Ert sämsta köp

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Dåligt köp?? Ja, Jag köpte en stor samling Asterix, LL, och Tintin på Blocket förra året. Betalade en hygglig slant för 1:a upplagor i BRA skick!! Jag frågade om detta flera ggr. Nejdå...inga defeketer... Naiv som jag är, köpte hela klabbet osett! Rusar till bussgods och hämtar ut..... Ja, en massa album. Utan omslag, fullklottrade omslag, saknade sidor, söndriga. 1:a upplagor, men. De åkte direkt i återvinningen. Så dåliga var de. Gissa om jag blev besviken. Inte ens i lässkick.. Numera vill jag se bilder innan jag köper, så visst, nåt gott lärde jag mig. Med pengar inblandade finns det många bedragare..
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Martin
Very Fine
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 17:56
Ort: Sverige

Inlägg av Martin »

MItt sämsta köpa är nog Kap nr 1 2:a upplaga FR+ för 90 kr eller var det var

Var så sugen på en nr 1:a så jag betalde det men pappa sa att den var finare för det var han som köpte den så jag blev lite besviken
Kalle anka samlare
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

OBS! Postat av Child of Destiny, flyttat av LR 26.

Var på marknad igår, köpte ett nummer av svenska Witchblade från år 2001. Gav 80kr. Kollade priset på den sedan när jag kom hem, 40kr kostade den ny! =S Där gjorde jag bort mig ganska så stort =( Kollade på Tradera sedan, finns där för typ 30kr.
Köpte även en Spider-Man från 1998 som såg väldigt fin ut, men när jag tog ur den ur plastfickan när jag kom hem var den väldigt sliten, inte värd 20kr, som jag gav för den.
Har ni gjort liknande misstag? eller något annat?

Child of Destiny: Har flera gånger uppmanat dig att använda de befintliga trådarna istället för att skapa nya hela tiden. Raderar den nya tråden du skapat och flyttar ditt inlägg hit, då den här tråden handlar om precis det du skriver. Använd forumets sökfunktion förslagsvis när du behöver hitta en tråd om något specifikt ämne. För min del balanserar du väldigt nära gränsen för en varning. Finns inget som helst skäl att skapa nya trådar om det redan finns sådana som handlar om det man vill diskutera. Du bör nog ta och studera forumet nogrannare så du lär dig hitta vad du söker. Hittar jag någon ytterligare nyskapad onödig tråd kommer jag att förorda att du får en varning. Med andra ord, skärpning! Hälsning LR 26 - Moderator
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

OBS! Postat av Martin, flyttat av LR 26

När jag var ny på att samla trodde jag att jag hade köpt Kap nr 2 och 3 och jag visste inte att det fanns olika upplagor så jag köpte dem för 75 kr st sen när jag kom hem sa pappa att det fanns olika upplagor och just dem var tryckta 1991 inte mycket värde

Flyttade den här posten också Martin, då det redan finns en tråd som handlar om detta.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
trät
Good
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 02 okt 2005, 22:51
Ort: Sverige

Inlägg av trät »

[url]http://www.serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=477&SearchTerms=sämsta,köp[/url]
[V]
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Ert sämsta köp

Inlägg av jens-olof »

Kanske inte mitt "sämsta köp" fast klart onödigt!
Av mina Kalle Anka från åren 1964-1969 är de flesta från min
egen barndom, behållna av nostalgiska skäl. Fast jag hade
den ack så vanliga ovanan att klippa ut de lösa flikarna därbak,
för samling av diverse bilar, bilder av dinsosaurier osv.

Tänkte uppgradera samlingen till slut, så jag började med att köpa
årgång 1966, som skulle hålla skick VG-FN. Till slut kom
jag till skott idag med att sortera bägge årgångarna, för att ta ut
de bästa. Och visst var de finare, fast någon tidigare ägare hade
haft samma ovana som jag, så allt jag slängde ut en drös hundralappar
på, var en hög vackrare, lika inkompletta tidningar...

Jens
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Ert sämsta köp

Inlägg av Zara Hero »

Påfallande ofta när man köpt just Alixalbum har det, när man kommit hem, visat sig att det saknas något tiotal sidor i dem. Och då är det inget annat att göra än att slänga dem. Var det särskilt dåligt lim just i Alix, eller beror det på att folk gärna haft dem förvarade länge på torra platser (för att de tyckt att de varit så tråkiga)?

Sådant där är irriterande. Man tänker: de där pengarna kunde man lika gärna slängt i brunnen.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ert sämsta köp

Inlägg av Wakuran »

Hinner ni inte skumma i era album innan ni köper dem? Jag köpte nästan ett Blårockarna-album av Salvé på ett lantloppis förut, innan jag märkte att första sidorna saknades...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Ert sämsta köp

Inlägg av Zara Hero »

Wakuran skrev:Hinner ni inte skumma i era album innan ni köper dem? Jag köpte nästan ett Blårockarna-album av Salvé på ett lantloppis förut, innan jag märkte att första sidorna saknades...


Inte alltid. Och ibland ligger de nedpackade i plastfickor. Igentejpade plastfickor (=då tror man ju att säljaren har kollat och värderat och så vidare....)
har även fått tag i Starke Staffan-album och J&P och Smecken och Sulan som saknat sidor. (Hur var det när ni köpte begagnade LP-skivor, var det ibland fel skiva i fodralet?)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ert sämsta köp

Inlägg av Wakuran »

Hmm, ibland så kan man öppna plastfickan i smyg och titta. Så länge det inte ser ut som ett dyrt mint-album, så... =S

Jag försöker hinna titta på allt sånt jag köper; skivor, DVD, VHS etc. Litet analt, men...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Ert sämsta köp

Inlägg av Labrador Road 26 »

Zara Hero skrev:(Hur var det när ni köpte begagnade LP-skivor, var det ibland fel skiva i fodralet?)

En enda gång har jag fått fel skiva i fodralet, åkte på någon Abba-platta istället för den jag var ute efter. Orkade dock inte gå och byta. Det var i en butik för begagnade vinylskivor, för 20-talet år sedan.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Ert sämsta köp

Inlägg av Offissa Pupp »

Zara Hero skrev:Påfallande ofta när man köpt just Alixalbum har det, när man kommit hem, visat sig att det saknas något tiotal sidor i dem. Och då är det inget annat att göra än att slänga dem. Var det särskilt dåligt lim just i Alix, eller beror det på att folk gärna haft dem förvarade länge på torra platser (för att de tyckt att de varit så tråkiga)?

Sådant där är irriterande. Man tänker: de där pengarna kunde man lika gärna slängt i brunnen.


Faktum är att det faktiskt är extra dålig bindning i Alixalbumen! Pratade med en seriehandlare som (tror det var Mariatorget i Sthlm ej Staffars) som bekräftade dålig limval. Svårt att hitta fina ex av Alix.Hittar man fina går det knappt att läsa dem eftersom sidorna och ryggen känns som skör papyrus. (passande nog.)

Men det kanske också beror på Alix själv. En så stiff serie kanske man inte kan läsa på tåget eller slänga i sommarväskan (a la Asterix) utan en serie man bör sitta vid en läspulpet och ha vita handskar på sig när man läser...
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Ert sämsta köp

Inlägg av burnout »

Wakuran skrev:Hmm, ibland så kan man öppna plastfickan i smyg och titta.



Inte en chans att jag köper utan att öppna och titta om jag inte känner säljaren. Har gått på en del missar när det är mycket folk och lite bråttom och det gör jag inte om mera. Den dyraste sådan miss tror jag kostade mig 400:- ,Men han fick tillbaka den efter 2mån, jag visste jag skulle träffa på han igen. Det blev en del hårda ord i mellan oss men jag fick mina pengar (jag drog mig för att köpa något mer av han eftersom jag inte fick öppna det).

Är det igenklistrat så öppnas det för koll. [:(!]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ert sämsta köp

Inlägg av Wakuran »

Offissa Pupp skrev:Faktum är att det faktiskt är extra dålig bindning i Alixalbumen! Pratade med en seriehandlare som (tror det var Mariatorget i Sthlm ej Staffars) som bekräftade dålig limval. Svårt att hitta fina ex av Alix.Hittar man fina går det knappt att läsa dem eftersom sidorna och ryggen känns som skör papyrus. (passande nog.)

Pratar du om den där finnen som har sin serie- och diversebutik bredvid Staffars?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Ert sämsta köp

Inlägg av Ellingen »

Offissa Pupp skrev:
Zara Hero skrev:Påfallande ofta när man köpt just Alixalbum har det, när man kommit hem, visat sig att det saknas något tiotal sidor i dem. Och då är det inget annat att göra än att slänga dem. Var det särskilt dåligt lim just i Alix, eller beror det på att folk gärna haft dem förvarade länge på torra platser (för att de tyckt att de varit så tråkiga)?

Sådant där är irriterande. Man tänker: de där pengarna kunde man lika gärna slängt i brunnen.


Faktum är att det faktiskt är extra dålig bindning i Alixalbumen! Pratade med en seriehandlare som (tror det var Mariatorget i Sthlm ej Staffars) som bekräftade dålig limval. Svårt att hitta fina ex av Alix.Hittar man fina går det knappt att läsa dem eftersom sidorna och ryggen känns som skör papyrus. (passande nog.)



"Torrt" lim är ett relativt vanligt problem på album, främst från mitten av 70-talet och några år framåt. Alix, speciellt nr 9, har detta. (Även om jag tror att Zara Hero har en poäng i att många Alix inte blev lästa utan bara blev stående i hyllan och därmed torkade ut.)
Värre ändå Lucky Luke nr 17-21 som alla trycktes 1975 som i princip alltid har några lösa blad i början. Eller Carlsens Conanalbum från 78-79 där omslaget och inlagan sällan sitter ihop. Samma med Bamse nr 12 1977 och första albumet med Natascha från 1979.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ert sämsta köp

Inlägg av pogono »

Som en del av Atlantics pocketar. "Öhh du, vi har fått en ny beställning på tryck av Hulk-pocketar från Sverige. Har vi någon kefir kvar?”
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ert sämsta köp

Inlägg av pogono »

Men det är inte bara dåligt lim som kan göra att häftningen inte funkar. Om ryggen inte är nog fräst eller omslagets insida är för blankt eller har tryck där limmet ska fästa så lossnar det.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Ert sämsta köp

Inlägg av Looding »

Zara Hero skrev:
Wakuran skrev:Hinner ni inte skumma i era album innan ni köper dem? Jag köpte nästan ett Blårockarna-album av Salvé på ett lantloppis förut, innan jag märkte att första sidorna saknades...


Inte alltid. Och ibland ligger de nedpackade i plastfickor. Igentejpade plastfickor (=då tror man ju att säljaren har kollat och värderat och så vidare....)
har även fått tag i Starke Staffan-album och J&P och Smecken och Sulan som saknat sidor. (Hur var det när ni köpte begagnade LP-skivor, var det ibland fel skiva i fodralet?)


Min tumregel för album är som följer: kolla bindningen på över och undersidan vid ryggen! Man kan oftast se om det saknas sidor (lösa sidor går att skymta men inte alltid).
Bild
uppeifrån och ner: album 1, 2, 3


Bild
Uppeifrån och ner: album 3, 2, 1
Enligt dessa bilder skulle jag kolla extra noga på album 2 och 3. 1:an godkänd i bindingen. Album 2 är troligtvis ok men bör kollas, skulle säga att de är på väg att ge sig av. Album 3 skulle kunna ha lösa sidor men saknar inga i alla fall.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ert sämsta köp

Inlägg av UlfK »

pogono skrev:Men det är inte bara dåligt lim som kan göra att häftningen inte funkar. Om ryggen inte är nog fräst eller omslagets insida är för blankt eller har tryck där limmet ska fästa så lossnar det.


Det beror också på folk som inte har fått lära sig hantera böcker. Viker man upp en pärm in till ryggen kommer den att börja tappa sidor, oavsett hur bra limmet är. Man skall vika omslaget parallellt med ryggen, en halv centimeter in. Både på främre och bakre omslaget. Innan man läser boken första gången. Då håller ryggen ihop utan påfrestningar. Moderna utgåvor har ofta en big* man kan vika efter. Visst, det är inte Mint-condition efteråt, men vem bryr sig, men slipper ett lösbladssystem som definitivt inte är Mint.


*Det heter så. Fråga Ellingen. [:o)]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Ert sämsta köp

Inlägg av Mithroth »

Ellingen skrev: "Torrt" lim är ett relativt vanligt problem på album, främst från mitten av 70-talet och några år framåt. Alix, speciellt nr 9, har detta. (Även om jag tror att Zara Hero har en poäng i att många Alix inte blev lästa utan bara blev stående i hyllan och därmed torkade ut.)
Värre ändå Lucky Luke nr 17-21 som alla trycktes 1975 som i princip alltid har några lösa blad i början. Eller Carlsens Conanalbum från 78-79 där omslaget och inlagan sällan sitter ihop. Samma med Bamse nr 12 1977 och första albumet med Natascha från 1979.


Köpte faktiskt det första Natascha-albumet på en loppis för ett tag sedan eftersom jag aldrig hade läst något i serien innan, och 10 kr skulle det väl kunna vara värt. Där är limningen utan anmärkning, men det kanske har att göra med att (liksom Ulf påpekar) omslaget är vikt längs med big-en.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Skriv svar