Serietidningar vs. aktiefonder

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Serietidningar vs. aktiefonder

Inlägg av Magnus »

Serietidningar som investering talar vi inte så mycket om!
Kanske är det lite tabu för samlare att tala om det? Vad vet jag.
Eller så är ingen här intresserad.

Jag har på senare tid i v f börjat intressera mig för annat papper än serietidningar. [:)]

Mina frågor är enkla.

Några tips på bra hemsidor om aktiefonder?
Finns det något aktivt svenskt forum för de som sparar i aktiefonder?
Är det någon här som också är intresserad?
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
AlexZ
Fine
Inlägg: 462
Blev medlem: ons 04 jun 2008, 18:28

Re: Serietidningar vs. aktiefonder

Inlägg av AlexZ »

Jag är intresserad men kan inte så mycket. Har själv investerat i Norgefonden och Sverigefonden hos Handelsbanken. Har gått rätt bra, än så länge iaf!

Är också intresserad av att ha svar på dina frågor.
Söker efter tidningar/böcker med Teenage Mutant Hero Turtles: http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=13&t=3019#p199723
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Serietidningar vs. aktiefonder

Inlägg av Rufus »

Magnus skrev:Serietidningar som investering talar vi inte så mycket om!
Kanske är det lite tabu för samlare att tala om det? Vad vet jag.
Eller så är ingen här intresserad.


Det där en sak som jag uppfattar som inte alls tabu här på Serieforum, men som tabu hos Seriefrämjandet däremot.

Men jag tror inte riktigt på serier som investeringsobjekt. Det är få objekt som blir värdefulla och dessa brukar framför allt vara riktigt svåra att pricka in. Vem hade t.ex. kunnat ana att vissa nr av Seriemagasinet på 1990-talet skulle bli en framtida exportartikel till Italien?

Jag har på senare tid i v f börjat intressera mig för annat papper än serietidningar. [:)]

Mina frågor är enkla.

Några tips på bra hemsidor om aktiefonder?
Finns det något aktivt svenskt forum för de som sparar i aktiefonder?
Är det någon här som också är intresserad?


Jag är absolut intresserad av aktier och fonder. Fast kanske mest aktier, eftersom jag tycker att det är roligare att bygga upp sitt eget och göra affärerna själv. Sen brukar man inte heller kunna sälja fonder till ett visst pris, vilket man kan med aktier. Fast om jag skulle investera i en tillväxtmarknad som t.ex. Ryssland, Indien eller Brasilien, så skulle jag helt klart välja en fond. Men inom Sverige tycker jag att det är aktier som gäller.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serietidningar vs. aktiefonder

Inlägg av Wakuran »

Anders1 skrev:
Magnus skrev:Serietidningar som investering talar vi inte så mycket om!
Kanske är det lite tabu för samlare att tala om det? Vad vet jag.
Eller så är ingen här intresserad.


Det där en sak som jag uppfattar som inte alls tabu här på Serieforum, men som tabu hos Seriefrämjandet däremot.

Men jag tror inte riktigt på serier som investeringsobjekt. Det är få objekt som blir värdefulla och dessa brukar framför allt vara riktigt svåra att pricka in. Vem hade t.ex. kunnat ana att vissa nr av Seriemagasinet på 1990-talet skulle bli en framtida exportartikel till Italien?

Tja, SeF:s ståndpunkt är väl att serier framför allt är ett mångsidigt medium, en konstart och en kulturupplevelse, och det fungerar väl inte riktigt ihop med samlarmentaliteten att en tidning knappt kan röras utan att den sjunker i värde. Jag tror f.ö. inte alla kulturpersonligheter är välvilligt inställda till konst som investering, för att dra en parallell.

I övrigt har jag svårt att se att direkt många serier kan bli samlarobjekt, då det krävs att efterfrågan ska bli avsevärt större än tillgången, vilket som sagt inte är särskilt lätt att bedöma då någon företeelse är ny.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serietidningar vs. aktiefonder

Inlägg av UlfK »

Magnus skrev:Serietidningar som investering talar vi inte så mycket om!
Kanske är det lite tabu för samlare att tala om det?


Det tror jag inte. Snarare är det så att investeringar i serier sällan betalar sig, så att det inte finns så mycket att tala om. Guld eller värdepapper ger de mycket bättre avkastning med mindre arbetsinsats. Och de tappar inte allt värde om det blir lite blött i rummet man förvarar dem. Och det kommer inte något nytryck som minskar samlarintresset. Osv osv.

När man var yngre var det så klart en dröm att hitta KA #1 1948 för en krona i en lumpbod. Men när man blir lite förståndigare inser man ju att 100 - 150 000 Kr inte är mycket till pensionsförsäkring.

Och On-Topic, jag föredrar fonder. Aktier tar för mycket tid.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Serietidningar vs. aktiefonder

Inlägg av Labrador Road 26 »

Känner inte heller att det finns något tabu mot serier som investeringsobjekt, själv klarar jag inte av att sälja av sakerna i samlingarna men om jg hade aktier skulle jag kunna sälja dessa. Så rent ekonomiskt är aktier att föredra för mig, tidningarna är bara uppbundna pengar som förblir så, men jag är så ointresserad av aktier så det blir inget sådant heller.

Jag tror dock inte serier över lag är särskilt gynnsamt ekonomiskt, mycket jobb för liten vinst (oftast), storys som "The Mile High Collection" är nog ungefär lika ofta förekommande som att man hittar en fin guldåder om man letar på, eller olja, eller vinner på lotto.

Jag tror man har mer chans att få utdelning om man håller sig etremt aktiv i firgursamlandet, där tar ju vissa slut innan de knappt hinner nå butikerna, och så stiger priserna i skyn, på ett sätt jag sällan ser att tidningarna gör numera. Figurerna är dessutom förskonade från fildelning. Det är alltså amerikanska superhjältefigurer jag menar, inte smurfar.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Re: Serietidningar vs. aktiefonder

Inlägg av spacemonkey »

Är främst aktieintresserad och följande sajter använder jag mycket:

Tidningar
Dagens industri http://di.se/?
Veckans Affärer http://www.va.se/
Affärsvärlden http://www.affarsvarlden.se/

Aktiesajter/forum
Aktiespararna http://www.aktiespararna.se/start
Prat om pengar http://www.pratompengar.se/
Avanza https://www.avanza.se/aza/home/home.jsp
Redeye http://www.redeye.se/

Fondinformation
Morningstar http://www.morningstar.se/

Bloggar (mest aktieinriktade)
40procent20år http://40procent20ar.blogspot.com/
Stockman http://cristofferstockman.blogspot.com/
Senast redigerad av 1 spacemonkey, redigerad totalt 0 gånger.
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Serietidningar vs. aktiefonder

Inlägg av burnout »

jag träffade en ekonom som sa något kul till mig en gång.
#
Folk som kan vara utan pengar i 5-10 år ska spendera dom i fonder/aktier, dom som inte kan det ska äta upp dom.
#

Har märkt att jag har börjat öka i vikt och sover tryggt utan att oroa mig över pengar som Wallenberg och grabbarna har roligt med.

Jag har sparat i en aktie/fond och jag kommer aldrig mer att lägga en enda spänn i något sånt mer, hellre eldar jag upp dom slantarna( då får jag i alla fall varm en liten stund.
Användarvisningsbild
svammelman
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: tis 11 aug 2009, 17:16
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serietidningar vs. aktiefonder

Inlägg av svammelman »

Tjoho där
Jag är själv medlem i Aktieinvest och försöker när jag har råd att sätta in en liten slant som sparande där i aktier, har ingen större koll på vad skillnaden är mellan aktier eller fonder så det har fått bli aktier för tillfället =) måste ju börja nån stans
Mitt sammlande på Tarzan tidningar som prylar ser jag inte som någon direkt sparande dock, tror inte att det finns någon annan som värdesätter mina saker som jag själv gör. Men man måste ju ha någon form av hobby och jag lägger dem hellre på tidningar än på en bil tex hehe [:o)] och skulle man få för sig i framtiden att sälja eller bli tvungen kanske? så är det ju bara att hoppas att det då fortfarande finns något man kan få tillbaks på det man lagt ut, men den risken att man skulle sälja av finns inte så länge jag lever så det skulle behöva hända något väldigt speciellt isåfall [:)]
Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 28 jun 2005, 17:33
Ort: Visby

Re: Serietidningar vs. aktiefonder

Inlägg av rdbulldozer »

Glöm inte att ALLA här faktiskt är aktie/fond-ägare genom vår pensionsmyndighet. Det är faktiskt ganska roligt att hålla koll och försöka hitta fonder som känns bra.
Förutom mitt pensionssparande så köper jag fonder privat. Min favoritfond just nu har jag valt pga att jag delar de värderingar som fonden står för : http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infO ... 10,00.html
Det är betydligt roligare att tjäna några hundralappar på serietidningar än på aktiefonder men det är mycket mer arbete och i längden känns det ganska orealistiskt att tänka sig att man skall kunna dra sig tillbaka vid 62 och leva på avkastningen från sina fantomentidningar.
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Re: Serietidningar vs. aktiefonder

Inlägg av impeesa »

För urminnes tider sen vet jag att jag skrev att gamla priser borde synas/vara sökbara i priskatalogen (vi diskuterade seriesams katalog) just för att kunna se eventuella prisökningar/minskningar. Pratar man värdeförändringar pratar man också spekulationer, och för mig är det inget konstigt att köpa något på spekulativa grunder. Har en handfull med mynt, några serier av det bättre snittet och sen såklart värdepapper.

När det gäller fonder har jag förstått att man ska se upp med förvaltningasavgifterna. Det blir rätt stora kapitalskillnader på 0,5% och 2,3% i årlig förvaltningsavgift sett över tid. En dyr fond måste prestera bra mycket bättre för att man ska tjäna på att ha en dyr fond. Schyssta artiklar och en bra fond-rating tycker jag http://www.morningstar.se står för.

Vill man sedan komma runt förvaltningsavgifterna är aktier bättre. Aktieinvest erjuder dessutom månadssparande i aktier som en vanlig dödlig har råd med. Kan också rekommendera bloggaren 40procent20år, som jag försöker följa.
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Serietidningar vs. aktiefonder

Inlägg av Rufus »

Angående fonder hade Dagens Industri nyligen en artikel som kan vara värdefull för den som funderar på att köpa in sig i fonder:

http://di.se/Artiklar/2010/4/1/203329/L ... -tillbaka/
Användarvisningsbild
Jocke S
Fine
Inlägg: 559
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 13:32
Ort: Sverige

Re: Serietidningar vs. aktiefonder

Inlägg av Jocke S »

Någon som har handlat på sig aktier under denna kraschen?
Det verkar vara rea på allt nu när Grekland gått omkull.
Går fixa direktavkastning på över 5% (som blir kvar även EFTER att de dragit skatt på 30% :shock:)
Sen höjs utdelningen nästa år igen, och då ligger den på 7% plus förmodade kurshöjningar.
Lär ta flera år innan bankräntan kommer i närheten av samma nivåer, om den någonsin gör det [:o)]
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Re: Serietidningar vs. aktiefonder

Inlägg av spacemonkey »

Avvaktar ett litet tag till. Men kommer snart att köpa för mina likvida medel.
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Serietidningar vs. aktiefonder

Inlägg av Rufus »

Jocke S skrev:Någon som har handlat på sig aktier under denna kraschen?


Jodå.

Jocke S skrev:Det verkar vara rea på allt nu när Grekland gått omkull.
Går fixa direktavkastning på över 5% (som blir kvar även EFTER att de dragit skatt på 30% :shock:)
Sen höjs utdelningen nästa år igen, och då ligger den på 7% plus förmodade kurshöjningar.
Lär ta flera år innan bankräntan kommer i närheten av samma nivåer, om den någonsin gör det [:o)]


Kanske det, men aktier är alltid ett risktagande. Men visst kan det vara ett riktigt bra rea-tillfälle just nu.
Användarvisningsbild
Jocke S
Fine
Inlägg: 559
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 13:32
Ort: Sverige

Re: Serietidningar vs. aktiefonder

Inlägg av Jocke S »

Japps, men försöker köra på relativt säkra kort med hyfsad direktavkastning, det är enda jag går på.
Bolag som brukar stå sig hyfsat stabilt när de krisar lite.
Sen får man räkna med ordentliga kurssänkningar när det blåser, men nu har de fallit rätt ordentligt så tror inte folk kommer att sälja så värst mycket billigare.
Finns fortfarande bolag som inte gett utdelning än 2010, och som sjunker som stenar.
Har planerat att ha mina under en femårsperiod åtminstone och skicka in utdelningen igen.
Sen får man se om strategin fungerar, orkar inte sätta mig in i P/E och Teknisk Analyser och sånt.
Rena Horoskopsiffror, ungefär lika säkra som väderleksrapporterna. [:)]
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Serietidningar vs. aktiefonder

Inlägg av Rufus »

Jocke S skrev:Sen får man räkna med ordentliga kurssänkningar när det blåser, men nu har de fallit rätt ordentligt så tror inte folk kommer att sälja så värst mycket billigare.


Det vet man aldrig i och för sig. En akties värde baseras egentligen inte så mycket på det egentliga värdet förnärvarande utan mest på framtidsutsikterna, och det är därför som det har varit ras trots att det nu egentligen går uppåt för de flesta av företagen vinstmässigt.

Jocke S skrev:Finns fortfarande bolag som inte gett utdelning än 2010, och som sjunker som stenar.


Vilka fler storbolag än SEB (som ger 1 krona per aktie) är det som inte har delat ut utdelningen än? Utdelningar är lite övervärderade anser jag. Det är inte mycket man får.
Användarvisningsbild
Jocke S
Fine
Inlägg: 559
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 13:32
Ort: Sverige

Re: Serietidningar vs. aktiefonder

Inlägg av Jocke S »

Jag har inte fått min från Peab än, handlas utan utdelning fram till den 12:e. Finns ännu fler, om man kollar runt lite.
Men bara som exempel.
Utdelning 2,50 var uppe i 48 spänn för ett litet tag sen, nu har den fallit 10 kr och handlas för 38 kr.
5% ränta på 4000 kr, mot bankens under 1 % som jag blev erbjuden då jag inte kunde undvara minst 50 000 kr som jag kunde låsa under en två års period för hela 3%.
Och banken är inte heller säker, se på Island, Grekland m.fl.
Trots Svenska statens garanti så är jag tveksam på att jag får mina insatta pengar när Sverige faller sönder inom några år.
Annars har vi väl någon statlig insättningsgaranti på 500 000 kr som man är garanterad att få från staten om pengarna är på banken när banken faller samman. Men tvivlar som sagt på att det löftet håller.

Får se om det blir ytterligare fall i Peab eller andra bolag innan utdelningen. Om man ska gå in.
I juli under brinnande finanskris var Peab under 30 kr, utdelning på över 2 kr per aktie har de haft en längre tid.

Finns alltid giriga jäklar i toppen på de stora bolagen som beslutar om sånt. Inte specifikt Peab nu, men andra bolag.
Annars sparkar de bara några tusen arbetare eller säljer av lite av sina tillgångar så de får sin utdelning ändå.
Säger upp 2000 arbetare och delar ut 1,5 miljarder till aktieägarna och ordentliga bonusar till hjältarna i styrelsen som är så duktiga.

Det är inte mycket man får, men i vilket fall som så höjs utdelningarna i bra tider.
Det ska mycket till för att de ska sänkas igen, minst en ny finanskris.
Tycker det är roligare att ha en aktie som ger pengar utan att man säljer den.
Ramlar in ett par hundralappar på kontot varje år, inte mycket, men med tanke på att insatsen är väldigt väldigt låg är det ganska skoj. Högre insatser hade gett högre utdelningar.

Men hade varit tråkigt att behöva sitta med en och samma aktie i fem år och vänta på kursstegringar utan att få tillbaka något. Nu får jag lite nya pengar att leka med och sätta i nya aktier istället. [:)]
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "
Användarvisningsbild
Sifousab
Very Good
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 21:09
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serietidningar vs. aktiefonder

Inlägg av Sifousab »

Löparen som köpen först kalle har en bra sida http://www.loparn.com/
Jag vet att jag stavar som en galen. kan har med att gör att jag är ordblind
http://sifousmovies.se/
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Serietidningar vs. aktiefonder

Inlägg av Rufus »

Jocke S skrev: Trots Svenska statens garanti så är jag tveksam på att jag får mina insatta pengar när Sverige faller sönder inom några år.


Det där lät väldigt pessimistiskt. Länder faller inte. Det är i så fall de banker som har lånat ut pengarna som faller. Eurosamarbetet är också i riskzonen. Värre än så är det inte, och troligtvis inte ens det.
Skriv svar