Hollywoodskådisar som skrivit seriemanus?

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Hollywoodskådisar som skrivit seriemanus?

Inlägg av trimble »

Jag har beställt "Meadowlark" av Ethan Hawk och min frågan till forumet är om ni känner till flera skådisar som har skrivit seriemanus?
Har för mig att Bruce Boxleitner,(Luke Macahan) har skrivit ett seriemanus.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hollywoodskådisar som skrivit seriemanus?

Inlägg av Wakuran »

Kan nog finnas ett par stycken. Du menar alltså folk som primärt är kända som skådespelare snarare än manusförfattare?

Mark "Luke Skywalker" Hamill verkar t.ex. ha fuskat litet tillsammans med andra författare...

https://en.wikipedia.org/wiki/Mark_Hamill#Comics
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Hollywoodskådisar som skrivit seriemanus?

Inlägg av Agentum »

Det mer vara ytterst få, att skriva serier är i te lätt som mången tex dp folk som skrivit böcker, filmer osv märkt, så tom dör är det magert.

Faktum är att det är bättre åt andra hållet att skriva serier liknar film eller TV serier.

Men just skådespelare? Det känns inte värst troligt o de inte är väldiga fans av serier och har hjälp av någon som kan bena upp ett seriemanus.

Vissa imo sommvarit regissörer för några filmer har levererat dåligt, även bestseller inom nånting som anlitats har inte direkt skrivit nåt av jätteintresse.

I USA Idag tycks det ju gå åt pipan mest.

Hör inEjroöa för vi hoppas att fokkligeåar på folk som har levererat förr,TT försöka med folk som jobbar billigt kommer inte funka.

Sen fins ju inga andra marknader jag Jan komma på.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Hollywoodskådisar som skrivit seriemanus?

Inlägg av Rufus »

Reine Brynolfsson, har kanske inte skådespelat i just Hollywood, men serier har han gjort, och är publicerad bl.a. i Svenska Serier.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Hollywoodskådisar som skrivit seriemanus?

Inlägg av trimble »

Tack för listan.
Skulle verkligen vilja läsa, John Cleese`s Superman- True Brit.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Hollywoodskådisar som skrivit seriemanus?

Inlägg av Agentum »

Man kan lungt säga att de flesta ju är skräp, men namnet drar givetvis lite.

Men jag tvekar att nånting är hållbart, kanske de humoristiska dock.

Som sagt många har tänkt sig skriva serier och sen tänkt att de ska de inte.

Sen finns väl även en låg procentdel av skådisar som skulle kunna skriva en bok själva utan att hyra nån att göra det.

Men som vi ser är inte serier direkt påkallat, CM Punk liksom jises dumhuvet självt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Hollywoodskådisar som skrivit seriemanus?

Inlägg av MAD »

Glöm inte Keanu
https://edition.cnn.com/2020/07/20/ente ... index.html

Sen tänkte jag att Bruce Campbell borde ha skrivit nån serie också eftersom han varit skådis i så många, hittade iaf serieversionen ac Man with the Screaming Brain och han står som medförfattare. Den är för övrigt ganska bra om jag minns rätt :)
https://www.amazon.com/Man-Screaming-Br ... oks&sr=1-4
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Hollywoodskådisar som skrivit seriemanus?

Inlägg av super85 »

https://www.gamesradar.com/danny-devito ... niversary/

Danny Devito som spelade Pingvinen i Batman Returns skriver Pingvin-serie till DC
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Hollywoodskådisar som skrivit seriemanus?

Inlägg av Agentum »

MAD skrev:Glöm inte Keanu


Sen tänkte jag att Bruce Campbell borde ha skrivit nån serie också eftersom han varit skådis i så många, hittade iaf serieversionen ac Man with the Screaming Brain och han står som medförfattare. Den är för övrigt ganska bra om jag minns rätt :)
https://www.amazon.com/Man-Screaming-Br ... oks&sr=1-4


Hehe ja där har vi en som varit seriefigur väldigt mycket i stället.
Den film du skriver om var rätt galen och på lite typiskt vid gjort med enkla medel och mer av allt annat i stället.
Ny för mig, kan vara intressant att kolla in.

Bubba Ho-tep en slags föregångare till filmen är inget vidare just för att det är Elvis Presley de försöker ha som honom, det ska ju vara Campbell trots att det låter konstigt så blir det ju inga one lines eller galenskaper.
Obegripligt misstag, men ok det var ingen skådis sommskrev den serien.

Som sagt av filmförfattare eller regissörer finns det ju betydande fler, och tvärtom många zerieflrfattarre har ju åtminstone skrivit tv serieavsnitt orelaterade till säg superserier tex.

Men en sån lista där sånt blandas blir nog väldigt lång, vissa har ju fått ur sig manus till riktigt kända filmer även om de inte regisserat dem.

Jag har alltid undrat vad Bob Kane bidrog med för Batman 1989 var det väl? Kanske att hans namn kom med i sluttexterna på ett ställe till.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Hollywoodskådisar som skrivit seriemanus?

Inlägg av super85 »

Jag har alltid undrat vad Bob Kane bidrog med för Batman 1989 var det väl? Kanske att hans namn kom med i sluttexterna på ett ställe till


Inget. Han är väl endast creddad som skapare i alla Batman filmer. Sen jobbade DC fram Bill Fingers namn till karaktären ca 10 år sedan och syns i filmerna och tv-serierna numera.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Hollywoodskådisar som skrivit seriemanus?

Inlägg av Agentum »

Jag vet, otroligt nog, men han var alltså anlitad som expert i den filmen, mest så.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Hollywoodskådisar som skrivit seriemanus?

Inlägg av super85 »

Nja, typ "Consultant" eller nånting. Och det där är ju mest för han blivit bjuden att besöka inspelningarna etc.

Vet att DC var classy mot Jerry Robinson när man spelade in "The Dark Knight" 2008 och han hade en liknande "roll".

Sen är det ju ibland enbart kontraksgrejer med hur skapare blir creddade. T ex Stan Lee var creddad som någon form av producent i stort sätt alla Marvel produktioner på TV och bio och jag tvivlar han jobbat speciellt intensivt med någon av dem.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Hollywoodskådisar som skrivit seriemanus?

Inlägg av Agentum »

Nej Stan Lee hade i verkligheten i get alls med nåt att göra, han var PR-man kan man säga, han hade inte en susning om nåt vis Marvel utan bedrev ju ett eget företag.

Men ändå Bob Kane, antar du läst han brev från 69tal dör han påstår att han skapat, skrivit i h texåcknat Batman sen starten, vid det laget ryktas det att han målade tavlor med clowner på.

Du har såklart rött, inbjuden för att se det hela osv, men det är alltid lätt humoristiskt att prata om Bob Kane, men han såg iofs till att få nåt idag allt från början vilket ju är ovanligt.

Det är historierna som roar.

Bill Finger sög inte röken av nåt, ändå är han väl den som utvecklade Batmans arsenal hans skurkar mm med spökteck är som du nämner, Jane gick och visslade bland clownportrötten under tiden.

Visst Bob Kane är en typisk sån alla älskar att hata, ungefär som Mort Weisinger som hade hand om DCs Superman avdelning under 60talet, det är en snubbe jag aldrig sett någon kunnat säga nåt bra om öht.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar