Snabbfrågor

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wildis90 »

germund skrev:Det är ytterst få italienska serier i Kalle Anka & C:o, om några. Don Rosa har repriserats i vecko-ankan, men kanske framför allt har hans längre serier publicerats i Kalle Anka Extra de senaste tio åren (dvs tidningen som nyss bytte namn till Kalle Ankas Klassiker).
Ok, jag trodde att det var mycket italienska serier i Kalle Anka och CO eftersom det är mycket italienskt i Kalle Ankas pocket. Min fråga är egentligen om det finns en förteckning över alla Don Rosa serier i Kalle Anka och CO, vilket jag tror är det du menar med Veckoankan.

Det jag söker är något i stil med denna, men som går till 2021:
http://www.serieboden.com/don-rosalistan

Med vänlig hälsning, Wildis90 [:o)]
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wakuran »

Wildis90 skrev:
germund skrev:Det är ytterst få italienska serier i Kalle Anka & C:o, om några. Don Rosa har repriserats i vecko-ankan, men kanske framför allt har hans längre serier publicerats i Kalle Anka Extra de senaste tio åren (dvs tidningen som nyss bytte namn till Kalle Ankas Klassiker).
Ok, jag trodde att det var mycket italienska serier i Kalle Anka och CO eftersom det är mycket italienskt i Kalle Ankas pocket. Min fråga är egentligen om det finns en förteckning över alla Don Rosa serier i Kalle Anka och CO, vilket jag tror är det du menar med Veckoankan.

Det jag söker är något i stil med denna, men som går till 2021:
http://www.serieboden.com/don-rosalistan

Med vänlig hälsning, Wildis90 [:o)]

Aha. Då blir det nog till att klicka sig igenom Inducks ...

https://inducks.org/comp2.php?creat=DR& ... d=nk&pg1=1
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Agentum »

Jag kom att tänka på olika äldre svenskutgivna serietidningar.
Jag kom då på att jag nog har nåt kanske 70tal i rena dagstudningsoapper, som var vikt men som då innehöll bara serier.

Udda sak, kanske mins jag fel, mins inget namn heller, men vill minnas att jag hittade en bunt av det där nångång.

Vad var det? Stämmer det hör öht med nåt svenskt?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Jag kom att tänka på olika äldre svenskutgivna serietidningar.
Jag kom då på att jag nog har nåt kanske 70tal i rena dagstudningsoapper, som var vikt men som då innehöll bara serier.

Udda sak, kanske mins jag fel, mins inget namn heller, men vill minnas att jag hittade en bunt av det där nångång.

Vad var det? Stämmer det hör öht med nåt svenskt?

Det låter bekant, men jag tror snarare det var 80-talet. Tror det finns sånt listat i seriekatalogerna, även om jag inte hittar något exakt vid en snabb koll.

Hmm, när jag tänker efter minns jag något liknande, som jag tror var reklam för jeans eller något sånt. Tror tidningen hade någon "cool ljudeffekt" som titel...

Edit. Lyckades hitta den tidningen, åtminstone. "Vroal"

https://seriekatalogen.se/title/#vroal
https://www.seriesam.com/cgi-bin/guide?s=Vroal+(1980)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Agentum »

Nej jag kan inte ta fram dem heller nu, jag vara kom på det att det var en serietidning utgiven som sög en kvällstidning, vikt och med sämre papper.
Mins att jag hittade några av de där hela och hyfsat skick och köpte dem oavsett vad de innehöll bara för att de var udda.
Det var olika serier i dem från allt möjligt, jag tittade mest bara inget mer.
Det var inte reklam utan absolut en utgivning men med konstigt format.
kan de fara så nya som 80tal. fanns andra serietidningar än i normalfirmat då?

Min s juningen vad de hette bara, och kanske var jag fel.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Rufus »

Agentum skrev:Jag kom att tänka på olika äldre svenskutgivna serietidningar.
Jag kom då på att jag nog har nåt kanske 70tal i rena dagstudningsoapper, som var vikt men som då innehöll bara serier.

Udda sak, kanske mins jag fel, mins inget namn heller, men vill minnas att jag hittade en bunt av det där nångång.

Vad var det? Stämmer det hör öht med nåt svenskt?


Jag tycker att det låter som Seriepressen från 1971.

https://seriekatalogen.se/title/#seriepressen
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Agentum »

Ja du har rätt de där är det, pappret är nog bättre än jag beskrev, men jag köpte dem för att jag aldrig sett nåt sånt och att degar vikta som en kvällstidning.
Tack då kan jag sova igen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wakuran »

Hmm, borde jag ju ha tänkt på. Jag har ju några av de där gamla tidningarna vikta sen något reainköp, och så är det ju en tidning jag borde ha koll på som gammal Spindelmannen-nörd...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Agentum »

Jo det är faktiskt Marvel i dem Spindeln och Demonen, det är nog nåt många missat annars.
Jag vet inte om de var vikta nya, kan ha varit då de är så stora.

Jag visste inte ens att de existerade mins jag så jag köpte dem bara därför, de var färg med fö, vilket då 71 måste varit först på Marvelhjältar va?
Nu är de ju blandtidningar givetvis men ändå.

Nåväl som med allt annat ligger de i förrådet nånstans haha.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wakuran »

Jag har ju sett att det finns ovikta exemplar ute till försäljning fortfarande, men de verkar rätt sällsynta. De flesta kanske blev vikta redan när de var nya.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Agentum »

Jo för jag tänkte där de såldes måste blivit ett problem annars.

Tanken måste ju varit att man köpte kvällstidningen och så en sån här serietidning på en gång.

Allt är väl värt att prova antar jag, eller var på den tiden iaf.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Snabbfrågor

Inlägg av burnout »

Wakuran skrev:Jag har ju sett att det finns ovikta exemplar ute till försäljning fortfarande, men de verkar rätt sällsynta. De flesta kanske blev vikta redan när de var nya.


Det finns både och, jag har ovikta men även vikta (har dubbla upplagor). eftersom dom var så stora så om det var en större affär och dom skulle ha säg 10 ex så var det enklare att skicka dom ovikta än att stå och vika dom. På den tiden var det många serier som skulle ut varje vecka.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Agentum »

Hon det förklarar saken för de jag har ser liksom ut som de faktiskt var vikta från början, vilket de mao var, men det berodde på var de skulle ut till helt enkelt.

Och ja det var ju mycket serier då, och det växte väl på än mer under 70talet uaf första halvan.

Obegripligt idag, men många var väl sånt som inte fick många nummer eller var one-shots, det fanns ju ännu inte monopol då.

Det är före min tid men då man hittar så mycket serietidningar man öht inte visste fanns från 70tal har jag ju börjat begripa att det måste varit proppat i hyllorna.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Agentum »

Läste Gaston vol4, kan det vara så att originalöversättningen av alla Gaston faktura ägs av det förlaget Carlsen var det väl eller nåt, nu Egmont?
För varför annars återlversätta allt? Det måste finnas en poäng känner jag?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Grumme »

Johan, Lotta och Jocko.
Vilka utgåvor/upplagor har röda resp. gula ryggar? :?:
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Snabbfrågor

Inlägg av germund »

Agentum skrev:Läste Gaston vol4, kan det vara så att originalöversättningen av alla Gaston faktura ägs av det förlaget Carlsen var det väl eller nåt, nu Egmont? För varför annars återlversätta allt? Det måste finnas en poäng känner jag?
Den gamla översättningen ägs av översättaren, inte av Carlsen/Egmont. Man nyöversätter säkert Gaston för att lägga sig så nära originaldialogen som möjligt; m.a.o., man tummar lite på nostalgifaktorn, för att återge handling och dialog så korrekt som möjligt. De gamla översättningarna har ju ofta bra flyt i språket, men även sina svagheter, försvenskade namn på orter etc.
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wildis90 »

Hur många sorters olika Kalle relaterade titlar kan man samla på? Finns det någon lista över alla? [:o)]

Med titlar så menar jag till exempel DRSV, KA&C:O, KAP, HoF, joakims ficktidning osv.
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Snabbfrågor

Inlägg av K-E Lindkvist »

Wildis90 skrev:Hur många sorters olika Kalle relaterade titlar kan man samla på? Finns det någon lista över alla? [:o)]

Med titlar så menar jag till exempel DRSV, KA&C:O, KAP, HoF, joakims ficktidning osv.

Svaret finns som vanligt i I.N.D.U.C.K.S. Scrolla nedåt för serietidningar etc. [;)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wildis90 »

K-E Lindkvist skrev:Svaret finns som vanligt i I.N.D.U.C.K.S. Scrolla nedåt för serietidningar etc. [;)]

Tack så mycket för hjälpen! Jag får försöka komma ihåg att kolla in där lite oftare ;)
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Coppas »

Fick hem de fyra befintliga böckerna om Silas Corey.

Visade sig att på Zarkoffs testamente del 2 så har Egmont gjort en miss såtillvida att titeln på ryggen lyder Aquilamysteriet del 2, dvs. man har råkat ta titeln från den tidigare boken. I sig inget som påverkar läsvärdet, men det ser ju lite konstigt ut i bokhyllan. Har redan en bekant som frågat varför jag köpt dubbletter. Som tur var så kommer ju Zarkoffs testamente del 1 emellan... :mrgreen:

Frågan är då om detta fel bara är på ett fåtal exemplar eller om det är så på hela utgåvan?
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Skriv svar