Snabbfrågor

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Agentum »

Jag bokade den inte ens utan bara köpte den hos Bokus.

Så den har nog de som vill ha den nu, då jag inte backade nåt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wakuran »

Coppas skrev:Har helt glömt bort det... då det varit lite förseningar.

Herman Hedning Apokalypticum 2007-2010! har ju dock funnits ute sedan juni i år. Jag hör dock till de som backat boken via CrowdOx, men har inte sett den än. Är det månne någon annan här som oxå backat via CrowdOx som fått sin?

Har du kontaktat förlaget Evil Ink än?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Agentum »

Ok jag läste hastigt där, men ni som backat det hela måste ju få era böcker såklart.
DEt måstre ju blivit ett misstag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Coppas »

Wakuran skrev:
Coppas skrev:Har helt glömt bort det... då det varit lite förseningar.

Herman Hedning Apokalypticum 2007-2010! har ju dock funnits ute sedan juni i år. Jag hör dock till de som backat boken via CrowdOx, men har inte sett den än. Är det månne någon annan här som oxå backat via CrowdOx som fått sin?

Har du kontaktat förlaget Evil Ink än?

Nej, inte än. Vill inte stressa dem och vi är informerade om att de ligger efter och den som väntar på något gott... Det är dock lite glest mellan uppdateringarna så det var därför jag tänkte att jag slänger ut en liten undran även här.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Agentum »

Dck ändå efter vi dödliga kunnat köpt boken.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Coppas »

Så är det ju. Tanken var väl att vi som backade skulle fått boken först, men det är inget litet åtagande så jag hänger inte läpp för att det blir försenat.

I sak var det mest att jag upptäckte att boken fanns ute, men kom först inte på att jag backade både den samt även Ragnarök. Dvs. jag hade glömt bort den första och var nästan på vippen att beställa en till... börjar nog bli gammal... [|)]
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Agentum »

Jo vem börjar inte bli det, men dunfpr nog boken, den är bra.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wakuran »

Råkade se att den gamla humorserien "Jocke, Nicke och Majken" (som väl iofs känns rätt mossig idag...) ska fylla 100 1921. Ska enligt Sture Hegerfors ha debuterat i Allt för alla 34/ 1921 under sommaren, men hittar inte exakt datum. Någon som skulle kunna ha koll, så att jag kan lägga in i Seriewikins kalendarium?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Sir-L »

Wakuran skrev:Råkade se att den gamla humorserien "Jocke, Nicke och Majken" (som väl iofs känns rätt mossig idag...) ska fylla 100 1921. Ska enligt Sture Hegerfors ha debuterat i Allt för alla 34/ 1921 under sommaren, men hittar inte exakt datum. Någon som skulle kunna ha koll, så att jag kan lägga in i Seriewikins kalendarium?

Hittar inte mina Allt för alla just nu, men jag tror inte jag har just det numret.
Men 1921 så var vecka 34 mellan den 22 till 28 augusti, vet dock inte vilken veckodag tidningen kom ut.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wakuran »

Sir-L skrev:
Wakuran skrev:Råkade se att den gamla humorserien "Jocke, Nicke och Majken" (som väl iofs känns rätt mossig idag...) ska fylla 100 1921. Ska enligt Sture Hegerfors ha debuterat i Allt för alla 34/ 1921 under sommaren, men hittar inte exakt datum. Någon som skulle kunna ha koll, så att jag kan lägga in i Seriewikins kalendarium?

Hittar inte mina Allt för alla just nu, men jag tror inte jag har just det numret.
Men 1921 så var vecka 34 mellan den 22 till 28 augusti, vet dock inte vilken veckodag tidningen kom ut.


Enligt svenska Wikipedia:
Svenska Wikipedia skrev:Allt för Alla var en svensk veckotidning som utgavs 1912—1932 av Åhlén & Åkerlund[1][2] och första numret kom ut den 10 november 1912. Den uppgick i Vårt Hem[3] efter att sista numret (nr 45/1932) getts ut den 6 november 1932. Serier som 91:an Karlsson[4] (i nr 23/1932) och Kronblom (i nr 29/1927) debuterade i Allt för Alla.[5]

Båda dessa datum är söndagar enligt veckodagskalkylatorer på nätet, så då är frågan om tidningen gavs ut söndagen innan själva veckan, dvs. 21 augusti?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Sir-L »

Wakuran skrev:
Sir-L skrev:
Wakuran skrev:Råkade se att den gamla humorserien "Jocke, Nicke och Majken" (som väl iofs känns rätt mossig idag...) ska fylla 100 1921. Ska enligt Sture Hegerfors ha debuterat i Allt för alla 34/ 1921 under sommaren, men hittar inte exakt datum. Någon som skulle kunna ha koll, så att jag kan lägga in i Seriewikins kalendarium?

Hittar inte mina Allt för alla just nu, men jag tror inte jag har just det numret.
Men 1921 så var vecka 34 mellan den 22 till 28 augusti, vet dock inte vilken veckodag tidningen kom ut.


Enligt svenska Wikipedia:
Svenska Wikipedia skrev:Allt för Alla var en svensk veckotidning som utgavs 1912—1932 av Åhlén & Åkerlund[1][2] och första numret kom ut den 10 november 1912. Den uppgick i Vårt Hem[3] efter att sista numret (nr 45/1932) getts ut den 6 november 1932. Serier som 91:an Karlsson[4] (i nr 23/1932) och Kronblom (i nr 29/1927) debuterade i Allt för Alla.[5]

Båda dessa datum är söndagar enligt veckodagskalkylatorer på nätet, så då är frågan om tidningen gavs ut söndagen innan själva veckan, dvs. 21 augusti?

Den 21 augusti verkar troligt då veckorna började på söndagar då (vilket jag inte alls tänkte på).

Att söndag var veckans första dag framgår exempelvis av tyskans namn för onsdag: Mittwoch, 'midvecko(dag)'. I vissa länder, exempelvis USA och Japan, räknas fortfarande söndag allmänt som veckans första dag, medan vissa svenska almanacksförlag på 1960-talet började tillverka veckoalmanackor med lördag och söndag som ett sammanhängande veckoslut (engelska: weekend).[1] Internationell standard för veckonumrering och måndag som veckans första dag infördes i och med ISO 2711 (1 januari 1973);[2] ISO 2711 ersattes 1988 av den utökade standarden ISO 8601.[3] I bland annat Sverige innebar ISO 2711 att kalendrarna kom att standardiseras därefter.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wakuran »

Kan prella 21 augusti, i brist på annat besked...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Agentum »

Stämmer det där för väldigt lång tid? Namnen vi har och även tex engelskan lånat av är ju minst vikingatida.

Eller var det kom kristendomens som då Söndagen skulle blivit veckans första dag, i Bibeln beskrivs den ju som en vilodag, ett avslut på världens uppkomst.

Eller var det alltså helt enkelt nån slags bestämmelse men som inte berörde vanligt folk här i väst att en y vecka börjar på måndagen?

Att det kan stämma i vissa länder absolut, men i Sverige tvekar jag även om vi var väldigt förtydligade vilket ju märks ännu även om ingen pratar lågtyska längre, det är väl nästan utrotat, vi tycks dock behållit vevåckodagarnas namn vi redan hade.
Jag känner att ev försök att ändra det här folkligt aldrig fungerade, och idag känns det fånigt att säg USA nämns, tvekar att alla har koll på det där ens.

I var fall så borde ju en tidning kommit ut en söndag förr, som sagt det var väl sin och så med arbetstider.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
sverre
Very Good
Inlägg: 89
Blev medlem: lör 26 jul 2008, 17:10
Ort: Uppsala

Re: Snabbfrågor

Inlägg av sverre »

Veckans indelning kommer från Babylonien och spreds antagligen till de germanska länderna via inflytande från Romarriket.
Skapelsemyten i bibeln, som också har babyloniska rötter, beskriver hur Gud skapade världen på 6 dagar och vilade på den sjunde. Bibeln föreskriver därför att också judar skall vila på den sjunde dagen. När kristendomen uppstod började de kristna fira Kristi uppståndelse på söndag, då Jesus som en rättrogen jude efter att ha avrättats på en fredag, vilade på lördagen och återuppstod först på söndagen. Söndag är därför de kristnas heliga dag.
På nittonhundratalet när den religiösa bildningen avtog började många blanda ihop begreppen vilodag och helgdag vilket alltså fick till följd att veckans indelning i många länder ändrades till att börja med måndag.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Agentum »

Jo det låter troligt, det är ju så att gamla testamentet på många sett påverkats av Egyptisk eller Babylons historier eller skick.
Det är ju inget urgammalt verk som de påstår utan det ärorika judiska Stortinget hittades på 5-600 år före år kom för att få alla judar under kontroll av präster, de påstod att de hittat okända pergament.

Läser man det ser man att alla lever i nåt ingenting och dessutom lever väldigt trasigt länge, de har kameler vilket tämjdes först som lastdjur runt 1000fkr.
Att ha lagar gällande på stenar förekom, de kallades stekar och var inget konstigt.
De har innan dessa evighet grävt i högarna i området och ännu har inget visat nåt om kung Davids storrike, tyvärr motsäger mycket det helt då man hitraråt brända lertavlor med text i stor mängd av de andra i området.

Men som man säger var och en blir salig på sin tro även om det är nonsens till stor del, tom nästan humoristiskt dåligt.

Det nya testamentet har ju förvanskats med lögner av maktens män i Rom huntratals är senare efter sekten skapats.
Man får väl acceptera Paulus syner mm i hans brev, men när breven slutar finns ingen direkt sanning kvar i nånting.
Evangelister som dikterade upp kristendommen, Petrus ville inte ha barbarer alls i gruppen och troligen hade han aldrig det heller, han besökte inte ens Rom, er fanns ingen anledning, ändå är han den första Påven, ja i de vetat ändå..........

I västvärlden idag bör nog veckan starta med Måndag för de allra flesta tror jag, om inte annat pga hur livet blivit, vardag och helg så att säga.
9mm, i'm never further away than that.
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wildis90 »

Finns det någon förteckning av alla Don Rosa serier som har utkommit?

Jag har hittat två stycken förteckningar (en från wikipedia och en från serieboden), men den från wikipedia sträcker sig endast till 2006 och den från serieboden sträcker sig endast till 2008.

Finns det någon komplett förteckning av Don Rosa serier (2008-2021)?

Med vänlig hälsning, Wildis90 [:o)]
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Rufus »

Wildis90 skrev:Finns det någon förteckning av alla Don Rosa serier som har utkommit?

Jag har hittat två stycken förteckningar (en från wikipedia och en från serieboden), men den från wikipedia sträcker sig endast till 2006 och den från serieboden sträcker sig endast till 2008.

Finns det någon komplett förteckning av Don Rosa serier (2008-2021)?

Med vänlig hälsning, Wildis90 [:o)]



Du kan även göra sökningar på Inducks. https://inducks.org/
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wakuran »

Såvitt jag kan se är Don Rosas sista serie "Fången vid Ångestfloden" från 2006, varpå en ögonsjukdom närmast tvingade honom att pensionera sig.

Så en komplett förteckning av Don Rosas serier 2008-2021 följer här: [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wildis90 »

Wakuran skrev:Såvitt jag kan se är Don Rosas sista serie "Fången vid Ångestfloden" från 2006, varpå en ögonsjukdom närmast tvingade honom att pensionera sig.

Så en komplett förteckning av Don Rosas serier 2008-2021 följer här: [B)]


Har man inte tryckt Don Rosa serier som favorit i repris? Eller är det endast nyare serier från Italien i de nyare Kalle Anka och CO?

Med vänlig hälsning, Wildis90 [:)]
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Snabbfrågor

Inlägg av germund »

Wildis90 skrev:Har man inte tryckt Don Rosa serier som favorit i repris? Eller är det endast nyare serier från Italien i de nyare Kalle Anka och CO?
Det är ytterst få italienska serier i Kalle Anka & C:o, om några. Don Rosa har repriserats i vecko-ankan, men kanske framför allt har hans längre serier publicerats i Kalle Anka Extra de senaste tio åren (dvs tidningen som nyss bytte namn till Kalle Ankas Klassiker).
Skriv svar