Wakuran skrev:
Det verkar finnas en hel del bra samurajserier också. Serier som Kazuo Koike och Goseki Kojima's "Lone Wolf and Cub", Hiroaki Samura's "Blade of the Immortal" och Takehiko Inoue's "Vagabond" verkar rätt intressanta att döma av det jag sett...
Blade of the imortal och
Lone Wolf and Cub är bra! Kolla gärna in gamla goda
Crying Freeman också, en serie som även blivit en lyckad filmatisering. Några avsnitt av serien finns även på svenska i tidningen Cobra från tidigt -90tal. Ensamvargen och valpen gick i tidningen Samurai som fanns under samma period. Blade kan man läsa på svenska i första årgången av MegaManga. Annars så skulle jag nog råda dig att gå till närmsta stadsbibliotek, det kan finnas mer än du tror...
...i alla fall om du kan tänka dig läsa på engelska.
Ett par mangor av senare snitt som jag kan rekomendera är
Emma och
Mästerdetektiven Conan. Emma utspelar sig i det viktorianska england, slutet av 1800-talet och handlar om pigan Emmas resa mellan olika samhällsklasser. Lugnt, finstämt och vackra miljöer. Ett plus är att det bara är sju delar och inte en evighetsserie.
Mästerdetektiven Conan däremot är en evighetsserie som kommit ut med 40-50 pocketar på svenska, men man behöver inte börja läsa från början för med ramhandlingen händer det inget. Däremot så kan man läsa dem för att man gillar,i stort sett omöjliga, pusseldeckare. Det går att plocka upp vilken pocket som helst och få två och ett halvt mordmysterie serverat.