Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Han försöker ju i det jag ser på siten kopiera Löffs figurer, men bakgrunderna är nåt helt annat, och de stod ju ofta för mycket i Löff Felix tycker jag.

Jag har läst mycket litet av den här dansken och alla har låtit negativa som jag diskuterat saken med.

Jag personligen köper inte en bok med det där, men det hindrar ju inte tat andra gör det, det är just Lööf som jag fastnat för och hur han skrev och gjorde saken, fånigt och naivt enligt en hel del, men men.
9mm, i'm never further away than that.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Kanske är det så att de som låter negativa till Wejp-Olsens serier inte läst dem men sätter Lööf på en piedestal?
Det är ju givetvis två olika sätt att berätta och att teckna men de påminner om varandra i mångt och mycket.
Wejp-Olsen lånar friskt från film och litteratur likt Lööf och har bra plots med oväntade vändningar.
Riktigt spännande om man är i rätt ålder. Faktiskt kan jag läsa om dem som vuxen och läsa dem "på ett annat sätt", nu när man förstår alla referenser.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Werner Wejp-Olsen som tog över serien Felix efter Jan Lööf skickade mig precis
ett set med färglagda Felix-sidor.
Om någon är nyfiken på hur tecknaren/författaren själv kolorerat sin serie,
såhär mer än 30 år efter att den tecknades kan man kolla här:
http://sekvenskonst.blogspot.com/2010/0 ... color.html

Själv reagerade jag först på att Felix var rödhårig.
Men sedan såg jag att han faktiskt var det på omslaget till det andra
av Wejp-Olsens album. Fast vad säger ni? Blond eller rödhårig?
Själv så hoppas jag givetvis på att någon ska plocka upp serien och fortsätta
med Wejp-Olsens version när Kartago är klar med Lööfs.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Felix i färg

Inlägg av UlfK »

Det hade även varit kul med fler avsnitt av Wejp-Olsens Peter och King/Petter och Pärla på svenska. Den har ju tyvärr kommit i skymundan i Sverige, men jag har mer positiva minnen av det enda albumet som gavs ut än av Felix. Är inte det här en hel subgenre, förresten? Små barn som luffar runt och råkar ut för äventyr. Förutom Felix och Peter har vi ju Rune A:s Lille Rikard och hans katt.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Felix i färg

Inlägg av Peral »

Felix är väl lite av sveriges svar på Tintin och Spirou, jag tror det finns livskraft i konceptet
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Felix i färg

Inlägg av Zara Hero »

UlfK skrev:Det hade även varit kul med fler avsnitt av Wejp-Olsens Peter och King/Petter och Pärla på svenska. Den har ju tyvärr kommit i skymundan i Sverige, men jag har mer positiva minnen av det enda albumet som gavs ut än av Felix. Är inte det här en hel subgenre, förresten? Små barn som luffar runt och råkar ut för äventyr. Förutom Felix och Peter har vi ju Rune A:s Lille Rikard och hans katt.


Glöm inte Finn och Fiffi....
Johan, Lotta och Jocko.
Starke Staffan.
Yakari.
Barna Hedenhös.
Finns nog fler om man tänker efter.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Felix i färg

Inlägg av Agentum »

Nä den där danskens alster vill jag inte hai af, men om nån vill så är det väl ok.

Hur kom Finn och Fiffi in föresten?, där kan vi snacka om en serie med grava kvalitetsskillnader, dock är en del felet att de gavs ut i oordning vilket man lätt kan se då fordon och annat ändrar sig mellan 50-tal till 70-tal hur som helst i den svenska utgivningen.
Det är inte bra nog för att reprintas i vilket fall.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Jan lööf

Inlägg av burnout »

Kul.

Skrotnisses skapare får Selma-priset
Nöje 18 maj 17:27
Författaren och illustratören Jan Lööf får Selma Lagerlöfs litteraturpris 2010. Priset delas ut under en ceremoni i Sunne i augusti och det består av 100.000 kronor.

Juryns motivering: "Med sin magiska realism av ord och bild skapar Jan Lööf världar där alla åldrar och känslor får plats. Fantasins jättebin surrar i hans fall med en alldeles originell och egenartat trösterik ton."

Jan Lööf har bland annat skapat den älskade karaktären Skrotnisse och gjort en rad böcker om karaktären Pelle.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Jan lööf

Inlägg av Nima »

Har inte läst några av hans serier än, men gillar ''tre sagor'' grymt mycket! Får köpa hans serier nångång!
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Inlägg: 1562
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:06
Ort: Stockholm, Sverige
Kontakt:

Re: Jan lööf

Inlägg av Olof Gustafsson »

Köp hans samlingsbok, den är grym!
Mvh, Olof.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Jan lööf

Inlägg av Nima »

Ja, det var just dem böckerna jag tänkte på! Finns två volymer, inte sant?
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Jan lööf

Inlägg av Offissa Pupp »

Ååh, tyckte verkligen om Felix när jag var liten. En svensk Tintin som det stod på omslaget. (Kanske inte helt rättvisande?) Fast egentligen vet jag inte om jag verkligen älskade den eller om det var så att det var dem jag hade till hands i sommarstugan. (Tilsammans med Tintin i Amerika som är så sönderläst att det är det enda Tintinalbument jag inte kan läsa längre.) Hursomhelst har jag stått och fingrat på Lööfs samlade serier flera gånger i bokaffären (f´låt serieaffären) men det är något som tar emot. Vet inte om jag kan utmana mina minnen med en serie som jag någonstans innerst inne tror att jag inte kommer att tycka är så himla bra. Kanske är det då bättre med ljuva minnen än en bitter besvikelse?


Fastnä, jag kommer nog att köpa dem ändå. Är alldeles för nyfiken. [:)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Jan lööf

Inlägg av Agentum »

Skrotnisse är dock bäst som den TV-serie den presenterades som.

Dock, vad ska pengarna gå till, snubben är renaeremiten förutom att han skrivit en del i de Jan Lööf böcker som givits ut, vilket det mesta varit bra dessutom, så det är tråkigt att han drog sig undan så tidigt.

Jag upfattar honom som en vänstermänniska dock, vad än de skriver.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Inlägg: 362
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 08:22
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jan lööf

Inlägg av aakeforsmark »

Helt eremit är han ändå inte för jag har träffat honom på en fest. Han blev lite besvärad när jag kysste hans fötter men annars gav han ett mycket sympatiskt intryck. Jag har den första av de där samlingsvolymerna och rekommenderar dem varmt. Lite upprörd var jag förstås över att han tecknat Jimi Hendrix spelandes en högersträngad gitarr. Visserligen lär han ha kunnat spela både och tämligen obehindrat men Hendrix ska tecknas spelandes vänstersträngat.
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jan lööf

Inlägg av AndreasEriksson »

Lööf var ju på bokmässan i fjol och gjorde succé bland allt folk, han och Carl Johan De Geer hade ett fängslande samtal inför stor publik. Jag fick även den senaste samlingsvolymen signerad, och ett foto med oss båda - hans idé för övrigt. Han kanske är eremit till vardags, men han verkar inte folkskygg direkt och småpratade glatt med alla i den låååånga signeringskön. Helt klart höjdpunkten på förra årets mässa.

Sen är han väl fortfarande ganska aktiv, men främst med bilderböcker. Han berättade ingående om hur han lärt sig använda dator för att teckna numera och visade exempel från sina senaste böcker på mässan.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Berätta om Jan Lööf

Inlägg av Nima »

Jag har alltid tyckt om Lööfs berättelser som ''det röda äpplet'', ''morfar är sjörövare'' och ''skrot-nisse''. Men vill gärna läsa hans historier om pelle(?), och hans serier.
Hur är hans serier? Är dem bra? Anser ni att det är värt att köpa dom två volymerna som finns med honom?
Efter att ha läst lite här och där får man ju intrycket av att han är en vänstermänniska.. Lyser det igenom hans serier starkt?
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Berätta om Jan Lööf

Inlägg av Wakuran »

Tja, det är väl inte en helt oväsentlig detalj i hans konstnärskap. Å andra sidan kan man fråga sig hur mycket det spelar roll.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Berätta om Jan Lööf

Inlägg av Nima »

Nej, jag bara undrade [:)] Är grymt sugen på att läsa ''felix''..
Men annars då, hur är hans serier? värt att köpa samlingsvolymerna?
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Agentum »

Det beror på, för mig är det ju nostalgi med och då är de värt det plus att karln är rolig ännu med sina kommentarer i böckerna.

Men vet man inet vad Felix och Ville är knappt så kanske man inte ser det på samma sätt alls, personligen ser jg väl det som en klar höjdpunkt i svensk seriehistoria, visst det är lite hckig dialog och så där men jag gillar hans teckningar, saker ser ofta mysstiska och lite skrämmande ut, byggnader kan vara väldigt annorlunda än man är van vid så man måste glo hur han har ritatt ihop alla stegar och trappor mm.

Felix själv är ganska intetsägande och är liksom bara med på vägen i berättelserna, det är alltid andra som är de intressanta figurerna.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Zara Hero »

Agentum skrev:Det beror på, för mig är det ju nostalgi med och då är de värt det plus att karln är rolig ännu med sina kommentarer i böckerna.

Men vet man inet vad Felix och Ville är knappt så kanske man inte ser det på samma sätt alls, personligen ser jg väl det som en klar höjdpunkt i svensk seriehistoria, visst det är lite hckig dialog och så där men jag gillar hans teckningar, saker ser ofta mysstiska och lite skrämmande ut, byggnader kan vara väldigt annorlunda än man är van vid så man måste glo hur han har ritatt ihop alla stegar och trappor mm.

Felix själv är ganska intetsägande och är liksom bara med på vägen i berättelserna, det är alltid andra som är de intressanta figurerna.


Det är sant det du säger om Felix, att han är helt passiv. Eller i alla fall så gott som passiv. Egentligen är det ett genialt grepp. Som ger valfrihet åt serieskaparen. Man kan inom samma serie välja att ha helt olika typer av aktörer som ledare, pådrivare för berättelsen. Ibland en pirat, ibland en hjälte, ibland en uppfinnare osv.
Skriv svar