Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av Zara Hero »

Allan Kämpe skrev:Ja, jaq håller med om att Semitjov verkligen kunde teckna trovärdiga och anatomiskt vackra män och kvinnor samt var en hejare på att uppfinna nya teman för Allans äventyr. Han var verkligen en underhållande berättare i ord och bild. Hade han gjort serien idag skulle karaktärerna säkert haft mer djup och personlighet men på den tiden var det de fartfyllda äventyren som räknades!

Alex Raymond var den stora förebilden och jag gillar verkligen den där stilen med många parallella tuschstreck i skuggningarna bl.a.

Förlåt min okunnighet men jag tror inte jag läst Blake & Mortimers äventyr U-strålen, jag har åtminstone inget klart minne av det. Vilket Allan Kämpe-äventyr tänker du på i relation till U-strålen?


Äventyret när Allan Kämpe möter en massa dinosar förstås. (Lite kul med Jacobs att han återanvänder U-stråle-dinosarna i Den djävulska fällan.)

(och med "prototypen" menade jag prototypen till Blake och Mortimer. Gubbarna i U-strålen är ganska lika B och M.)
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av Allan Kämpe »

OK, avsnittet där Allan Kämpe och hans fästmö Eva Larsen hamnar i "En försvunnen värld" bland dinosaurier och apmänniskor publicerades i Rekordmagasinet år 1946. Avsnittet hängde ihop med det föregående "Panik! Panik!" som handlade om hur en jättelik Asteroid hotade att ödelägga Jorden och mänskligheten.
Äventyret med dinosaurierna gick senare också som dagstripp under namnet "Professor Smiths land" men då med en annan nytecknad inledning än det tidigare Asteroidäventyret.
Äventyret "Panik!Panik!" gick också senare som dagstripp, i lätt modifierad form, under den nya titeln "Asteroid 701".
Semitjov återanvände de flesta av de tio veckoserieäventyren från 1943-47 när han tecknade dagstrippserien utom det allra första äventyret från 1943.

Vad jag vet gifte de sig aldrig Allan och Eva i Semitjovs serie! Kanske på tiden att de slår till efter 14 år som fästfolk då den nya serien tar vid år 1957! Eller vad tycker ni forumiter? Är det inte på tiden att Allan friar?!
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av Offissa Pupp »

Har U-strålen publicerats på svenska?? (Har bara sett den på franska.) För er som läst den - är den lika bra som Blake & Mortimer?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av Wakuran »

Jag tror Zara Hero försökte sig på en direktöversättning av titeln?

Jag är litet osäker på giftermål, faktiskt. Jag ser det inte som något direkt självändamål, och funderar på hur det kan påverka karaktärernas relation.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag håller med och vill nog helst se Allan som en äventyrare utan alltför stadgade hemförhållanden. Men jag kunde inte motstå att ta upp frågan.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av Zara Hero »

Allan Kämpe skrev:Jag håller med och vill nog helst se Allan som en äventyrare utan alltför stadgade hemförhållanden. Men jag kunde inte motstå att ta upp frågan.


Kunde bli intressant om Allan eller Eva gifte sig med NÅGON ANNAN.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av Allan Kämpe »

Jo, jag har funderat åtminstone på möjligheten att trassla till förhållandet mellan Allan och Eva när någon av dem blir förälskad i någon annan...allt för att göra intrigen lite mer intressant inom själva äventyret...
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av mikaelbergkvist »

Man kan trassla till förhållandet, visst, men jag tycker det vore intressantare att fördjupa det först.
Om man uppfattar förhållandet som ytligt till att börja med så blir det inte roligare pga trassel.
Men om det djupnar, blir sexigare, hetare och aktivare, så funkar nämnda trassel bättre sedan. (Se Buffy och vampyrerna)
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av Allan Kämpe »

OK, tar till mig detta om fördjupat förhållande osv och ska fundera vidare på intrigen...
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av Zara Hero »

Även hos Semitjov blev väl -- åtminstone -- Allan "frestad" av andra erbjudanden vid några tillfällen, eller minns jag fel?

(Eller också kunde det bli något "tekniskt" problem. Att Allan är steril eller något sådant. Som leder till att denna Eva söker sig en annan "Adam"... fast sedan smiter denna man från ansvaret. Och snälle Allan erbjuder sig att bli barnets far. Osv.*)

* Haha, vilken SF-intrig va!
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av Peral »

mikaelbergkvist skrev:Man kan trassla till förhållandet, visst, men jag tycker det vore intressantare att fördjupa det först.
Om man uppfattar förhållandet som ytligt till att börja med så blir det inte roligare pga trassel.
Men om det djupnar, blir sexigare, hetare och aktivare, så funkar nämnda trassel bättre sedan. (Se Buffy och vampyrerna)

Är inte detta den mest uttjatade manusvarianten någonsin inom just romantisk komedi? En förkrossande majoritet av alla Amerikanska kärleksfilmer är uppbyggd enligt följande formel: 1.Fel pojke möter fel flicka 2.Ljuv musik uppstår 3.den gamla motsättningen visar åter sitt fula tryne och de bryter upp, 4. De inser hur fel det var att bryta upp pg. av detta och förenas i slutet!
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av Zara Hero »

Peral skrev:
mikaelbergkvist skrev:Man kan trassla till förhållandet, visst, men jag tycker det vore intressantare att fördjupa det först.
Om man uppfattar förhållandet som ytligt till att börja med så blir det inte roligare pga trassel.
Men om det djupnar, blir sexigare, hetare och aktivare, så funkar nämnda trassel bättre sedan. (Se Buffy och vampyrerna)

Är inte detta den mest uttjatade manusvarianten någonsin inom just romantisk komedi? En förkrossande majoritet av alla Amerikanska kärleksfilmer är uppbyggd enligt följande formel: 1.Fel pojke möter fel flicka 2.Ljuv musik uppstår 3.den gamla motsättningen visar åter sitt fula tryne och de bryter upp, 4. De inser hur fel det var att bryta upp pg. av detta och förenas i slutet!


Men har det använts så mycket inom SF? Det skulle ju kunna vara lite skönt att utvidga skaran av huvudpersoner lite. I Thorgal genererar det ju ganska intressanta intrigknutar att Thorgal har barn både med sin fru och med Kriss från Valnor.
Man kunde också tänka sig en parallellhandling på 2000-talet som handlade om Allans och Evas barnbarn... Swallobarda Swordfighter, the hottest & most hardhitting Woman-Warrior of The Univerze.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av Peral »

Swallobarda Swordfighter där är ett namn som förtjänar en karaktär! [:D]
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av mikaelbergkvist »

Peral skrev: 1.Fel pojke möter fel flicka 2.Ljuv musik uppstår 3.den gamla motsättningen visar åter sitt fula tryne och de bryter upp, 4. De inser hur fel det var att bryta upp pg. av detta och förenas i slutet!


Jag tänkte snarare 1.rätt pojke möter rätt flicka. 2.Ljuv musik uppstår. 3.relationen fördjupas, kanske får de ett barn, kanske barnet dör. 3.tragedin driver dem isär. 4.en tids läkande medan livet kompliceras. 5.och de möts igen och sagan återupptas dem emellan.

Eller andra kombinationer, mindre tragiska.
Det som engagerar mej som läsare är nån som bryr sej, för en hjälte i ett vacuum är väl inget kul, och livet som utvecklas och påverkar hans/hennes relationer på olika sätt, medan karaktärerna växer som människor.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av Zara Hero »

Just det. Den här tråden har jag ju tänkt posta något i länge.
Murevärn. Du tänkte ju skicka A.K. till framtiden i det första äventyret... Men vore det inte roligare att skicka hjältarna bakåt (om de ändå har tillgång till time trevelling-utrustning)? Låt AK&Co fastna i vikingatiden i en albumsvit på c:a sex album. Det skulle kunna bli lite som Thorgal! Det skulle kunna bli hur perfekt som helst. Och det kunde vara lite swordswingerz med och så. Krigarprinsessor.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av Allan Kämpe »

Zara Hero skrev:Just det. Den här tråden har jag ju tänkt posta något i länge.
Murevärn. Du tänkte ju skicka A.K. till framtiden i det första äventyret... Men vore det inte roligare att skicka hjältarna bakåt (om de ändå har tillgång till time trevelling-utrustning)? Låt AK&Co fastna i vikingatiden i en albumsvit på c:a sex album. Det skulle kunna bli lite som Thorgal! Det skulle kunna bli hur perfekt som helst. Och det kunde vara lite swordswingerz med och så. Krigarprinsessor.


Ditt förslag är intressant och det är mycket troligt att Allan Kämpe & Co kommer att färdas bakåt i tiden vid något äventyr framöver. I nuläget är det dock resan till framtiden som gäller och det behöver ju inte vara mindre intressant. Dessutom är det ju inget som säger att det kommer att vara så värst civiliserat i denna framtid. Tvärtom kan det ju faktiskt vara barbariskt så det står härliga till! De som läser serien får se...
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av Peral »

Huvudsaken är att du lyckas pressa in en svärdsvingande tjej i handlingen!
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av Allan Kämpe »

Peral skrev:Huvudsaken är att du lyckas pressa in en svärdsvingande tjej i handlingen!


Det är mycket tänkbart att en furiös hjältinna av vildsint karaktär får en viktig biroll i det kommande äventyret...men jag vill som sagt inte avslöja för mycket i förväg.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av Zara Hero »

Ett helt kvinnokollektiv kanske. Och mellan varven färgar de garn och fäster pärlor på festdräkter och lite så. Och garvar hudar.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av Peral »

...och sedan går de loss med bredsvärdet! [;)]
Skriv svar