Upp- och nedvänd inlaga

Diskussioner om vanliga böcker och trycksaker.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Upp- och nedvänd inlaga

Inlägg av larsa66 »

Jag köpte i dag Albumen Det var en gång i Frankrike del 1 och 2.

När jag sprättat plasten på den första märker jag till min fasa att inlagan är upp och ner.

Nu är det 6 mil till bokhandlaren och av moraliska skäl känns det inte rätt att läsa boken om jag nu ska byta in den.

Sedan slog mig en tanke att detta kanske kommer att höja värdet på boken om några år. Ungefär som frimärken som har feltryck och så vidare.
Själv är jag ju ingen samlare, och mitt eget intresse går bara till att läsa, men kanske mina ättlingar någon gång i framtiden kan få glädje av det.

Vad tror ni? Ska jag behålla den? Den är ju fullt läsbar som den är.
Eller snuva mina barnbarns barn på en möjlig förmögenhet och byta in den.

en rådvill men ivrig läsare.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Upp- och nedvänd inlaga

Inlägg av Grumme »

Såvitt jag vet så är feltryck i seriepublikationer inte alls eftertraktade. Det är helt enkelt ingen som samlar på dem, utan om något så drar de ner värdet på objektet.
Någon mer insatt får gärna bekräfta eller dementera mitt antagande.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Upp- och nedvänd inlaga

Inlägg av MagnusR »

Som med allt annat handlar det om tillgång och efterfrågan. Om det är ett sällsynt feltryck för ett album som många vill ha en komplett samling av - då kommer det gå upp i värde. Är hela upplagan feltryckt så har det inget värde.

/Magnus
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Upp- och nedvänd inlaga

Inlägg av larsa66 »

Tack för era råd, Magnus och Grumme.

Ja jag hade det på känn också. Nästan som, att om man skulle hitta den om hundra år inbyggd i en vägg utbrista:
"JAAA detta album är värt en förmöge....NEEEJ inlagan är upp och ner..."

Jag byter det vid tillfälle...men kanske jag läser det försiktigt först. :)
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Upp- och nedvänd inlaga

Inlägg av UlfK »

Frimärken, mynt och sedlar är pengar, och produktionen har därför en mycket hög kvalitetskontroll. Därför är misstag/tryckfel i princip frånvarande. Detta gör att de blir värdefulla.

För allt annat är antalet slarvigt gjorda exemplar så hög att det inte är svårt att hitta felaktiga exemplar. Samlarna är få, och priserna oftast lägre än samma objekt i normalt skick.

De flesta av oss som samlar har nog något udda i högarna, men det är mest för att det är roligt, inte som pensionssparande.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Upp- och nedvänd inlaga

Inlägg av Wakuran »

Jag har en Robert Nyberg-bok med feltryckt inlaga, men jag köpte den mest för att den var billigare... [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Upp- och nedvänd inlaga

Inlägg av larsa66 »

Hm...jag kanske kan få tillbaka en del av pengarna. Tror du att dom går med på att ge mig halva priset?
Hur mycket rabatt fick du?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Upp- och nedvänd inlaga

Inlägg av Wakuran »

Det var inte riktigt så. Jag hittade boken i en reaback.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Upp- och nedvänd inlaga

Inlägg av Rufus »

larsa66 skrev:Hm...jag kanske kan få tillbaka en del av pengarna. Tror du att dom går med på att ge mig halva priset?
Hur mycket rabatt fick du?


Eftersom det var fel på produkten som du köpte, har du absolut rätt att klaga och att kräva ersättning. Svårt att säga vad säljaren kommer att gå med på, men halva priset borde inte vara en omöjlighet.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Upp- och nedvänd inlaga

Inlägg av lennon »

larsa66 skrev:Jag köpte i dag Albumen Det var en gång i Frankrike del 1 och 2.

När jag sprättat plasten på den första märker jag till min fasa att inlagan är upp och ner.

Nu är det 6 mil till bokhandlaren och av moraliska skäl känns det inte rätt att läsa boken om jag nu ska byta in den.

Sedan slog mig en tanke att detta kanske kommer att höja värdet på boken om några år. Ungefär som frimärken som har feltryck och så vidare.
Själv är jag ju ingen samlare, och mitt eget intresse går bara till att läsa, men kanske mina ättlingar någon gång i framtiden kan få glädje av det.

Vad tror ni? Ska jag behålla den? Den är ju fullt läsbar som den är.
Eller snuva mina barnbarns barn på en möjlig förmögenhet och byta in den.

en rådvill men ivrig läsare.

Maila din adress till mig så postar jag ett felfritt ex. Motkravet är givetvis att du slänger feltrycket.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Upp- och nedvänd inlaga

Inlägg av larsa66 »

lennon skrev:
larsa66 skrev:Jag köpte i dag Albumen Det var en gång i Frankrike del 1 och 2.

När jag sprättat plasten på den första märker jag till min fasa att inlagan är upp och ner.

Nu är det 6 mil till bokhandlaren och av moraliska skäl känns det inte rätt att läsa boken om jag nu ska byta in den.

Sedan slog mig en tanke att detta kanske kommer att höja värdet på boken om några år. Ungefär som frimärken som har feltryck och så vidare.
Själv är jag ju ingen samlare, och mitt eget intresse går bara till att läsa, men kanske mina ättlingar någon gång i framtiden kan få glädje av det.

Vad tror ni? Ska jag behålla den? Den är ju fullt läsbar som den är.
Eller snuva mina barnbarns barn på en möjlig förmögenhet och byta in den.

en rådvill men ivrig läsare.


Maila din adress till mig så postar jag ett felfritt ex. Motkravet är givetvis att du slänger feltrycket.


Tack!
PM skickat.
stilfullt agerande må jag säga.
Jag behåller den felaktiga tills jag får ersättaren. Jag kan ju få ett infall att läsa den i helgen.
Skriv svar