Rooter

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: vill gärna ha kritik

Inlägg av rkaj »

Jag instämmer i hyllningskören jag med, det här vill jag se mer av!

Den här senaste skulle möjligen kunna bli lite bättre av något mer i sista rutan, men den skulle kunna bli mycket sämre också. Det öppna slutet som det är nu ger, som LR26 skriver, en stor tolkningsfrihet och passar bra i den här melankoliska stilen.
Användarvisningsbild
fredav
Good
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 19:31
Kontakt:

Re: vill gärna ha kritik

Inlägg av fredav »

mithroth skrev:Ja, det skulle behövas en pratbubbla i sista rutan också.

Tips, om du nu skulle behöva inspiration:

"Theese new perspectives can be pretty scary"

"I think I lost something along the way"

Bara meningar som dök upp i min skalle när jag läste med lite olika känslor inlagda. [:)]


tack för tips! ja, det är något åt det hållet som behövs tror jag också. låter den vara så länge så kanske det dyker upp något.
Användarvisningsbild
fredav
Good
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 19:31
Kontakt:

Re: vill gärna ha kritik

Inlägg av fredav »

luckylök skrev:Skulle du inte kunna prava att göra en längre serie? Jag tänkte bara att du kunde experimentera lite med din serie och se vad du tycker bäst om.


joo, fast vågar inte tänka på hur lång tid det skulle ta. tycker om att göra de här korta för att känna in formen och testa lite.
men absolut, det skulle vara nyttigt att försöka få ihop en längre historia även om det känns lite överkurs än så länge.
Användarvisningsbild
fredav
Good
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 19:31
Kontakt:

Re: vill gärna ha kritik

Inlägg av fredav »

Labrador Road 26 skrev:Jag tycker den fungerar utmärkt utan text i sista rutan, då får man liksom själv lägga in en passande replik, om man känner för det. Jag gillade också att molnen och miljön gick vidare i rutorna, jag har nog bara läst någon enstaka Långben, så där såg jag ingen koppling, snarare att det används ibland i Marvels serier. Sam påmminer om en lemming från spelet Lemmings förresten tycker jag, och miljöerna lite om M.C. Eschers stil.
http://www.mcescher.com/

I övrigt kan jag bara instämma i hyllningskören och hoppas på mer, inom kort.


jo, den fungerar kanske utan text också.. fast det känns dumt att det blev så bara för att jag inte kom på något bra. då blir det som ett litet nederlag. (fast det behöver man ju inte erkänna för någon egentligen)
tack för länken, klart inspirerande.
apropå det, jag var i malmö i helgen och gick förbi form/design center vid lilla torg. de visar owe gustafsons bilder. det är inga serier, men ändå inspirerande.
Användarvisningsbild
fredav
Good
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 19:31
Kontakt:

Re: vill gärna ha kritik

Inlägg av fredav »

tack för alla kommentarer. de är guld värda.
i väntan på bättre texter gjorde jag den här. det är inte mycket men..
något liknande hände på tunnelbanan. man känner sig som en idiot, och uppfattas nog också som en.
blev inte så nöjd med färgerna, jäkligt svårt att hålla samma färgmättnad genom serierna. någon som har något tips där?

Bild
Senast redigerad av 1 fredav, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: vill gärna ha kritik

Inlägg av Wakuran »

Det brukar ju finnas ett pipettverktyg i vanliga ritprogram så det bara är att klicka på en tidigare färg man vill ha. Det funkar inte?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: vill gärna ha kritik

Inlägg av Isegrim »

gör en en egen färgpalett eller en bild som du plockar färger från...
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
fredav
Good
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 19:31
Kontakt:

Re: vill gärna ha kritik

Inlägg av fredav »

Wakuran skrev:Det brukar ju finnas ett pipettverktyg i vanliga ritprogram så det bara är att klicka på en tidigare färg man vill ha. Det funkar inte?


jo, förlåt, var otydlig. jag menar över hela färgskalan. det är svårt att få samma intensitet på alla färgerna genom serierna. alltså hur mättade/bleka de är.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: vill gärna ha kritik

Inlägg av rkaj »

fredav skrev:jo, förlåt, var otydlig. jag menar över hela färgskalan. det är svårt att få samma intensitet på alla färgerna genom serierna. alltså hur mättade/bleka de är.


Aha ... Ett trick som funkar i vissa lägen är att färglägga i ganska grälla färger, och sedan lägga ett lager "dimma" framför. I så fall kan man ju också experimentera med att tona dimman lite försiktigt. Annars kan man ju välja gärder i "HSV", och då se till att ha samma "saturation" och "value" och bara ändra "hue" mellan de olika färgerna. Då har du ju rent matematiskt samma intensitet, men jag är inte säker på att det ser rätt ut ...
Användarvisningsbild
fredav
Good
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 19:31
Kontakt:

Re: vill gärna ha kritik

Inlägg av fredav »

rkaj skrev:
fredav skrev:jo, förlåt, var otydlig. jag menar över hela färgskalan. det är svårt att få samma intensitet på alla färgerna genom serierna. alltså hur mättade/bleka de är.


Aha ... Ett trick som funkar i vissa lägen är att färglägga i ganska grälla färger, och sedan lägga ett lager "dimma" framför. I så fall kan man ju också experimentera med att tona dimman lite försiktigt. Annars kan man ju välja gärder i "HSV", och då se till att ha samma "saturation" och "value" och bara ändra "hue" mellan de olika färgerna. Då har du ju rent matematiskt samma intensitet, men jag är inte säker på att det ser rätt ut ...


japp, har dragit lite i hue/saturation på slutet, egentligen räcker väl det. du har nog rätt i att det inte kommer att se rätt ut även om det tekniskt är rätt.. det bästa är nog att ha några gamla bilder som referens och jämföra med dem. tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
fredav
Good
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 19:31
Kontakt:

Re: vill gärna ha kritik

Inlägg av fredav »

det här kanske börjar bli lite tjatigt men jag gjorde en till. det blev inte riktigt som det var tänkt från början. kanske är den inte så tydlig? vet inte riktigt om texten är rätt. någon som är bra på engelska? ..tveka inte att såga den [?]

Bild
Senast redigerad av 1 fredav, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: vill gärna ha kritik

Inlägg av Labrador Road 26 »

Ser inget som helst fel i engelskan, gillar skarpt sådana där underjordiska gångar med stegar och trappor, påminner om skurknästet i Johan, Lotta och Jocko-äventyret SS Manitoba svarar inte. Snygg övergång mellan rutorna också, där linjerna fortsätter i en annan miljö, coolt drag som jag inte direkt sett tidigare utom möjligtvis i The Spirit eller liknande. Den grejen i sig är värd fem stjärnor. Får aningen känsla av Don Quijote och Sancho Panza i av deras olika synsätt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: vill gärna ha kritik

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:Snygg övergång mellan rutorna också, där linjerna fortsätter i en annan miljö, coolt drag som jag inte direkt sett tidigare utom möjligtvis i The Spirit eller liknande.

Har du inte läst "Långben - Historiens mästare"? Där excellerade teamet i sånt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: vill gärna ha kritik

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:
Labrador Road 26 skrev:Snygg övergång mellan rutorna också, där linjerna fortsätter i en annan miljö, coolt drag som jag inte direkt sett tidigare utom möjligtvis i The Spirit eller liknande.

Har du inte läst "Långben - Historiens mästare"? Där excellerade teamet i sånt.

Har ett svagt minne att jag läst den om Columbus när jag var liten, men läser normalt inte Disney-serier alls. De passar inte mig helt enkelt. Såg heller ingen som helst koppling till Disney över lag i serierna i denna tråd, snarare en slags melankoli och vemodighet som man ibland kan se i serier i Heavy Metal-tidningen. Men får gratulera Långben-folket i alla fall. Själv håller jag mig till Rooter.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
fredav
Good
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 19:31
Kontakt:

Re: vill gärna ha kritik

Inlägg av fredav »

hej. tack igen för alla bra svar och kommentarer. förlåt att jag inte är så aktiv här.

funderar på något..

ni som gör era serier digitalt, använder ni photoshop eller illustrator, eller kanske båda?
sen har jag försökt hitta bra penslar till photoshop, vad använder ni?
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: vill gärna ha kritik

Inlägg av Rosen »

fredav skrev:ni som gör era serier digitalt, använder ni photoshop eller illustrator, eller kanske båda?

Photoshop. Jag tycker Illustrator passar bäst om man ska göra tekniska ritningar el dyl, inte så mycket för frihandstecknande. Åtminstone för mig

sen har jag försökt hitta bra penslar till photoshop, vad använder ni?

Förstår nog inte riktigt frågan... Det lilla penselverktyget uppe till vänster, typ?
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: vill gärna ha kritik

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Rosen skrev:
fredav skrev:ni som gör era serier digitalt, använder ni photoshop eller illustrator, eller kanske båda?

Photoshop. Jag tycker Illustrator passar bäst om man ska göra tekniska ritningar el dyl, inte så mycket för frihandstecknande. Åtminstone för mig

sen har jag försökt hitta bra penslar till photoshop, vad använder ni?

Förstår nog inte riktigt frågan... Det lilla penselverktyget uppe till vänster, typ?


Jag skulle tro att han är ute efter om det är någon som använder några specialinställningar vad det gäller flöde och tryckkänsla. De flesta har sina egna tweakade favoriter. Standardpenslarna funkar bra, men beroende lite på hur man själv trycker och vilket flöde man är bekväm med så gör man lite custom-penslar. I alla fall gör jag det.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: vill gärna ha kritik

Inlägg av Wakuran »

Så, har du tips om tweakande?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: vill gärna ha kritik

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Wakuran skrev:Så, har du tips om tweakande?


Nja, det är väldigt beroende på hur man hanterar pennan. Men det finns ju rätt många som lägger ut sina penslar på nätet. Ofta har de gjort någon specialare för att få en viss teknik eller för att linjerna ska ha en viss form.

Googla "photoshop brush" är väl en bra start. Jag använder i stort sett standardpensel, men med lite mindre tryckkänslighet.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: vill gärna ha kritik

Inlägg av rkaj »

fredav skrev:... jag gjorde en till. det blev inte riktigt som det var tänkt från början. kanske är den inte så tydlig? ...

http://www.cardboardbox.se/pictures/ROO ... within.JPG


Jag gillar den! Första rutan för mig tillbaks till MYST, främst stämningen i spelt, att man inte riktigt vet vad det går ut på eller var man är, men det är någon sorts storslagna men övergivna konstruktioner som man utforskar.

I liket med LR26 gillar jag också hur linjerna går över rutorna!

Ska jag säga något kritiskt så gäller det sista rutan ... I dina tidigare saker har jag tyckt att det var helt rätt att det inte har "lett någonstans", eller att det inte kommer någon poäng på slutet. Men här kommer de ju faktiskt ut i friheten, och då vill jag ha mer av poäng. Jag tycker mig ana någon poäng i stil med att äventyret var spännande och utmanande, och så lyckas det och "... var det inte mer?" Kanske kan man göra den tydligare med en replik i sista rutan? Kanske bara ett "ah, well" eller så?
Skriv svar