Zara Hero skrev:Det skulle kännas helt naturligt för Troubadix att ge sig iväg på jakt efter Orfeus lyra (som han hört finns gömd någonstans och som han förstår skulle ge honom förmågan att trollbinda en publik osv. När han väl har det magiska föremålet i sin ägo blir han tvungen att offra det för att rädda livet på sina vänner (eller något liknande) ) --- det kan bli hur många bra äventyr som helst med Troubadix.
Jag tror även på Troubadix och sökandet efter meningen med livet. T + Miraculix har lämnat det lilla samhället och begivit sig iväg på en lång vandring till någon -- i druidreligionen -- viktig helig plats där de genom meditation ska finna sanningen, meningen samt hemligheten med evigt liv. De misslyckas naturligtvis, men med sig tillbaka har de varsin, en svart och en vit, lysande pyramid som de kan göra en massa heliga, andliga handlingar med.
Ett tredje uppslag är: Troubadix den store. När T inte kommer in vid den fina musikaliska akademien i Athen blir han sur och bestämmer sig för att bli världshärskare. Han tar fasta på det jäsande missnöjet med judarna inom romarriket. Skriver Mein Kampf. Startar det galliska nazistpartiet (osv) Syr brunskjortor. Skickar trupp mot slaverna. Bygger bunker.
Jag gillar din första idé jättemycket, men även den andra kan bli bra, och om man tar bort nazistgrejen från den tredje (jag hoppas att du bara skämtade där), så kan även den bli riktigt bra.
Ja, det var tänkt som lite humor.... (Tror f.ö. att Peyos Smurfrik den store var tänkt som humor också. Och Chaplins Diktatorn.)
Jag gillar verkligen filmerna med Asterix, särskilt de tecknade. Men något jag inte gillar är hur den svenska distributören (Nordisk Film?) hanterar dem.
Ta Asterix 12 stordåd till exempel. Enligt mig är det den bästa filmen med Asterix. Men de verkar inte ha brytt sig så mycket om filmen. För det första, språkfunktionerna. Man kan bara ha textat på norska, och ingenstans kan man ha originalspråket (franska). För det andra, bilderna på omslagets baksida ska föreställa scener från filmen, men istället kommer de från en annan Asterix-film, "Asterix - gallernas hjälte". För det tredje, så har den ett dåligt bildformat. Detta blir särskilt tydligt i eftertexterna, där man inte kan se hela namnen. Men det tydligaste tecknet på att de inte bryr sig om filmen är baksidestexten. Där står det: "Asterix och Obelix får gå igenom Herkules berömda "tio prov"." Vadå tio? Alla vet ju att han gick igenom tolv prov. Det står ju t.o.m. i titeln, 12 stordåd.
Så ursäkta om jag verkar som en gnällspik efter allt detta, men jag vill att filmerna ska ses på rätt sätt
Vad tycker ni själva? Borde man göra något åt det?
Vad skulle ni säga är skälet till att Asterix inte har uppnått samma kultstatus som Tintin trots att de i alla fall i Sverige har haft ganska parallella och likartade karriärer i fråga om utgivning? Bägge anses ju som högkvalitativa europeiska serier både till stil och innehåll och har uppskattats både av en bred publik och av ett smalare "finkulturellt" skikt - att det sistnämnda ännu gäller Asterix fick vi ju prov på i samband med 50-årsjubileet då serien uppmärksammades och hyllades på kultursidorna även i svenska media. Men det var ändå mer av en tillfällig, rentav överraskande uppvaktning medan Tintin tycks ha en mer beständig särställning som seriefigur. Vi har Tintinsällskap, Tintinföremål (en tid rentav en Tintinbutik även i Stockholm), kvalificerad Tintinutgivning, Tintinlitteratur, Tintinromaner och pjäser osv. Vad gäller Asterix däremot finns det föga av sekundärlitteratur, knappt en enda pryl med hans bild och ingen kult att tala om annat än möjligen i Frankrike.
Att Tintin är ett avslutat verk och därmed lättare att analysera som konstnärlig helhet och tidsspegel kanske är skälet till att kultursidorna föredrar Tintin framför Asterix. Men hur kommer det sig att Asterix även tycks vara mindre attraktiv både i kommersiella och konstnärliga sammanhang, d.v.s. att vi varken hittar figurerna på museer eller i dagligvaruhandeln som vi kan göra med t.ex. Tintins bild? Är den i sig för parodisk för att parodieras? Är den barnsligare i sin karikerade cartoon-stil med våldsamma överdrifter och slapstick? Är den för tidsbunden, knuten dels till romartiden dels till det popkulturella 60-talet? Eller handlar det helt enkelt om hur rättighetsinnehavarna respektive förlagen har hanterat serien - prestigefyllda utgåvor för Tintin, slafsiga nytryck för Asterix?
Mycket intressant fråga. Själv tror jag att Tintins lite mer seriösa stil, i jämförelse med Asterix' cartooniga, kan ha spelat in ganska mycket och gjort det enklare för den att lyftas upp från barnkammargolvet. Tintin upplevs nog som mer konstnärlig och seriös.
Apropå dagligvaruhandeln kommer jag ihåg någon bild av en påse Asterixchips med baconsmak (eller liknande) i Frankrike, med bild av Asterix och Obelix samt två skräckslagna vildsvin.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Jag tror svaret till att Tintin kultstatus kan stavas Kapten Haddock, jag har svårt att tänka mig en starkare karaktär, introduktionen av Haddock med alla sina fel och brister var ett genidrag av Herge
Håller med om att bifigurerna i Tintin, och i synnerhet då kapten Haddock, har gjort mycket för serien i sig. Sedan är det som sagt även frågan om två olika genrer med olika påverkansgrad dessutom. Vill inte gå så långt att jag kallar det för kultursnobbism, men nog utgör Tintins högre seriösa drag även något som nog kanske kan fungera som mera lockande på kulturjournalisterna.
Slutligen får man nog inte glömma bort att Tintin var en väletablerad serie som ju hade funnits med i runt 30 år när Asterix dök upp. Det är troligen ett försprång som kan vara svårt att hämta in trots att inget nytt kommit på Tintin-fronten på nästan lika lång tid. Att först är störst stämmer inte alltid, men nog underlättar det nog i många fall.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
Vad gäller Tintin-föremål osv spelar det säkert stor roll att Hergés stil är så eminent igenkänningsbar: Att känna igen Tintin-figurer är trivialt, medan teckningsstilen i Asterix är mycket grottigare och inte alls lika ren och ikonisk
Jag tittade just på antalet inlägg och där är Spirou tråden överlägset störst inom denna genre, före Tintin och långt efter kommer Asterix förklara det den som kan
Peral skrev:Jag tittade just på antalet inlägg och där är Spirou tråden överlägset störst inom denna genre, före Tintin och långt efter kommer Asterix förklara det den som kan
Till viss del beror det nog på att Spirou fortfarande produceras, och att Tintin-diskussionerna är utspridda i rätt många trådar. Kanske även att det är en populär serie och folk har blandade åsikter om olika manusförfattare/tecknare. Kan dock inte riktigt säga varför Asterix hamnat på efterkälken.
With great collections comes great responsibility. larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer. E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Vetenskapligt svar kommer här. Om man söker i Google (svenska sidor) på Spirou får man 9260 träffar. Samma siffra för Asterix: 97 500 (dvs tio ggr mer) Samma siffra för Tintin: 193 000. Lucky Luke: 109 000. Smurferna: 33 800.
Slutsats: Spirou är egentligen bara ett smalt intresse i en liten klick av serienördar. Men det kan vi ju ändra på! Någon kan väl köpa något gammalt rivningshotat slott och bygga om det till Champignacs slott. Från hela Europa vallfärdar sedan unga och gamla för att möta Greven, Spirou, ekorren, marsupilamin och de andra. Garanterat roligare än både D-land och Fantomenparken i Trelleborg.
Jag tror man skall ta Google resultatet med en stor nypa salt, de återspeglar också filmer och kringprodukter som säljs av olika företag emedan vi här på forumet diskuterar serierna
Jaså. Spirou är således den "rena" och "ädla" serien som inte har några filmer eller kringprodukter??? Jag säger inte att detta är någon exakt statistik, men storleksordningarna borde gälla, det gäller ju lika för alla. Asterix är helt enkelt ungefär tio gånger så intressant som Spirou (enligt devisen "En miljon flugor kan inte ha fel...") Tintin är dubbelt så intressant som Asterix. Tintin torde (som ett resultat av denna undersökning) vara den intressantaste och mest kända franskbelgiska serien. Med Smurferna blir resultatet något större om man söker på "smurf" istället.
När det gäller världen beror det väl på att Asterix heter Asterix på alla språk medan Tintin heter en massa olika saker. Även sökbilden för Smurferna splittras av samma anledning internationellt. Schtrumpf, Smölf, smurf osv. Det vill säga: de sökningar man gör inom ett språkområde blir mer rättvisande.
Tintin heter generellt Tintin på de flesta språk med romerska bokstäver. (På tyska heter han Tim och på nederländska Kuifje, men det tror jag är de större undantagen.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Tinni Tintti Tintim Tror i och för sig att det räcker med tyska Tim (stor befolkning) för att sabba sökbilden. Kuifje läses förmodligen även av många belgare.