| Författare |
Ämne |
|
Stenens vise
Medlem

Sverige
Offline 1114 inlägg |
Postad - 20 sep 2007 : 22:33:36
|
Hallå Disney-fans. Jag tänkte att jag kunde starta en tråd med fokus på alla härliga skurkar som existerar i Disney´s film- och serieuniversum. Om man vill dela med sig av sina åsikter om skurkarna är det hit man ska vända sig. Berätta t.ex om det är någon specielt intressant fakta du känner till om nån buse eller vilken som är din personliga favvo. Fyll gärna i den fakta jag har missat.
Magica Kom för första gången till ankorna i Carl Barks serie "Förtrollande beröring" ("The Midas touch") från 1961 och ville köpa Joakims krona, och resten är historia. Har blivit en av de vanligaste skurkarna som det har byggts många egna historier omkring, utan von Ankas inblandning.

Björnligan Även detta Barksfigur och troligen de skurkar som förekommer i flest egna serier. Har sedan 1951 och "Terror of the Beagleboys" fortsatt göra kriminaliteten i Ankeborg en anning snällare. Grundaren av Björnligan var Björn Bandhund, ä.k. Björnfarfar, som mötte Joakim första gången i Rosas serie "Mississippis betvingare" ("The master of the Mississippi") som var utan inräkning av "En krona för ditt öde" ("Of ducks and dimes and destinies") den andra delen i Farbror Joakims liv-sviten.

Spökplumpen "The phantom blot" på engelska och är en av Musses största fiender. Använder ofta tekniska grunkor till hjälp till sina brott och är allmänt maktlysten. Har en gång visat sin identitet och var slående lik Walt Disney i egen hög person. Lämnar ofta signatur med en bläckplump.

Topp tio bästa skurkar 1.Björnligan 2.Magica de Hex 3.Svarte riddaren 4.Spökplumpen 5.Guld-Ivar Flinthjärta 6.Svarte Petter 7.Monseur Molay 8.Ormen Kaa och Sheri-Kahn 9.Härje Skövlén (stort + till den som listar ut vem det är) 10.Azur Blå |
|
Senast ändrat av - Stenens vise den 31 okt 2007 11:30:39 |
|
|
Padee
Medlem

Sverige
Offline 206 inlägg |
Postad - 20 sep 2007 : 22:44:25
|
Härje är väl han i rosa serien som är föreståndare för nåt skogsbruk(?) och som jagar bort alla djuren eller? Borstis är ju också skurken, ehh.. han va heter han ,jo Scar i lejonkungen, kanske inte räknas som skurk men han var coolast i världen när lejonkungen kom -94(?) |
|
 |
|
|
Azur Blå
Medlem

Offline 49 inlägg |
Postad - 20 sep 2007 : 22:52:58
|
| Endast 10:e plats!? Är man inte värd mer? |
Glxblt!/ Hortense McDuck |
 |
|
|
Agentum
Medlem

Sverige
Offline 4390 inlägg |
Postad - 20 sep 2007 : 22:55:13
|
Den här andra konkurrenten till JvA, Von Pluring eller vad han hette, är det nåt Italienskt påhitt? Det var väl en skurk med får man säga. |
9mm, i'm never further away than that. |
 |
|
|
Anders1
Trådmoderator

Sverige
Offline 1900 inlägg |
|
|
Padee
Medlem

Sverige
Offline 206 inlägg |
Postad - 20 sep 2007 : 23:33:26
|
| ahaa. von pluring ja, det kallar vi chefen där jag jobbar ibland. Han e snål så blev det pluring. |
|
 |
|
|
Grumme
Medlem

Sverige
Offline 566 inlägg |
Postad - 21 sep 2007 : 07:06:05
|
Azur Blå förtjänar definitivt en högre placering på listan. Min personliga favorit är dock Guld-Ivar Flinthjärta. Hans medverkan är mer eller mindre en garanti för riktigt bra äventyr. (T.ex. världsmästerskap i pengar) 
|
www.dvdforum.nu - Sverige största site för film och hemmabio. |
 |
|
|
General Fredrik
Medlem

Sverige
Offline 107 inlägg |
Postad - 21 sep 2007 : 11:05:07
|
Min favorit disney skurk är nog ...Björnligan på första plats
2. Spökplumpen 3. Guld Ivar Flinthjärta |
General Fredrik
Mitt Gröngölings Forum http://grongolingarna.forumportal.se/index.php ----------------- Innehar Titlarna D.O.M.H.E.R.R.E= Duktig Ornitolog Med Hedervärd Engagerad Redighet och Rekord Energi
S.T.U.T.= Stabil Tålmodig och Uthållig Typ
O.R.G.B = Operation Rädda Greve Bernad |
 |
|
|
Svartslipsen
Medlem

Offline 896 inlägg |
|
|
nicklas.johansson
Medlem

Sverige
Offline 263 inlägg |
|
|
Stenens vise
Medlem

Sverige
Offline 1114 inlägg |
Postad - 21 sep 2007 : 15:28:58
|
| Citat : Den otäckaste skurken hos "Disney" är enligt mig Frollo från den tecknade "Ringaren i Notre Dame" filmen. Hans sång, "Hellfire" ("Som eldar" på svenska) handlade om hans lusta efter Esmeralda och precis som många av verklighetens skurkar var han fullt och fast övertygad om sin egen godhet.
Tycker också att Frollo är otäck för att det han uttrycker är ren rasism, vilket existerar i normla världen med.
Citat : Endast 10:e plats!? Är man inte värd mer?
Har läst "Gyllene hjälmen en gång och tyckte den var bra, men det jag kommer ihåg mest är hur hjälmen korumperade sin bärare, specielt då Kalle ville ta ut skatt för luften. Mer roligt från den serien var att det var så tydligt att Kalle var Amrikan. För övigt ville jag först dela 10:e platsen med han från "Gamla skulder ska också betalas" men jag kom inte på vad han hette, så jag lät det vara. |
"And the wedding-guest's a sad and wiser man. And the tale goes on and on and on!"
Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden |
 |
|
|
Ingemar
Medlem

Offline 2377 inlägg |
Postad - 21 sep 2007 : 17:12:07
|
| Mina favoriter är bröderna Knorring, Osvald, Fingal och... vad nu den tredje hette. Tre skurkar med färgglada vimplar, blanketter och eleganta reservoarpennor som vapen. Tyvärr tror jag bara det finns en serie om dem. |
|
 |
|
|
Vichy
Medlem

Offline 21 inlägg |
Postad - 21 sep 2007 : 17:13:15
|
skurken i "gamla skulder ska också betalas" heter Krävenberg
|
|
Senast ändrat av - Vichy den 21 sep 2007 17:14:42 |
 |
|
|
Erik S
Medlem

Sverige
Offline 2148 inlägg |
Postad - 21 sep 2007 : 17:16:25
|
Svarte-Petter som han var i de gamla filmerna är klart bäst. Jag har läst att Svarte-Petter dök upp innan Musse debuterade, så jag undrar vad Petter gjorde i filmerna innan Musse kom. Nån som vet? |
|
 |
|
|
Stenens vise
Medlem

Sverige
Offline 1114 inlägg |
|
|
Kung Orne I
Medlem

Sverige
Offline 2166 inlägg |
Postad - 21 sep 2007 : 18:14:33
|
Björnligan är ju beaglar och inte björnar, undrar vad översättaren tänkte på en gång för länge sen.
Svarte Petter är ju katt, och såg kattlik ut i början, men knappast senare. |
|
 |
|
|
Stenens vise
Medlem

Sverige
Offline 1114 inlägg |
Postad - 21 sep 2007 : 18:18:44
|
Jag kan förstå översättaren med att han tyckte de såg ut som björnar, för hur ska man veta att det är en beagelhund bortsätt från namnet. Nu skulle inte "Hundligan" klinga lika vakert.
I en Scrapaserie i KA för ett tag sen blev petter till en katt av en förvandlingsmaskin, och det var först då det gick upp för mig att han var katt. |
"And the wedding-guest's a sad and wiser man. And the tale goes on and on and on!"
 |
|
|
Stenens vise
Medlem

Sverige
Offline 1114 inlägg |
Postad - 21 sep 2007 : 20:52:01
|
Har ett hett tips till alla er som inte får KA hem i brevlådan. Första serien i veckans Kalle var "Trolldom möter visdom", manus av Olaf Solstrand och teckingar av Arild Midthun och jag har aldrig sett nåt av dem nån gång. Simpelt beskrivet vaktar Kalle och ungarna Joakims pengabinge då han är borta och Magica kommer på nya räder. Kalle och knattarna tvingas bekämpa magicas nya stav med gröngölingsbokens visdom. En av de bästa serier jag läst på länge, äntligen en tiosidare som inte bara är kasst utfylldnadsmarteal. Gillade Midthun´s stil och hoppas få se mer av denne. för övrigt kan nämnas att Svarte riddaren näms som en skurk i serien, vilket är första gången jag stöter på hans namn i icke-Rosa serier. Spändera 30 spänn på denna tidning och du lär inte ångra dig då du läser denna serie. Är det kanske någon som läst den och har synpunkter på vad jag skrivit, så säg till. |
 |
|
|
fippe94
Medlem

Sverige
Offline 488 inlägg |
|
|
Stenens vise
Medlem

Sverige
Offline 1114 inlägg |
Postad - 21 sep 2007 : 21:29:43
|
| Du tänker på de latinska namnen på trollformlerna, något som jag annars bara sett i HP och Rosaserier. Den enda nackdelen med serien var att de inte räknade upp magica som en av de farliga skurkarna. Personligen tycker jag hon verkar mycket mer skrämmande och effektiv än alla björnbusar tillsammans. |
Senast ändrat av - Stenens vise den 21 sep 2007 21:30:14 |
 |
|
|
Kung Orne I
Medlem

Sverige
Offline 2166 inlägg |
|
|
Stenens vise
Medlem

Sverige
Offline 1114 inlägg |
Postad - 22 sep 2007 : 19:28:22
|
Jag tycker mycket om när olika skurkar slår ihop sig, som i Rosas "En alldeles särskild gåva". Sen finns serier som bara blir sämmre av fler busar, som nån jag läste med Emil örn och Björnligan. En rolig serie är då Björnligan kom in på en galafest där alla var utklädda till olika Disneyskurkar. Tror den var skriven av Pat och Carol McGreal. |
 |
|
|
Stenens vise
Medlem

Sverige
Offline 1114 inlägg |
Postad - 23 sep 2007 : 19:54:08
|
Jag satt och tänkte på att serien som jag nyss nämde har ett litet fel. I "Svarte riddaren glorpar igen" så skickas rustningen upp i rymden. Det är dock inget större problem, eftersom han skulle kunna skaffa tillbaka den, men eftersom han är en hedersskurk skulle hanaldrig kunna tänka sig att simpelt förstöra Joakims pengar då han var borta, därför är Armand Lutin inte ett hot. Buggen med rustningen gör att vem som helst inte kan gjöra en skitserie då SR bara vandrar in med sin rustning, utan serien måste bli lite fyndig och sammanhängande med Rosas serier.
Jag har även tänkt på Björnfarfar, som mötte Joakim 1880 (tror jag), med vuxna söner och inte purfärk. Enligt Rosas serier utspelar sig äventyren på 50-talet, och i "En aldeles särskild gåva" firar Joakim 50 år i Ankeborg. Det slås fast att den ende som bott där längre är Björnfarfar, men då det gått lite mer än 60 år sedan de båda möttes borde Björn vara över hundra år gammal. Är det någon mer som tycker detta är konstigt? |
 |
|
|
Grumme
Medlem

Sverige
Offline 566 inlägg |
Postad - 23 sep 2007 : 20:13:23
|
Tidslinjen i Kalle Anka-serierna blir nog lite konstig med tanke på att serien har varit med så pass länge. Farbror Joakim var ju t.ex. med i guldrushen i Klondyke, och den inträffade ju i slutet av 1800-talet (vilket skulle göra honom till c:a +130 idag) så man får nog ha lite överseende med att vissa karaktärer har hängt med lite längre än vad som egentligen är rimligt. 
|
 |
|
|
stagemaster
Medlem

Offline 31 inlägg |
Postad - 24 sep 2007 : 15:04:04
|
vad heter skurken som ibland var med i serier med kalle, han såg ut som en gris(galt)med hatt, minns en serie där det var något om en gurkätare.Han var ju ganska grym. |
|
 |
|
|
Stenens vise
Medlem

Sverige
Offline 1114 inlägg |
Postad - 24 sep 2007 : 15:40:53
|
Vet inte vem du menar, men jag kommer ihåg något om en gurkätarkatastrof. Är serien ganska ny och har du sett skurken någon annan stanns? Grisar är figurer som används ganska ofta som skurkar då man behöver dem, de flesta brukar aldrig dyka upp igen. Don Rosa anväder sig av grisskurkar han med, t.ex Prudolf Orne i "Mississippis betvingare" och Kufe Knyck i hans serier om Kolondike. Har du någon aning om vem som gjort serien? |
 |
|
|
Olaf Moriarty Solstrand
Nybörjare
Norway
Offline 2 inlägg |
Postad - 24 sep 2007 : 17:21:25
|
| Citat : Ursprungligen postat av Stenens vise
Har ett hett tips till alla er som inte får KA hem i brevlådan. Första serien i veckans Kalle var "Trolldom möter visdom", manus av Olaf Solstrand och teckingar av Arild Midthun och jag har aldrig sett nåt av dem nån gång.
Hei,
fant dette innlegget ved å søke på nettet, og følger diskusjonen med interesse. Når det gjeld meg og Arild, er vi begge relativt ferske serieskaparar som ikkje har hatt meir enn tre-fire historier kvar på trykk, men det kjem meir frå oss begge -- så jada, Arilds strek får de definitivt meir av framover.
Når det gjeld dei latinske formlane er det ikkje inspirert av noko spesielt, og at ein av formlane er nesten identisk med ein Harry Potter-formel er faktisk heilt tilfeldig (så får det vera opp til dykk om de trur på det eller ikkje).
I oppramsinga av dei farlege skurkane, prøvde eg å la Kalle liste opp alle dei skurkane som ikkje kom til å vera nokon trussel. Magica er openbart på frifot og truande til å vera i nærheita, så ho høyrer ikkje heime på den lista. No har eg ikkje sett den svenske versjonen av denne historia, men eg meiner at eg i den engelske originalen skreiv noko sånt som «The Beagle Boys is in jail, Flintheart Glomgold is at a conference, the Black Night was last spotted in Brunei and the Number One Dime is safely locked up in the vault». Eg veit som sagt ikkje korleis dette såg ut på svensk, men eg meinte aldri å ekskludere Magica frå lista over dei ekstreme skurkane -- meinte berre at grunnen til at ho ikkje var ein trussel, var at Kalle trudde at ho ikkje hadde ein sjanse til å kome seg inn i Joakims hvelv. Men Magica er dødsrå. Hos meg får ho ein andreplass, berre slått av Spökplumpen.
(Håper de forstår norsken min ...) |
|
 |
|
|
fippe94
Medlem

Sverige
Offline 488 inlägg |
Postad - 24 sep 2007 : 18:05:07
|
| Citat : Ursprungligen postat av Olaf Moriarty SolstrandCitat : Ursprungligen postat av Stenens vise
Har ett hett tips till alla er som inte får KA hem i brevlådan. Första serien i veckans Kalle var "Trolldom möter visdom", manus av Olaf Solstrand och teckingar av Arild Midthun och jag har aldrig sett nåt av dem nån gång. Hei, fant dette innlegget ved å søke på nettet, og følger diskusjonen med interesse. Når det gjeld meg og Arild, er vi begge relativt ferske serieskaparar som ikkje har hatt meir enn tre-fire historier kvar på trykk, men det kjem meir frå oss begge -- så jada, Arilds strek får de definitivt meir av framover. Når det gjeld dei latinske formlane er det ikkje inspirert av noko spesielt, og at ein av formlane er nesten identisk med ein Harry Potter-formel er faktisk heilt tilfeldig (så får det vera opp til dykk om de trur på det eller ikkje). I oppramsinga av dei farlege skurkane, prøvde eg å la Kalle liste opp alle dei skurkane som ikkje kom til å vera nokon trussel. Magica er openbart på frifot og truande til å vera i nærheita, så ho høyrer ikkje heime på den lista. No har eg ikkje sett den svenske versjonen av denne historia, men eg meiner at eg i den engelske originalen skreiv noko sånt som «The Beagle Boys is in jail, Flintheart Glomgold is at a conference, the Black Night was last spotted in Brunei and the Number One Dime is safely locked up in the vault». Eg veit som sagt ikkje korleis dette såg ut på svensk, men eg meinte aldri å ekskludere Magica frå lista over dei ekstreme skurkane -- meinte berre at grunnen til at ho ikkje var ein trussel, var at Kalle trudde at ho ikkje hadde ein sjanse til å kome seg inn i Joakims hvelv. Men Magica er dødsrå. Hos meg får ho ein andreplass, berre slått av Spökplumpen. (Håper de forstår norsken min ...)
Fattar din norska ganska bra Kul att man får se mera av era serier. |

|
 |
|
|
Grumme
Medlem

Sverige
Offline 566 inlägg |
|
|
Stenens vise
Medlem

Sverige
Offline 1114 inlägg |
|
|
Olaf Moriarty Solstrand
Nybörjare
Norway
Offline 2 inlägg |
|
|
Stenens vise
Medlem

Sverige
Offline 1114 inlägg |
Postad - 24 sep 2007 : 22:52:16
|
Utom vi såklart |
 |
|
|
Stenens vise
Medlem

Sverige
Offline 1114 inlägg |
Postad - 25 sep 2007 : 19:17:41
|
Har ni nån stor favoritserie med någon skurk, t.ex Björnligan. Min björnliganfavvo är Rosas "Ett drömliv", då Björnligan är instängda i hjärnan hos Joakim, som drömmer om olika händelser i hans liv. Gillar att man får träffa många gamla Barkskaraktärer som varit med i FJL sedan, som Oppfinnar-Knutte och Glittriga Gullan. Förstod däremot inte riktigt varför det var med en drömm om Titanic, och varför då Joakim frammställs som gammal och rik. Hoppas jag kan få svar på det.
Tänkte lite på filmskurkar, och kom på att Cruella de Vill har det ultimat onda namnet, Cruel devil . Tycker att Den onda fen i "Törnrosa" är riktigt hemsk. |
 |
|
|
Padee
Medlem

Sverige
Offline 206 inlägg |
|
|
Agentum
Medlem

Sverige
Offline 4390 inlägg |
Postad - 25 sep 2007 : 22:41:49
|
Problemet med Disneyserier är ju att karaktärerna byter personligheter hela tiden. Ofta är de så 2 dimensionella att man kan skratta åt det om man är över 13 år gamal.
Ni går hela tiden tillbaka till gamla tider tycker jag, Disney har ruttnat fast käns det som, tänk om tecknarna o författarna fick lite frihet ändå. |
 |
|
|
Anders1
Trådmoderator

Sverige
Offline 1900 inlägg |
|
|
Agentum
Medlem

Sverige
Offline 4390 inlägg |
Postad - 26 sep 2007 : 01:24:33
|
Det har de ju inte, det är ju basic, basic hela tiden tycker jag. Sen fins det gamla godingar, men hur länge kan det leva på det? |
 |
|
|
Stenens vise
Medlem

Sverige
Offline 1114 inlägg |
Postad - 26 sep 2007 : 08:09:55
|
| Jag förstår nästan vad du menar, men det känns fortfarande lite otydligt. Visst är det så att mindre erfarna och sämmre författare skriver om Kalle som en fattig klant och Joakim som rik och snål, och that´s it. De har bara den basic du pratar om och har ingen riktig "insikt" i karaktären. Aktiva och bättre tecknare som van Horn och Rosa är välmedvetna om deras ankor. De kanske börjar i basic för dem, men slutar i total skaparglädje. |
 |
|
|
fippe94
Medlem

Sverige
Offline 488 inlägg |
|
|
Stenens vise
Medlem

Sverige
Offline 1114 inlägg |
Postad - 26 sep 2007 : 20:54:28
|
| Citat : Ursprungligen postat av fippe94Känns lite som vi är lite off från forumets ändamål  Håller med dig Stenens. alla börjar från grunden och bygger upp just sitt egna ankeborg utefter det så kan dom börja spinna andra serier som skiljer sig från mängden. Jådo, men avvikelser händer. Slänger in en fråga då så kanke vi kan få igång det på rätt köl igen. Fängelset Singsing är som alla vet fängelset i Ankeborg, men när var det med i serier för första gången? Har någon mer än Björnligan suttit där? |
 |
|
|
fippe94
Medlem

Sverige
Offline 488 inlägg |
Postad - 26 sep 2007 : 21:16:23
|
| Citat : Ursprungligen postat av Stenens viseCitat : Ursprungligen postat av fippe94Känns lite som vi är lite off från forumets ändamål  Håller med dig Stenens. alla börjar från grunden och bygger upp just sitt egna ankeborg utefter det så kan dom börja spinna andra serier som skiljer sig från mängden. Jådo, men avvikelser händer. Slänger in en fråga då så kanke vi kan få igång det på rätt köl igen. Fängelset Singsing är som alla vet fängelset i Ankeborg, men när var det med i serier för första gången? Har någon mer än Björnligan suttit där?
Kommer inte på någon annan en "engångs" tjuvar som sitter där samtidigt som Björnligan, heter det inte sing-song? Svårt att hålla reda på allt. |

|
 |
|
|
Grumme
Medlem

Sverige
Offline 566 inlägg |
Postad - 26 sep 2007 : 21:24:55
|
Borde inte Emil Örn ha suttit där? Jag har ett svagt minne av honom i en klassisk svart-vitrandig fångdräkt...
|
 |
|
|
Anders1
Trådmoderator

Sverige
Offline 1900 inlägg |
Postad - 26 sep 2007 : 21:37:55
|
| Citat : Ursprungligen postat av fippe94Citat : Ursprungligen postat av Stenens viseCitat : Ursprungligen postat av fippe94Känns lite som vi är lite off från forumets ändamål  Håller med dig Stenens. alla börjar från grunden och bygger upp just sitt egna ankeborg utefter det så kan dom börja spinna andra serier som skiljer sig från mängden. Jådo, men avvikelser händer. Slänger in en fråga då så kanke vi kan få igång det på rätt köl igen. Fängelset Singsing är som alla vet fängelset i Ankeborg, men när var det med i serier för första gången? Har någon mer än Björnligan suttit där? Kommer inte på någon annan en "engångs" tjuvar som sitter där samtidigt som Björnligan, heter det inte sing-song? Svårt att hålla reda på allt. 
Visst finns det det. Vem minns inte Långbens granne Molton (eller vad det nu var han hette) i KAP nr 11? Han har bara varit med i en serie, och vilken serie sen! En riktig klassiker.
Emil Örn har varit med i fler än en serie. |
|
Senast ändrat av - Anders1 den 26 sep 2007 21:39:03 |
 |
|
|
Grumme
Medlem

Sverige
Offline 566 inlägg |
Postad - 26 sep 2007 : 22:04:35
|
Jag vet att Emil Örn har varit med i fler än en serie. Frågan som jag svarade på var vilka fler än Björnligan som suttit i Sing-Sing.
|
 |
|
|
Anders1
Trådmoderator

Sverige
Offline 1900 inlägg |
Postad - 26 sep 2007 : 22:44:53
|
Sorry, jag råkade blanda ihop trådarna "De bästa engångskaraktärerna" och "Disneyskurkar". 
|
|
Senast ändrat av - Anders1 den 26 sep 2007 22:45:10 |
 |
|
|
Grumme
Medlem

Sverige
Offline 566 inlägg |
Postad - 26 sep 2007 : 23:22:07
|
No problemo. 
|
 |
|
|
Stenens vise
Medlem

Sverige
Offline 1114 inlägg |
|
|
fippe94
Medlem

Sverige
Offline 488 inlägg |
Postad - 27 sep 2007 : 19:39:16
|
| Citat : Ursprungligen postat av Stenens viseCitat : Ursprungligen postat av fippe94fippe94 Kommer inte på någon annan en "engångs" tjuvar som sitter där samtidigt som Björnligan, heter det inte sing-song? Svårt att hålla reda på allt. Jodå, jag bland ihop det riktiga fängelset med serieveriationen. Sing-song är rätt, Sing-sing är det riktiga. Menade inte att de skulle sitta tillsammans med Björnligan, bara att de suttit där.
Tack, finns så många olika fängelser i ankeborg. |
 |
|
|
labrador road 26
Administratör

Sverige
Offline 4069 inlägg |
|
|
fippe94
Medlem

Sverige
Offline 488 inlägg |
Postad - 27 sep 2007 : 20:25:58
|
| Citat : Ursprungligen postat av labrador road 26Citat : Ursprungligen postat av fippe94
Tack, finns så många olika fängelser i ankeborg.
Gör det? Trodde Ankeborg var ett rätt fridfullt ställe. Inte ens i Marvels och DC:s universum finns det särskilt många fängelser och där kryllar det av banditer, skurkar och bovar.
Egentligen inte, men många olika författare har olika namn på olika fängelser vilket gör att man lätt blir förvirrad. |

|
 |
|
|
Stenens vise
Medlem

Sverige
Offline 1114 inlägg |
Postad - 27 sep 2007 : 20:28:42
|
| Vet att nu i veckan så var det en serie om ett fänglse som skulle lägga ner, inte sing-song såklart. Men även om det "finns fler" (för mig är det nog bara nämda som räknas som korekt) så är brot tslingarna här ändå långa vägar snällare än i Superserier. Det är kanske rånare som värst, har aldrig hört talas om mördare där. |
 |
|
|
fippe94
Medlem

Sverige
Offline 488 inlägg |
|
|
Agentum
Medlem

Sverige
Offline 4390 inlägg |
Postad - 28 sep 2007 : 12:45:54
|
Lite lustigt på sitt sätt, om de tillåter skjutvapen i händerna på polis o bovar i Ankserierna så måste det förekoma grov kriminalitet också.
Har för mig att jag läst att ändringar förekommit i typ KA, och skjutvapen byts ut mot nåt ofarligare i bilden.
Nu är det väl iofs inte tänkt att samhället ska studeras särskilt djupt i dessa serier, som tur är kanske med tanke på åldergruppen det vänder sig till. |
 |
|
|
Stenens vise
Medlem

Sverige
Offline 1114 inlägg |
Postad - 03 okt 2007 : 16:11:31
|
Hejhej, tillbaks från semestern.
Jag tycker det är lite synd att det är barn som är målgruppen, skulle bli betydligt roligare om det vore som ett verkligare sammhälle, något mord kunde få räknas med nån gång tycker jag.
Den enda gången som jagh sett en pistol som jag kan dra mig till minnse som faktiskt kunnat döda någon är i Rosas "Brev hemifrån", där Monseur Molay sjuter mot Mathilda von Anka. Annars är ankorna nära på att dö i närmare 70% i cliffhangern i alla äventyrsserier sist i tidnigen, det är däremot sällan pistoler som är problemet. |
 |
|
|
Daggra
Medlem

Sverige
Offline 413 inlägg |
|
|
Daredevil
Medlem

Sverige
Offline 307 inlägg |
|
|
fippe94
Medlem

Sverige
Offline 488 inlägg |
Postad - 04 okt 2007 : 20:56:12
|
| Min favorit är nog Magica de hex. |

|
 |
|
|
Svartslipsen
Medlem

Offline 896 inlägg |
Postad - 05 okt 2007 : 12:22:12
|
| Citat : Ursprungligen postat av fippe94Citat : Ursprungligen postat av Stenens vise
Vet att nu i veckan så var det en serie om ett fänglse som skulle lägga ner, inte sing-song såklart. Men även om det "finns fler" (för mig är det nog bara nämda som räknas som korekt) så är brot tslingarna här ändå långa vägar snällare än i Superserier. Det är kanske rånare som värst, har aldrig hört talas om mördare där.
Kan tänka mig att det finns mördare för man ser ju en hel del tjuvar andvända skjutvapen. 
En del "Musse Pigg"-skurkar, framförallt de som skapades av Gottfredson har säkert begått mord, även om vi läsare aldrig fått se det. Spökplumpen försöker till exempel ta kål på Musse genom att hänga honom i "Mickey Mouse outwits The Phantom Blot". I "Blaggard Castle" är Ex och Dublex fullkomligt begeistrade vid tanken på hur många människor de kommer att kunna ta kål på och det skulle inte förvåna mig om Svarte-Petter förvandlat en eller ett par människor till såll.
Ps: Med "människor" menar jag såklart de antropomorfiska djur som befolkar "Disney"-serierna.
|
Living well is the best revenge
Min serie: Http://www.handofkarn.comicdish.com |
 |
|
|
Stenens vise
Medlem

Sverige
Offline 1114 inlägg |
Postad - 05 okt 2007 : 16:17:35
|
| Citat : Ursprungligen postat av SvartslipsenEn del "Musse Pigg"-skurkar, framförallt de som skapades av Gottfredson har säkert begått mord, även om vi läsare aldrig fått se det. Spökplumpen försöker till exempel ta kål på Musse genom att hänga honom i "Mickey Mouse outwits The Phantom Blot". I "Blaggard Castle" är Ex och Dublex fullkomligt begeistrade vid tanken på hur många människor de kommer att kunna ta kål på och det skulle inte förvåna mig om Svarte-Petter förvandlat en eller ett par människor till såll. Ps: Med "människor" menar jag såklart de antropomorfiska djur som befolkar "Disney"-serierna. 
Understryket är ett typiskt exempel på alla fjantiga (för det mesta) Disney-härska över världenbrott. De är aldrig så seriösa, men såklart finns det bättre exempel, som detta. Jag hade älskat om det gjordes en serie om en serie mördare eller liknande. Inte bara att de fjompar runt. Skulle helst av allt vilja se Kalle i ett relält slagsmål så har visar att "han är lite man". Gillar förövrigt inte när Kalle framställs som svag och underbegåvad. Heder åt vår Kalle! |
 |
|
|
fippe94
Medlem

Sverige
Offline 488 inlägg |
Postad - 05 okt 2007 : 16:38:19
|
| Citat : Ursprungligen postat av Stenens viseCitat : Ursprungligen postat av SvartslipsenEn del "Musse Pigg"-skurkar, framförallt de som skapades av Gottfredson har säkert begått mord, även om vi läsare aldrig fått se det. Spökplumpen försöker till exempel ta kål på Musse genom att hänga honom i "Mickey Mouse outwits The Phantom Blot". I "Blaggard Castle" är Ex och Dublex fullkomligt begeistrade vid tanken på hur många människor de kommer att kunna ta kål på och det skulle inte förvåna mig om Svarte-Petter förvandlat en eller ett par människor till såll. Ps: Med "människor" menar jag såklart de antropomorfiska djur som befolkar "Disney"-serierna.  Understryket är ett typiskt exempel på alla fjantiga (för det mesta) Disney-härska över världenbrott. De är aldrig så seriösa, men såklart finns det bättre exempel, som detta. Jag hade älskat om det gjordes en serie om en serie  mördare eller liknande. Inte bara att de fjompar runt. Skulle helst av allt vilja se Kalle i ett relält slagsmål så har visar att "han är lite man". Gillar förövrigt inte när Kalle framställs som svag och underbegåvad. Heder åt vår Kalle!
Väl "Bilbehållen" av Don Rosa känns det faktiskt som kalle framställs som ganska stark när han muckar gräl. Vad ska man säga om hans slagsmåls stil, en rejäl dansk-skalle. |

|
 |
|
|
Stenens vise
Medlem

Sverige
Offline 1114 inlägg |
Postad - 05 okt 2007 : 16:55:45
|
| Justeja, verkar som om Rosa har samma tankar som jag. Han hoppar ju på Monseur Molay i Brev H, förlorar tyvär. Sen får man inte glömma gången då Kalle nästan dränkte stackars Långben. |
 |
|
|
Ämne |
|