som helst med Troubadix.

Jag tror även på Troubadix och sökandet efter meningen med livet. T + Miraculix har lämnat det lilla samhället och begivit sig iväg på en lång vandring till någon -- i druidreligionen -- viktig helig plats där de genom meditation ska finna sanningen, meningen samt hemligheten med evigt liv. De misslyckas naturligtvis, men med sig tillbaka har de varsin, en svart och en vit, lysande pyramid som de kan göra en massa heliga, andliga handlingar med.

Ett tredje uppslag är: Troubadix den store. När T inte kommer in vid den fina musikaliska akademien i Athen blir han sur och bestämmer sig för att bli världshärskare. Han tar fasta på det jäsande missnöjet med judarna inom romarriket. Skriver Mein Kampf. Startar det galliska nazistpartiet (osv) Syr brunskjortor.
Skickar trupp mot slaverna. Bygger bunker.

Jag gillar din första idé jättemycket, men även den andra kan bli bra, och om man tar bort nazistgrejen från den tredje (jag hoppas att du bara skämtade där), så kan även den bli riktigt bra.


Ja, det var tänkt som lite humor....
(Tror f.ö. att Peyos Smurfrik den store var tänkt som humor också. Och Chaplins Diktatorn.)
Användarvisningsbild
Grey ghost
Very Good
Inlägg: 66
Blev medlem: ons 14 okt 2009, 13:48

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Grey ghost »

Jag gillar verkligen filmerna med Asterix, särskilt de tecknade. Men något jag inte gillar är hur den svenska distributören (Nordisk Film?) hanterar dem.

Ta Asterix 12 stordåd till exempel. Enligt mig är det den bästa filmen med Asterix. Men de verkar inte ha brytt sig så mycket om filmen.
För det första, språkfunktionerna. Man kan bara ha textat på norska, och ingenstans kan man ha originalspråket (franska).
För det andra, bilderna på omslagets baksida ska föreställa scener från filmen, men istället kommer de från en annan Asterix-film, "Asterix - gallernas hjälte".
För det tredje, så har den ett dåligt bildformat. Detta blir särskilt tydligt i eftertexterna, där man inte kan se hela namnen.
Men det tydligaste tecknet på att de inte bryr sig om filmen är baksidestexten. Där står det: "Asterix och Obelix får gå igenom Herkules berömda "tio prov"." Vadå tio? Alla vet ju att han gick igenom tolv prov. Det står ju t.o.m. i titeln, 12 stordåd.

Så ursäkta om jag verkar som en gnällspik efter allt detta, men jag vill att filmerna ska ses på rätt sätt

Vad tycker ni själva? Borde man göra något åt det?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Wakuran »

Låter ju väl slappt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Furienna »

Ja, någon hade verkligen inte gjort sin hemläxa, när de släppte den där filmen.
Linus van Pelt
Fine
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 feb 2010, 14:36

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Linus van Pelt »

Vad skulle ni säga är skälet till att Asterix inte har uppnått samma kultstatus som Tintin trots att de i alla fall i Sverige har haft ganska parallella och likartade karriärer i fråga om utgivning? Bägge anses ju som högkvalitativa europeiska serier både till stil och innehåll och har uppskattats både av en bred publik och av ett smalare "finkulturellt" skikt - att det sistnämnda ännu gäller Asterix fick vi ju prov på i samband med 50-årsjubileet då serien uppmärksammades och hyllades på kultursidorna även i svenska media. Men det var ändå mer av en tillfällig, rentav överraskande uppvaktning medan Tintin tycks ha en mer beständig särställning som seriefigur. Vi har Tintinsällskap, Tintinföremål (en tid rentav en Tintinbutik även i Stockholm), kvalificerad Tintinutgivning, Tintinlitteratur, Tintinromaner och pjäser osv. Vad gäller Asterix däremot finns det föga av sekundärlitteratur, knappt en enda pryl med hans bild och ingen kult att tala om annat än möjligen i Frankrike.

Att Tintin är ett avslutat verk och därmed lättare att analysera som konstnärlig helhet och tidsspegel kanske är skälet till att kultursidorna föredrar Tintin framför Asterix. Men hur kommer det sig att Asterix även tycks vara mindre attraktiv både i kommersiella och konstnärliga sammanhang, d.v.s. att vi varken hittar figurerna på museer eller i dagligvaruhandeln som vi kan göra med t.ex. Tintins bild? Är den i sig för parodisk för att parodieras? Är den barnsligare i sin karikerade cartoon-stil med våldsamma överdrifter och slapstick? Är den för tidsbunden, knuten dels till romartiden dels till det popkulturella 60-talet? Eller handlar det helt enkelt om hur rättighetsinnehavarna respektive förlagen har hanterat serien - prestigefyllda utgåvor för Tintin, slafsiga nytryck för Asterix?
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Erik S »

Mycket intressant fråga. Själv tror jag att Tintins lite mer seriösa stil, i jämförelse med Asterix' cartooniga, kan ha spelat in ganska mycket och gjort det enklare för den att lyftas upp från barnkammargolvet. Tintin upplevs nog som mer konstnärlig och seriös.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Wakuran »

Apropå dagligvaruhandeln kommer jag ihåg någon bild av en påse Asterixchips med baconsmak (eller liknande) i Frankrike, med bild av Asterix och Obelix samt två skräckslagna vildsvin.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Peral »

Jag tror svaret till att Tintin kultstatus kan stavas Kapten Haddock, jag har svårt att tänka mig en starkare karaktär, introduktionen av Haddock med alla sina fel och brister var ett genidrag av Herge
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Coppas »

Håller med om att bifigurerna i Tintin, och i synnerhet då kapten Haddock, har gjort mycket för serien i sig. Sedan är det som sagt även frågan om två olika genrer med olika påverkansgrad dessutom. Vill inte gå så långt att jag kallar det för kultursnobbism, men nog utgör Tintins högre seriösa drag även något som nog kanske kan fungera som mera lockande på kulturjournalisterna.

Slutligen får man nog inte glömma bort att Tintin var en väletablerad serie som ju hade funnits med i runt 30 år när Asterix dök upp. Det är troligen ett försprång som kan vara svårt att hämta in trots att inget nytt kommit på Tintin-fronten på nästan lika lång tid. Att först är störst stämmer inte alltid, men nog underlättar det nog i många fall.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av smorkin »

Vad gäller Tintin-föremål osv spelar det säkert stor roll att Hergés stil är så eminent igenkänningsbar: Att känna igen Tintin-figurer är trivialt, medan teckningsstilen i Asterix är mycket grottigare och inte alls lika ren och ikonisk :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Peral »

Jag tittade just på antalet inlägg och där är Spirou tråden överlägset störst inom denna genre, före Tintin och långt efter kommer Asterix förklara det den som kan
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Peral skrev:Jag tittade just på antalet inlägg och där är Spirou tråden överlägset störst inom denna genre, före Tintin och långt efter kommer Asterix förklara det den som kan

Till viss del beror det nog på att Spirou fortfarande produceras, och att Tintin-diskussionerna är utspridda i rätt många trådar. Kanske även att det är en populär serie och folk har blandade åsikter om olika manusförfattare/tecknare. Kan dock inte riktigt säga varför Asterix hamnat på efterkälken.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Erik S »

Spirou har väl varit mer aktuell under den senaste tiden tack vare Egmonts lyxiga samlingsalbum.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Zara Hero »

Vetenskapligt svar kommer här.
Om man söker i Google (svenska sidor) på Spirou får man 9260 träffar.
Samma siffra för Asterix: 97 500 (dvs tio ggr mer)
Samma siffra för Tintin: 193 000.
Lucky Luke: 109 000.
Smurferna: 33 800.

Slutsats: Spirou är egentligen bara ett smalt intresse i en liten klick av serienördar. Men det kan vi ju ändra på! Någon kan väl köpa något gammalt rivningshotat slott och bygga om det till Champignacs slott. Från hela Europa vallfärdar sedan unga och gamla för att möta Greven, Spirou, ekorren, marsupilamin och de andra. Garanterat roligare än både D-land och Fantomenparken i Trelleborg.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Peral »

Jag tror man skall ta Google resultatet med en stor nypa salt, de återspeglar också filmer och kringprodukter som säljs av olika företag emedan vi här på forumet diskuterar serierna
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Zara Hero »

Jaså. Spirou är således den "rena" och "ädla" serien som inte har några filmer eller kringprodukter???
Jag säger inte att detta är någon exakt statistik, men storleksordningarna borde gälla, det gäller ju lika för alla. Asterix är helt enkelt ungefär tio gånger så intressant som Spirou (enligt devisen "En miljon flugor kan inte ha fel...") Tintin är dubbelt så intressant som Asterix. Tintin torde (som ett resultat av denna undersökning) vara den intressantaste och mest kända franskbelgiska serien.
Med Smurferna blir resultatet något större om man söker på "smurf" istället.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av UlfK »

Som vanligt kan Google hjälpa på lite olika sätt. Man kan även söka på sökningar, inte bara på sökträffar. Då ser det ut så här:

Hela världen: Asterix söks mest, mer än dubbelt mot Tintin
http://www.google.com/trends?q=tintin%2 ... all&sort=0

Sverige: Tintin söks mest, överlägset.
http://www.google.com/trends?q=tintin%2 ... all&sort=0

Lek gärna vidare med Google Trends, ett spännande forskningshjälpmedel.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Zara Hero »

När det gäller världen beror det väl på att Asterix heter Asterix på alla språk medan Tintin heter en massa olika saker.
Även sökbilden för Smurferna splittras av samma anledning internationellt. Schtrumpf, Smölf, smurf osv.
Det vill säga: de sökningar man gör inom ett språkområde blir mer rättvisande.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Wakuran »

Tintin heter generellt Tintin på de flesta språk med romerska bokstäver. (På tyska heter han Tim och på nederländska Kuifje, men det tror jag är de större undantagen.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Zara Hero »

Tinni
Tintti
Tintim
Tror i och för sig att det räcker med tyska Tim (stor befolkning) för att sabba sökbilden. Kuifje läses förmodligen även av många belgare.
Skriv svar