Om bokläsande och vad du läser just nu?

Diskussioner om vanliga böcker och trycksaker.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Rufus »

Oxen bok 4 Lupus av Jens Henrik Jensen. Riktigt bra och spännande dansk deckare. Men extremt lång, nästan 600 sidor.
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av zlv »

Efter att ha betat av några klassiker (J. Joyce & L.Tolstoj), ska jag ge mig på Robert Jordan's "Wheel of Time" :arrow:
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

Varning, Robert Jordan var en sådan som skrev böcker efter betalning, dvs det handlade bar om vad han kunde pressa fram i en dåvarnda fantasy uppgång, visst kan man väl läsa de absolut grundläggande, men tyvärr fortsatte ju karln det till han dog.

Riktigt jäkla dålig fantasy, visst det fanns andra som gjorde samam sak och gav sig på fantasy för att det var inne såklart tom sämre som ändå gavs ut i Sverige.

Robin Hobb rekomenderas isf om svenska behövs, jo det var menat att man skulle tro det var en man som skrev, men det avslöjades att det var ett psuedonym för en hon som redan kändes till, men det är mycket bättre, på den tiden var det i princip hennes fantasyböcker och Game of Thrones, som ju hette så men enklare att förstå idag.
På engelska finns fler, men varning! jag tror du kommer märka detta brödskrivande själv och billiga stil, visst fanns det fans, men jag skulle säga att det var lite Harry Potter dvs man hade aldrig läst genren och skulle plötsligt blev helt jävla galen i det här och dessutom då skita i verkligheten. Sånt händer ju rätt ofta.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Rufus »

Det alldeles utmärkta bokförlaget Deckarhyllan, som ger ut tidigare ej översatta gamla klassiska deckare, har kommit ut med tre nya böcker. Just nu läser jag Mord i Hollywood med Ellery Queen. Trevlig läsning!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Tror aldrig jag läst nån Queen. Men jag har nog sett några avsnitt av någon tv-serieversion.

Själv läser jag nu två böcker parallellt: Stephen Fry, Mythos (om grekisk mytologi) och Marcus Aurelius, Självbetraktelser (kejsare som skrev på grekiska, stoiker).
Tidigare denna sommar läser jag två deckare av Stina Jackson: Silvervägen och Ödesmark. De är stämningsfulla och utspelar sig i närheten av Arvidsjaur.
MetaLarsson
Very Good
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 16:09

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av MetaLarsson »

Jag har senaste månaden roat mig med att läsa lite westernböcker. Framför allt Bill och Ben av Marshall Grover, men det har även råkat bli en Walt Slade-historia också.

https://www.youtube.com/watch?v=7-m8_WCS8rI
You don't remember Danny Mirror.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Wakuran »

MetaLarsson skrev:Jag har senaste månaden roat mig med att läsa lite westernböcker. Framför allt Bill och Ben av Marshall Grover, men det har även råkat bli en Walt Slade-historia också.

https://www.youtube.com/watch?v=7-m8_WCS8rI

"Sex maskerade män" heter tydligen "Sixgun Talk" i original (vilket väl bör betyda sexskjutar-snack). Kan det vara någon förvirrad felöversättning i grunden? [:p]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

On the Prowl.

Det är hur kattdjuren kom fram, varför ntroligen de sabeltandade förlorade till de två grenar vi har idag, big Cats och de mindre, som lättast skiljs med att de stora Jan fyra de har en benkostruktion i halsen sommxe mindre katterna saknar men som i stället kan spinna även det ett högst udda fenomen vibrationer i halsregionen, den största är Puman.

Jag vet jämfört era äventyrsböcker rött trist, men det intresserar mig, hur blev det som det blev?

Och ja jag har en om hundar med, hunden kom fram i nordamerika innan den spreds hit, de hade bla den possition som hyenor hade på våran sida.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Och ja jag har en om hundar med, hunden kom fram i nordamerika innan den spreds hit, de hade bla den possition som hyenor hade på våran sida.

Öh, va, borde inte hunden ha utvecklats någonstans i Eurasien efter att människan lyckats med att tämja vissa vargar?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Ska hämta två gamla Titus Livius-översättningar på univ.bibl i eftermiddag. Riktigt raffigt.
Har även några franska thrillers av Michel Bussi liggande här. Som jag kanske ska börja läsa. (En av Bussis böcker har f.ö. även blivit seriealbum: Un avion sans elle)
MetaLarsson
Very Good
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 16:09

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av MetaLarsson »

Jag har läst lite mer Bill och Ben. Banditern i Coyote Ford är den senaste.

https://youtu.be/I_rkZIe7AXo
You don't remember Danny Mirror.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

"Bill och Ben med en gnutta peppar..."
Intressant.
Själv har jag nu även lånat på mig en tjock lunta om Roms tidiga historia (eller snarare förhistoria): The Beginnings of Rome (Cornell). Tyvärr är det väl så att man lånar fler böcker än man har tid att läsa?
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Grumme »

Det tog mig nästan fem månader, men nu har jag äntligen läst ut Paradis City av Jens Lapidus.
Tyvärr så var det hans svagaste bok hittills. Han behöver hitta en ny fetisch än yrkeskriminella som egentligen är goda, och på ett eller annat vis tillsammans med en tjej ska försöka att lösa ett brott.
Greppet att skapa ett dystopiskt framtids-Sverige (som i mångt och mycket är som det nuvarande) tyckte jag tyvärr inte fungerade särskilt bra. Bättre att han håller sig till hur det ser ut idag.

Hoppas innerligen att hans nästa bok blir bättre, annars ger jag nog upp på honom. [:I]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

[8] Satsa på säkra och stabila författare, som älskats i två tusen år. Som Vergilius, Ovidius och Livius. Då slipper du såna försmädliga läsvurpor!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

Wakuran skrev:
Agentum skrev:Och ja jag har en om hundar med, hunden kom fram i nordamerika innan den spreds hit, de hade bla den possition som hyenor hade på våran sida.

Öh, va, borde inte hunden ha utvecklats någonstans i Eurasien efter att människan lyckats med att tämja vissa vargar?


Hunden liksom Hästen togs sig över till Asien via Beringsbron ja, och visst utvecklades vargen från dem, dock fanns ju vargen på båda sidor, Dire Wolf den lite tyngre kraftigare vargen fanns ju i Amerika enbart, så ett utbyte bör ha kommit även senare med en vanliga vargen på båda sidor sen "Hunden", den tog sig över kanske när människorna kom om det nu var andra vågen till Amerika, Clovisfolket.
Men ursprunget är Nordamerika, där hunddjur en hade tex hyenors roll då sånna inte fanns där, det fanns stora hundar med enorm bitsrtyrka för benknäckande typ hyena Mao.

Så gick det till, hästen utrotades i Amerika men överlevde här tex, det blev ett utbyta via den landsvägs möjligheten mellan euroasia och Amerika helt enkelt, våra bufflar tog sig dit och det är de som sen känd superamerinanska faktiskt, deras inhemska motsvarighet utrotades.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Borophagus

Jag tror hunddjur och Hund är problemet här man ser olika på det ofta, men hunddjur en är från America ursprungligen, de kommer över till Euroasia, iaf någon grupp och olika hundar bla varg uppkommer här och kommer över åt andra hållet igen senare.
Alla grupper överlevde ju inte, liksom hästen tog sig ju inte kanske mer än någon typ över hit och lyckades.

Men nu blev det mycket.
Just nu läser jag ingen bok, det är inläsning av inköpta album från mängder av är och jösses vad många jag inte ens mins jag läst förr.
9mm, i'm never further away than that.
MetaLarsson
Very Good
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 16:09

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av MetaLarsson »

Jag är fortsatt fast i fållan Bill och Ben. Den här gången får de sällskap av ett sällskap av giftaslystna damer. En intrig med vissa beröringspunkter till albumet Luckys Lukes fästmö.

https://youtu.be/R9G6PFtdV0c
You don't remember Danny Mirror.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av larsa66 »

Dan Anderssons samlade verk. En fin present jag fick av mina döttrar på min 55-årsdag. Det är 5 böcker och innehåller det mesta han skrivit. Samlingen gavs ut 1930, tio år efter författarens död.

Bild

Jag ärvde intresset av Dan Andersson efter min far, och jag blev nästan tårögd när jag hörde att även mina döttrar lyssnar på hans visor då och då.

Jag har ju läst de flesta av dikterna, även ett par romaner, men jag ser fram emot melankolisk mysläsning i höst.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Har läst två Elly Griffiths: The Lanternmen och The Nighthawks. Tyvärr var dessa båda inte lika bra som tidigare delar i denna deckarserie om en polis och en arkeolog som löser mysterier.
Vad har jag mer läst... Michel Bussi... Fortsätter med denna franska författare. Rejäla thriller (lite åt Ludlumhållet). Läser just nu Trollsländan.
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Erik »

Det har varit dåligt med bokläsande senaste åren men just nu har jag fastnat i Klas Östergrens Renegater och läst en bit över hälften än så länge. Det är den något oväntade uppföljaren till ikoniska Gentlemen (1980) och Gangsters (2005). Renegater publicerades 2020 och följer upp händelserna från de tidigare böckerna med en oväntad och ovälkommen återkomst. Boken är starkt präglad av Svenska Akademien-skandalerna 2017-2018, där Östergren alltså valde att lämna akademin.

När jag läste Gentlemen första gången hade Gangsters redan publicerats. Tveklöst en av de bästa böcker jag läst. Jag hade lite svårt för Gangsters till en början då den vänder upp och ner på föregångaren, men den tar sig och är väl värd att läsa. Renegater å andra sidan har än så länge varit guld från första sidan, så jag återgår nog till läsandet redan nu.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Kattmannen »

Just nu håller jag på och läser följande: Kalle Anka Pocket nr 272, Den kungliga kleptokratin - Thomas Lyrevik samt Första stora science fictionboken sammanställd av John-Henri Holmberg.
Skriv svar