Den stora Blake & Mortimer tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Ingemar skrev:
Estelle skrev:
Jag vet! Jag vet!

Det är vita dräkter,
men bakom ett
randigt galler
sitter

en stark strålkastare

som kastar
randiga
rand-skuggor
på fångarnas vita dräkter.

Naturligtvis! [:D]

För övrigt tycker jag att det är farligt att ta Wikipedia som fakta.


Det har du förstås rätt i, men av någon anledning orkar jag inte engagera mig djupare i fängelsedräktens historia. Lättja är mitt enda stora fel.

På tal om lättja, det var mig en jobbig recension det här, men jag har skrivit en del på den idag och ska försöka ha den klar så snart som möjligt.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Väntar vi på en recension?
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Nu är recensionen äntligen klar (även om jag personligen tycker att den känns mer som en massa svammel än som en recension, den här gången). Frågan är om ni vill att jag ska posta den nu, eller vänta tills jag får möjlighet att scanna in bilder (datorn som scannern är kopplad till är just nu upptagen, tyvärr)?

PS: Som ursäkt för dröjsmålet har jag redan nu börjat arbeta på recensionen av "Gondwanas Helgedom", förhoppningsvis kommer det inte ta fullt så lång tid.[8)]

Visstja, första delen av "De Trettio Silverdinarernas Förbannelse" har ju varit ute sedan en vecka och jag har fortfarande inte skaffat den. Det måste jag såklart göra något åt.

Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Ber om ursäkt för dubbelpostningen, jag ville bara meddela att den nya recensionen nu ligger ute, för de som vill läsa den.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Det du sysslar med är ju viktig folkbildning. Då behöver du inte be om ursäkt...
Det är verkligen skam att det inte finns en svensk B&M-utgivning längre. Eller ännu hellre, kanske, en tidning med snyggt tryck: B&M-magasinet. Hm? (Hur länge skulle materialet räcka om man publicerade ett halvt album i varje nummer? Och vilka utfyllnadsserier skulle man ha? Tim och Tommy? Alix? Adele Blanc-Sec? Corto? Linda+Valentin?)

Om Rocky och Kpt Stofil kan ha egna tidningar varför inte B&M?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Över sundet, Öresundet...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Estelle skrev:
Det du sysslar med är ju viktig folkbildning. Då behöver du inte be om ursäkt...
Det är verkligen skam att det inte finns en svensk B&M-utgivning längre. Eller ännu hellre, kanske, en tidning med snyggt tryck: B&M-magasinet. Hm? (Hur länge skulle materialet räcka om man publicerade ett halvt album i varje nummer? Och vilka utfyllnadsserier skulle man ha? Tim och Tommy? Alix? Adele Blanc-Sec? Corto? Linda+Valentin?)

Om Rocky och Kpt Stofil kan ha egna tidningar varför inte B&M?


En tidning med klassiska fransk-belgiska serier vore förstås kul att se på den svenska seriemarknaden. Dessvärre tvivlar jag på att särskilt många (utom vi på forumet, dvs. män och kvinnor med god smak) skulle köpa den.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Man borde ta och scanna och fotoshoppa lite ur gamla album någon dag. Och skapa ett ex av "Blake & Mortimer-magasinet". Nr 2 2010. Bara för att se hur det skulle se ut. (Eller man skulle rent av kunna skicka sju ex till KB, så att det såg ut som en officell utgivning?)
Sådant här handlar ju mest om känslor. Inte särskilt mycket alls om kommersiell framgång.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Om det görs utan förlagets tillåtelse är det ju fortfarande en piratutgåva, men det skulle ju vara kul att se ändå.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Fast om man höll sig till endast ett ex skulle det väl inte vara en pirat. Man får ju exempelvis göra en staty av Tintin eller en oljemålning av Fab Joakim om man bara gör den i ett ex. Det är väl när man börjar trycka upplagor (göra serier, massproducera) av någonting som det blir problem. En exakt kopia av en Gucciväska är ok, men inte två?

Man skulle kunna betrakta B&M-mag som ett collage. Reglerna för hur ett konstnärligt collage får se ut är rätt frikostiga. Det är bara att börja klippa och klistra bland gamla tidningar hur man vill. Go ask the DADA-artist about the limits.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Idag damp första delen av "Le Malediction des Trente Derniers" ner i brevlådan, jag har inte hunnit läsa ut albumet ännu, men hittills är det mycket lovande.

Vilket påminner mig om att jag läsa om "Le Sanctuaire de Gondwana", så att jag har det albumet i färskt minne när jag skriver recensionen.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Låter som om du har en magisk brevlåda. I Göteborg kommer det bara en massa skit i brevlådan nuförtiden.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Zara Hero »

B&M är bra. Påminner inte gubbarna lite om gubbarna i H Rider Haggards romaner.... Kung Salomos skatt och She* och allt vad de heter...

*Heter på svenska:
HON; eller Dödsgrottorna vid Kôr.

(Undrans om den någonsin blivit tecknad serie?)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Zara Hero skrev:B&M är bra. Påminner inte gubbarna lite om gubbarna i H Rider Haggards romaner.... Kung Salomos skatt och She* och allt vad de heter...

*Heter på svenska:
HON; eller Dödsgrottorna vid Kôr.

(Undrans om den någonsin blivit tecknad serie?)

OT.

Hans mest kända karaktär har i alla fall figurerat i serier.
http://www.comicvine.com/allan-quatermain/29-22207/
Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Zara Hero »

Jo. Det där visste jag egentligen. Har t.o.m. sett filmen. Dock, tyvärr, ännu inte läst serien. Nu är vi i och för sig i fel tråd. Men borde inte The League kunna funka så bra i Sverige att den kunde översättas. Eller är det för mycket historia och litterära referenser för att det ska kunna gå hem hos svenskarna, detta sport- och naturälskande nordiska barbarfolk?
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Zara Hero »

Var det inte en spelfilm på gång med Blake och Mortimer för några år sedan? Vad hände?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Zara Hero skrev:Var det inte en spelfilm på gång med Blake och Mortimer för några år sedan? Vad hände?

Har inget minne att jag någonsin hört om en film. På Imdb får man inte fram något annat än tv-serien på namnet i alla fall.
http://www.imdb.com/title/tt0305003/

Antar att det kanske är denna du syftar på, fast frågan är om den någonsin blir av, jag tror nog den hamnat i malpåse för gott.
http://movies.nytimes.com/movie/426909/ ... er/details
http://www.aboutrufus.com/gong_li_in_mfrench.htm
http://www.imdb.com/name/nm0404485/

Nelvanas tv-serie är dock rätt bra så den får man väl njuta av så länge. Möjligtvis om Tintin-filmerna blir succé så får bolagen upp ögonen också för en B&M-film. Men då pratar vi minst fem år bort i tiden innan en sådan kommer.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Zara Hero »

"Det ryktades för en tid sedan att "Det gula tecknet" skulle vara på gång att bli spelfilm. James Caviezel var tillfrågad att spela Olrik"

Den här lilla kryptiska ordmassan kopierade jag från Seriewikin.

Du har säkert rätt.
[:)]
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Peral »

Labrador Road 26 skrev:
Zara Hero skrev:Var det inte en spelfilm på gång med Blake och Mortimer för några år sedan? Vad hände?

Har inget minne att jag någonsin hört om en film. På Imdb får man inte fram något annat än tv-serien på namnet i alla fall.
http://www.imdb.com/title/tt0305003/

Antar att det kanske är denna du syftar på, fast frågan är om den någonsin blir av, jag tror nog den hamnat i malpåse för gott.
http://movies.nytimes.com/movie/426909/ ... er/details
http://www.aboutrufus.com/gong_li_in_mfrench.htm
http://www.imdb.com/name/nm0404485/

Nelvanas tv-serie är dock rätt bra så den får man väl njuta av så länge. Möjligtvis om Tintin-filmerna blir succé så får bolagen upp ögonen också för en B&M-film. Men då pratar vi minst fem år bort i tiden innan en sådan kommer.


Jag tror det är ganska tveksamt om Hollywood skulle satsa pengar på B&M, trots allt så är Tintin mycket mer känd än B&M och Hollywood föredrar säkra kort. Jag tror i sådana fall att en Spirou film ligger mycket närmare till hands!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Peral skrev:Jag tror det är ganska tveksamt om Hollywood skulle satsa pengar på B&M, trots allt så är Tintin mycket mer känd än B&M och Hollywood föredrar säkra kort. Jag tror i sådana fall att en Spirou film ligger mycket närmare till hands!

Det finns ju europeiska filmbolag som skulle kunna haka på i Tintins kölvatten så att säga. Även mindre amerikanska bolag skulle kunna vara öppna för en sådan sak. Nu tänker jag inte på bolag som föredrar Spidey, Bats, Transformers och liknande utan independentbolag som vågar satsa på kvalité av mer okänt slag
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar