Serieforum.se

Sveriges största serieforum
Aktuellt datum och tid: fre 10 sep 2010, 13:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Besöksvärdet på loppis för seriesamlare?
InläggPostat: tor 29 jul 2010, 12:00 
Fine
Användarvisningsbild

Ett par reflektioner efter sommarens besök på loppmarknader:

Jag köper generellt inte serietidningar enbart för läsning längre. Jag har läst det mesta jag vill redan och det jag har missat finns på biblioteket i stor utsträckning. Därför är jag i stort sett ganska ointresserad av att själv handla läs-ex på loppisar och marknader. Dock tycker jag mig ha sett en trend i sommar där tidningar och böcker har börjat behandlas allt mer styvmoderligt. Allting vräks fram i stora högar och ingen bryr sig nämnvärt om att böcker och tidningar ligger och blir förstörda i väta och på marken. När började det bli så?

En annan liten rolig spaning är "springarna" och "gamarna" som jag har sett på ett par marknader också.

Springarna kutar så in i h-e när snöret faller och kutar bort till tidningarna (framför allt albumen) och lägger händerna på alla lådor och utbrister "jag tar rubbet!". När någon annan kommer och vill titta är allt "redan sålt". Därefter står springaren lugnt och fint och sorterar och rotar i backarna (han har fortfarande inte betalat för någonting). När han plockat ut 20-30 album (oftast Asterix, Tintin och Lucky Luke) viftar han lite nonchalant med sin hög och säger "äsch, jag har ändrat mig, jag tar bara de här. 5kr/st va?". Det här är vuxna män i åldern 30-50 år med Fjällrävenrygga. Ja, ja.

Gamarna är nästan ännu roligare. De har inte lika bra kondition som springarna och kommer ofta lite senare och får plocka resterna efter springarna. De har trots det samma "handpåläggningstaktik" och utropar någon sorts egenrätt till att titta i backarna. Senast förra helgen kom jag i kontakt med en gam. Med ena handen flitigt flippandes i Lucky Luke-albumen och den andra reservandes lådan bredvid säger killen på fullt allvar till mig: "Du, du är snäll och väntar lite med den, jag ska precis kolla genom där.". Varpå jag tittar först på honom och sen på killen bakom ståndet med en uppoffrande min. Killen i ståndet skruvar på sig lite olustigt, jag gissar att han anar att han kommer att behöva lösa en konflikt, men räddas av en annan kund som vill köpa något. Jag vänder mig till gamen och frågar om han menar allvar. Det gör han. Ja, ja.

Eftersom jag inte är intresserad av Tintin och Lucky Luke i FR-GD så känns det som det kvittar, men allvarligt talat. Gamen var ganska liten och klen och jag hade förmodligen kunnat lyfta både honom och Fjällräven-ryggan och sätta ner honom två meter bort, men ärligt talat, var tog den allmänna hyfsen vägen? [:)]

Alltid på jakt efter svenska Marvel-titlar från 1984-2010 i Near Mint- 9.2 eller bättre. Se http://www.serieforum.se/viewtopic.php?f=13&t=5554 för exakta titlar, årgångar och nummer. Skicka PM eller svara direkt i tråden.

Inläggsrubrik: Re: Besöksvärdet på loppis för seriesamlare?
InläggPostat: tor 29 jul 2010, 12:25 
Moderator
Användarvisningsbild

Var på en loppis för ungefär en månad sedan och hade plockat ihop en liten hög med runt 15 album som jag stod och höll med ena handen medan jag sökte igenom resterande högar på bordet. Plötsligt kommen en man fram lite snett bakifrån, tar mina album som jag står och håller i och utbrister "Har du några Tintin här?". Snabbt bläddrar han igenom albumen, konstaterar att... nej, jag hade inga Tintin, lägger högen på loppisbordet och spurtar vidare till ett annat bord. Jag blev så chockad att jag inte hann förstå vad som hände [:0]
Vissa människor är fantastiska [}:)]

InläggPostat: tor 29 jul 2010, 12:29 
Tekniker
Användarvisningsbild

Det är ju stackarnas levebröd. Sen Tradera kom finns det ju ett nytt sätt att dra in extrainkomster, förutom att samla pantburkar och sälja Situation Stockholm - att gama Tintin-album på loppisar. Man kan tycka vad man vill om hyfsen, eller bristen på densamma. Jag tycker inte att man kan säga att man inte får göra så här, även om jag inte riktigt tycker om uppträdandet. Alternativet är att börja löpträna.

InläggPostat: tor 29 jul 2010, 13:31 
Fine
Användarvisningsbild

Lönlöst att hitta något av värde på loppis. Dom mer erfarna säljarna kammar av
utbudet innan loppisen börjar och kränger sedan dessa saker på tradera.

InläggPostat: tor 29 jul 2010, 14:01 
Fine
Användarvisningsbild

mithroth skrev:
Var på en loppis för ungefär en månad sedan och hade plockat ihop en liten hög med runt 15 album som jag stod och höll med ena handen medan jag sökte igenom resterande högar på bordet. Plötsligt kommen en man fram lite snett bakifrån, tar mina album som jag står och håller i och utbrister "Har du några Tintin här?". Snabbt bläddrar han igenom albumen, konstaterar att... nej, jag hade inga Tintin, lägger högen på loppisbordet och spurtar vidare till ett annat bord. Jag blev så chockad att jag inte hann förstå vad som hände [:0]
Vissa människor är fantastiska [}:)]

Påminner lite om en grej som hände för ett par år sen. Jag var rätt liten så jag har bara ett vagt minne av det. Jag stod inne på videofilmcenter och läste baksidan av ett fodral. Plötsligt kommer det in en kvinna med sina ungar. Den äldre av dem verkar lite småsur. Han kommer fram till mig och utan att säga ett knyst tar han filmen ifrån mig och börjar läsa själv.
Oprisbart [:o)] [:o)]

InläggPostat: tor 29 jul 2010, 18:42 
Near Mint
Användarvisningsbild

Jag tillhör ingen av kategorierna, kanske är annorlunda ovanför Sthlm? Jag tillhör nog "Rävarna" som klipper gamarna [:o)] .

Har råkat ut för att "Springaren som ligger i lådorna och har köpt det" !! När jag frågar säljaren om allt är betalt och får svaret Nej!! Då ryker den låda som han inte är i. Det har varit hårda ordväxlingar ibland, jag brukar avgå med seger men det händer att han köper allt då på rent djävulskap ochdet är lite kul med, "Springarn" försöker jag blåsa i bland, om jag ser det ligger något av bra värde i hans bunt, om jag vet att det är 100-200:- på ett album så kan jag höja budet med både 3-4-5ggr.

Gamen han är mer sorglustig som påtalas men ingen fyndare, han köper fel och lämnar det som är bra (fast han tror det är värdelöst).

"Vinylen" är värre, han som rotar i skiv/vinyl-backarna . Han har verkligen bitit sig fast i backarna han har inom räckhåll, där släpps INGEN fram i någon back (minst 6 backar ). För börjar man bläddra så är man bortmotad rätt snabbt det är bara att ge upp.

Men det är så sant som "jocke" säger att fynden som proffsen gör före öppnandet hos amatörerna, dom är ruggiga ibland, men även dom ser inte "skogen för alla träd".

Så kört är det inte även om en del har försvunnit. Oftast har det lämnats det proffsen har tyckt varit för dyrt (värt det dubbla och mer där till på tradera). Tro inte att det är kört om du kommer sent till en loppis. [:o)]

InläggPostat: fre 30 jul 2010, 09:46 
Very Good
Användarvisningsbild

Kommer du in som säljare bland dom andra säljarna då kan du ju fynda innan det öppnar först ,gäller ju även på mässor.
Annars är det samma chans om det är en loppis utan företrädda innan.

Jo jag har själv också råkat ut för folk som ska ha allt ,men tar lite på slutet .
Värst för dom är när man känner säljarna ,då har dom problem,när jag vill ha

InläggPostat: fre 30 jul 2010, 11:40 
Very Fine
Användarvisningsbild

Svär mest över att allt för många är ena jäkla skitstövlar. Och då menar
jag inte att de tränger sig, eller hugger som vesslor, utan för att de
väldigt ofta hittar fynd för skitsummor OCH BÖRJAR PRUTA!

Hur många nybörjarsäljare återvänder med andra prylar, när de
upptäcker att de (eller bekanta) blivit blåsta. Anser att dessa
idioter förstör marknaden med sina girigheter! Dumsnålt är ordet!!

Jens

InläggPostat: fre 30 jul 2010, 12:15 

Jag måste ändå säga att det "roligaste" eller rättare sagt mest pinsamma är då en förhållandevis vuxen människa beter sig så mot ett barn. Motar bort dom och ibland tar serietidningar för dom. Lite mer ok om man gör så mot en annan samlare som ändå kan stå på sig lite mer.

Frank Bellomo som skriver samlarguider till massa leksaker sa att han aldrig skulle kunna köpa en leksak eller serietidning framför en unge hur gärna han än vill ha den och hur åtråvärd den än är. För i grund o botten är leksaker och serietidningar till för barn. Visst det finns serier för vuxna och allt det. Men det är ändå från början till för barnen.

InläggPostat: fre 30 jul 2010, 16:52 
Very Good
Användarvisningsbild

Har sett seriesamlare stå och pruta på serietidningar av småbarn så barnet börjat gråta på barnens loppis i malmö.
Då har det gått långt

InläggPostat: fre 30 jul 2010, 17:13 
Near Mint
Användarvisningsbild

Jag börjar tänka på alla de här förlorartyperna som är med i spelfilmsavsnitten i "Otaku no Video".

(Nu kanske många här har ännu sämre koll på manga och anime än mig, men i alla fall...)

http://en.wikipedia.org/wiki/Otaku_no_Video

(F.ö. så kanske skon ibland passar väl mycket för mig på såna här exempel också...)

InläggPostat: fre 30 jul 2010, 22:42 
Near Mint
Användarvisningsbild

Har sett seriesamlare stå och pruta på serietidningar av småbarn så barnet börjat gråta på barnens loppis i malmö.
Då har det gått långt

Det har jag aldrig varit med om och jag hoppas jag slipper uppleva det (jag skulle bli vansinnig och troligen rivit av prutarna tidningarna och klippt till han)

Men det finns mycket roligt med ungar som står och säljer med.
Dom kan börja på 100:- och man tycker det är mycket, nästa bud från dom är 0,50öre/2st. Men det brukar sluta på 5-10:- i slut ändan som blir mer normalt.

InläggPostat: lör 31 jul 2010, 13:30 
Användarvisningsbild

det är 2 stycken gamar här i min stad som är så fräck att de kommer till loppisarna 1-2 h innan det ens har öppnat och vill koma in. har sed dem stå ine i loppisarna när jag kommer på öpningstiden :P och när min syra skulle ha loppis kom de bara och började rota i de låderna som inte ens hörde till loppisen en fast det stod klart och tydligt

Senast redigerad av renit lör 31 jul 2010, 13:43, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: lör 31 jul 2010, 13:41 
Near Mint
Användarvisningsbild

renit skrev:
... de länderna som inte ens hörde till loppisen ...

Menar du lådorna ?

InläggPostat: lör 31 jul 2010, 13:42 
Användarvisningsbild

så går det när man använder rättstavningsprogrammet :P

InläggPostat: sön 08 aug 2010, 12:43 
Near Mint
Användarvisningsbild

Jocke skrev:
Lönlöst att hitta något av värde på loppis. Dom mer erfarna säljarna kammar av
utbudet innan loppisen börjar och kränger sedan dessa saker på tradera.

På Täby Galopps stora loppis på somrarna har man inte det problemet. Loppisen börjar visserligen inte officellt förrän kl 12, men det är fritt fram att ströva omkring på området hur tidigt man vill. Det innebär att det är ganska lätt att ha tur att komma först till några godbitar.

Däremot förekommer det där många kretiner som varken är springare eller gamar, utan som man kan kalla för HYENORNA. Det är många engångs-privatsäljare på denna loppis, och när dessa plockar upp sina varor så flockas hyenorna. Dyker det upp något intressant så har jag sett två hyenor börja slita och dra i varsin ände utslungandes okvädningsord. Patetiskt är bara förnamnet. Dessutom skulle jag tro att det är professionella handlare som beter sig på detta viset.

(Jag brukar dyka upp vid 11:15 och är oftast klar strax före 12, alltså INNAN loppisen egentligen börjar... [:p] Däremot undviker jag hyenaflocken och tittar bara på redan uppställda varor.)

InläggPostat: sön 08 aug 2010, 14:24 
Moderator
Användarvisningsbild

De flesta loppisar jag besöker öppnar grindarna 60 -30 min innan de börjar sälja så att man ska kunna gå runt och titta. Alla går tydligt ut med att det inte är tillåtet att samla på sig saker och stå och hålla tills försäljningen börjar, men detta efterföljs aldrig. Vissa av försäljarna säger emot ordentligt men vanligtvis ger de upp när köparna bara ignorerar dem. Hade jag varit försäljare där och köparen vägrar lägga tillbaka sakerna hade jag dragit till med rejäla priser på varorna när det var dags. :twisted:
Men troligen hade det inte gjort någon nytta eftersom de bara går till nästa säljare och köper för en spottstyver när man vänder ryggen till.
Nästan värre är det när de accepterar att de inte får hålla i sakerna, lägger upp en hög framför sig på bordet och sedan står kvar där så att man inte kommer åt att titta på någonting av bordet. [:I]

InläggPostat: sön 08 aug 2010, 22:16 
Fine
Användarvisningsbild

Intressant tråd det här; jag har inte varit på en loppis på åratal men blir lite nyfiken att gå och titta på spektaklet [:o)]

InläggPostat: mån 09 aug 2010, 09:52 
Near Mint
Användarvisningsbild

Intressant tråd det här; jag har inte varit på en loppis på åratal men blir lite nyfiken att gå och titta på spektaklet [:o)]

Gör det, det är roligt att se när dom öppnar dörrarna och massan bara väller in för det "Stora Fyndet". Värst är när Antikrundan börjar och någon säger " Den köpte jag på loppis för 5:-" och den är värd 10000:- Då samlas verkligen "Gamarna" [:D]

InläggPostat: mån 09 aug 2010, 13:39 
Very Fine
Användarvisningsbild

Det vore synd om Internet med Tradera i spetsen slår ut loppmarknaderna och antikvariaten, eftersom det är roligt att gå och bläddra i dessa backar och se om man hittar någon pärla.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]