Kalle Anka nr 1 på auktion

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inläggav MrKumquack » lör 09 nov 2019, 18:51

Agentum skrev:Har hört om de där, på mest skoj tillverkade en snubbe ett antal omslag lika KA nr1, dvs bara omslagen trycktes inte innehållet.
...ett omslag ej det från 1948, men då förstår du varför inga klammermärken finns.

Du menar alltså att det är någon som på egen hand har låtit trycka/har tryckt upp ett antal omslag ”för skojs skull”? Och att dessa då inte är tillverkade 1948 utan vid ett senare tillfälle, (vilket dessutom skulle göra tryckåret i annonsen felaktigt)?
Vilken snygg och felfri förlaga kan ha används? Och vilken teknik?
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » lör 09 nov 2019, 20:38

Det stämmer som du säger, de är tillverkade före innan reorint av KA1 kom, och de ville ha omslaget.

Tryckteknik var väl nån form av tryckpress, det här var ju inte igår, sen om det var 40år sen vet jag inte, men dessa har cirkulerat ibland.
Hur många som trycktes vet jag inte, men som sagt det är från en äldre tid minst 80tal nånstans trolugen tidigare, tillgång till färlaga och möjlighet måste gjort det möjligt helt enkelt, det låter ovanligt men är sant, och ger ju att den saknar hål efter häftning.

Vi kan väl se det som en piratkopia men som inte gjordes i vinstsyfte utan av andra skäl.
Förlagan vet jag inte.

Det står i auktionen vad det är, det är just bara för att rama in eller nåt, och visst den är inte från 1948, eller ens utgivna av tidningen.

Vet inte riktigt varför de inte skrev rubriken mer riktigt, typ "Faximil av KA nr 1 1948" det hade varit mer korrekt då det ju inte är ett löst omslag av en äkta.

Vissa har försökt luras med de här, men folk i Sverige har sån koll på KA1or så när en dyker upp undrar de givet var den kommer från och vill veta mer och där har väl det hela slutat då personen inte kunnat visa hela tidningen.

Det här hoppas jag folk tar för vad det är, jag ör inte så förtjust i när piratkopior får värden, då ställer man marknaden på huvudet tycker jag, nen jag vet folk som skiter i sånt.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » lör 09 nov 2019, 21:51

Sökte lite om detta och tydligen lät personen trycka upp tusen omslag, det lät mer än jag visste, undrar varför så många.
Tydlugen var förlagans hans egna tidning.

Antar att de sålts här och var genom åren isf. och som sagt dykt upp i klart misstänkta bedrägeriförsök mm.
Vissa tycks haft vild fantasi, nån form av tvångstanke att ha en KA nr1 48, så att man till slut tror sug själv, hehe.

I vissa kretsar kanske det gav eller ger respekt från de andra.
9mm, i'm never further away than that.

Återgå till "Disney, Carl Barks och Don Rosa"