Natascha och annat av Walthéry

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Natascha och annat av Walthéry

Inlägg av Zara Hero »

Peral skrev:Jag tycker mig komma ihåg från de lilla Natascha jag läst att killen var en mästare på fordon


Kan nog stämma. Flygmaskinerna är också fina.
[:o)] [:)] [^] [:D] [8D] [V] [:p] :D :) ;) :lol: :P :| [|)]
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Natascha och annat av Walthéry

Inlägg av K-E Lindkvist »

Natascha brukar vara ett vanligt inslag i reabackarna hos Faraos Cigarrer i Köpenhamn:

Bild

Värt att kolla för den som händelsevis har vägarna förbi någon gång...
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Natascha och annat av Walthéry

Inlägg av KRax »

Lite extra kul med Natasha är det att så pass många av äventyren är omskrivna romaner eller noveller. Raka spåret till Caltech är till exempel en sådan. Det gör att berättandet är lite snålare och mer komprimerat - hela intrigen måste ju få plats. För mig var det så att när jag väl hade vant mig vid det, så gillade jag Natasha mer. Jag tycker alltså att Raka spåret till Caltech är ett bra dubbelalbum och som alla andra gillar jag den där lilla episoden med alla serietecknare bäst! Den är riktigt bra!
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Natascha och annat av Walthéry

Inlägg av Wakuran »

Apropå Nataschas behag finns det en bild där man ser hur Dupuis-redaktörerna Yvan Delporte och Charles Dupuis reagerade på tidiga skisser:

http://www.comicwiki.dk/wiki/Fil:Natacha_godkendt.jpg
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Natascha och annat av Walthéry

Inlägg av Peral »

Bra funnet, är du säker på att det inte är bilarna de reagerar på? [;)]
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Natascha och annat av Walthéry

Inlägg av Zara Hero »

Eller textningen
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Natascha och annat av Walthéry

Inlägg av Offissa Pupp »

Läste precis i detta nu ut de första tre albumen i sviten om flygvärdinnans äventyr. Tyckte de var toppen! Walthery är i sanning en prototypisk marcinellekreatör . Riktigt galet flyt i bilderna, snabbt & rappt, rätt roligt och lagom exotiskt. I N & Maharajan är dessutom Marharajan ondskefull och förtrycker sitt folk på riktigt, inte så där tokigt knasigt som så ofta är fallet i franskbelgiska serier. Kort sagt, riktigt vassa äventyr!

Men. Men det går inte att skaka av sig känslan att hela upplägget känns sjukt sexistiskt. I förordet till samlingsutgåvan lyfts det fram att Natascha var den första kvinnliga huvudpersonen (i BD-världen) och det verkar som om det ska ses som en föregångsgärning och ett slag för jämställdheten. Det är dock svårt att en sådan ickeanatomisk tonårsdröm (?) spelar på något annat än omogen serieläsarbrunst. Och det tror jag inte gynnar en samhällssyn där alla individer är lika mycket värda. På två av de fyra franska samlingsutgåvorna syns en yppig Natascha i bikini på ett sådant sätt att jag till exempel aldrig skulle läsa den på en offentlig plats. Jag skulle faktiskt tycka det var på tok för pinsamt.

Synd, med en något rimligare tecknad huvudperson skulle det bli så mycket bättre och helt slippa känslan av unken manligt dreglande.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Natascha och annat av Walthéry

Inlägg av Zara Hero »

En serie om en kvinnlig pilot istället kanske. Är Yoko Tsuno pilot? (Fast det ska sägas att Walthery är en MYCKET roligare tecknare)
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Natascha och annat av Walthéry

Inlägg av Offissa Pupp »

Som sagt - Walthery är rasande bra. (Eller på kvällstidningsspråk Walthery rasar.) Yoko Tsuno är bra exempel på en kvinnlig hjälte som är just hjälte. Har för mig att hon är ingenjör någon form av tekniker. Och eftersom hon är tekniker kan hon såklart flyga eftersom flygplan tekniskt sett är ett tekniskt fortskaffningsmedel.

Det är förresten väldigt tydligt att Leloup arbetade för Studio Hergé och Walthery för Studio Peyo!
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Natascha och annat av Walthéry

Inlägg av Zara Hero »

På sätt och vis är det ju relevant att jämför just Walthery och Leloup. Båda arbetar sig vidare mot (aningen) mer realistiska manér från att ha ingått i två olika klassiska fransk-belgiska komiska äventyrsserieskolor.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Natascha och annat av Walthéry

Inlägg av Wakuran »

En kul grej med Leloup är att han är en Ligne Claire-tecknare som arbetade för Spirou, man kan jämföra med Greg som var en Marcinelle-tecknare som arbetade för Tintin.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Natascha och annat av Walthéry

Inlägg av Zara Hero »

Är det någon som läst några av Walthérys övriga serier? (Eller har det mest blivit Natascha?)
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Natascha och annat av Walthéry

Inlägg av Offissa Pupp »

I den franska samlingsutgåvan (japp!) finns en skön bild på Walthery under sin tid på studioPeyo. W. sitter vid ett ritbord och bakom honom står Peyo själv och pekar med hela armen på W:s ritbord samtidigt som han (Peyo) röker en stor cigarr. Så kan det gå till i serietecknarfabriken!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Natascha och annat av Walthéry

Inlägg av RioGrande »

Har just läst om Cirkus Bodini, tecknad av Walthery. I en ruta hänger på Staffans vägg en tavla signerad Peyo. För övrigt ett riktigt bra album, en avancerad intrig (förmodligen för avancerad för mig när jag var liten, för jag mindes detta som ett urtrist album, utan skurkar!) och intressanta figurer som inte är ensidigt onda eller goda. Att den "onde" direktören plötsligt ångrar sig och hjälper till med att städa upp bland allt elände på slutet tycker jag är en fin vändning. Och Walthery tecknar snygga figurer och snygga miljöer. Fordon.
Användarvisningsbild
Ördög
Good
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 07 nov 2005, 17:47
Ort: Finland

Re: Natascha och annat av Walthéry

Inlägg av Ördög »

Zara Hero skrev:Är det någon som läst några av Walthérys övriga serier? (Eller har det mest blivit Natascha?)


Det första Walthéry-äventyret jag läste bör också ha varit ett av de första han tecknade. Det rör sej om Lukas och Sylvester-historien Det stulna serumet, tecknad 1963-64, utgiven som album av Dupuis i serien Péchés de jeunesse 1980 och därefter av Carlsen 1982. Jag fick albumet samma år (eller kanske följande), och om jag inte missminner mej alldeles totalt, borde det finnas på vårt sommarställe än idag.

Några klassiska hjältar av Spirous, Tintins eller Natachas kaliber är Lukas och Sylvester väl knappast, men med tanke på att tecknaren ännu var tonåring är Det stulna serumet ingen oäven sak. Antagligen uppskattade jag allra mest Lennart Hartlers översättning av replikerna - de var av den arten som fastnar i minnet hos en minderårig, och som sitter kvar efter tre decennier:

Galning! Alldeles avtrubbad av bensinångor! Bonntölp!

(Med hes röst): Tjena kompis, hur är läget? Namnet var Mördar-Ville!

Grrr! Judas! Förrädare! Avfälling! Den smutsiga mikroben har sålt mej! Åååh, denna orm som jag närt vid min barm!


Bild

http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... _Sylvester
http://www.lepigeonographe.com/luneau/j ... on-34.html
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Natascha och annat av Walthéry

Inlägg av Peral »

"Åååh denna orm jag närt vid min barm!"
Det är den sortens repliker man inte läser/hör så ofta längre! Jag måste försöka arbeta in det i någon serie!
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Natascha och annat av Walthéry

Inlägg av mikaelbergkvist »

"Vafalls? Har jag närt en kommunist vid min barm?"
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Natascha och annat av Walthéry

Inlägg av Peral »

Absolut Mikael, borde du inte låna det citatet från Karl Bertil Jonsson till Marc Saunders?
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Natascha och annat av Walthéry

Inlägg av mikaelbergkvist »

Jag ska nog arbeta in det nånstans. :)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Natascha och annat av Walthéry

Inlägg av Peral »

(OT) Det måste vara ett givet försäljnings argument, så länge som det är inuti en serie! (slut OT) [;)]
Skriv svar