Underground Comix.?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Underground Comix.?

Inläggav Agentum » tor 23 jul 2020, 16:48

Det här uppkom väl främst av fristående påtända snubbar som enbart gjorde serier med förlust för folk som var lika påtända.

Det var väl seriernas flower power, och därmed skulle man inte vara kommersiella.

Det är utdött idag då de som möjligen gör nåt sånt säljer bland alla andra serieskapare.

Robert Crumb ska vara fantastisk osv, jag har försökt mig på att läsa det och egentligen ger han ju den tidsperioden dåligt rykte än tvärtom.
Jag ser inte det fantastiska i detta riktigt, viss humor förekommer väl men i övrigt imo inga höga krav om man menar att det här är toppen.

Men jag kan tänka mig att i viss mån följer de inom musiken dog av överdoser tidigt tex, att de dog höjde deras rykte.

Visst tex Moebius tecknar ju simpelt och udda en hel del, men hade det nog att göra med amerikanerna?
Jag har mest svårt att förstå att det hölls så högt, var det bara för att det bröt mot tidens regler på den tiden?

Jag har inte då sett nåt fantastiskt nydanande i det hela som slår allt och alla inom annan serieutgivning.

Jag kom in på det igen när jag började läsa Comic Journal där det ständigt ska dras upp och att Spiegelmans Maus är nästan förbjuden att tycka inte teckningsmässigt ger mycket alls.

Vad var grejen med denna idag utdöda genre? Att man var högintelligent för att man inte läste vanliga kommersiella serier?
Ungefär som när Manga slog hårt här och det första man fick höra var en massa strunt om andra serieformer av s orungar som kunde läsa baklänges i massproducerat skräp i många fall, simpelt och färglöst.

Visst jag gör samma här och attackerar en annan genre, men en död en, de som har den här stilen idag är kommersiella de med, de hade väl nåt mer driv.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Re: Underground Comix.?

Inläggav Wakuran » tor 23 jul 2020, 20:42

Det var ju en reaktion mot mainstreamkulturen på den tiden, och på alla ämnen som inte kunde tas upp varken i amerikanska dagspresserier eller Comics Code-beroende superhjältetidningar...

Och mycket var väl mer eller mindre kladdigt tecknade provokationer, men underground-utvecklingen ledde ju fram till en bredare alternativ- och independentmarknad i slutändan.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Rufus
Moderator

Inläggav Rufus » fre 24 jul 2020, 09:27

Agentum skrev:Det här uppkom väl främst av fristående påtända snubbar som enbart gjorde serier med förlust för folk som var lika påtända.

Så var det kanske till viss del, men det är i så fall långt ifrån hela sanningen. Jag håller med Wakuran om att man främst bör se Underground-seriena som en början på en intressant utveckling och de bra förmågor som kom fram genom den.

Personligen är jag inte heller så förtjust i Robert Crumbs serier, men det handlar nog mer om att hans serier inte är den typ av serier som jag gillar att läsa, än att han är en dålig serieskapare. Däremot gillar jag Gibert Sheltons serier och den humor som han använde. Och han brukar ju också räknas som undergroundserieskapare även om han egentligen redan innan dess hade börjat etablera sig med Wonder-Warthog, som i och för sig är hans allra bästa serie enligt min mening.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » fre 24 jul 2020, 13:54

Undergroundvågen hade väl en del föregångare redan innan Zap Comix och de där tidiga tidningarna, i olika studentpublikationer och liknande...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Kontakt:

Inläggav K-E Lindkvist » fre 24 jul 2020, 15:19

Agentum skrev:Vad var grejen med denna idag utdöda genre? Att man var högintelligent för att man inte läste vanliga kommersiella serier?
Ungefär som när Manga slog hårt här och det första man fick höra var en massa strunt om andra serieformer av snorungar som kunde läsa baklänges i massproducerat skräp i många fall, simpelt och färglöst.
Visst jag gör samma här och attackerar en annan genre, men en död en, de som har den här stilen idag är kommersiella de med, de hade väl nåt mer driv.

Om du har möjlighet att avsätta närmare en timme rekommenderar jag att du lyssnar på denna ljudupptagning från panelsamtalet "50th Anniversary of Underground Comics" från Comic-con i San Diego 2018. Där medverkade många av genrens förgrundsgestalter från tiden då det begav sig (Joyce Farmer, Mary Fleener, Carol Tyler, Robert Williams, Denis Kitchen, Trina Robbins och Ron Turner) och berättade om hur det började och varför det var viktigt att dessa serier såg dagens ljus och vad som därav kom. Dessutom bjuds det på ett pärlband mycket roande anekdoter där man kan förundras över att de alla fortfarande är vid förhållandevis god vigör trots en hel del utsvävningar av alle de slag... Inspelningen är gjord av Jamie Coville som har ett otal liknande från skilda tillfällen på sin hemsida. Botanisera gärna.

Bild

William Stout, Lee Marrs, Joyce Farmer, Carol Tyler, Mary Fleener, moderator Charles Brownstein. Sittande: Robert Williams, Denis Kitchen Trina Robbins & Ron Turner.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » fre 24 jul 2020, 17:03

OBS att jag inte menar att många av dem var/är intressanta personer själva, det var väl mycket kringflackande liv bla i början.

Att det uppstått ur studentidningar och fanzines är nog helt realistiskt.

Saken är just inställningen att man inte var köpt och bunden till en utgivare, men de som är kända har ändå gjort nåt av det, just gjort pengar och bundit sig eller som nämnda Denis Kitchen starta egen utgivning för andra på sån nivå att det knappast är okänt.

De må ha protesterat mot tidens mainstream serier, vilka ju inte var vad det blev sen, idag kan ju motsvarande serier som få fast av idag ges ut hos större utgivare.

Alla nådde ju inte dit, det var nog mycket droger bla och givetvis folk som lämnade det där livet för att ta ett jobb.

Man kan se det som de lyckades få serier av personlig typ mer rumsrena men då samtidigt misslyckades i den anti-kapitalustiska tanken de hade.
Och nästan alla växer väl upp helt enkelt.

Det var nog dessutom folk av sin generation, även försvararna av det, lustigt dock att det är så genialiskt mm beskrivet, kanske 1969 vad vet jag.

Jag dömmer inte ut en hel genre kanske men själv ser jag nog mest nåt i de humoristiska, ironiska och rent överdrivna serierna av typen, det finns ju en hel del udda europeiskt där med tex men som nog inte kom ur samma tankar riktigt.
Ni mins den tiden med serietidningar med konstiga namn, för de fanns här i hyllorna.

Och visst kan jag kolla det där, men det känns som en generationsgrej som försvann, iaf grundtankarna som flower power folket hade.

Det känns dock som ivrarna måste slå ner på allt trots att det inte alls var värst maistream, tex den våbrittuska invasionens folk som ändrade mycket, de var inte med i det där därför kan de aldrig vara nåt särskilt.
Det kan dock vara amerikansk patriotism med som när spanska tecknare var vanliga och de skrek rakt ut fast det såg bättre ut med dem.

Visst jag inser vad ni säger att USA var ännu mer av falsk pryd än idag och de är det ännu fö, de utmanade detta och det kan nog behövas ännu.
Det är ännu locket på angående mycket, saker rensas på internet i ämnen USA är galet, tex vapenprat på amerikanska sk sociala media, dvs ytterst dubbelt.

Det har även spillt över hur via tex Tradera, hellre fälla än fria gäller om bara misstanken finns att nåt är olämpligt enligt amerikanskt legio.

Nåja nu kom jag ifrån saken, men det är ju känt hur mycket pengar och tid domstolar lagt på tex serier som anmälts, inte sällan av nån förening av säg frikyrkliga fånar som anser att de är olämpliga.
Men så kan man ju vinna mot McDonalds för att man är fet så det är ju ett angivarsystem i grunden.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » lör 25 jul 2020, 10:36

Nu kom jag ju på detta läsandes 25 år gamla blaskor, att dumpa på kommersiella utgivare var nog rätt inne då.

Alla rabblar samma namn, de känner varandra osv, idag vet man ju vilka som kunde leva på det då de blev utgivna av kommersiella bolag allihop.
Det blev ju friare stil runt millenniumskiftet, hur tecknare valdes tex, tom de stora lät dem teckna i sin stil, inget var inhouse som förr.

Men mer än de hör alternativa serierna påverkade det, trots allt ville de och förståsigpåare erkänna de som skrivit och tecknat det som nått ut, de kallar det good-junk tex, Mao hemlig beundran som inte får gå för långt.

Det var nog utanförskap i det här med tror jag, allt var de jäkla kommersiella utgivarna fel.
Jag tror en annan skiva rullar på de som ännu finns kvar av de där nu.

Nu finns ju inte serietypen mer än på internet men inte alls på samma grunder, de här tidigare var mer lika varandra än de trodde.

Chris Ware, Burns, Clowe bla överlevde ju tex och det är inte längre nåt väldigt udda ingen annan kan nå upp till som varit kommersiell hela tiden.
Ok Ware är mer design och intressant för den saken mest.

Tyvärr lägger särskilt de största sina ägg i en korg hela tiden, det finns andra genrer, idag tar visserligen mindre utgivare upp sånt då superhjältar knappast är vettigt att ge sig på.

Nåväl tack för svar och länkar, det hela hade en funktion men imo övervärderades det mycket i det stora hela, en generationsgrej för alla tycker likadant i gruppen, det kan man inte leva på.
Så när vissa fick erbjudande om utgivning mer riktig backup sa de ja trots allt.

De andra gick inte att sälja öht.

Återgå till "Serier i allmänhet"