Veckans godbitar hos Staffars Serier

Här hamnar trådar som är inaktiva, men som är för värdefulla för att kastas i Papperskorgen.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Veckans godbitar hos Staffars Serier

Inlägg av smorkin »

Captain Easy-boken har jag sett fram mot hur länge som helst; det enda som är synd är att omslaget är så #"#%& fult!

Trots väntan på Easy måste jag erkänna att jag redan hunnit läsa I'll Give It My All...Tomorrow (nja...), Juliet Jones (inte illa), och Mary Perkins (fantastisk!), innan jag nu ska ge mig i kast med den gode kaptenen [:)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Staffars
Very Good
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 14 aug 2008, 21:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Veckans godbitar hos Staffars Serier

Inlägg av Staffars »

Bild Det är två tunga titlar som toppar den här veckans leveranser varav jag börjar med min favorit: Scott Pilgrim som avslutas i och med den här sjätte delen. Eftersom vi fick in serierna i går så har jag redan hunnit läsa det här albumet och den är lika lysande som de övriga. Serieskapare som likt Bryan O'Malley lyckas avsluta sina serier med flaggan i topp är värda alla hyllningar de kan få. Kan likt Håkan inte vänta på att få se filmen i höst. Tror den kan bli hur kul som helst.

Bild Det andra tunga albumet som jag vet att många har väntat på är Walking Dead Bk 12. Robert Kirkmans fantastiskt framgångsrika Zombie-serie som nu skall bli en TV-serie. Och av förhandsbilderna att döma så håller de sig väldigt nära serien så den har alla förutsättningar till att bli en framgång den med.

Utöver dessa megareleaser så kan vi notera följande från veckans leverans:

Bild DC börjar komma i kapp med utgivningen av de lite billigare albumen i Blackest Night cross-overn. Green Lantern Rage of the Red Lanterns är numren just innan det hela bryter ut. Jag hävdar att just Blackest Night har varit något av det roligaste som kommit i superhjälteväg på länge. Någon gjorde äntligen en stor slam-bang-alla-titlar-kross-över och gjorde den skoj och betydelsefull.

Bild Det senaste Groo-albumet har kommit in, Hogs of Horder har den vanliga mixen av sjuk humor och samhällssatir som vi kommit att älska från Aragonés & Evanier. Ni har väl för övrigt inte missat att vi har en stor kategori med bara Groo-tidningar.

Slutligen så har vi äntligen fått in nya ex av Fucking Sofo
Staffars
Very Good
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 14 aug 2008, 21:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Veckans godbitar hos Staffars Serier

Inlägg av Staffars »

Bild

En gammal trotjänare inleder veckans genomgång av veckans godbitar. Usagi Yojimbo har nu nått upp till album 24 medReturn of the Black Soul. Håkan noterade att den nog aldrig varit mer populär. Det tog inte mer än 30 sekunder förrän han packat upp den ur lådan tills dess att den är såld. Vad gäller innehållet i albumet så står Jei i centrum vilket bådar ond bråd död. Läs gärna Simons recension av albumet ifråga.

Bild
En av mina favoriter bland amerikanska indie-skapare heter Ross Campbell. Han har bl.a gjort den trevliga goth-serien Wet Moon och en av de riktigt bra albumen i DCs tjejsatsning Minx. Nu har kommit ut medShadoweyes Bk 1på Slave Labor. Har ingen riktig koll på vad det är ännu men jag ser väldigt mycket fram emot att läsa den.

Bild
På tal om serier med ögon i titeln, Four Eyes är en trevligt album om en pojke i vad som förefaller vara 30-talets New York som blir Draktränare. Jag läste första numret när det kom och jag blev rätt förtjust i stämningen som den hade. Skall bli kul att läsa hela sviten nu.

Bild
Slutligen så har vi fått in två stycken Whatever happened to... från DC. Den första är en riktig serieklassiker. Alan Moores känslosamma farväl till Silver Age-stålmannen, Whatever happened to the Man of Tomorrow. Har du någon nostalgirelation till den eran av Stålmannen-tidningar så är detta är måste. Moore lyckas verkligen knyta ihop de flesta trådarna kring Stålmannen på ett väldigt bra slut. Den andra är Neil Gaimans Whatever happened to the Caped Crusadersom nog borde hade behövt heta något annat då den inte alls knyter an till Moores serie utan är en lång begravningssekvens över Batman/Bruce Wayne vilket för mina tankar mer till Where were you the Night Batman was Killed.

Som alltid finns hela listan inlagd i shoppen.
Staffars
Very Good
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 14 aug 2008, 21:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Veckans godbitar hos Staffars Serier

Inlägg av Staffars »

Bild
Vi börjar med Death Note-skaparna (och Hikaru No Go-tecknaren) manga om ett par tonåringar som beslutar sig för att försöka bli mangatecknare, Bakuman. Vad jag fann intressant med den här mangan är att skaparna citerar sig själva och förklarar hur svårt det är att lyckas som mangatecknare just nu. De förklarar även hur kreativiteten stryps hos skaparna genom att redaktörerna är slavar under läsaromröstningar. Jag fann det oerhört intressant att läsa det och jag ser fram emot kommande delar där jag hoppas att de fortsätter att "avslöja" mangaindustrin inifrån. Rekommenderas till alla som vill veta mer om hur manga skapas och kan tänka sig och läsa en historia om kärlek på avstånd.

Bild
En väldigt trevlig bekantskap var den surrealistiska seriealbumet Eden. Nominellt utspelar sig den i en fantasyvärld med någon typ av kung men allt kan hända. Den har, för att göra en jämförelse med en liknande serie, en något mer enhetlig värld än Perry Bible Fellowship. Den är inte fullt lika absurd som Anywhere but here men om man uppskattar någon av de två serierna eller bara fyra rutor som lite abstrakt skapar en helhet så är detta något man skall köpa.

Bild
Fables fortsätter att tuffa på och har nu utökats med en ytterligare en spinn-off. Cinderella är spionen i Fables-universumet som här får ett soloäventyr. Jag har visserligen bara läst inledningen men den var oerhört underhållande och jag ser fram emot att få läsa hela historien i ett svep nu. Genom att den är fristående är det inte helt omöjligt att den kan vara en bra introduktion till Fables men jag reserverar mig med att det var ett tag sedan jag läste inledningen.

Bild
Phil Foglio har uppdaterat första albumet av Girl Genius till en färgutgåva vilket jag tycker är värt att uppmärksamma, speciellt som vi missade att tala om att nionde delen kommit ut nu.

Bild
Jag uppmärksammar Lio There's Corpses Everywhere enbart därför att jag tycker Calvin & Hobbes parafrasen på omslaget är rolig. Förhoppningsvis är resten av serien lika rolig. Dessutom är det lite fascinerande att Calvin & Hobbes fortfarande är såpass aktuella att man gör parodier på tidigare omslag.


Allt finns som vanligt i upplagt i shoppen och på vår nyinkommet-sida.</div>
Staffars
Very Good
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 14 aug 2008, 21:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Veckans godbitar hos Staffars Serier

Inlägg av Staffars »

Bild

Den här veckan så toppar jag nog med Unwritten Bk 02 Inside Man som nog är en av den trevligaste av de nya Vertigo-bekantingarna. Konceptet är briljant, tänk dig en Harry Potter där författaren baserat utseende och manér på sin son så det finns en riktig person som "Harry Potter". Låt sedan författaren försvinna och samtidigt som det avslöjas att den magi som beskrivs är på riktigt, att fienderna är densamma men att huvudpersonen inte riktigt tror på det hela. Koppla det sedan till kopplingar till olika litterära företeelser (eller för all del bluffar) så får du Unwritten. Allt utomordentligt väl berättat av Mike Carey och Peter Gross.

Bild

Bone Tall Tales är en lätt omarbetning av Bone Stupid, Stupid Rat Tails. Färglagd som alla nya Bone-albumär nuförtiden. Tycker bättre om tidiga Bone med fantastiska äventyr framför de senare mer fantasy-aktiga delarna så är det här något som du skall införskaffa till ditt bibliotek.

Bild

Garth Ennis Battlefields Bk 05 The Firefly & His Majesty är en fortsättning på den tidigare volym Tankies som är den volym som jag tyckte varit den bästa av dom.

Bild

Brain Camp var en trevlig liten överaskning. Ungdomar på kollo har vi sett en del av på sistone men istället för att vara en lite mesig och intet sägande ungdomsskildring får vi oss serverat en SF-historia som var riktigt underhållande. Inget revolutionerande kanske men bra driv i berättelsen och humoristisk där den behöver vara det. Rekommenderas.

Bild

Slutligen så fick vi 10:nde boken av Urasawas 20th Century Boys. Bland det absolut bästa som publiceras i mangaväg just nu.
Staffars
Very Good
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 14 aug 2008, 21:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Delta i Read Comics in Public och få en rabatt hos Staffars

Inlägg av Staffars »

Vi på Staffars tycker att Read Comics in Public den 28:e augusti är en utmärkt idé och vill gärna hjälpa till att få folk att delta i det. Därför har vi beslutat att erbjuda alla svenskar som får sina foton publicerade på evenemangets officiella Flickr-stream en rabattkupong. Dessutom uppmanar vi folk att träffas i Mariatorget i Stockholm för att läsa serier i offentligheten.

Läs mer om Read Comics in Public på deras hemsida och om vårt deltagande på vår blogg.

Vore kul om forumdeltagarna på Serieforum.se kunde få till en stor push över landet från Ystad till Treriksröset.
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Delta i Read Comics in Public och få en rabatt hos Staffars

Inlägg av pogono »

Jag är på. Frågan är bara om man ska vara kreddig eller sitta med en bunt Tumac.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Delta i Read Comics in Public och få en rabatt hos Staffars

Inlägg av rkaj »

Jag kommer att vara med, och jag kommer att läsa något jag gillar. Om det kommer att vara något kreddigt eller inte vet jag inte, men det blir nog inte Tumac ... [8D] Jag kommer nog att ha med mig flera titlar, som Sandman, Strangers in Paradise, ElfQuest, och en del svenskt, kanske Mara från Ulthar och några Agnosis.

Det går ju ut på att sprida serieläsandet, så jag tänker bara bli sedd läsandes sånt som jag kan rekommendera. Kanske ska man hålla sig till saker som går att få tag på till rimligt pris också ...
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Delta i Read Comics in Public och få en rabatt hos Staffars

Inlägg av Magnus »

Ja, det låter som en kul idé.
Kanske vi skall läsa på en gemensam plats i Göteborg också?
Vad sägs om att läsa vid Kopparmärra?
Jag siktar på att ta mig dit vid kl.12.
Kanske svårt att göra det på avtalad tid men vi kan ju alltid ta separata kort.
Vad säger ni? Anders1, lennon m fl.

Kommer att läsa något från ett av förlagen från stan.
Troligtvis någonting från Albumförlaget.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Delta i Read Comics in Public och få en rabatt hos Staffars

Inlägg av lennon »

Hmm, tveksamt om jag hinner med. MEN, med samma villkor som Staffars, den som läser något av Albumförlaget får rabatt på nästa inköp direkt av förlaget. Är 25:- ok, eller är fraktfritt bättre ?
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Delta i Read Comics in Public och få en rabatt hos Staffars

Inlägg av spindelmannenelektra »

Bra då skall jag sitta och läsa något i Göteborg. Kul idé. [:)]
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Staffars
Very Good
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 14 aug 2008, 21:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Delta i Read Comics in Public och få en rabatt hos Staffars

Inlägg av Staffars »

Göteborgare och folk i andra städer. Skriv gärna till den officiella sajten och meddela var ni skall träffas. Då kanske ni får en lika kul text som vi fick:

http://readcomicsinpublic.com/meetup-3-stockholm-sweden/
Staffars
Very Good
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 14 aug 2008, 21:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Veckans godbitar hos Staffars Serier

Inlägg av Staffars »

Bild
Veckans största godbit är ett svenskt album. Ankomsten som veckans godbit framför allt. Detta är svensk utgåva av Shaun Tans the Arrival. Detta album har charmat väldigt många kultursidor de senaste åren och gillar du ordlösa, väldigt stilrena serier så är detta något för dig. Dessutom kan det påpekas att gillar du omslaget så kommer du att gilla teckningarna inuti som är närmast identiska med omslaget vilket alltid är trevligt.

Bild
Jag är rätt svag för Jeff Parkers Marvel-serier (vill även se mer av Interman men det är en helt annan histora) och även serier där jag slipper allt för mycket kontinuitetstjafs (hallå X-Men mm) så Agents of Atlas Turf Wars SC är ett album som jag ser fram emot att få läsa. De tidigare albumen i sviten har varit mycket underhållande.

Bild
Brian Bendis och Alex Malevs Daredevilsvit samlas i tre mycket tjocka album. Gillar du gamla våghalsen och har inte läst den på länge är det värt att plocka upp Daredevil Ultimate Daredevil Bk 1. Finns ekon av Ann Nocentis och Frank Millers sviter i deras.

Bild

Bild
Slutligen vill jag uppmärksamma er på att albumförlaget kommit med två nya album. Dels har Metabaronerna Bk 02 Honorota, Ättemodern som utspelar sig i Inkalens värld kommit in. Dels så har tredje och avslutande historien av Sir Arthur Benton kommit in. Sir Arthur Benton Bk 03 Slutstriden har nog det mest stilrena av alla omslagen den här veckan.
Staffars
Very Good
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 14 aug 2008, 21:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Ola Skogäng signerar hos Staffars Serier den 28/8

Inlägg av Staffars »

Bild

Det är med stor glädje som jag annonserar att Ola Skogäng kommer att signera hos oss den 28/8 kl 13. Därmed utnämner jag De förlorade sidornas bok som den officiella boken att läsa på Mariatorget under Read Comics in Public Dayden 28:e augusti. Läs mer om det evenemanget och möjligheten att få rabattkuponger i butiksbloggen.
Staffars
Very Good
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 14 aug 2008, 21:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Delta i Read Comics in Public och få en rabatt hos Staffars

Inlägg av Staffars »

Slänger ett meddelande här också om att vi kommer att ha Ola Skogäng signerandes hos oss den 28/8 vilket gör att jag vill utnämna Theos ockulta kuriositeter som officiell serie för Mariatorgets läsning. Vore jättekul om vi kunde skapa något Flashmobsliknande på Mariatorget.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ola Skogäng signerar hos Staffars Serier den 28/8

Inlägg av Wakuran »

Har Ola något nytt på G, eller? Om inte ett helt nytt album, kanske en samling av de korta serierna från Nemi eller liknande?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Staffars
Very Good
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 14 aug 2008, 21:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ola Skogäng signerar hos Staffars Serier den 28/8

Inlägg av Staffars »

Det får du reda på om du kommer till signeringen. ^_^
Staffars
Very Good
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 14 aug 2008, 21:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ola Skogäng signerar hos Staffars Serier den 28/8

Inlägg av Staffars »

Bild

Officiell affisch som finns i högupplöst form för de av er som vill göra gerillaaffischering.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Delta i Read Comics in Public och få en rabatt hos Staffars

Inlägg av Erik S »

Hur många forumiter tänker vara med nu då?
Själv tänker jag nog försöka sprida det lovvärda initiativet till Uppsala, om jag orkar stiga upp i någorlunda kristlig tid, trots ansträngande första skolvecka.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Delta i Read Comics in Public och få en rabatt hos Staffars

Inlägg av rkaj »

Erik S skrev:Hur många forumiter tänker vara med nu då?


Jag tänker defenitivt delta, men jag kommer nog inte att ta mig till någon "samlingsplats". Kanske kommer jag att sitta och läsa serier på Årstafältets skördefest här söder om söder.
Låst