Lila DeLila

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Lila DeLila

Inlägg av Peral »

Jag gjorde den här Fantomen/Dragos sidan för några år sedan åt en kompis som just blivit far till tvillingar och också var en Fantomen fan. I bara farten skissade jag upp fem stycken till episoder på Fantomen/Dragos i rollen som kombinerad familjeman/brottsbekämpare. Men sedan blev det inte något mer av det hela utan det blev liggande i byrålådan

Bild
Senast redigerad av 1 Peral, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Mitt gamla projekt

Inlägg av Peral »

Det här är ett sorts trädgårdsprojekt, tecknat för några år sedan som jag plockar upp och ansar med ojämna mellanrum, det är en himla massa sidor totalt, men om intresset finns skall jag försöka lägga upp några med ojämna mellanrum.
Bild
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Mitt gamla projekt

Inlägg av Zara Hero »

Det ser tillräckligt proffsigt ut för att man ska undra lite om det inte finns grejer av dig tryckta i tillgängliga publikationer.
Eller?
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Mitt gamla projekt

Inlägg av mikaelbergkvist »

Fantomen serien var klockrent kul. Snyggt jobbat. :-)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Mitt gamla projekt

Inlägg av Peral »

Zara Hero skrev:Det ser tillräckligt proffsigt ut för att man ska undra lite om det inte finns grejer av dig tryckta i tillgängliga publikationer.
Eller?

Tack för kommentaren, angående din fråga, har jag fått en serie publicerad i en svensk serietidning och dessutom fått skäligen betalt, nej genom det nålsögat har jag inte pressat mig [;)] Jag har gjort en massa informationsmaterial och en del reklam. Jag har serietecknandet som en hobby och ger mig helst bara på projekt som roar mig! När det gäller Ldel så hade jag en gång i tiden iden att skicka det till ett förlag men andra saker kom imellan och det hela drog ut på tiden, dessutom kom jag under skapandets gång på den i mitt tycke roliga iden att ánvända kända personers namn som omnopoesi (t.ex när huvudskurken brakar med fullkraft genom en toalett vägg så blir det omnopoetiska ljudet KARELIN (Gammal rysk storbrottare en av världens bästa idrottsmän genom alla tider) Det var bara det att när serien väl var avslutad hade en del av politikerna hunnit avgått och Karelin t.ex hade avslutat sin karriär och jag hade inte lust att byta ut namnen. Dessutom tror jag inte marknaden är alltför stor för en svartvit serie och jag vill själv inte färglägga den!
Förresten såg jag inte i någon annan tråd att du skrivit en avhandling om serier är det något som finns tillgängligt eller...
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Mitt gamla projekt

Inlägg av Peral »

mikaelbergkvist skrev:Fantomen serien var klockrent kul. Snyggt jobbat. :-)

En tackar och bockar, det är alltid tacksamt att jobba med redan etablerade figurer som Fantomen eftersom man inte behöver spilla tid på att introducera dem! Men jag gjorde ett stort misstag när jag tecknade den, det finns en gammal komisk regel som säger att beter sig någon galet så förhöjs den komiska effekten ytterliggare om någon står brevid och ser på medan de utför den vansinniga handlingen (Fräga mig inte varför) därför borde jag haft Diana med i fler av rutorna!
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mitt gamla projekt

Inlägg av Allan Kämpe »

Den svart/vita serien känns väldigt stilsäkert tecknad och elegant tuschad ut! Jag vill gärna se mer!
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Mitt gamla projekt

Inlägg av Peral »

Tack-jag ska lägga upp mer, jag vill bara gå igenom varje sida först-lite ansning
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Mitt gamla projekt

Inlägg av Peral »

sidan 2 av Lila DeLila

Bild
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mitt gamla projekt

Inlägg av Allan Kämpe »

Snygga kontraster och fint tecknararbete med husfasaden! Hur många sidor har du tecknat/skissat?
Är det tänkt som en längre berättelse i albumformat?
Användarvisningsbild
Alex
Very Good
Inlägg: 72
Blev medlem: tis 16 sep 2008, 14:43
Ort: Calisota

Re: Mitt gamla projekt

Inlägg av Alex »

Snyggt jobbat! Jag gillar speciellt husfasaden.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mitt gamla projekt

Inlägg av rkaj »

Instämmer i berömet, den här Lila DeLila vill jag läsa mer av!
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Mitt gamla projekt

Inlägg av Peral »

Tack för era snälla kommentarer, husfasaden har jag för mig (om jag minns rätt hämtad från något reportage i Expressen) nere ifrån Balkan någonstans.
Jag hade glömt hur oerhört frusterande det är att gå igenom gamla seriesidor, allt jag ser är bara fel ("Herregud vad gör den pricken där") då jag kommer ner på detaljnivå i 300% förstoring, så jag måste förhindra mig själv från att rusa skrikande från datorn. För närvarande orkar jag gå igenom en sida i veckan och då skjuter jag på det fram till tisdag, onsdag! Angående Allan Kämpe fråga så får jag hänvisa till mitt tidigare kommentar från den 22:a maj!
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Mitt gamla projekt

Inlägg av Peral »

Här är sidan 3, Jag vet varför jag döpte Lila DeLila till hennes namn, tänk Samson, CK är inspirerad av Stålmannen, Men var namnet Lisa Bane kom ifrån, har helt fallit mig ur minnet!

Bild
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Mitt gamla projekt

Inlägg av Labrador Road 26 »

Undrar om det inte blev en liten miss i ruta tre i senaste sidan, man ser ju inte naglar om man har handskar på sig. Intressant serie i alla fall.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Mitt gamla projekt

Inlägg av Peral »

Ahh men det är ingen miss, I min research när det gäller att öppna kassaskåp så kan man inte göra det med handskar utan det måste göras med bar hand för bästa möjliga känsla,(Det händer att man till och med sandpapprar fingertopparna) så nej den gången missade jag inte! Jag är annars nomalt inte så förtjust i att rita ut naglar, tycker det ofta är att övararbeta serien, så i detta fall gjorde jag det medvetet för att markera att nu var handsken av!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Mitt gamla projekt

Inlägg av Labrador Road 26 »

Peral skrev:Ahh men det är ingen miss, I min research när det gäller att öppna kassaskåp så kan man inte göra det med handskar utan det måste göras med bar hand för bästa möjliga känsla,(Det händer att man till och med sandpapprar fingertopparna) så nej den gången missade jag inte! Jag är annars nomalt inte så förtjust i att rita ut naglar, tycker det ofta är att övararbeta serien, så i detta fall gjorde jag det medvetet för att markera att nu var handsken av!

Aha, underbart trevligt med sådan research. Verkligen uppskattat när folk har kollat upp det de skapar, vilket tyvärr inte händer så ofta. Är själva serien färdig förresten, eller hur många sidor består den än så länge av? Så man vet hur länge man kan se fram emot detta. *Nyfiken*
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Mitt gamla projekt

Inlägg av Peral »

Runt 60 sidor, det finns en del jag funderar på att ta bort eftersom den förutsätter en uppföljare.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mitt gamla projekt

Inlägg av Allan Kämpe »

Det är lite intressant att jämföra de tre sidor av "Lila De Lila" du presenterat. Den senaste sidan är i mitt tycke den som är lättast att läsa rent bildmässigt på grund av den symmetriska bilduppbyggnaden. Den första sidan, med den sora inledningsbilden i nederkant, har en grafisk skönhet men är något svårare att läsa av. Den andra sidan med den snygga husfasaden är i mitt tycke svårast på grund av vissa rutor med flera små svart och vita fält som splittrar upp synintrycket/läsbarheten.

Det här var ju en av Herges käpphästar; att offra den estetiska bilden/layouten för bästa möjliga läsbarhet...

Detta är svåra grejor med tuschning av en svart/vit serie, men jag tycker som helhet att du lyckas bra!
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Mitt gamla projekt

Inlägg av mikaelbergkvist »

Jag avskyr den här typen av menlösa kommentarer, men jag instämmer med föregående talare.
Jag uppskattar särskilt att du lägger ner tid och energi på uttrycksfulla ansikten, det är det inte många som gör, om de samtidigt skapar komplexa miljöer. Oftast gör de bara det ena eller det andra.
Skriv svar